רב קהילת 'אהל ארי' וחבר ארגון רבני 'בית הלל', הרב רונן נויבירט, מתייחס למותו הטראגי של האברך מרדכי גרבר לאחר שזה נמחץ למוות בהלוויתו של הרב שמואל הלוי וואזנר, וטוען כי גרבר אינו מת על קידוש ה' אלא על חילול ה'.
הרב נויבירט סיפר הבוקר (שלישי) כי הוא האזין ברדיו לריאיון שנערך עם נכדו של הרב וואזנר, הרב ויינפלד, וכתב כי "לצד הסיפורים המרגשים על סבו שהיה מהשרידים האחרונים של דור ענקים, הזדעזעתי על האידיאליזציה שנעשתה ממותו של האברך שנמחץ למוות – כאילו מת הוא על קידוש השם וזכה לעלות השמימה יחדיו עם הרב וואזנר".
"מרדכי גרבר ז"ל לא מת על קידוש השם אלא מת על חילול השם", קובע הרב נויבירט, ומבהיר כי "אסור לעבור על זה בשתיקה וחובה לעשות על כך חשבון נפש".
הרב נויבירט לא יכול שלא לעשות הקבלה לסיפור התנכ"י על בניו של אהרון הכהן: "הרצון להידחק לתוך הקדושה בלי לשים גבולות גובה לעיתים מחיר דמים. האם לא זה הסיפור בפרשת השבוע על נדב ואביהוא שמתו "בקרבתם לפני ה'"? הם רצו כל כך לגעת בקדושה אך קיפחו את חייהם, כאשר דחפו את עצמם מעבר למותר. לכן אומר הקב"ה לאהרן – "ואל יבוא בכל עת אל הקודש". גם גישה אל הקודש יש להגביל, אחרת התוצאות עשויות להיות קטלניות".
"מרדכי גרבר ז"ל מת על חילול השם כאשר אלפי חסידים נדחקו מעבר למידה כדי להתקרב אל הקודש של רבם שהלך לעולמו", שב ומדגיש הרב נויבירט, ומתייחס גם לתפקידם של מנהיגה העדה בעת הזאת ואומר כי "לא ייתכן שמנהיגי העדה לא יעוררו על זה צעקה ויביאו את הציבור לערוך חשבון נפש וללמוד לשים גבולות בגישה אל הקודש".

מה דעתך בנושא?
16 תגובות
0 דיונים
דוד
דמגוג ריק מתוכן מרוקדי ה"מה יית" לני ברוני הברנז'ה התקשורתית.. היית שם חתיכת אפס? הלכת לחלוק כבוד לגדול ות"ח? כככה נראית הרפורמה.. פנים ל"רב"---
00:00 19.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דבריך מיותרים
תאמין לי שהחרדים ישימו לב למה שקרה כי זה קרה להם ולא למזרוחניקים. אז למה אתה מטיף להם מוסר? אתה קשור לאיהם איך שהו? ובעיקר, הם שואלים אותך? או שהם...
תאמין לי שהחרדים ישימו לב למה שקרה כי זה קרה להם ולא למזרוחניקים. אז למה אתה מטיף להם מוסר? אתה קשור לאיהם איך שהו? ובעיקר, הם שואלים אותך? או שהם פשוט הורסים לך את היהדות הליברלית, המנומסת, הפתוחה, הלא מזיעה, ה"יפה"? אני ציוני מבטן ומלידה וממש לא מזדהה עם החרדים, אבל דבריך נשמעים לי בדיוק כמו: "אם הם לא היו מסתכנים הם לא היו נהרגים בפיגועים בצבא או ביהודה ושומרון". לכל מגזר יש דרכי חיים משלו ואופי, על סיכוניו ויתרונותיו.
המשך 00:01 12.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא נתנו מועדים לישראל אלא בכדי שיעסקו בתורה. מצווה ללמוד תורה בחול המועד, שלשם כך נתן הקב"ה חגים לישראל, שיעסקו בהם ישראל בתורה מתוך שמחה ונחת. וזו הסיבה שאסור לעבוד...
לא נתנו מועדים לישראל אלא בכדי שיעסקו בתורה. מצווה ללמוד תורה בחול המועד, שלשם כך נתן הקב"ה חגים לישראל, שיעסקו בהם ישראל בתורה מתוך שמחה ונחת. וזו הסיבה שאסור לעבוד בחול המועד, וכפי שכתב בספר החינוך (מצווה שכג): "כי לא לעסוק במלאכה נקבעו ימי חולו של מועד, כי אם לשמוח לפני השם, רוצה לומר להתקבץ במדרשות ולשמוע נועם אמרי ספר". ואמרו חכמים (סנהדרין צט, א): "כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק", הרי הוא בכלל מי שנאמר עליו (במדבר טו, לא): "כִּי דְבַר ה' בָּזָה וְאֶת מִצְוָתוֹ הֵפַר". ולמדנו שצריך לחלוק את זמן השבתות והחגים, חציו לד' וחציו לכם, "חציו לאכילה ושתייה וחציו לבית המדרש" (פסחים סח, ב). ואם כך ביום טוב, שמצווה לקיים בו סעודות גדולות שאורכות זמן רב, על אחת כמה וכמה שבחול המועד צריך להקדיש לכל הפחות חצי יום ללימוד תורה. ולכן הוסיפו חכמים ואסרו מסחר, למרות שאין בו מלאכה גמורה, כי המסחר עלול להטריד ולהדאיג, ולפגוע בשמחת החג ולימוד התורה (ערוה"ש תקלט, ד). ולפי חשבון היממה, כדי להקדיש חצי מהיום לד', יש להקדיש בשבת וחג כתשע שעות לתורה ותפילה, ולכל הפחות שש שעות לתורה. ואם כן בחול המועד שהתפילות אורכות פחות זמן, יש להקדיש לתורה יותר משש שעות, כדי להשלים לתשע השעות המוקדשות לד'. מובא בתלמוד הירושלמי (מו"ק פ"ב ה"ג): "אמר ר' אבא בר ממל: אילו היה מי שימנה עמי, התרתי שיהיו עושים מלאכה בחולו של מועד! כלום אסור לעשות מלאכה אלא כדי שיהיו אוכלים ושותים ושמחים ויגעים בתורה, ועכשיו אוכלים ושותים ופוחזים". למדנו שאיסור ביטול תורה בחול המועד חמור מאיסור מלאכה (כלבו סי' ס). וכן אמרו חכמים: אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי (ויקרא כג, ב), בזמן שאתם עושים המצוות ומקדשים המועדות באסיפת העם בבתי כנסיות בשביל לעסוק בתורה, אז אומר הקב"ה: אֵלֶּה הֵם מוֹעֲדָי. ואם לאו, אומר הקב"ה: אלו אינם מועדי אלא מועדיכם. וכן ענה ר' עקיבא לאותו המין שטען כנגדו, היאך אתם מקיימים את המועדים, והרי נאמר (ישעיה א, יד): חָדְשֵׁיכֶם וּמוֹעֲדֵיכֶם שָׂנְאָה נַפְשִׁי? השיב לו ר' עקיבא: בזמן שאנו מכוונים להנאת גופינו אז אין אלו מועדים של ה' אלא מועדים שלנו, ועליהם נאמר שָׂנְאָה נַפְשִׁי, אבל אם הם לעבודת ה' ולתלמוד תורה, אינם שנואים, אלא אהובים וחביבים (מדרש שהובא בשל"ה מס' סוכה נר מצווה ל"א). כתב בספר סדר היום (עניין חוה"מ): ולא יאמר אדם כיוון שאיני יכול לעשות בהם מלאכה אוכל ואשתה ואטייל ואשמח בהם, כי אין זו כוונת המועדים, חלילה להאמין זה. אבל האמת לא ניתנו ימים טובים לישראל אלא כדי שיהיו פנויים מעסקם ומלאכתם ויעסקו בתורה בלי טרדה. והם ימי רצון ומוצלחים בלמודם. לכן אין לאדם לאבד אותם במאכל ומשתה ושינה וטיול, אלא כל אחד יעמוד במקומו המיוחד לו ויעסוק במה שחננו הא-ל, בעלי מקרא במקרא, בעלי משנה במשנה, בעלי גמרא בגמרא. ויאכל דברים טובים ומוטעמים, וישתה כראוי לו ויישן מעט, והרי כל זה עונג לגופו, ואח"כ שאר היום יענג נפשו העגומה, אשר היא יושבת כשבויה בגלות ואין מי שיחוש לה ולתועלתה, כי כולם פונים לתאוות היצר הרע הגוף הנגוף… וכל אלו הימים יש בהם תוספת קדושה… ואין השכל נותן שניתנה הקדושה בימים אלו כדי לאכול ולשתות ולנהוג בהם מנהג חול, והמתנהג בהם במנהג הזה – בשיגעון ינהג, ועתיד ליתן את הדין ומחלל קדושת הימים ומעלתם. .
המשך 14:46 08.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הזהרו מן הצבועים
כל מאמריהם תמיד מלאים הבנה והתחשבות לחילוניים ולחילוניות, אבל מעולם אין בהם טיפת רגש והבנה לכל הקשור לחרדים. תמיד הם יודעים להגיד מה פגום בהנהגותיהם. אין ספק שהלל הזקן היה...
כל מאמריהם תמיד מלאים הבנה והתחשבות לחילוניים ולחילוניות, אבל מעולם אין בהם טיפת רגש והבנה לכל הקשור לחרדים. תמיד הם יודעים להגיד מה פגום בהנהגותיהם. אין ספק שהלל הזקן היה מתגאה בהם.
המשך 13:07 08.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני
לא ראוי לפרסום לא הכתבה ולא חלק מהתגובות
21:23 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לא מתאים
לרב נויבירט שאני מאוד מעריך - לא תמיד חייבים להגיב על כל דבר. אדם שאומץ כלכלית ונפשית על ידי הרב ווזנר, הגיוני וסביר שיבוא להלוויה. וגם האחרים רצו מאוד לחלוק...
לרב נויבירט שאני מאוד מעריך - לא תמיד חייבים להגיב על כל דבר. אדם שאומץ כלכלית ונפשית על ידי הרב ווזנר, הגיוני וסביר שיבוא להלוויה. וגם האחרים רצו מאוד לחלוק לו כבוד. אתה בא בטענות אליו? התבלבלת. מקווה שמדובר בתיאור עיתונאי לא נכון של דבריך
המשך 20:02 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב אבינר ודוב ליאור המוליכים באף את עדר מעריציהם מהווים דוגמא חיה לכשל הערכי שלתרבות זו.
16:09 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה בנימין קליין
בס"ד צר לי אך לעניות דעתי כאשר המשפחה עדיין לא התחילה לשבת שבעה עדיף לנהוג כמאמר הפסוק "וידום אהרון". איזו תועלת מתגובה כזו של רבנים ? בברכת התורה וחג שמח.
12:40 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
האם רצית שלא יבוא להלוויית אביו המאמץ??? חוץ מזה עיין בדברי הגמרא המסבירים שכל עוד אין כמות עצומה של אנשים עדיין לא יצאו ידי חובת לויית המת. וכן זו מצווה אך...
האם רצית שלא יבוא להלוויית אביו המאמץ??? חוץ מזה עיין בדברי הגמרא המסבירים שכל עוד אין כמות עצומה של אנשים עדיין לא יצאו ידי חובת לויית המת. וכן זו מצווה אך צריך להתארגן בצורה מתאימה יותר לאור התוצאות העגומות ולהמעיט בביקורת.
המשך 12:25 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
הגבל את ההר וקדשתו, פן יהרסו אל ד' ונפל ממנו רב. מתחילתו של עמינו כעם, ההשתוקקות שלנו לקירבה רוחנית בערה בקרבינו. והצטווה משה רבינו לעשות מחסומי לחץ - להגביל את ההר. גם כאן,...
הגבל את ההר וקדשתו, פן יהרסו אל ד' ונפל ממנו רב. מתחילתו של עמינו כעם, ההשתוקקות שלנו לקירבה רוחנית בערה בקרבינו. והצטווה משה רבינו לעשות מחסומי לחץ - להגביל את ההר. גם כאן, ראינו השתוקקות עצומה הטמון בתוכינו תמיד, מתפרץ בצורה לא רגילה, ברצון התקרבות לצדיק הדור, עדינותו אצילותו וכו' וכו' אולי אם היה מי שיספיד בעברית, והיו הקהל בוכים, היו מרגישים שבכך יצאו ידי חובה של התקרבות לצדיק.
המשך 12:22 07.04.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר