6 שנים אחרי שפורסם כי הוא פרש מתפקידו בישיבת עתניאל בגלל מאמר שפורסם בביטאון הישיבה, הרב שמואל אריאל חושף את השתלשלות האירועים וטוען כי בישיבה הושמעו "השקפות שמחוץ ליהדות".
הפוסט המלא של הרב שמואל אריאל
מאז עזיבתי את עתניאל נשאלתי כמה פעמים על הסיבות לכך. במשך שנים העדפתי לענות על כך בפרטי ולא באופן ציבורי. אבל כעת הסוגייה עלתה שוב במרחב הציבורי, ונראה שכעת, ממרחק הזמן והפרספקטיבה, ראוי להציג בפני הציבור את העניין.
רקע קצר: למדתי ולימדתי בעתניאל במשך 30 שנה. היו דברים שהסכמתי איתם והיו דברים שלא, ועם הזמן התרבו הדברים שלא הסכמתי איתם, אבל זה היה עדיין בתוך התחום הלגיטימי של דעות שונות בבית המדרש. בשלב מסויים התחילו להתקיים בישיבה שיעורים של פרופ' שלום צדיק (בוגר ישיבת עתניאל, מרצה למחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון, שהציע להעביר בישיבה שיעורים במחשבת ישראל). עם הזמן, התחלתי לשמוע מתלמידים ציטוטים מן השיעורים הללו, שמאד לא אהבתי אותם. דיברתי על זה עם שלום צדיק ועם צוות הישיבה, אבל הדברים המשיכו.
באדר תשע"ח התפרסם מאמר שלו ב"אביע" (עלון פנימי של ישיבת עתניאל), שטילטל אותי מאוד. פניתי בדחיפות לצוות הישיבה, ובמקביל התחלתי לשמוע הקלטות רבות משיעורי שלום צדיק כדי להבין באמת במה מדובר. מתוך כך הגעתי למסקנה שאם התכנים הללו ממשיכים להישמע בישיבה אין שום אפשרות להישאר במקום כזה.
באיזה תכנים מדובר? יש הרבה דברים בעייתיים, שלא אפרט כאן את כולם. אציג בקצרה כמה מן האמירות החמורות שלו בשיעורים ובמאמר.
1. אין בכלל השגחה. אלקים לא מתערב במציאות בשום דבר, לא להציל צדיק ולא להעניש רשע וגם לא בשביל להציל את עם ישראל.
2. מכיוון שאלקים לא מתערב במציאות, אז גם אין שכר ועונש במובן הפשוט, דהיינו למשל שאם נקיים מצוות יירד גשם וכדומה. כאשר התורה אומרת לנו דברים כאלה (שמופיעים כמובן בהרבה מקומות בתורה) – היא משקרת. היא אומרת את זה כדי שהעם יקיים מצוות, אבל זה לא באמת נכון.
3. ציטוט: "הרמב"ם כל הזמן כל הזמן כל הזמן אומר שהתורה לא אומרת אמת".
4. כך גם כאשר התנ"ך מספר על אירועים היסטוריים שונים ואומר שהם אירעו בהשגחה אלוקית, זה שקר חינוכי בשביל הציבור. למשל (דוגמה שהוא מביא), כאשר הנביאים אומרים שחורבן בית ראשון בא בגלל שהעם חטא בעבודה זרה וכדומה – זה לא באמת כך. החורבן והגלות התרחשו מסיבות טבעיות לגמרי, שנבוכדנצאר רצה להגדיל את האימפריה שלו. אבל הנביאים היו צריכים להסביר לעם איך קרה דבר כזה, אז הם אומרים שזה בא בגלל עבודה זרה ושאר החטאים.(נשים לב למשמעות של הדברים הללו: רוב התנ"ך עוסק בהשתלשלות ההיסטורית ומתאר אותה מנקודת מבט של ההשגחה האלוקית – האמירה הזו מציגה את רוב התנ"ך כשקר.)
5. תפילה לא פועלת כלום במציאות. היא רק משפיעה פסיכולוגית.
6. כמו שאלקים לא מתערב במציאות, הוא גם לא מתגלה לבני אדם. הנביאים הם פשוט פילוסופים גדולים שמבינים כיצד יש לנהוג ואומרים זאת לעם.
7. כך גם לגבי התורה – משה רבינו היה פילוסוף גדול, הוא הבין בחכמתו מה האלוקים היה רוצה שנעשה, וכך הוא כתב את התורה.
8. בעקבות האמירה הקודמת – שאלה של תלמיד: אז מה זה מעמד הר סיני? תשובה: זה המעמד שבו משה רבינו הביא לעם את הספר שהוא כתב.שאלה: אז מה זה הקולות והברקים?תשובה: משה רבינו היה חכם גדול, וכמו שהיום החזאים יודעים לומר שבעוד שלושה ימים יהיו קולות וברקים, כך גם הוא ידע, ותיזמן את נתינת התורה ליום הזה.(דהיינו: א. התורה אינה התגלות אלקית, אלא חכמתו של משה. ב. משה רבינו היה שקרן, שהטעה את העם ותיזמן את נתינת התורה לסיטואציה שבה זה ייראה לעם כהתגלות אלוקית כדי שהם יסכימו לקבל את התורה שהוא המציא.)(במובן מסוים זה גרוע מן הכפירה של ביקורת המקרא. גם ביקורת המקרא כופרת במקור האלוקי של התנ"ך, אבל היא לפחות סוברת שמי שכתב את התנ"ך האמין בדברים הללו, האנשים שכתבו את ספרי התנ"ך סברו שהניסים אירעו באמת ושאם העם לא ישמע בקול ה' תבוא רעה וכו' ולכן הם כתבו זאת. שלום צדיק מציג את משה רבנו ושאר הנביאים כשקרנים, שגם הם בעצמם לא האמינו בדברים הללו ושיקרו להמון.)
9. היהדות לא מצפה מן האדם להאמין בשום דבר. אדם יכול לא להאמין בשום דבר, גם לא במציאות ה', וזה בסדר.
10. המגמה של היהדות היא רק קיום המצוות המעשיות, ולא האמונה. האמונה היא אמצעי לשם קיום המצוות, ולא להפך, שהמצוות באות לבטא ולממש את האמונה. מטרתן של המצוות (גם אלו שלכאורה הן בין אדם למקום) היא רק פרקטית, לשם התיקון המעשי של החברה, יצירת חברה מתוקנת שיש בה חסד ועזרה הדדית ויציבות משפחתית וכדומה.
(הנקודה האחרונה אולי אינה כפירה מצד עצמה. אם הוא היה טוען שהקב"ה נתן את התורה מתוך מגמה רק ליצור אצלנו חברה מתוקנת בתחומים שבין אדם לחברו, זה היה מוזר ומוקשה, אבל לא בהכרח כפירה. אבל:
א. זה מנוגד לפשטות של פסוקים רבים בתורה, שמציגים את האמונה כמטרה עליונה ואת המצוות כביטוי של האמונה, כגון ששבת היא זכר למעשה בראשית ומצוות רבות זכר ליציאת מצרים וכדומה. שוב זה הופך פסוקים רבים בתורה ל"שקר חינוכי", שנועד לשכנע את ההמון לשמור את המצוות בפועל.
ב. ישנן דעות שמפקפקות בהתגלות ובמתן תורה, ואף על פי כן מדגישות את ערך קיום המצוות, כגון בחלקים מן התנועה הקונסרבטיבית ועוד. זו כמובן כפירה ביסודות התורה, אבל לפחות הגישות הללו מציגות את המצוות כעניין אמוני – לדעתן זה לא ציווי אלוקי שהופיע בהתגלות, אבל זו הדרך של עם ישראל להתקרב אל האלוקים ולבטא את האמונה בו. בעוד ששלום צדיק מרוקן את התורה והמצוות מתוכנן משני הצדדים – זו גם לא התגלות אלוקית, וגם לא ביטוי של אמונה וקירבת ה'. זו רק דרך חיים פרקטית כדי להסדיר את המסגרת החברתית ותו לא.)
עד כאן העובדות, דהיינו הצגת נתונים על מה שהתרחש (ולמיטב ידיעתי עדיין מתרחש) בבית המדרש בעתניאל. ומכאן קצת לגבי המשמעות של הדברים:
א. ראשית, כפי שעולה מן הדברים: העזיבה שלי היא לא עניין של בעיה אישית שלי, שבאופן אישי לא מתאים לי להיות במקום עם השקפה פלונית או אלמונית. אלה כבר השקפות שמחוץ ליהדות, שאף יהודי ירא שמים לא אמור להשלים עם קיומם של מסרים כאלה בבית המדרש.
ב. אנשים שואלים אותי: האם זה משקף את כלל התפישה של ישיבת עתניאל? – בהחלט לא (אם כי גם שמעתי לצערי חלק מאנשי הצוות שאמרו שעם חלק מן הדברים הללו הם מזדהים במידה זו או אחרת). אבל גם אם זו לא הדרך הכללית של הישיבה, ואפילו אם ראשי הישיבה והר"מים אומרים שהם לא מסכימים עם הדברים, לא ייתכן שישיבה תאפשר דברים כאלה בתוך בית המדרש. אלה לא דעות שנמצאות בתוך הטווח של דברי תורה, אלא אלו דעות שנמצאות מחוץ לתורה. כמו שלא יעלה על הדעת שישיבה תקיים שיעורים שמטיפים לנצרות, או תאפשר להגיש בחדר האוכל מאכלי טריפה, כך לא יעלה על הדעת שישיבה תקיים שיעורים שמטיפים לכפירה. וזה בדיוק מה שקורה, לצערי הרב, כאשר השיעורים הללו מתקיימים בעתניאל.
ג. טענה נוספת שנטענה היא שהדברים של שלום צדיק אינם משקפים את דעתו האישית. באופן אישי הוא מאמין, אבל סובר שיש מקום לגיטימי ביהדות גם לתפישה שאינה מאמינה, וכפי שהוצג לעיל. ובכן: איני יודע מה הן דעותיו האישיות של שלום צדיק, ומבחינתי זו לא הנקודה הרלוונטית. מה שרלוונטי הוא אילו תכנים התלמידים שומעים בבית המדרש. כאשר שלום צדיק משמיע פעם אחר פעם את המסרים הללו בשיעוריו, אז גם אילו באמת זו אינה דעתו האישית, עדיין הנקודה העיקרית והחמורה היא – בתוך הישיבה מתקיים חינוך לכפירה, וזה דבר שלא יעלה על הדעת.
הדבר דומה לטבח בישיבה שיגיש לתלמידים בחדר האוכל נבלות וטרפות (בידיעת ראשי הישיבה ואנשי הצוות), ויישבו אנשים וידונו האם באופן אישי בביתו הוא שומר כשרות או לא. כמובן זו שאלה משנית לחלוטין.
מה דעתך בנושא?
61 תגובות
14 דיונים
עדו
הרב שמואל אריאל צדיק וקדוש.חבלשלקח לו 30 שנה להבין את מה שהרב טאו אמר כבר לפני 50 שנה.. עדיף מאוחר מאשר אף פעם
07:04 27.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ס
רמב"ם מפורש במורה נבוכים. לא מבינה מה הזעזוע...
22:04 24.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרה
גדולי ישראל הזהירו מפני ספר זה, שלא מיועד לכל קורא/קוראת ויכול לבלבל, וזאת כי המחפש להיטמא פותחים לו. ומי שבאג'נדה של כפירה ולהרחיק את עמ"י מאמונה ולהפילו לכפירה באופן מגמתי, ימצא דרך לטהר את השרץ. הרמב"ם מתהפך בקברו מפירושי הכפירה. עיקרי האמונה היהודית שמנה הרמב"ם בפירושו למשנה במסכת סנהדרין, והם - 13 עיקרים המכונים גם כשורשי הדת היהודית: א. כי ה' הוא בורא ומנהיג לכל הברואים והוא לבדו עשה ועושה ויעשה לכל המעשים. ב. שהוא יחיד ואין יחידות כמוהו, והוא לבדו אלהינו, היה הוה ויהיה. ג. שאינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף (שאינו עלול למאורעות האדם) ואין לו שום דמיון כלל. ד. שהוא ראשון והוא אחרון. ה. לו לבדו ראוי להתפלל ולא לזולתו. ו. שכל דברי הנביאים אמת. ז. שמשה רבינו היה אב לנביאים לקודמים לפניו ולבאים אחריו. ח. שכל התורה המצויה עתה בידינו היא הנתונה למשה רבינו. ט. שזאת התורה לא תהי מוחלפת ולא תהי תורה אחרת מאת ה'. י. שהבורא יודע כל מעשה בני אדם וכל מחשבותיהם. יא. שהוא גומל טוב לשומרי מצותיו ומעניש לעוברי מצותיו. יב. האמונה בביאת המשיח, ואע"פ שיתמהמה נחכה לו בכל יום שיבוא. יג. שתהיה תחיית המתים בעת שתעלה רצון מאת ה'.
22:14 26.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מכיר את עותניאל מקרוב
ראש הישיבה הוא גם רב היישוב עותניאל הידוע בבעיות רבות מבחינת ההלכה.. כמו עזרת נשים נגישה בבית הכנסת (שמונגשת לנשים עם עגלות.. מעניין).. ובשמחת תורה ריקודי נשים עם ספר תורה......
ראש הישיבה הוא גם רב היישוב עותניאל הידוע בבעיות רבות מבחינת ההלכה.. כמו עזרת נשים נגישה בבית הכנסת (שמונגשת לנשים עם עגלות.. מעניין).. ובשמחת תורה ריקודי נשים עם ספר תורה... ועוד ועוד דברים שגורמים לגבה להיות מורמת...לא פלא שזה התכנים שמועברים בעלק ישיבה ולא פלא שיש שתיקת כבשים של ראש הישיבה ושל רמים על התוכן המועבר
המשך 14:49 18.04.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כולכם עמי ארצות
זה רמבם מפורש. שלום צדיק לא המציא דעות אלא מביא את דברי הרמבם ושכלו הישר. מי שאידיוט הוא מי שעוזב ישיבה במקום לדון ולעשות דיבייט לצורך הדוגמא. במקום להתמודד הוא...
זה רמבם מפורש. שלום צדיק לא המציא דעות אלא מביא את דברי הרמבם ושכלו הישר. מי שאידיוט הוא מי שעוזב ישיבה במקום לדון ולעשות דיבייט לצורך הדוגמא. במקום להתמודד הוא בורח כמו פחדן. תתבייש לך שמואל אריאל שמשחק אותה צדיק. אם אכפת לך מתלמידיך, למה שלא תדון איתו, ולא כמו שברחת בגוגל דרייב על כך שאתה שוטה שלא מכיר מורה נבוכים? אתה צריך להתבייש על שיצאת על דברי אמת.
המשך 23:25 17.02.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ידידיה
בתגובה ל: כולכם עמי ארצות
לא יודע במה כבודו עוסק אך אני כמעט בטוח שאתה לא קרוב לרמת לימוד של הרב שמואל אריאל, ראש כולל, ר״מ בישיבת ההסדר ירוחם, פוסק הלכתי עצום. ״יהא מורא רבך כמורא שמיים״ אז תזהר במילותיך, וברור שעדיף לעשות מעשה מאשר לתת לכופר לשבש ולהמציא דעות לתלמידים שלו. ועוד ממש הרב כתב שפנה לראשי ישיבה הם לא עשו כלום אז לא להמציא שהרב ברח ולא עשה כלום…
08:41 14.11.2025שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אם זה נכון 1.הישיבה הזו מלמדת עקרונות פילוסופים של כפירה .אם אתה מעונין להיות כופר לך לשם 2מן הסתם ראש הישיבה שמע את הדברים הללו וגזר צום ותענית ועשה קריעה...
אם זה נכון 1.הישיבה הזו מלמדת עקרונות פילוסופים של כפירה .אם אתה מעונין להיות כופר לך לשם 2מן הסתם ראש הישיבה שמע את הדברים הללו וגזר צום ותענית ועשה קריעה על אותו תלמיד אפקורוס
המשך 21:11 16.12.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לונה
תודה לך הרב שמואל אריאל. אני בן אדם פשוט. מורה באולפן גיור. עומדת כמה וכמה פעמים בשנה עם תלמידים שלי בבית דין במעמד הר סיני בזעיר אנפין. ואני שואלת את...
תודה לך הרב שמואל אריאל. אני בן אדם פשוט. מורה באולפן גיור. עומדת כמה וכמה פעמים בשנה עם תלמידים שלי בבית דין במעמד הר סיני בזעיר אנפין. ואני שואלת את עצמי - האם מי שמחזיק בדעות המבטלות באופן כזה או אחר השגחה פרטית או הופכות שכר ועונש עסק למלאכים בשמיים ועושה מהרמב"ם פילוסוף של אמונה בסבירויות גבוהות (מה עם יג עיקרים?!), האם אחד כזה היה עובר בית דין בדרום בצפון בתל אביב או בירושלים? והתשובה היא חד משמעית לא. ואז אני שואלת את עצמי, אז למה בישיבה החשובה הזאת זה עובר? למה עתניאל שזה אחד המקומות האהובים עלי בעולם חושב שמותר לו מה שאסור לגר? בבקשה להתעורר ומהר.
המשך 21:37 24.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
בודק
ומה זה אומר על הנהלת הישיבה? ועל אחוזי שמ"ד וכפירה בתורה ובקב"ה וביהדות שיזהמו את הציונות הדתית דרך אותה הישיבה? ולא רק משם יצאה כפירה, יש עוד, המסכה והתדמית החיצונית...
ומה זה אומר על הנהלת הישיבה? ועל אחוזי שמ"ד וכפירה בתורה ובקב"ה וביהדות שיזהמו את הציונות הדתית דרך אותה הישיבה? ולא רק משם יצאה כפירה, יש עוד, המסכה והתדמית החיצונית של ה"צדיקים" לפעמים מטעה. והדיון שהמשומד המשכיל ביקש לעשות אם רב אריאל הוא כדי לפרסם ברבים דברי כפירה ולהכשיל עוד יהודים. אולי הגיעה הזמן לאחוז באמונה ובביטחון בקב"ה ולחזור למקורות האוטנטיים של היהדות המקורית במקום לחפש דרכים חדשות, ניאו-גורואים, ניאו-אדמו"רים, ניאו-פרופסורים.
המשך 21:54 26.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוטנטיות
בתגובה ל: בודק
ניאו -חרדים
17:48 11.11.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יישר כח לרב שמואל אריאל
יישר כח לרב שמואל אריאל שלא הסכים להמשיך ללמד בישיבה שמועברים בה תכנים של כפירה. תמוה בעיניי מדוע ראשי הישיבה לא הפסיקו את השיעורים הללו מייד כשנודע להם על תוכנם.
18:15 23.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מישהו
בתגובה ל: יישר כח לרב שמואל אריאל
לא רק כפירה. בסדר שיעורים ביוטיוב בשיעור 7 בסופו. הוא אומר שכשהמצווה לא מסתדרת לאדם אם הטעם הוא לא צריך לקיים ומביא דוגמא מנדה בקיצור רפורמי לגמרי
21:10 24.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרב אליאמור
תחזור רבנו, תחזור. איך מא שהסתלקת לימי הביניים אנחנו לא מפסיקים לאונן
16:48 23.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתנאל
כל הרעיון בלימוד הוא היכולת לשמוע ולהכיל גם דעות ורעיונות אחרים. אם דעות מסויימות מוחרמות אזי הדור כולו כאילו עוצם את עיניו ולא רואה את המציאות. מי קובע אלו דעות...
כל הרעיון בלימוד הוא היכולת לשמוע ולהכיל גם דעות ורעיונות אחרים. אם דעות מסויימות מוחרמות אזי הדור כולו כאילו עוצם את עיניו ולא רואה את המציאות. מי קובע אלו דעות מוחרמות ואילו לא מוחרמות? אם נתחיל להחרים דעות זהו מידרון חלקלק.
המשך 16:11 23.10.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר