כיצד להתייחס לספר 'זרע ישראל' שמתיר גיור למסורתיות בקבלת מצוות חלקית כמסורתי כמבואר שם בעמ' רעד ובעמ' שיא ועוד?
אין צורך להתייחס. כבר התייחסו גדולי הדור, הגרי"ש אלישיב, הגר"ש וואזנר והגר"נ קרליץ וכתבו עליו: "אם בדעת המתגייר לקיים מצוות באופן חלקי או כמסורתי, אין שום צד בהלכה שיועיל גיור כזה, והינו גוי גמור לכל דבריו". וכן הגר"ע יוסף: "סלוף ההלכה בעניני גיור וגילה פנים בתורה שלא כהלכה".
אבל הגרז"נ גולדברג, הג"ר דייכובסקי והגר"ד ליאור כתבו הסכמה על הספר?
זאת הייתה הסכמה מסוג כללי, אך כאשר ראו את המסקנות, בקשו לבטל את ההסכמה. הגרז"נ גולדברג: "זה נגד הלכה פסוקה שאין מקבלים, גם אם אומר שאין מקבל עליו דקדוק אחד… לכן אבקש מכת"ר לא להדפיס הסכמתי שלא אצטרך להודיע ברבים דעתי". וכן הגר"ד ליאור: "הראו לי כמה מסקנות מהספר ואיני מסכים להן והעיקר שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. כך פסקו גדולי הדור הקודם. ראה באג"מ יו"ד ח"א קנז. וכן כתב בשו"ת שרידי אש ח"ב סי' ע"ה שעל המתגיירים להתחייב לקיים את המצוות בשלמותן, ומשמע מהגמרא שאפילו אם לא מקבל רק דבר אחד לא הוי גר".
ובכל זאת יש רבנים שמתירים גיור חלקי. רב טען בשם הגמרא שכדי להיות יהודי לא צריך להיות אורטודוקסי, אלא די במקצת מצות קלות וחמורות ולא להחמיר ולא לדקדק.
זו גמרא מפורשת: "עכו"ם שבא לקבל דבר תורה חוץ מדבר אחד, אין מקבלין אותו. רבי יוסי ב"ר יהודה אומר: אפילו דקדוק אחד מדברי סופרים" (בכורות ל א). על כל פנים, לו יהיה כן, כאשר יש דעות שונות בין רבנים, פוסקים על פי רוב מנין, וגם על פי רוב חכמה. כלומר, רבנים בודדים, כמה מכובדים שיהיו, אין להם משקל מול כל גדולי הדור.
לגופו של ענין, למה גיור לאומי, לעם ישראל, לא יספיק? הרי אנו עם? יש סגולה ישראלית?
בודאי שאנו עם, אבל העם הזה יש לו הגדרה אלהית, והמצוות הן הביטוי הלאומי של סגולת העם. כתוב בתורה שהעם הזה צריך להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש, עם שמקיים מצוות ד', מצוות התורה.
אבל יש גם יהודים שלא מקיימים מצוות ובכל זאת הם יהודים?
ת: אכן יש שתי הגדרות של יהודי: מי שנולד לאם יהודיה והוא יהודי גם אם חלילה אינו מקיים מצוות. ב. מי שמתגייר כדת וכדין ומקבל על עצמו כל המצוות.
מי נותן לנו זכות לכפות על מתגייר לקיים מצוות. הרי אנו נגד כפיה דתית?
אכן כפיה דתית אינה מועילה והיא דבר שאינו נשמע, כדברי מרן הרב קוק באגרות הראיה אג' יט-כ. אבל אינינו כופים דבר על אף אחד. אינינו מסיונרים, אינינו מחפשים אף אדם, וגם צדיקי אומות העולם וחסידי אומות העולם, יש להם חלק לעולם הבא. אך אם אדם בא להתגייר, אנו מקבלים אותו באהבה, כדי להתגייר כולל קבלת מצוות בכנות.
ואם הוא מצהיר בפני בית דין שמקבל מצוות אבל בליבו אין כוונתו לקבלן, האם גיורו גיור? הרי אינינו יודעים מה בליבו של אדם, וכידוע דברים שבלב אינם דברים? ובכלל איך אפשר לדעת מה בליבו?
ת: עיין שו"ת בית יצחק שבגיור העיקר הוא אם בלב רוצה באמת להיות יהודי. "אם מתגייר רק לפָּנִים (= בהצגה) ולבו בל עמו להחזיק במצוות, ואנו יודעים כוונתו שגם אחר כך יהיה בועל נדות ומחלל שבת ואוכל טריפות, לא הוי גר כלל… ורחמנא לבא בעי, ולא נעשה גר" (שו"ת בית יצחק ח"ב סי' ק). לכן גם מי שמצהיר שיקיים מצוות ואנחנו יודעים שזה לא נכון, אינו גר (שם). גם האחיעזר כתב שאם אנו יודעים בבירור שמתגייר רק לְפָּנִים, וליבו בל עמו, הרי אומדנא דמוכח שמה שאומר שמקבל עליו המצוות, לאו כלום הוא (אות ד).
אבל מה בדבר גיור לאומי להשתייך לעם ישראל, אבל לא לדת ישראל במובן של קבלת מצוות, למה הפוסקים לא התייחסו לזה?
ת: לא התייחסו, כי לא עמד על הפרק, אבל כאשר זה הופיע, התייחסו, כגון החלקת יעקב: "פושעים, ואין רוצים כלל לידע מיהדות – כשרות, שבת, נדה, כל המצוות הם עליהם למעמסה, והם רק יהודי לאומי, והבית-דין יודעין בטח, אשר גם הנכרית אשר למראה העין מתגיירת, לא תתנהג כלל בשום יהדות… פשוט אצלי, אשר אף בדיעבד לא הוי כלל גרות… ואף אם נאמין לה שכוונתה אמת להיות יהודיה, לכל היותר כוונתה להיות לאומית, בלי שבת, נדה ושאר מצות, כמו בעלה. וגירות כזו, אף בדיעבד לא מהני" (שו"ת חלקת יעקב ח"א סי' יג).
אבל כיצד המתגייר יכול לקבל על עצמו כל המצוות, הרי הוא אינו מכיר כל המצוות, לימוד כל המצוות מצריך שנים, וגם הוא רואה יהודים דתיים שלא מקיימים הכל, אם כן כיצד יקבל על עצמו הכל?
לכן הגר"מ פיינשטיין מקל בזה שעליו לקבל אותן המצוות שהוא יודע שיהודים דתיים מקיימים. כך הוא מסביר את סוגיה של הגר שנתגייר בין הגויים (שבת סח ב), כלומר שרוצה להיות כמו כל היהודים יראי שמים (שו"ת אגרות משה יו"ד א קס). אבל בודאי שבלי קבלת מצוות בלב אין כלום: "אף אם אומר בפיו שמקבל מצוות, אם אנן סהדי שאינו מקבל עליו באמת, אינו כלום" (שם קנז).
זה חידוש מה אומר הגרמ"פ?
כן. שלא צריך קבלת כל המצוות, אלא כל המצוות שיראי שמים מקיימים. אך כל זה כך בדיעבד. גם לדעתו לכתחילה יש לוודא שהמתגייר מקבל כל המצוות כדת וכדין.
שוב אני שואל, למה בפוסקים הראשונים לא הדגישו זאת, רק הפוסקים האחרונים?
כי המציאות השתנתה. בדורות האחרונים נוצרה בחסדי ד' מציאות לאומית על אף שלעת עתה היא לצערנו בלי מציאות דתית ברורה. פעם היה ברור, שלהיות יהודי זה לקיים תורה ומצוות. עתה נוצר טשטוש, שלהיות יהודי זה גם מין שיוך גאוגרפי תרבותי. לכן אי אפשר להסתפק בהכרזה שיקיים מצוות, כאשר אנו יודעים שזו אמירה בעלמא.
ובסיכום?
צריך קבלת מצוות כנה ואמיתית. לפי בית יצחק, אחיעזר וחלקת יעקב, כל המצוות. לפי הגרמ"פ, עליו לקבל את המצוות שלפי הבנתו הן מצוות ודיעבד הגרות חלה אם לא קיבל מצוה שבטעות הוא חשב שאינה חובה או שהיא רק חומרא.
עוד שאלה: מה עם הלל הזקן שקיבל גר שהאמין רק בתורה שבכתב ולא בתורה שבעל פה?
קושיה ידועה. הרי אנו מבינים למה שמאי דחה אותו ורש"י הסביר: "הוציאו בנזיפה – דתניא… גר הבא להתגייר וקיבל עליו דברי תורה חוץ מדבר אחד, אין מקבלין אותו, במסכת בכורות ל ב". באשר להלל, רש"י מסביר: "גייריה – וסמך על חכמתו שסופו שירגילנו לקבל עליו, דלא דמיא הא לחוץ מדבר אחד, שלא היה כופר בתורה שבעל פה, אלא שלא היה מאמין שהיא מפי הגבורה, והלל הובטח שאחר שילמדנו יסמוך עליו". הלל ידע נאמנה שאותו אדם אינו ממש כופר, לכן אחרי שילמד, יקבל. כמובן אין זה שייך לענינינו.
עוד סיכום?
אין גירות לחצאין. כך כותב המשנה ברורה: "דודאי אין גירות לחצאין… הלא קי"ל בבכורות בפרק עד כמה (לד א), אינו-יהודי שבא לקבל עליו דברי תורה חוץ מדבר אחד, אין מקבלים אותו" (ביה"ל סי' שד ד"ה א"י). וכך היה במתן תורה, שגיור נלמד ממנו, "ויענו כל העם יחדיו ויאמרו: כל אשר דבר ד' נעשה" (שמות יט ח), "ויען כל העם קול אחד ויאמרו: כל הדברים אשר דיבר ד' נעשה" (שם כד ג).
מה דעתך בנושא?
22 תגובות
0 דיונים
דניאל איש חמודות
02:01 25.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרי הרב אמסלם שליטא ביסס את דבריו על גדולי וגאוני רבני ספרד.. אם לא מסכימים אפשר להתנגד אבל להחרים?!
09:12 18.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
מי נותן לנו זכות לכפות על מתגייר לקיים מצוות. הרי אנו נגד כפיה דתית? אכן כפיה דתית אינה מועילה והיא דבר שאינו נשמע, כדברי מרן הרב קוק באגרות הראיה אג' יט-כ....
מי נותן לנו זכות לכפות על מתגייר לקיים מצוות. הרי אנו נגד כפיה דתית? אכן כפיה דתית אינה מועילה והיא דבר שאינו נשמע, כדברי מרן הרב קוק באגרות הראיה אג' יט-כ. אבל אינינו כופים דבר על אף אחד. אינינו מסיונרים, אינינו מחפשים אף אדם, וגם צדיקי אומות העולם וחסידי אומות העולם, יש להם חלק לעולם הבא. אך אם אדם בא להתגייר, אנו מקבלים אותו באהבה, כדי להתגייר כולל קבלת מצוות בכנות. מוזר, כל דת כופה. כשנזכה בע"ה במהרה לשובה של סנהדרין, יחזרו גם חיובי המיתה השונים. כרגע אין בכוחנו ולכן עלינו להתפשר.
המשך 16:32 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני
הגרש דיכובסקי הסיר את הסכמתו מאחר שלא היה מודע למסקנות ההלכתיות ומכתבו פורסם בעיתונות
14:13 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים, נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" (החסידים) הרי שכפי...
בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים, נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" (החסידים) הרי שכפי שנחשף בחסידות הכשרים מבקשים לצמצם את מימדי התופעה ולנסות למנוע אותה בכל מחיר כדי לקדש שם שמים. וכעת רואים בחוש השפעת הרשעה של ההשכלה הזאת אפילו כבר אצל פלג הבני ברקי, מהסיפור המזעזע על לשמים, של הסבא והסבתא מפלג הירושלמי, שהם גם הסבא והסבתא של ’בני תייירה’ "השונאים" שלא הוזמנו לחתונה של הנכדם שלהם, החתונה התקיים בבני ברק! בנשיאות הרב שטיינמן. הסכסוך הליטאי קורע משפחות: זוג ליטאי שחיתן בשבוע שעבר את בתו, בחר שלא להזמין את הסבא והסבתא, הסיבה: הם משתייכים לאנשי ’הפלג הירושלמי’ • בהזמנה לחתונה של הזוג הצעיר לא צוינו שמותיהם של הסבים והסבתות כנהוג, כדי ששמם של ההורים ה’בעייתיים’ לא יוזכר • קרוב: "במשפחה היתה גם ברית, ולסב ניתנה בכוונה שעה מוטעית" שומו שמים!!!!!!!!!!!!!!!! הצטערתי לשמוע ותרגז בטני, אני מקוה שזה לא אמת, אין הדעת סובלת סיפור כזה, ולמעשה בכיתי כשקראתי הכתבה הזאת. לא להאמין! לאן הגענו??? אתם בכלל יהודים??? אתם מתנהגים כמו היטלר ממש. תגידו לי זה החינוך אצלכם בבני ברק -חזון איש המשומדים? או הורים טפשים אכזרים? אין מילים לתאר את גודל השאט נפש שכל אדם ברדעת מרגיש לנוכח התנהלות גועלית זאת. לא להזמין סבא וסבתא????? למה??? למה??? (בשביל שהם מחמירים במצות התורה יותר ממכם?) ממש נורא!!!! הרי זה דוגמא טובה לחינוח הכת הבני ברקי. קדימה, איפה כתוב בתורה שמותר להכאיב להורים בגלל שהם חושבים אחרת לצד היותר הטוב! אני מקווה שמנהיגי הכת שלכם שאתם מדברים בשמם לא מגבים את השחיתות הזאת. מקווה מאוד אבל לא בטוח. האם שאלתם את מנהיג הכת שטינמן אם מותר לעשות את זה? התירוץ לכל קושיות הנ"ל: אין שואלים שום קושיות על המנהיגים-המסיונרים ומנהגים של הרודפים מ"בני תייירה" האכזרים המשומדים מבני ברק, "השונאים את הקב"ה" משום שכבר אמרו חז"ל עליהם: מבני בניו של "המן" למדו בבני ברק. הם בטח נכדי המן העמליקי , הכת המשומדים ומסיונרים, המטרה שלהם היא "שמד" שמד "שמד" ושב "שמד" גיוס על בני ישיבה , M.A. לשמד הבנות "מבית יעקב", פשוט "שמד" וכו’ מזעזע מזעזע מזעזע... חילול ד’ עצום שאפי’ יום המיתה אינה מכפרת. אתם לא מתביישים לחנך עוד דור לבטלה? כמה אלפי בחורי ישראל נפלו מהתורה והיהדות בגלל ההוראה הכללית של רח’ חזון איש להתיצב לגיוס…. מי לוקח אחריות על הבחורים האלו, ואינם להם כוח להתמודד בלשכה ונופלים לגמרי…. כן יש מאוד הרבה כאלו….. האם זה צדקות ואחריות… זה פשוט שמד ורציחה. ברגע שניתן להם הזדמנות ברור כשמש שהם ישובו לתקוף את גדולי ישראל, וכעת שאין להם כח הם ממשיכים להמריד ולהפיץ שקרים בכל העולם כנגד הצדיק הגדול מנהיג הדור הזה המנהיג אותנו לקראת משיח צדקינו מרן הרב הצדיק ר’ שמואל שליט"א וידוע אצל הצדיקים האמיתים שריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב; ההשכלה עצמה 'דבר שלילי', גם אם התוכן עצמו לא שלילי, אעפ"כ זה סכנה גדול מאוד למילוי התפקיד של האשה "הצנועה" סכנה גדולה לתמימות, לדיקדוק המצות, וליראת שמים, ולמילוי התפקיד של האשה ע"פ תורה - גם כ'אשה' וגם כ'אם' החיה לגמרי בדרך התורה, ולא חיה בדרך שמד. מובן מאיליו שיש את המינימום שאשה צריכה ללמוד, אבל אם כדי להתקדם בעבודה שלה היא צריכה להרבות בהשכלה, זה משפיע מאוד מאוד לרעה על כל הצביון של האשה והאם. ובשביל תוספת פרנסה לא עושים עבירה כזה. יש שואלים במצב שאדם רוצה שביתו יהיה בית ד', 'בית שהשכינה שרויה בו', מה היא הדרך? על זה התשובה ברורה; שמי שרוצה בית ד' כזה סוג בית, הדרך שלו היא אך ורק לוותר על ריבוי ההשכלה גם אם זה מוריד מפרנסתו. וזו התשובה בצורה ברורה וחד משמעית. ידוע יש היום בסימנרים אפילו של "בית יעקב" מביאים ההנהלה דת"לים או חילוניים גמורים, כופרים ונואפים גמורים, שמדברים כפירה ודברי ניאוף בגלוי "לבנות בית יעקב", או שמדברים דברים אחרים לא טובים וד"ל, ואין פוצה פה נגדם!!! ובעצם, לפי הוראות כל גדולי הדור, ואפילו ע"פ המיקילים של מועצת גדולי אגודת ישראל, אסור לשום אדם או אשה כזה להרצות בסימנרים בשום דרך ואין לזה שום היתר.
המשך 12:33 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל איש חמודות
02:01 25.08.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרי הרב אמסלם שליטא ביסס את דבריו על גדולי וגאוני רבני ספרד.. אם לא מסכימים אפשר להתנגד אבל להחרים?!
09:12 18.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
מי נותן לנו זכות לכפות על מתגייר לקיים מצוות. הרי אנו נגד כפיה דתית? אכן כפיה דתית אינה מועילה והיא דבר שאינו נשמע, כדברי מרן הרב קוק באגרות הראיה אג' יט-כ....
מי נותן לנו זכות לכפות על מתגייר לקיים מצוות. הרי אנו נגד כפיה דתית? אכן כפיה דתית אינה מועילה והיא דבר שאינו נשמע, כדברי מרן הרב קוק באגרות הראיה אג' יט-כ. אבל אינינו כופים דבר על אף אחד. אינינו מסיונרים, אינינו מחפשים אף אדם, וגם צדיקי אומות העולם וחסידי אומות העולם, יש להם חלק לעולם הבא. אך אם אדם בא להתגייר, אנו מקבלים אותו באהבה, כדי להתגייר כולל קבלת מצוות בכנות. מוזר, כל דת כופה. כשנזכה בע"ה במהרה לשובה של סנהדרין, יחזרו גם חיובי המיתה השונים. כרגע אין בכוחנו ולכן עלינו להתפשר.
המשך 16:32 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בני
הגרש דיכובסקי הסיר את הסכמתו מאחר שלא היה מודע למסקנות ההלכתיות ומכתבו פורסם בעיתונות
14:13 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים, נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" (החסידים) הרי שכפי...
בחלק ניכר מהסמינרים החסידיים, נערכים לקראת פתיחת ההרשמה ללימודי דרגה 2 (מקביל לתואר שני אקוויוולנטי) זאת לאחר קבלת האישור של מועצת גדולי התורה של תנועת "אגודת ישראל" (החסידים) הרי שכפי שנחשף בחסידות הכשרים מבקשים לצמצם את מימדי התופעה ולנסות למנוע אותה בכל מחיר כדי לקדש שם שמים. וכעת רואים בחוש השפעת הרשעה של ההשכלה הזאת אפילו כבר אצל פלג הבני ברקי, מהסיפור המזעזע על לשמים, של הסבא והסבתא מפלג הירושלמי, שהם גם הסבא והסבתא של ’בני תייירה’ "השונאים" שלא הוזמנו לחתונה של הנכדם שלהם, החתונה התקיים בבני ברק! בנשיאות הרב שטיינמן. הסכסוך הליטאי קורע משפחות: זוג ליטאי שחיתן בשבוע שעבר את בתו, בחר שלא להזמין את הסבא והסבתא, הסיבה: הם משתייכים לאנשי ’הפלג הירושלמי’ • בהזמנה לחתונה של הזוג הצעיר לא צוינו שמותיהם של הסבים והסבתות כנהוג, כדי ששמם של ההורים ה’בעייתיים’ לא יוזכר • קרוב: "במשפחה היתה גם ברית, ולסב ניתנה בכוונה שעה מוטעית" שומו שמים!!!!!!!!!!!!!!!! הצטערתי לשמוע ותרגז בטני, אני מקוה שזה לא אמת, אין הדעת סובלת סיפור כזה, ולמעשה בכיתי כשקראתי הכתבה הזאת. לא להאמין! לאן הגענו??? אתם בכלל יהודים??? אתם מתנהגים כמו היטלר ממש. תגידו לי זה החינוך אצלכם בבני ברק -חזון איש המשומדים? או הורים טפשים אכזרים? אין מילים לתאר את גודל השאט נפש שכל אדם ברדעת מרגיש לנוכח התנהלות גועלית זאת. לא להזמין סבא וסבתא????? למה??? למה??? (בשביל שהם מחמירים במצות התורה יותר ממכם?) ממש נורא!!!! הרי זה דוגמא טובה לחינוח הכת הבני ברקי. קדימה, איפה כתוב בתורה שמותר להכאיב להורים בגלל שהם חושבים אחרת לצד היותר הטוב! אני מקווה שמנהיגי הכת שלכם שאתם מדברים בשמם לא מגבים את השחיתות הזאת. מקווה מאוד אבל לא בטוח. האם שאלתם את מנהיג הכת שטינמן אם מותר לעשות את זה? התירוץ לכל קושיות הנ"ל: אין שואלים שום קושיות על המנהיגים-המסיונרים ומנהגים של הרודפים מ"בני תייירה" האכזרים המשומדים מבני ברק, "השונאים את הקב"ה" משום שכבר אמרו חז"ל עליהם: מבני בניו של "המן" למדו בבני ברק. הם בטח נכדי המן העמליקי , הכת המשומדים ומסיונרים, המטרה שלהם היא "שמד" שמד "שמד" ושב "שמד" גיוס על בני ישיבה , M.A. לשמד הבנות "מבית יעקב", פשוט "שמד" וכו’ מזעזע מזעזע מזעזע... חילול ד’ עצום שאפי’ יום המיתה אינה מכפרת. אתם לא מתביישים לחנך עוד דור לבטלה? כמה אלפי בחורי ישראל נפלו מהתורה והיהדות בגלל ההוראה הכללית של רח’ חזון איש להתיצב לגיוס…. מי לוקח אחריות על הבחורים האלו, ואינם להם כוח להתמודד בלשכה ונופלים לגמרי…. כן יש מאוד הרבה כאלו….. האם זה צדקות ואחריות… זה פשוט שמד ורציחה. ברגע שניתן להם הזדמנות ברור כשמש שהם ישובו לתקוף את גדולי ישראל, וכעת שאין להם כח הם ממשיכים להמריד ולהפיץ שקרים בכל העולם כנגד הצדיק הגדול מנהיג הדור הזה המנהיג אותנו לקראת משיח צדקינו מרן הרב הצדיק ר’ שמואל שליט"א וידוע אצל הצדיקים האמיתים שריבוי ההשכלה לאשה הוא דבר לא טוב; ההשכלה עצמה 'דבר שלילי', גם אם התוכן עצמו לא שלילי, אעפ"כ זה סכנה גדול מאוד למילוי התפקיד של האשה "הצנועה" סכנה גדולה לתמימות, לדיקדוק המצות, וליראת שמים, ולמילוי התפקיד של האשה ע"פ תורה - גם כ'אשה' וגם כ'אם' החיה לגמרי בדרך התורה, ולא חיה בדרך שמד. מובן מאיליו שיש את המינימום שאשה צריכה ללמוד, אבל אם כדי להתקדם בעבודה שלה היא צריכה להרבות בהשכלה, זה משפיע מאוד מאוד לרעה על כל הצביון של האשה והאם. ובשביל תוספת פרנסה לא עושים עבירה כזה. יש שואלים במצב שאדם רוצה שביתו יהיה בית ד', 'בית שהשכינה שרויה בו', מה היא הדרך? על זה התשובה ברורה; שמי שרוצה בית ד' כזה סוג בית, הדרך שלו היא אך ורק לוותר על ריבוי ההשכלה גם אם זה מוריד מפרנסתו. וזו התשובה בצורה ברורה וחד משמעית. ידוע יש היום בסימנרים אפילו של "בית יעקב" מביאים ההנהלה דת"לים או חילוניים גמורים, כופרים ונואפים גמורים, שמדברים כפירה ודברי ניאוף בגלוי "לבנות בית יעקב", או שמדברים דברים אחרים לא טובים וד"ל, ואין פוצה פה נגדם!!! ובעצם, לפי הוראות כל גדולי הדור, ואפילו ע"פ המיקילים של מועצת גדולי אגודת ישראל, אסור לשום אדם או אשה כזה להרצות בסימנרים בשום דרך ואין לזה שום היתר.
המשך 12:33 17.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר