סיפור המסע של אליעזר למציאת האשה המתאימה ליצחק מעורר את השאלה המתבקשת: למה הסיפור הזה תופס נפח כזה?חז"ל ניסחו את התייחסותם לתופעה המפליאה הזו כך: "יפה שיחתן של עבדי אבות מתורתם של בנים".

התורה בוחרת להקדיש פסוקים רבים על מנת לספר פעמיים בפירוט רב את מה שמתרחש בראשו של אליעזר ובמפגש עם רבקה על הבאר. ונדמה לי שנכון לומר שמידת החסד של אברהם באה לידי ביטוי בפרשה הזו עוד הרבה יותר מאשר בהכנסות האורחים של תחילת פרשת וירא.אליעזר מבטא את הלך הרוח בביתו של אברהם אבינו, הוא מגלה את היסודות שמהם בנוי ביתו של אברהם. אין אפשרות להביא אשה ליצחק אם היא לא מצטיינת באופן קיצוני במידת החסד.

רבקה המגיעה מבית לבן ובתואל היא הביטוי המובהק ביותר למושג חסד. דווקא ההנגדה בין שתי התפיסות מבהירה את גודל החידוש.

לעניות דעתי אנחנו לא תמיד ערים לגודל החידוש של המושג הזה וגודל השפעתו על המציאות.חסד נתפס כעשיית טוב והתחשבות ודאגה לצרכי האחר, וזה יפה אבל חסד הוא משהו הרבה יותר גדול! מדובר בתפיסת עולם!

התורה בוחרת פעם אחר פעם, להציב את החסד בהנגדה מול תפיסה הפוכה. בפרשה שעברה התורה מאריכה בסיפור סדום, ובפרשה הזו היא מפרטת בפירוט יוצא דופן את דמותם של רבקה לעומת לבן.שלי שלי שלך שלך – זו מידת סדום. חז"ל ביררו את עומק וחשיבות הסוגיה. סדום היא תפיסת עולם הרבה יותר הגיונית מכפי שנראה ולכן היא כל כך מסוכנת.

חסד הוא בראש ובראשונה הנכונות להקריב

התרבות של סדום היא לא תרבות של גזל וגניבה, הרשעות הנוראית שתפיסת העולם של סדום מביאה לעולם היא בסך הכל שלי שלי ושלך שלך! בימינו תפיסה זו קרויה: אינדיבידואליזם. התרבות המערבית קידשה את התפיסה הזו ושמה את הערך הזה על ראש שמחתה. אולי בראשית דרכה היתה זו תגובת נגד לקומינזם, לפאשיזם ולנאציזם אבל כיום תפיסה זו שולטת בתרבות הדמוקרטית באופן מסוכן.

המלחמה שאנו בעיצומה היא בראש ובראשונה בירור נוקב של יסודות התרבות הישראלית.זהו קו פרשת המים הלאומי: הקונספציה שקדמה למלחמה, הוויכוח על מטרות המלחמה, הסוגיה הכואבת של החטופים כל אלה מושפעים באופן עמוק מהיחס לפרט. התרבות המערבית הציבה את טובת הפרט כערך עליון. בשדה המשפטי זה נקרא זכויות הפרט ובאווירה הציבורית זה בא לידי ביטוי בשאיפות בחזון והתקווה.

החברה הישראלית התמכרה לשקט מדומה ולאשליות שלום משום שהם שירתו את היכולת להגשים את טובות הפרט. חסד הוא בראש ובראשונה הנכונות להקריב! להבין שיש הרבה מעבר לטובתי הפרטית ולחשבון הבנק האישי שלי!

לבן וסדום מציבות את ההישגים החומריים האישיים כמודל ההצלחה, נשמע מוכר לא … בבתי הספר של סדום המקצועות הכי חשובים היו מתמטיקה ובאנגלית אלו היו מקצועות הליבה משום שהם הבטיחו הישגים כלכליים מוכחים.

בוגרי מערכת החינוך חיפשו את עתידם ביחידות סייבר והיי טק כדי להגיע לכסף הגדול כמה שיותר מהר! אתוס ההקרבה והציונות נעלמו מהשיח. העולם המערבי נוהג כך מול איראן הוא מתעלם מהשאלה המוסרית ולא מבחינה בין טוב לרע. המדד היחיד של המפלגה הדמוקרטית ששלטה בארצות הברית עד הרגע הוא מי מפריע לאינטרסים הכלכליים, ולכן בעיניה ישראל היא הילד הרע של העולם!

המלחמה הזו מבררת שחסד הוא לא בגדר מותרות או אנינות טעם אלא יסוד היסודות של הקיום! אמרתי עולם חסד יבנה! אנחנו בשעה היסטורית גדולה ועם ישראל חוזר ליסודות הקיום שלו. דומני שההבחנה העולה מפרשת השבוע מבהירה שאנחנו בפתחו של עידן חדש!

צמח דוד צומח!

==

הרב נעם ממן הוא חבר צוות במכון אח"י (אסטרטגיה חינוכית יהודית) ואחראי על פיתוח תוכניות והשתלמויות למורים הורים ולנוער. מחבר סדרת ספרים 'בחינוך ואמונה'