לא נראה גיוס המוני של חרדים; זו הסיבה - סרוגים

לא נראה גיוס המוני של חרדים; זו הסיבה

העתירות נגד החוק לגיוס החרדים בבג"ץ נידונו היום, כעת ללא הכרעה. אז מה הלאה? ובכן, צר לי לאכזב אך לא נראה גיוס חרדים המוני. וגם, מה יעשו המפלגות החרדיות? | טור דעה

חני אדרי
צאו מהסרט: לא יהיה גיוס המוני של בחורי ישיבות
  יונתן זינדל/פלאש90

הדיון בבית המשפט העליון בעתירות נגד החוק לגיוס בני הישיבות החרדיות ותקצוב המוסדות התורניים – נגמר וכעת הגיע הזמן לדבר תכלס.

לרוב כאשר היו דיבורים על קידום של חוק גיוס כזה או אחר, רוב רובו של המגזר החרדי התעלם מכך בשל הידיעה כי שום דבר משמעותי לא יקרה. הפעם המצב שונה. הקולות העולים מקרב הציבור החרדי, מעידים כי אף הם מבינים שמה שהיה לא יהיה יותר.

נתחיל מהסוף, אם יש כאן אדם אחד שמפנטז על גיוס המוני של אלפי חרדים, צר לי לאכזב אותו אך זה לא יקרה. מעבר לקומץ הרעשן והקטן שנהנה לצעוק בכל פינת כביש אפשרית: 'נמות ולא נתגייס', ישנם עשרות אלפי חרדים שגם ללא כל ההפגנות הגרנדיוזיות האלו, לא יתגייסו ויהי מה.

אחלק זאת לשתיים, אחת הסיבות בגינן המגזר החרדי לא יתגייס, זהו חוסר הרצון בקרב הצבא לבצע התאמות למגזר החרדי. ניתן כמובן לקיים אינספור דיוניים על למה בכלל צריך לעשות זאת, אך אם מדברים על השורה המעשית, כל עוד הצבא לא יהיה מותאם למגזר החרדי, החרדים פשוט לא יתגייסו.

מעטים ההורים שיסכימו לשלוח את בנם לצבא חילוני, במקום פשוט להקטין ראש ולומר לבנם שילך לכלא הצבאי יחד עם כל חבריו עד יעבור זעם.

עוד באותו נושא

נציגת העותרים: "החרדים צריכים לשאת בנטל החרדה"


14

הסיבה השניה היא ושאולי פחות מוכרת במגזר החילוני, היא תרבות ה"מה יגידו". חלק בלתי מבוטל מתרבות האופי של המגזר החרדי, מתבסס על המשפט הזה. ישנם לא מעט הורים שבמיוחד בעת הזו אך לא רק, היו נענים לצורך ושולחים את בנם לצבא, אך החשש מביקורת ציבורית במגזר החרדי – מונעת זאת מהם.

אם היינו רוצים לראות גיוס גם אם לא המוני אך לפחות התחלתי, ולא לבזבז את הזמן בעתירות שלא יצא מהן כלום ושום דבר – ראשי הצבא היו צריכים להתחיל בזה. להיפגש עם רבנים, לנסות לקדם את השינוי מתחת לפני השטח ולא בתקשורת ובכותרתו מפוצצות כאלו ואחרות.

אז נכון, בעייתי הגיוס היא בעיה חשובה שיש לשבת ולדבר עליה וצריך להגיע להבנות ולפתור אותה – אך כל מה שקורה עכשיו, רק מרחיק אותנו מהמטרה הזו.

המפלגות החרדיות מבינות – הפעם המצב שונה

יחד עם זאת, המפלגות החרדיות איימו לא פעם כי הן יפרשו אם הממשלה לא תעביר חוק גיוס שמקובל עליהן, וכזכור אף ב-2019 הן מימשו את איומיהן ופרשו. הסיבה היתה נעוצה בכך שהן היו בטוחות כי כל ממשלה אחרת תיתן להן עד חצי המלכות.

אז מדוע המצב כעת שונה? משום שלא מדובר בחוק של הממשלה, אלא בהחלטת בג"ץ בניגוד או יותר נכון בהתעלמות מוחלטת מעמדת הממשלה. החרדים מבינים היטב כי אין להם שום אופציה טובה יותר.

נכון, חוק הגיוס מרחף על ראם אך ממשלה בלי חרדים יכולה להחליט על סנקציות חמורות פי כמה מהשלילה שכבר קיימת לתקציב הישיבות. אפשר לשלול כל הטבה כלכלית של המדינה למי שלא יתייצב וזה משהו שהמגזר החרדי לא יעמוד בו.

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
30 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
על פי החוק...
כתבת אהבלה עם תעודות | 02-06-2024 18:48
על פי החוק החרדים חייבים בגיוס. כל עוד לא יחוקק חוק ההשתמטות - לא חעזור לחרדים. וחוק ההשתמטות לא יחוקק כי אין לכך רוב. הרוב בכנסת והרוב הגדול בציבור קובע חד משמעית - שעל כולם לשאת בנטל.
חחחח. לא יקרה. החרדים לא...
דוד | 03-06-2024 22:37
חחחח. לא יקרה. החרדים לא יתגייסו. תפנימו. רק שלמדינה לא יהיה זכות בלימוד התורה. החרדים יסתדרו עם הכסף.
2
העיקר, דלא לתת...
ר' יענקל | 02-06-2024 18:56
העיקר, דלא לתת כלום,לאלה שתורמים למדינה כלום. וקיצוץ כסף, יכאב להם משהו-משהו ( רק כסף בראש שלהם). ואגב, כממיין מתגייסים בצהל, מעיד כי רובם בוקים אטומיים, ואין לרובם משהו רציני לעשות בצבא .
עם כזה יחס?
החכם | 06-06-2024 18:52
עם כזה יחס מצד ממיין מתגייסים לא ברור 1. למה אתה חושב שהם ירצו להתגייס? 2. למה אתה רוצה שהם יתגייסו?
זריית חול
אבי | 03-06-2024 23:16
הכי טרנדי זה להגיד שהחרדים לא תורמים כלום. אבל אם נסתכל על חלק קטן מאוד מארגוני ההתנדבות החרדים אז נבין מי תורם ומי לא...
לא זוכר שאמרת משהוא על הערבים...
יוסי | 03-06-2024 0:08
מנטליות של בריון : חזק על חלשים
3
באותה הזדמנות צאי...
רונן | 02-06-2024 19:47
באותה הזדמנות צאי מהסרט על ''ניצחון מוחלט, ''מיטוט חמאס'', ''ריבונות בצפון'', ''מיטוט חיזבאללה '' . למדינה בלי צבא אין זכות קיום. ''בבאזל ייסדתי את מדינת היהודים, בקריית ארבע החריבו אותה''
4
לגייס אותם בכוח....
שחר | 02-06-2024 21:51
לגייס אותם בכוח. כופים אותו עד שאומר רוצה אנוכי
טיפש ...
ניסו | 02-06-2024 23:58
טיפש
5
אין טעם להתגייס...
מיזרוחניקים לא מבינים כלום | 02-06-2024 23:07
אין טעם להתגייס לצבא ההגנה לאבו מאזן.
זה בהחלט נכון. זה כבר לא הצבא של העם היהודי
זאב | 03-06-2024 0:09
היה ראוי שגם דתיים לאומיים יבינו את זה.
6
מסכים.חרדי לא מתגייס.חרדי...
ניסו | 02-06-2024 23:57
מסכים.חרדי לא מתגייס.חרדי לומד תורה.נקודה.
שילמדו תורה במקום אחר ועל חשבונם
תורת חיים היא | 04-06-2024 0:15
מי שלומד תורה במקום לחיות, לעבוד ולשרת- פוגע בתורה יותר מכל כופר. או שישרתו, או שיעזבו לחול, נמאס סופית מהביזיון הזה של יהודים שלא קמים להגן על המדינה.
7
כל עוד הליכוד...
שירי מנתניה | 03-06-2024 3:21
כל עוד הליכוד בשילטון, הוא ימשיך לתקצב במיליארדים את ההשתמטות, כי הוא צריך את המנדטים בשביל להרכיב קואליציה. אין לליכוד מספיק מנדטים באופן חוקי ודמוקרטי להרכיב קואליציה, אז קונה שלטון בכסף. אנשים צריכים להחליט ברצינות אם הם רוצים שההשתמטות תמשך ולפי זה לשים את הפתק הנכון בקלפים. קחו בחשבון, שהמדינה לא תמשיך לאורך זמן עם ההשתמטות, היא תתפרק.
כמובן שהעובדות לא...
לוי | 03-06-2024 18:51
כמובן שהעובדות לא מבלבלות אותך ושכמותך. גם ממשלות השמאל תקצבו את החרדים. כשלפיד היה שר האוצר בממשלה ללא חרדים הוא לא עשה כלום בנידון. לפני כשנתיים הייתה ממשלת שינוי והם לא העבירו את החוק. ואם כבר מגברים על שיוויון בנטל, מה לגבי הערבים? הם הרי לא רק שלא נושאים בנטל ומקבלים קצבאות, רבים מהם פועלים נגד מדינת ישראל. צבועה.
8
נכון לא יהיה...
Ori | 03-06-2024 11:57
נכון לא יהיה גיוס המוני. אבל גם כסף יצטרכו לחפש במקום אחר
9
מחנה פוליטי שמכנה...
האירוניה התאבדה ומתהפכת בקברה | 03-06-2024 13:07
מחנה פוליטי שמכנה את עצמו לאומי וימין ושכינה מתנדבים בכינוי סרבנים תומך בחוק השתמטות לאנשי שלומם וכל זה בלי רגע של דיסוננס קוגנטיבי
10
קשקשת ממוחזרת חלאס...
להל | 03-06-2024 14:47
קשקשת ממוחזרת חלאס - החרדים צדקו שכל הקמת המדינה היא צחוק אחד גדול הכל מתפורר בפנים וכל זמן שאנו בגלות תשכחו משלטון ושקט בארץ
הכול יחסי. בחול...
שי | 03-06-2024 16:58
הכול יחסי. בחול החרדים היו מקבלים הרבה פחות כסף, סבסודים והנחות. לא רוצים את מדינת ישראל? תנסו לקבל אזרחות של אבות אבותיכם (ולא, הם לא היו אמריקאים) ותנסו את מזלכם במזרח אירופה.
11
סרט בהמשכים ...
יויו | 03-06-2024 15:08
סרט בהמשכים
12
יהיו גיוסים לבחורי ישיבות על אפכם ועל חמתכם!!
איש אחד | 03-06-2024 15:21
ומי שלא רוצה להתגייס שיארוז כבר עכשיו, יחד עם כל בני משפחתו ויעבור לגור במדינת יהודה ללא אפשרות ביקור במדינת ישראל לעולם! חצופים! הרסתם לנו כל דבר טוב במדינה!
מדינת יהודה ומדינת ישראל?
אבי | 03-06-2024 23:21
כמה טיפשות יש בקריאה הזאת, מדינת ישראל לא תחזיק רגע בלי החרדים. מי יקים ארגוני התנדבות כמו איחוד הצלה, יד שרה, עזר מציון, ידידים, ועוד ועוד ארגונים שמיועדים לכלל הציבור ומספקים שירות ב-ח-י-נ-ם. לכל אלה שמייללים על הפרזיטים החרדים שלא תורמים כלום. תנסו להסתדר עשר דקות בלי ארגוני החסד החרדים ואחר כך נמשיך לדבר...
13
שלא יתגייסו הפרזיטים....
איוב | 03-06-2024 15:25
שלא יתגייסו הפרזיטים. אבל שלא יקבלו שקל.
אם מדברים על שוויון
אבי | 03-06-2024 23:23
תבצע את מה שאתה מציע לכל החילונים המשתמטים מאלף טעמים שונים. הרי השוויון הוא ערך מקודש ששווה בשבילו להחריב את המדינה. אז אם אתה רוצה שוויון, לך איתו עד הסוף ואל תהיה לי צבוע.
14
החרדים צדקו. החילוני...
חחח | 04-06-2024 6:17
החרדים צדקו. החילוני אדם ממורמר ריק מתוכן פוחז קופץ מדוגמה אחת לרעותה. בלי אחיזה בשום ערכים. מינראל רדוף רוח
המשתמטים צדקו ? המילואימניקים...
שירי מנתניה | 04-06-2024 7:20
המשתמטים צדקו ? המילואימניקים והחיילים המחרפים נפשם בעזה הם ממורמרים? ריקים מתוכן ? זו ההגדרה ההולמת לחיילינו הקדושים? חיילינו פוחזים? חייל גולני שקפץ על רימון להציל את חבריו ב 7 לאוקטובר הוא לא אוחז בשום ערך ? הוא מינרל רדוף רוח ? חיילינו הם הדבר הנעלה והערכי ביותר שיש, הם דוגמא ומופת לרעות המקודשת בדם.
15
חיה בסרט
בני ברקי. | 05-06-2024 2:15
גם אם תהיה התאמה למגזר החרדי חרדים ךלא התגייסו כל חריגה מהמסגרת מהווה איום על החרדיות, לצאת לעבוד נחשבת כמשהו שעושים רק בהכרח ולא כמובן מאליו אז מי מדבר על צבא. רק פגיעה משמעותית בכיס: תקציבים, ארנונה, מחיר למשתכן, ביטוח לאומי, ביטול נקודות זכות לאברכים, תביא למצב של שינוי תרבותי. עד אז סתם טוחנים מים
16
לשלול את כל...
האזרח ג. | 06-06-2024 11:13
לשלול את כל הזכויות של משתמטים החרדים ונראה אם הם לא מתגייסים.
17
אז מה השורה התחתונה?
יעל | 06-06-2024 14:31
אם לא יעמדו בסנקציות הכלכליות לא תהיה ברירה ויתגייסו