קיבלתי הרבה תגובות, על מאמרי הקודם 'אל תשלח ידך', ובחלק מהן נשאלתי, מדוע לא התייחסתי לציטוטים הבעייתיים שהביא יוחנן בן יעקב במאמרו, בשם הרב כהנא ז"ל. כפי שציינתי, הדבר שהפריע לי במאמרו של בן יעקב היה בעיקר הנימה הפוגעת ברב כהנא עצמו כאדם.
מבחינתי הבאת ציטוטים, והתמודדות עניינית וביקורתית עם תורת הרב כהנא היא לגיטימית. גם אני רחוק מלהסכים עם חלקים מסוימים בתורת הרב כהנא, ואין זה מונע ממני להכיר בו כאדם שהיה מונע מאהבה, וכאיש חסד מלא תורה וענווה.
ואף על פי כן, הערות מספר על הציטוטים בהם בחר בן יעקב:
הרב כהנא אינו היחיד אשר מצביע על כך שהסכנה האמיתית הנשקפת למדינה אינה האויב מבחוץ אלא האויב מבפנים. הרב כהנא, כמו רבים אחרים, נלחם נגד השפעות תרבותיות שליליות שחודרות ומשפיעות על המדינה שלנו ואמר כי בהם צריך להלחם, והללו מסוכנים יותר מאש"ף.
הרב כהנא מביא פעמים רבות את מדרשי חז"ל על הפסוק 'ואהבת לרעך כמוך'- "רעך בתורה ומצוות" וכן "אם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו, אי אתה אוהבו" וכן: "אדם רשע שאינו מקבל תוכחה מצווה לשנאתו (הגהות מימוניות, הל' דעות ו,ג)", ומדרשים רבים אחרים. אפשר לומר שאנו לא אוהבים את המדרשים והציטוטים האלו, אפשר לומר שמדובר בדעה אחת מתוך רבות אחרות, אך דומני שמי שצריך להתמודד עם ציטוטים הוא דווקא בן יעקב ולא הרב כהנא.
הרב כהנא אכן השתמש בביטוי מתייוונים אך לא כיוון אותו לכל חילוני באשר הוא. היה לו מאבק ספציפי במנהיגים שהיו בעד טשטוש הזהות היהודית של המדינה (כפי שקיימים גם כיום) ובמנהיגים שהוכיחו צביעות במלחמתם הקשה נגד כ"ך בשם הסובלנות והחמלה, בעוד מצד שני תמכו בארגונים כגון אש"ף וגילו הבנה לפעילויות טרור. גם על זה ניתן כמובן להתווכח, אבל אין זה נכון לצייר כאילו כל חילוני זכה להיות 'מתייוון'. בתנועת כ"ך היו גם חילונים…
כמו כן, אין סילוף גדול מתיאורו של הרב כהנא כמי שסימן לעצמו מלחמת אחים כמטרה. נכון שהרב כהנא לא ראה במלחמת אחים קו אדום, אך כפי שצוטט ב'עולם קטן' כתגובה ליוחנן בן יעקב, גם הרצי"ה ז"ל השתמש במונחים של מלחמת אחים, אלא שלדבריו קמו אינספור פירושים והצדקות…
חבל שבן יעקב המעיד על עצמו כבקיא בתורת הרב כהנא, לא שיתף את הקוראים עם אחד מאינספור המקומות בהם הרב כהנא זועק כי המחאה נגזרת מאהבת ישראל. אם אתה דואג לבן שלך אתה גם מוכיח אותו, מכה את ידו אם הוא שולח אותה לאש. המוטיבציה של הרב כהנא לזעוק מדם לבו הייתה אכפתיות לעתיד העם והמדינה.
חבל שבן יעקב לא ציטט אחד מאינספור המקומות בהם כותב הרב כהנא על גמילות חסד, על תרומה ועל אהבה. ומכיוון שבן יעקב לא עשה זאת, אעשה זאת אני:
"תאהבו את הכל. הביטו בחיבה על כל מה שאתם רואים: על הפרח השברירי, על הכלב המבוהל, על האדם המיואש. תאהבו את כולם, ותנו לאהבה זו לרומם אתכם למעלות של קדושה. "ולדבקה בו- מה הוא חנון ורחום, אף אתה היה חנון ורחום"- חפשו את אלו הזקוקים לכם, ועיזרו להם. חפשו את המיואשים ועודדו אותם. חפשו את הנדכאים ולחמו את מלחמותים" (הרב מאיר כהנא, כהן ונביא ח"ב).
כפי שניתן לראות, תורת הרב כהנא הייתה קצת יותר עמוקה, וקצת יותר מורכבת מ'מלחמת אחים' ומ'כוח, שנאה משטמה ואיבה'. אהבת ישראל כבר אמרנו?
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
טירן פולק
09:23 בורות וחוסר ידיעה גורמים לכולם לזלזל ביהודי ענק כמו הרב כהנא וחבל את העצבע המאשימה צריך להפנות כלפי בן יעקב ושו'ת אני מציעה לכולם לרכוש את הספר ''הרב מאיר כהנא...
09:23 בורות וחוסר ידיעה גורמים לכולם לזלזל ביהודי ענק כמו הרב כהנא וחבל את העצבע המאשימה צריך להפנות כלפי בן יעקב ושו'ת אני מציעה לכולם לרכוש את הספר ''הרב מאיר כהנא חייו ומשנתו''[כרך א'] מאת ליבי כהנא ביוגרפיה מקיפה בכרך א' על השנים תרצ'ב-תשל'ה לעיניננו הרב היה מראשי בני -עקיבה בארה'ב וראש הסניף בנויורק להבדיל מחלק גדול במפדל ובבני-עקיבה הרב כהנא היתיעץ עים רבנים הרב פינשטין באמריקה ובארץ הרב מורדכי אליהו זצ'ל כמו הרב גם אנו תלמידו כאז כן היום .אים אנשי הממסד המפדלי היו עושים כמונו לא הסכמי קימ-דויד והסכמי האוטונמיההאבא של אברהם בורג ז'ל ואליקים רובינשטין שהיסכימו לדברים שרבין חתם עלהם מאוחר יותר קיום מפגשים נוער יהודי וערבי זבולון המר ז'ל למרות שכל הדבנים יצאו חוצץ נגדם והתוצאה 30.000ילדים יהודים שהאבא ערבי ובמשך כל השנים האחרונות ראו גרוש גוש-קטיף יש לנו דרך והיא דרך התורה וצריך ללכת בה בגאוה בלי גימגומים וצריך לדעת שלה' יש את המכ'ם שלו מ.ידה כ.נגד מ.ידה לכן המפדל ניראת כך ובן יעקב גם אחרי 25 שנה לא חוזר בתשובה אפילו על פיתחה של גהינום וחבל רבים וטובים פקחו את עינהם והיום דורשים יותר מהמנהגים וזה טוב יהי רצון שנתחיל להיתיחס ברצינות להיותנו עם סגולה העם הניבחר זאת זכות גדולה אך בצידה חובה ואחריות אנחנו חיבים אתזה לעצמנו בראש ובראשונה אך בעיקר לדור הבא חיבים לומר די לגימגום ולבילבול! הנוער מחפש את האמת ולא את הבילבול!!!
המשך 17:20 17.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוהב ישראל
ואז אתה מביא ציטוטים המסבירים למה הוא שנא. מוזר
18:23 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב ישי בוסק
כפי שלא היתה בעיה עם פנחס, עם מתתיהו החשמונאי ועם שמשון. יוצא שנאמני כהנא הם נאמני התורה והיהדות - ואילו בן יעקב והקיבוצניקים שלו הם נאמני סטאלין ומארקס.
18:13 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי גאה
לבעוט, לקלל, לרצוח להפיץ את הארס.רק לפני שבועיים חבורת ה'פולסא דנורא' (שכולם היו תלמידיו)חגגה את רצח רבין.(יוסף דיין הביע את אושרו מול כל עם ישראל, וימים אחר כך היה...
לבעוט, לקלל, לרצוח להפיץ את הארס.רק לפני שבועיים חבורת ה'פולסא דנורא' (שכולם היו תלמידיו)חגגה את רצח רבין.(יוסף דיין הביע את אושרו מול כל עם ישראל, וימים אחר כך היה נואם מרכזי באזכרה לכהנא) תלמידיו מחסידי 'מדינת יהודה',.שלא לדבר על הרציחות שיצאו מבית המדרש הנ"ל. מברוך גולדשטין (שייסד את הגל האחרון של פיגועי ההתאבדות והביא למותם של אלפים) שגם כאן מוצאים חסידי כהנא סיבה למסיב(רוך), עדן נתן זאדה הוסת ונשלח למשימת ההתאבדות מבית המדרש הנ"ל וכו'. מספיק לראות ולשמוע את כהנא נואם את הרטוריקה שלו ולהבין שגם יהודים 'אוהבי ישראל' יכולים להיות כגרועים שבאומות.הנזק שכהנא תורתו ותלמידיו גורמים לארץ ישראל ולעם היהודי ולתורת ה' דורש מכל יהודי ירא שמים להילחם מלחמת חורמה בשנאה היוקדת הבוקעת מאגרוף הרשע. אהבת עם המביאה בכנפיה שנאה ליחידים שבעם ולשנאת זרים שמו של שמא"ל חתום עליה עם ישראל נועד לגרש את החושך הזה.
המשך 17:53 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
באבי יאר
דומיו רצחו 300 מליון איש ברוסיה ובסין
11:24 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ערן
מורדי נראה לי שכונתך להציג קול אחר מסיתה אותך מהעמדה העקרונית שיש לנהוג לפיה
10:59 15.11.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר