שר החוץ גדעון סער אמר היום (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה בנוגע לפיטורי היועמ"שית: "זה הליך שצריך לנקוט בו במקרים נדירים.חשבתי וקיוויתי שאפשר יהיה להימנע מכך. אצבע בעין זה לא אצבע בסכר! היא לא מצילה את המשטר הדמוקרטי- אלא פוגעת בו."

דברי השר: "הממשלה: מאוד מצער שהגענו למצב הזה. זה הליך שצריך לנקוט בו במקרים נדירים.חשבתי וקיוויתי שאפשר יהיה להימנע מכך. אבל היועצת המשפטית עצמה שכנעה שמצב הדברים הוא הרבה מעבר לעילה שנקבעה בדו"ח שמגר ושאותה איזכר שר המשפטים".

"המקרים בהם הייעוץ המשפטי הצביע על כך שלא ניתן מבחינה משפטית לקדם את רצון הממשלה הם ספורים ובאופן חריג".הקביעה הזו במכתבה פשוט אינה נכונה.מספיק רק לראות מה קרה בשבועות האחרונים. יש גם מקרים רבים מאוד של טענות בדבר מניעה משפטית על הצעות חוק, בכלל זה על כאלה שרחוקות מאוד מכך.

סער על הטיעונים של היועמ"שית : הממשלה מבקשת לפעול ללא בלמים ואיזונים גם בתקופת בחירות כותבת היועצת. אבל – אין בחירות"

"כשהיועצת טוענת במכתבה שטענת היעדר שיתוף פעולה יעיל מנותקת מהמציאות – זו טענה מנותקת מהמציאות. וכל אזרח במדינה מכיר את זה. יש כאלה שמרוצים מכך, כי הם מתנגדים לממשלה, אבל גם הם מכירים את המציאות. כשהטיעון הוא "אני רק מציגה בפני הממשלה את גבולות הדין" (כולל במקרים רבים שבהם הממשלה והכנסת פועלות על פי סמכותן לשינוי הדין) זה טיעון שלמעשה שולל לחלוטין את סמכות הממשלה להעביר את היועמ"ש לממשלה מתפקידו כי בכל מקרה הטענה תהיה "אני רק הצגתי את גבולות הדין".

הרמטכ"ל הקודם הרצי הלוי
| צילום: דובר צה"ל

"למעשה, ההתנהלות הזאת כבר הביאה לכך שמסלול החקיקה העיקרי עבר ממסלול ממשלתי לפרטי בגלל מגמת הייעוץ שפוגעת בתפקיד הממשלה ושריה לעצב מדיניות. הממשלה מבקשת לפעול ללא בלמים ואיזונים גם בתקופת בחירו כותבת היועצת. אבל – אין בחירות. אנחנו לא בתקופת בחירות.

הממשלה הנוכחית יכולה רק לחלום על כך שבימים רגילים כגון אלה היא תזכה לייעוץ מאפשר כפי שהיה לקודמתה בתקופת בחירות. דוגמאות: מינוי הרמטכ"ל הקודם, הסכם מדיני, מינוי מזוז ל-8 שנים לתפקיד יו״ר הועדה המייעצת למינוי בכירים, ההסכם עם הסתדרות המורים"

למען הסר ספק – אני לא טוען נגד מגמת הייעוץ בממשלה הקודמת (גם אם נפלה שגגה בעניין כזה או אחר), אלא כנגד השינוי החד שחל בתקופת הממשלה הנוכחית.כשהיועצת הופיעה בועדה בראשות השופט גרוניס לפני מינויה היא באה לשם עם הדגל של "ייעוץ מאפשר".

סער על היועמ"שית: "ההתנהלות הזאת היא הרס מוסד הייעוץ המשפטי לממשלה"

כך גם אני עשיתי בישיבת הממשלה בחודש פברואר 2022, אליה הבאתי את מינויה. ואפשר להביא את פרוטוקול ישיבת הממשלה ההיא – ולהיווכח. כשהממשלה כולה מגיעה לאותה מסקנה – שקיימים חילוקי דעות המונעים שיתוף פעולה באופן יעיל – והיועצת מבטלת את זה כלאחר יד – אני מסיק שדווקא היא המבקשת כוח מוחלט גם לחרוג מתפקידה למחוזות אחרים שאינם משפטיים כלל ועיקר.גם המכתב שחולק לנו הבוקר בנושא הוא מסמך של סיסמאות, לא מסמך משפטי, שלא מתמודד כלל עם הטענות.

היועמ"שית גלי בהרב מיארה | צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90

ההתנהלות הזאת היא הרס מוסד הייעוץ המשפטי לממשלה, מוסד שאני מכיר היטב למעלה משלושים שנה מעת שהתחלתי לעבוד בלשכת היועמ״ש לממשלה. לא היה דבר קרוב או דומה לזה.

תפקיד היועץ המשפטי לממשלה אינו לכפות את השקפת עולמו על הממשלה אלא לשרת את הממשלה על פי השקפת עולמה בגדרי החוק. ברור מהמכתב שכתבה היועצת (ולא רק ממנו) שהיא רואה את עצמה כמו אותו ילד הולנדי עם האצבע בסכר מספר הילדים המפורסם. אבל – אצבע בעין זה לא אצבע בסכר! היא לא מצילה את המשטר הדמוקרטי- אלא פוגעת בו.היא לא שומרת על מוסד היועמ"ש לממשלה- היא מקעקעת את יסודותיו ואת האמון הציבורי הרחב בו, בעיקר בכך שהוא נטול פניות.

"מי שיתבונן בדברים עלול להסיק שתפקידו המרכזי של היועמ"ש לממשלה הוא פעולה נגד הממשלה"

אם אכן המקרים שבהם הייעוץ מניף דגל אדום היו ספורים- הם היו מתקבלים בכבוד או לפחות – מתקבלים. מי שיתבונן בדברים עלול להסיק שתפקידו המרכזי של היועמ"ש לממשלה הוא פעולה נגד הממשלה. וזו תקלה חמורה. אם נבחן דברים אחרים. למשל- אם אני לוקח את תפקידה כראש התביעה הכללית- היועמ"שית אמורה לעמוד בראש המאבק בארגוני הפשיעה. אלה גם היו הציפיות שלי כשר המשפטים ואלה דברים שחידדתי אז.בפועל- לא רק שאין כל הובלה של הנושא הקריטי הזה אלא גם יש הגבלה של יכולות הרשויות (המשטרה) לפעול.

יריב לוין (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

דבר אחרון- בלי קשר להליך הזה ולתוצאותיו נדרשת רפורמה במוסד היועמ"ש לממשלה. כשהאדם שמייעץ לשרי הממשלה הוא גם מי שבידו הסמכות לחקור ולהעמיד אותם לדין- זה ניגוד עניינים מובנה וגם ריכוז כוח בלתי סביר בידי אדם בלתי נבחר.לכן- צריך לפצל את התפקיד הזה.

אני יודע שבעניין זה יש לי חילוקי דעות עם שר המשפטים, אבל אחטא לתפקידי אם לא אומר את הדברים כפי שאני מבין אותם. נדרשת גם רפורמה בסוגיית ייצוג הממשלה ושריה בכיוון של מתן אפשרות עצמאית להביא את עמדתם בפני בית- המשפט שלא דרך הייעוץ כשיש מחלוקת עם הייעוץ. בלי תיקון הבעיות המבניות הקשות במוסד היועמ"ש לממשלה- אנחנו ניוותר תלויים בבשר ודם ועתידים להתאכזב גם בהמשך.