ההגדרות השטחיות המתהלכות ברחוב הדתי או החרדי הן: הרב קוק היה דתי-לאומי או הרב קוק היה בעצם חרדי מלבד ענייני ארץ ישראל. שתיהן אינן נכונות. מרן הרב קוק היה חרדי מכף רגל ועד ראש, ואף יותר מזה, חרדי יותר מחרדי. זה ברור כשמש לכל מי שהכירו ולכל מי שלמד ספריו. וכן לגבי רבנו הרב צבי יהודה, שרבים הכירוהו אישית.
שמא תאמרו: מה עם ארץ ישראל, ומה עם הציונות, ומה עם הגאולה? אלא שעניין זה אינו אלטרנטיבי לחרדיות אלא קומולטיבי, כלומר אינו מחליף אלא מצטרף. רש"י מזכיר דברי חז"ל: ואלה – פוסל את הראשונים, אלה – מוסיף על הראשונים. מרן הרב קוק אינו פוסל את החרדיות המצויה אלא מוסיף עליה.
כי מהי חרדיות? – יראת שמים, הקפדה על קלה כחמורה, מסירות נפש על לימוד התורה, התרחקות מתרבות מקולקלת, מתן חינוך טהור לילדים. אם כן, ודאי מרן הרב קוק היה חרדי.
ואכן חוגים הדתיים הליברליים מכריזים שהם אמנם מאוד מכבדים את מרן הרב קוק, אך אין זאת אומרת שהם מקבלים אותו למורה דרך בכל דבר, אלא שוקלים כל אמירה שלו לגופו של עניין.לכן כתוצאה מזה,הם דוחים את החרדים מעבר לגדר, שוללים תקציבים לישיבות חרדיות, ובכלל מפיצים שקרים רבים על החרדים. ובודאי שגם בעולם החרדי יש בעיות רבות, ורבניהם מודים בכך, אך אין זו סיבה לזרוק עליהם נעל.
יתר על כן, מרן הרב קוק היה חרדי יותר מחרדי, – וזאת למה? כי הוא היה שליח אלהי לא רק לתיקון הפרט, אלא אף לתיקון הכלל, כלומר תחית הקודש של האומה השבה לארצה, וזה תחום הרבה יותר קשה. תמיד, ענייני הכלל הינם יותר מסובכים מענייני הפרט. יותר מסובך להיות דוד מלך ישראל שכולו קודש מאשר צדיק פרטי ספון בחדרו.
זאת ועוד, אם אדם הסגור בעולמו הפרטי, כמו שהיינו לצערנו בגלותנו, חייב להקפיד על קלה כחמורה, כל שכן כאשר הוא עסוק בענייני האומה, עסוק בצבא, בכלכלה, בפוליטיקה, בחברתיות רחבה ועוד.
לכן לא נתמה שמרן הרב קוק הציב לפנינו שאיפות עליונות של עבודת ד'. אין הכוונה לספר אורות הקודש בו פסקאות רבות אינן שוות לכל נפש אלא מיועדות ליחידי יחידים, אלא גם לספרים העסוקים בתיקון הפרט של האדם הפשוט מישראל, כגון מוסר אביך, אורות התורה ואורות התשובה, אשר מטרתם אינה שמירת מצוות מינימלית, מה שמכונה בימינו הלכה יבשה, אלא שאיפת חיים עמוקה לעבוד את ד' בכל לבבך ובכל נפשך ובכל מאודך.
מה דעתך בנושא?
8 תגובות
0 דיונים
הראי"ה קוק
"... דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהוים את הקהל שלנו בכללו, והם "חרדים" ו"חפשים". שמות חדשים אשר מאז לא היו רגילים להיות מתבטאים אצלנו כלל. ידענו...
"... דומה לנו שהננו מחולקים לשני מחנות. תמיד רגילים לצלצל אצלנו בשני השמות המהוים את הקהל שלנו בכללו, והם "חרדים" ו"חפשים". שמות חדשים אשר מאז לא היו רגילים להיות מתבטאים אצלנו כלל. ידענו שאין בני האדם שוים במדרגותיהם, ביחוד במה שנוגע לתוכנם הרוחני, שהוא יסוד החיים, אבל שיהיה שם מוגבל ומיוחד לכך המתאר סיעות ומפלגות, מזה לא ידענו. וכדומה שבזה ודאי יש לנו לומר שהימים הראשונים היו טובים מאלה, והלואי שנוכל להשכיח מאתנו, בכלל, את אלה שני השמות העומדים לנו לשטן על דרך החיים האיתנים והטהורים הראויים להיות שבים אלינו באור ד' אשר יאיר לנו. ההבלטה של שני השמות הללו וההסכמה הדמיונית המקשרת את האישים הפרטיים שכל אחד מהם יתאמר לומר: אני הנני ממחנה זה, השני אומר גם הוא: אני הנני ממחנה זה, וכל אחד ואחד הוא מרוצה מעמדתו, הרי הוא סותם את הדרך של התיקון ושל ההשתלמות משני הצדדים. "החרד", כלומר מי שהוא חושב את עצמו שהוא שייך למחנה זה שקוראים לו "חרדים", הרי הוא מביט הבטה מלמעלה למטה אל המחנה השני "החפשים". ובמה שנוגע למחשבות של תיקון, של חיפוש מעשים ושל תשובה הלא מיד הוא שולח סקירת עין אל המחנה השני העומד לפניו בכל מערומיו מתורה ומצוות והוא חושב בדעתו, שהתשובה במלוא מובנה הלא שם היא דרושה, אליהם הדברים מכוונים, להם ולא לו. ו"החפשי", כלומר, מי שהוא עומד בזה המחנה שהוא מתאמר בשמו המודרני הזה, הרי הוא בודאי חושב, שכל הרעיון של תשובה הרי הוא נוסח "חרדי" שאינו שייך לו כלל. ונמצא, שמכאן ומכאן הננו עומדים קרחים, ומוצא לרפואת מכאובינו הנפשיים מאין יבוא? זהו העיכוב האחד. ועוד עיכוב שני, מה שהוא איננו קל מן הראשון, כמו קיר ברזל עומד לפנינו בין מחנה למחנה, וההארה הכללית ממקור האחדות האלקית הקדושה המוכרחת להיות שורה על ישראל הגוי כולו, הרי היא כמו מתעלמת מעינינו, והננו ממששים כעורים באפילה. אין לנו עצה אחרת, אמנם. כי אם להסיר את שמות הבעלים הללו מעל מחנותינו. באמת, לא שני מחנות כי אם שלשה מחנות הננו מונים מאז. מסורת ישנה היא ש"צבור" הוא כולל במובנו כפי הנוטריקין שלו "צדיקים בינונים ורשעים", אבל זהו דוקא תיאור אישי, ועל כל אדם בפרט למדנו ש"אפילו כל העולם כולו אומרים עליך צדיק אתה, היה בעיניך כרשע". וטוב מאד לאדם שיהיה שקוע לחשב חשבון עצמו, ולחטט במומיו הנפשיים ולהביט בעין יפה על אחרים שיוכל באמת להיות שיש במצפונם גם אוצר טוב הסמוי מן העין. והננו צריכים להחליט, כי כוח כמוס של הצעדה לטובה ישנו בכל המחנות ובכל אישי האומה, וביחוד בכל אלה שהערך הכללי של ישראל ותקותו יקרים להם באיזו מדה שהיא. נתודע איש אל אחיו בשם ישראל הכללי, לא בשם מפלגתי ומחנתי. נדע, שיש לנו בכל מחנה הרבה מה לתקן והרבה מה לקבל מהאור והטוב זה מזה, ואז תופיע עלינו האורה העליונה הכללית אשר בה נושע תשועת עולמים, ותתקיים בנו התפילה המוקדשת קודש קדשים, שהננו עתידים להביעה בכל כך המית נפש ויעשו כולם אגודה אחת לעשות רצונך בלבב שלם". היסוד" גליון ס', כ"ו אלול תרצ"ג)
המשך 13:04 16.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף, ירושלים
וכל כתיבתו שונה לחלוטין מהנפש החרדית המתבדלת מעם ישראל והמתנשאת. אלא מאי - רבני ישיבות הקו הפכו חרדים, מתנשאים על כולם. הם חרדים, ולא הראי"ה ! ומי שאינו מבין זאת אל...
וכל כתיבתו שונה לחלוטין מהנפש החרדית המתבדלת מעם ישראל והמתנשאת. אלא מאי - רבני ישיבות הקו הפכו חרדים, מתנשאים על כולם. הם חרדים, ולא הראי"ה ! ומי שאינו מבין זאת אל ידבר בשם הראי"ה.
המשך 22:38 15.06.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דודו
חריפות על החרדים ועל התנועה החרדית. הרב קוק היה צדיק עליון, הוא לא היה חרדי ח"ו. הוא היה נגד פירוד הקהילות, נגד הפחד, בעד החירות הרוחנית, בעד ההתעצמות הגשמית פיזית, בעד...
חריפות על החרדים ועל התנועה החרדית. הרב קוק היה צדיק עליון, הוא לא היה חרדי ח"ו. הוא היה נגד פירוד הקהילות, נגד הפחד, בעד החירות הרוחנית, בעד ההתעצמות הגשמית פיזית, בעד מדינת ישראל, בעד כלל ישראל, בעד ארץ ישראל בעד אהבת ישראל. עד שאמרו עליו מגדולי הרבנים החרדים שהיא העבירה אותו על דעתו. הרב קוק היה עם עין טובה, הוא אהב את המתיישבים מחללי השבת, היה לו עין טובה עליהם, הוא נאם בפתיחת האוניברסיטה העברית, הוא כתב על בצלאל שזו אומנם בובה אבל יש שם משהו, היה לו עין טובה. הוא כתב את אורות התשובה, והביא ביטחון שגם אברים מדולדלים יש להם תקנה. וקרה להם איברים כי הם חלק מהגוף כי הוא הרגיש את הצער על זה שהם מדולדלים. הרצי"ה אמר שגוש אמונים הוא לא נגד, והבין שצריך לחבר לקרב לחבק. להביא עין טובה ורוח רעננה.
המשך 00:20 26.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
החידוש בדבריו של הרב אינו בדבריו על הרב קוק אלא בהגדרת חרדי רק בצד הטוב של שמירת מצוות ובהתעלמות מוחלטת מחסרונות הקיימים אצלם בתחומים רבים. אכן, ישל חרדים מעלות גדולות...
החידוש בדבריו של הרב אינו בדבריו על הרב קוק אלא בהגדרת חרדי רק בצד הטוב של שמירת מצוות ובהתעלמות מוחלטת מחסרונות הקיימים אצלם בתחומים רבים. אכן, ישל חרדים מעלות גדולות וכדבריו של הרב. אך התעלמות מן החסרונות הופכת את המאמר לרדוד במשהו וחבל.
המשך 23:32 23.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דניאל
בבחירות הקודמות הרב אבינר תמך והתלהב מהבית היהודי עכשיו הוא נגד הבית היהודי משמע שטעה בשיקול דעתו אז איך מעיז עכשיו לקרוא לאנשים לתמוך במפלגה חדשה ובכלל איך אפשר...
בבחירות הקודמות הרב אבינר תמך והתלהב מהבית היהודי עכשיו הוא נגד הבית היהודי משמע שטעה בשיקול דעתו אז איך מעיז עכשיו לקרוא לאנשים לתמוך במפלגה חדשה ובכלל איך אפשר להקשיב למי שחלק על רבו
המשך 11:58 21.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כולם נראו ככה אז...
02:22 21.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אימרת חז"ל וחוכמת סופרים תסרח.וזקנותו מביישת את בחרותו. חכמים הזהרו בדבריכם....
23:59 20.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישראל
מרוב כתבות הרב מצליח לבלבל אותנו,או חושב שאנו מתבלבלים. אבקש הסבר מהרב איך זה שליפני שנתיים בדיוק הוא אמר ציבו שאיילת שקד ראויה מאוד להיות חברת כנסת (גם בנט) והיום הוא...
מרוב כתבות הרב מצליח לבלבל אותנו,או חושב שאנו מתבלבלים. אבקש הסבר מהרב איך זה שליפני שנתיים בדיוק הוא אמר ציבו שאיילת שקד ראויה מאוד להיות חברת כנסת (גם בנט) והיום הוא כותב שאין מקום לנשים בכנסת?
המשך 22:13 20.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר