הרב שמואל אליהו: הציבור הסרוג משמר את החילוניות בחברה הישראלית

הרב שמואל אליהו: הציבור הסרוג משמר את החילוניות בחברה הישראלית

אין יותר מדי דרכים לתאר את המציאות שהציבור הסרוג בורח ממנה כבר שני דורות ויותר: המחקרים שהצטברו לאורך השנים מלמדים שמדובר במגזר שבזכותו נשמרת החילוניות בחברה הישראלית

הציבור הסרוג משמר את החילוניות בחברה הישראלית
  (צילום: Yossi Zamir/Flash 90)

42% דתל"שים – אמת ולא אגדה

איני יודע כמה מכם קראו את המאמר של הרב אלי סדן, שכתב כי 42% מבוגרי החינוך הממלכתי-דתי אינם מגדירים את עצמם דתיים כיום. המשמעות של הדברים היא שבחינוך הממלכתי-דתי (החמ"ד) יש היום כ-350,000 תלמידים. אם 42% מהם נושרים זה אומר ש-147,000 תלמידים שגדלו בבתים דתיים לא שומרים היום שבת, מתפללים אולי ביום כיפור, אולי לא אוכלים כשר ונראה שלא שולחים את הילדים שלהם לחינוך דתי.

המספר הולך ויורד, ועדיין גבוה מאוד

המחדל מתמשך כבר שנים רבות. לשמחתנו מספר הנושרים הולך ויורד, אבל עדיין מגיע לאחוזים מבהילים. לפני כ-12 שנים היו 50% דתל"שים בחינוך הממלכתי-דתי, ואילו היום מדובר בקצת יותר מ-40% דתל"שים. לא מדובר על דתל"שים שבאו ממשפחות חילוניות או מסורתיות אלא על דתל"שים שגדלו בבתים דתיים, למדו במוסדות החינוך של החמ"ד שמונה עד 12 שנה ואף יותר ויצאו חילונים ברמה זו או אחרת.

עוד באותו נושא

למה הציבור הסרוג מייצר הרבה דתל"שים?


32

כמו שריפת 150 אלף ספרי תורה

ניסיתי להגדיר לעצמי את גודל המחדל, וחשבתי בתחילה שזה דומה לשרפת ספר תורה. אבל אחר כך אמרתי שלא מדובר בספר תורה אחד, מדובר בכמעט 150 אלף ספרי תורה נשרפים. אני חייב להגדיר לעצמי את הסיפור הזה בהגדרות מדויקות יותר. לצערי ההשוואה שלי היא לאסון ששקול כנגד שרפת ההיכל או אולי שרפת בית המקדש. אני לא מוצא דימוי אחר שיכול לתאר את ממדי האסון וגודלו.

פיגוע ברמה הלאומית

שימו לב: לא מדובר כאן רק בפיגוע ברמה משפחתית, מדובר כאן בפיגוע ברמה הלאומית. אם היינו משכילים לשמור על הגבולות בציבור הדתי-לאומי, היינו היום הכוח המוביל במדינה. אם אתם רוצים נקודה להשוואה, תראו איך הציבור החרדי צמח במהלך השנים מ-9% במערכת החינוך הציבורית לכמעט 30% במערכת (ומגיע לו יישר כוח על כך). לעומת זאת הציבור הדתי-לאומי לא מצליח לצמוח יחסית לגודלו. הוא היה 20% מהמערכת החינוך ונשאר 20% מהמערכת למרות הילודה הגדולה בציבור הזה, שהייתה יכולה להכפיל ולשלש את מספרה כמו שעושה הציבור החרדי.

עוד באותו נושא

לא מה שחשבתם: כמה דתל"שים יש בציונות הדתית


11

לא חייבים להיות חרדים בשביל להצליח בחינוך

אילו היינו משכילים לשמר את הילדים שלנו כפי שהציבור החרדי משמר את הילדים שלו, היינו יכולים להגדיל אותו היום לכמעט 50% ממערכת החינוך. זו הייתה יכולה להיות מהפכה ברמה לאומית בכל הרמות האפשריות. ברמה הפוליטית וברמת ההשפעה על אופי המדינה. חשוב מאוד לומר: לא חייבים להיות חרדים עם כל סל הדעות שלהם בשביל לשמור על רמת נשירה נמוכות. בדקנו: הרבה מוסדות בציבור הדתי-לאומי מצליחים לשמור על רמות נמוכות מאוד של נשירה, והם עושים זאת באמצעות דרך ברורה באמונה, דרך ברורה בשמירת מצוות, דרך ברורה באהבת ה' ובשמחה במצוות, בלי לומר 'כל אחד והאמת שלו'. בלי לטשטש את הזהות והדרך, ולתת הרבה מאוד גאוות יחידה.

לא לחיות בשקר – זה אל"ף-בי"ת

חשוב לציין כי יש מי שמרמים את עצמם ומעדיפים לחיות בהונאה עצמית כדי שלא יצטרכו לקום מהכורסה ולשנות את אורחות חייהם. ההונאה העצמית היא הסכנה הגדולה ביותר של המערכת. חייבים לשקף את המציאות האמיתית לעצמנו, להורים, למנהלים, לרבני הקהילות ולמובילי דעת הקהל אפילו אם היא כואבת. אם נדע כולנו כל הזמן מה המציאות, חזקה עלינו שנעשה כל מה שביכולתנו כדי לשפר ולתקן. אם נעדיף למצוא אנשים שישמיעו לנו את המסקנות שאנו רוצים לשמוע, לא נשנה כלום ולא נתקן כלום.

עוד באותו נושא

הילדים שלכם מתרחקים? זה לא אומר שטעיתם


19

בבדיקות יסודיות מתגלה המסקנה העגומה

בגלל החשיבות הגדולה של הנתונים האלה שכרו איגוד רבני הקהילות, קבוצת אח"י (אסטרטגיה יהודית חינוכית) והרב יהושע שפירא את שירותיו של דרור יהב, חוקר יהדות בת זמננו ובוגר 8200. הוא בדק ומצא ש-14 מחקרים נעשו לאורך השנים באוניברסיטאות ובמכוני מחקר למיניהם. הוא ראיין חלק גדול מהחוקרים, והנתונים של רובם מקבילים פחות או יותר לנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

הלמ"ס בודקת את הנושא הזה בתוך מכלול שלם של נושאים חברתיים ומפרסמת על כך נתונים במשך יותר מעשר שנים במסגרת 'הסקר החברתי'. הנתונים של הלמ"ס נראים אמינים מכמה סיבות: גם כי אין להם אג'נדה, גם כי הם גוף ציבורי שמבצע את הסקר מדי שנה על אלפי נבדקים, גם כי הם בודקים את הנתונים האלה ברצף של יותר מעשור, וגם כי רואים את השינוי המתמשך לאורך שנים.

המשמעות של הנתונים הללו היא שבשנת 2007 הייתה בציבור הדתי-לאומי נשירה של 50.8%, ובשנת 2019 הייתה בציבור הדתי-לאומי נשירה של 43.3%. זה נתון חיובי שאומר שאומנם יש ירידה בנשירה של 7%–8%, ועל כך מגיע יישר כוח לכל מי שפועל בנושא. אולם אנו עדיין מדברים על נשירה של יותר מ-43%!

עוד באותו נושא

'דתיי הרצף' הם המתייוונים של ימינו


65

מבתים ליברליים הנשירה גדולה יותר

נתון מעניין שבדקו שני חוקרים (ריץ' ווינוגרד-ג'אן, 2004) הוא הקשר שבין רמת הדתיות בבית לבין רמת הנשירה. האם פתיחות וחשיפה לתכנים חילוניים מחזקת את הילדים, הנערים והנערות או מחלישה אותה? יש מי שטוענים כי דווקא חברה מעורבת תכין את הילדים לחיים נכון יותר והם יעזבו את הדת פחות ופחות. אך בנושא זה אי אפשר להתווכח עם הנתונים: ככל שרמת ההקפדה בבית הייתה גבוהה יותר, כך הייתה מידת ההתרחקות (הממוצעת) מן הדת נמוכה יותר, ולהפך: ככל שההקפדה על שמירת מצוות הייתה נמוכה יותר, כך עלו שיעורי ההתרחקות מן הדת. כל אחד מאיתנו ודאי מכיר מקרים אחרים של בתים חזקים שיש בהם דתל"שים, אבל כשמסתכלים במבט כללי על הציבור כולו זו המציאות.

מחקר נוסף (רוזנר ופוקס, 2018) מראה כי ככל שאדם מחנך את ילדיו בחברה מעורבת ופתוחה, כך הסיכוי שהם יהיו דתיים הולך ויורד. ככל שהוא מחנך אותם בחברה נפרדת ועם מורים יראי שמיים, הסיכוי שהם יישארו דתיים הולך וגובר. ככל שהבית מקפיד יותר על הלכות ומצוות, כך הילדים ישמרו יותר על המצוות ועל התורה. ככל שהבית יותר מתירני וליברלי, כך יהיה דור ההמשך מתירני וליברלי יותר מההורים שלו.

אם מדובר בתלמידי ישיבות ואולפנות עם פנימיות, הנשירה היא 10% עד 20%, תלוי ברמת הדתיות של בית הספר. לפעמים אפילו פחות. המספר הנמוך הזה מלמד שהנשירה איננה מובנית בחינוך הציוני-דתי. תלמיד יכול להמשיך לשרת בצבא, להמשיך לעבוד ולהתפרנס, להיות משולב בחברה הישראלית ולהישאר ברמה דתית גבוהה.

עוד באותו נושא

איך הישובים הדתיים מצמיחים דתל"שים. צפו


32

הנשירה – מקור הכוח של הציבור החילוני

מסקנת לא מעט חוקרים היא שהנשירה הגדולה הזו בציבור הדתי היא מקור הגידול בציבור החילוני בישראל. הנשירה מהציבור הדתי היא הסיבה לכך שיש במדינה מוקדי כוח שמושכים את המדינה לכיוון חילוני יותר ויותר.

הגרף הזה מלמד כי מכל 100,000 ילדים בכיתה א' נשארים כ-90 אלף ילדים במגזר החרדי; רק 70–80 אלף בציבור הדתי-לאומי

עיתוני המגזר – חייבים לעשות שינוי

כואב לספר את הנתונים האלה להורים ולמורים ולרבנים ולכל מנהיגי הציבור, אבל חייבים לשים את הנתונים מול העיניים אם אנחנו רוצים לתקן. ובאמת אין לנו שום ברירה. התיקון הזה הוא גם ברמה של העיתונים, שלא יכולים לפרסם בחורה שהולכת להתגייס למג"ב ולספר לכולם כמה זה אטרקטיבי. כי בסופו של דבר אולי היא תישאר דתייה, אבל רוב הבנות שיאמצו את דרכה יעזבו את הדרך מהר מאוד. אי אפשר לבלבל את הציבור במסרים סותרים.

עוד באותו נושא

צפו: הדתיים שעושים הכל חוץ מלנסוע בשבת

מערכת החינוך חייבת לעשות שינוי

הנתונים האלה מחייבים את מערכת החינוך לשים את הדגש המרכזי שלהם על חינוך לאמונה ולשמירת מצוות, ולא על דמוקרטיה והכלת האחר וכדומה. מתמטיקה היא באמת חשובה מאוד, אבל אין ערוך לחשיבות של ההשקעה בלימוד אמונה, בסופו של דבר היא יסוד הכול. אם תהיה לנו מדינה של מתמטיקאים שלא מבינים מאיפה באנו ולאן אנחנו הולכים, לא תהיה לנו מדינה.

המערכת חייבת לאתר את המנהלים והמורים הכושלים ולשלוח אותם אחר כבוד לביתם. המערכת חייבת לחזק את המפקחים, המנהלים והמורים המצליחים ולתת להם כוח להמשיך ולהוביל את המערכת קדימה.

ההורים חייבים לעשות שינוי

חייבים לעשות שינוי גם ברמת הבית. אני רוצה לפנות לכל הזוגות הצעירים שמתחתנים או שיתחתנו או שכבר התחתנו: כשאתם שואלים את עצמכם אם להכניס לבית שלכם טלוויזיה, סמארטפונים לא מסוננים ועיתונים חילוניים אתם שואלים את עצמכם כמה ילדים דתיים אתם רוצים שיהיו לכם וכמה דתל"שים. ההחלטה היא היום, ולא כשהבן שלכם מודיע להם שהחליט להוריד את הכיפה.

כשאת שואלת את עצמך כמה להדר בצניעות וכמה לוותר לעצמך את שואלת את עצמך את אותה שאלה. כשאתה שואל את עצמך כמה להקדיש זמן ללימוד על הילדים הקטנים שלך ב'אבות ובנים' אתה קובע את העתיד של הילדים שלך. כשאתם שואלים את עצמכם אם לעודד את הילדים להתחתן בגיל מוקדם או להתחתן בגיל מאוחר אתם קובעים את רמת הדתיות שלהם בעתיד. אפילו כשאתם מתלבטים אם להיות באחווה ביניכם או לריב ליד הילדים או חלילה להתגרש אתם קובעים אם ילדיכם יהיו דתל"שים או ישמרו תורה ומצוות.

עוד באותו נושא

דתלשי"ם – זו לא בעיה של אמונה אלא של התנהגות


20

תנועות הנוער חייבות לעשות שינוי

תנועות הנוער חייבות לעשות שינוי. תנועות הנוער הן גורם מרכזי מאוד בדתיות או באי-דתיות של החניכים שלהן, ומצד זה הם גורם מרכזי מאוד בחיזוק היהדות בקרב בני הנוער. מצד שני החברה המעורבת שיש בסניפים היא גורם עצום בתהליך החילון. נפילה בנושא צניעות גורמת להרבה בני נוער לזרוק את הכול כדי שלא לעשות שקר בנפשם. הנתון הזה חייב להיות לנגד עיניהם של מורי הדרך בתנועות הנוער.

מי לה' אליי

בעיניי אין נושא חשוב יותר מהנושא הזה. מדינת ישראל חזקה מבחינה כלכלית. מדינת ישראל ניצחה ומנצחת את כל אויביה. מדינת ישראל רוכשת עוד ועוד השפעה בין אומות העולם. מדינת ישראל מנצחת ותנצח את הקורונה. אם לא תהיה פה מדינה עם אמונה, לא תהיה פה מדינה כלל וכלל.

לציבור הדתי-לאומי יש השפעה גדולה מאוד על אופי המדינה. הציבור הזה הוא גורם מספר אחת בהתיישבות ובהפיכת יהודה ושומרון לחלק ממדינת ישראל. הוא גורם מספר אחת בעוצמת הצבא וגורם שהצבא לא יהפוך לעוד סניף של מר"צ, כמו שהזהיר בעבר אחד שר הביטחון אחרי ישיבה עם קציני המטכ"ל הבכירים.

יש לציבור הדתי-לאומי השפעה גדולה כל כך בתחומים רבים מאוד, ואנחנו לא יכולים להישאר אדישים כשכמעט חצי מהילדים שלנו מפסיקים להחזיק באורח חיים דתי. חייבים לעצור את שגרת החיים ולבדוק את הכול מחדש.

זו שעת חירום. חייבים לעזוב הכול ולהתגייס לזה. חייבים להפנות את כל התקציבים לשם כך. חייבים להפנות את כל המחנכים הטובים למערכות החינוך. כל מערכת עיתון ואתר דתי-לאומי חייבים לעשות חשבון נפש ותשובה בחודש אלול זה. כל קומונרית וכל מדריך ומדריכה חייבים לחשוב איפה הם שותפים בחילון הזה או בהדתה הזו. כל רב וכל בית חייבים לעשות לעצמו חשבון נפש ולהחליט איך הם מתקנים את הבית שיהיה בטוח יותר לגידול ילדים שימשיכו את האור הגדול לעם ישראל.

=======

המאמר פורסם בשבת האחרונה בעלון 'עולם קטן'

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
87 תגובות - 51 דיונים מיין לפי
1
חרדי קיצוני
ה | 30-08-2020 11:47
.
א
א | 20-09-2020 23:27
קשה לשמוע את האמת אך לצערנו הרב זו האמת
טעות במאמר הורים חילוניםשולחים לבתי ספר דתים
סרגיי | 30-08-2020 12:48
הם לא ילדים דתים אלא פשוט אנחנו שולחים לממ'ד בשביל חינוך אידישקייט אבל לא חוח שיהיו דתים כמו רב שמואל
2
נא לא לשלוח...
גלילי יחזקאל | 30-08-2020 11:47
נא לא לשלוח לי הודעות
תסיר מהטלפון שלך
אריאל | 30-08-2020 12:37
..
3
לא מפתיע בכלל
מדען | 30-08-2020 11:59
ככה זה כשמגלים את העולם שמחוץ לחיידר. פתאום הם מבינים שחיו בשטיפת מוח ועיוורון לפלאי העולם
יחד
עם | 30-08-2020 12:43
פלאיי עולם - יעזור ? אותכם לנסות להאכיל קהל קדוש - ש ; כת נגע סדום ועמורה חשוכה ! מלפניי אלפיי שנים ! מודרנית ונאו רע ! : )
4
הרב צודק ב100%
יפיתי | 30-08-2020 12:01
כב' הרב צודק וכואב מה שהולך ברוחניות הרדודה של מגזר הלייטים, שהשמינו את מפלגת לפיד וכחול לבן ,ואף את ליברמן, אין להם חוט שידרה! כבר עשרות שנים שיצאו מהקונצנזוס הדתל ,אבל נהנים מ2 עולמות, מחובקים מהחילוניים אפילו הקיצוניים, ומחובקים עי המגזר. אלפי נשים עובדות בחינוך הממד בלי כיסוי ראש, החכית שנבחרה הולכת עם סמרטוט מינימלי על הראש, והן מחנכות העתיד של הילדים עדיף להעסיק לפחות בחינוך הצעיר גנים, ויסודי, מורות חרדיות שיישאר להם לפחות גירסא דינקותא.
אתה נשמע...
יהודה | 30-08-2020 14:55
אתה נשמע גרמני, הלא כן?
באמת?
מוישהמוישה | 30-08-2020 12:31
לכי לחוף , תדחפי מים. אל תשכחי את הטורבן פן השמש תכך...
5
איפה ההתייחסות למאמר הדור של הרב קוק ?
אורן לוזון | 30-08-2020 12:06
אולי יש סיבות אחרות לנשירה?
הרב קוק היה מבקר את מומיה
אריאל | 30-08-2020 12:38
.
6
הציונות הדתית
מוישהמוישה | 30-08-2020 12:29
על הציונות הדתית להקיא מתוכה מטורללים וקנאי דת כמו זה.
על
החברה | 30-08-2020 12:46
הישראלית להקיא מתוכה סמול סוטים סס מתוכה ! : )
7
כבוד הרב(ויש כבוד רב גם כאדם וגם כרב!). טעות
יהודי | 30-08-2020 12:43
בחישוב. אתה סופר רק את הנושרים מהציבור הסרוג. אבל יש גם חילונים-לשעבר שמצטרפים. מכיר כמה וכמה כאלו. ועל כן התמונה אינה מלאה. אכן, כואב הלב על כל דתלש, אבל עדיין עדיף מי שלמד קיים ונשר מאחד שלא למד כלל ולא יקיים.
8
הרב לא מכיר נתונים ולא מכיר פילוסופיה
ח | 30-08-2020 12:46
דתיים לאומיים זה מונח לא מוגדר. סביר להניח שהמון אנשים הגדירו את עצמם כך בסקר, אבל בעצם הם חילונים לכל דבר בחייהם האישיים. כמה ילדים למשפחות באמת דתיות מורידים את הכיפה? סביר להניח שהרבה פחות. >>> למה אנשים מפסיקים להאמין? חלק מזה זה תרבות גלובלית, אבל זה רק חלק. המון אנשים מפסיקים להאמין עם הגיל - כי ככל שאתה מתבגר, אתה הופך ליותר ספקני ופחות נלהב. אם הרב רוצה פחות חוזרים בשאלה, שיכבד ויקרא ספרים כמו 21 מחשבות על המאה ה21 (של יובל הררי), וינסה להתמודד באופן פילוסופי עם החיים. אבל לא; הוא מעדיף לקרוא לכולם להשתפר (דהיינו, לסתום את הפה ולהקשיב לו ורק לו). >>> ומישהו יכול להסביר לי מה בכלל הקשר בכתבה הזו ליהודה ושומרון? מה זה אם לא שימוש בדת באופן פוליטי???
רק לא
מורה | 30-08-2020 13:59
רק לא יובל הררי הנמושה!!
חוזה שלא מסוגל לראות 5 שנים קדימה!!
יובל נח הררי? | 30-08-2020 13:35
פרופסור יובל נח הררי כתב בספרו ניצחנו כבר את המגפות. ניצחנו את הרעב, עכשיו אנחנו בדרך לשדרג את עצמנו להיות אלים. ברק חוסין אובמה המליץ לעולם לקרוא את ספרו של הררי שחוזה את העתיד בעינים פקוחות. מזל שבאה הקורונה והראתה לכולם שהררי הוא חוזה הזה שלא מסוגל לראות 10 שנים קדימה. איפה הוא מול החזון של ישעיהו מלפני 2500 שנה, שכל מילה שלו בול. הרב אליהו צריך לקרוא את ספריהם של יובל נח הררי - נביא השקר?!
9
מביך עד כמה שהמאמר נוקב ואמיתי.
בכור | 30-08-2020 13:09
הציבור שלנו הוא דתי בלאי ודתי רק כשנוח וכשזה סקסי. זה מתחיל בדוגמה אישית גרועה מההורים, ממשיך בלימודים קנאיים של אנגלית ברשתות שלנו, ומסתיים בעידוד של כל מקצוע חוץ מתורתו אומנותו.
מביך עד כמה אתה...
אכן | 30-08-2020 13:56
צודק
10
אתה תומך בביבי ובבנו המופקר
בניה | 30-08-2020 13:29
כשאתה תומך בביבי שהכריח את המדינה לשלם על נהג ומאבטח לבנו המופקר למועדון חשפניות בערב שבת - אתה יכול להלין רק על עצמך. ביבי בגד בכל ערך של היהדות ואם הרבנים רוצים לשמש דוגמא הם היו צריכים לגנות מזמן. אחרת מה יגידו אזובי הקיר
11
מאמר סופר חשוב
גיא | 30-08-2020 13:31
לו יכולתי הייתי מפרסמו בכל אתר ומקום.
12
כן חייבים להיות חרדים
ג'פרי | 30-08-2020 13:45
ליצור הכלאיים הדתי לאומי אין דור המשך נקודה הדת המוזרה הזאת לא מעניינת אף אחד ואי אפשר בלי הסטוריה לאחר מלחמת העולם הראשונה הגיע ויצמן לירושלים עם הבטחת הטבות לחדרים בתנאי שילמדו מה שקוראים היום ליבה רבי יוסף חיים זוננפלד אמר לו לא יקום ולא יהיה נילחם נגדך עד הסוף והיה שם רב דתי לאומי שגמגם את הדעה הדתית לאומית ענה לו ויצמן אני יודע מה אני רוצה והרב זוננפלד יודע מה הוא רוצה אבל אתה אני לא יודע מה אתה רוצה ונראה לי שגם אתה לא יודע מה אתה רוצה
13
יישר כח על המאמר המחכים
תגובה | 30-08-2020 13:46
ובאמת הדברים מצריכים בדק בית יסודי.
14
הוא באמת לא יודע שום דבר
חילוני בוגר חמ"ד | 30-08-2020 13:53
בתור ילד ממשפחה ליברלית (סבים חרדים, אמא חצי-קלאצ', אבא כיפת הסוואה), הפעם הראשונה שראיתי חילול שבת חצי-בפרהסיה היה בשבתות בישיבה התיכונית. חצי מתלמידי החמד הם מסורתיים, שזה מזרחים חילונים, עוד שליש הם דתלים ליברלים פוזלים לחילוניות, והשאר חרדלים שזזים למוסדות משלהם. יש פחות ופחות דתיים לאומיים רציניים שהם לא חרדלים, והם יצטרכו להיבלע בחרדל כדי לשרוד. אין שום מגמה ושום כלום, בית-הספר לא משפיע הרבה, הבית משפיע.
15
תודה לכבוד הרב
ישראלית | 30-08-2020 14:00
אנחנו בקרב!!
16
הצבא - אחד מהגורמים העיקריים לחילון
דוד | 30-08-2020 14:06
הצבא הוא אחד הגורמים העיקריים - אם לא העיקרי - לחילון הנוער נערים נכנסים לצבא עם כיפה, ויוצאים בלי לכן ההמלצה היא ללכת לישיבת הסדר
, בגלל...
יוסי | 31-08-2020 13:04
, בגלל הצבא הציוניים מתים.
17
מאמר ממש חשוב
אביחי | 30-08-2020 14:22
הרב כל כך צודק
18
זה טבעי ונכון ממילא החברה האנושית מתמזגת
איש | 30-08-2020 16:46
הפרספקטיבה קצרת הטווח של רועי הציבורים הדתיים והדתיים לאןמיים תוביל אותם לתהום! בעוד 20 שנים אדם ללא תכלית מקצועית יגווע ברעב מפץ קריסה צפוי בחברה החרדיתוהדתית הקיצונית שקידשה תפילות יתר על פני חיים נורמלים
19
בהתחשב בעובדה שהחרדלים...
רוני | 30-08-2020 16:59
בהתחשב בעובדה שהחרדלים השתלטו על רוב החמד, כדאי שתביט במראה לפני שתאשים. דרך אגב, הרשימה שכתבת היא אחת הסיבות שעוזבים את הדת. לא רוצים להיות חלק מהכיוון שהצגת.
20
טוב שהרב אליהו...
חמי | 30-08-2020 18:00
טוב שהרב אליהו לא מתבייש להסתכל למציאות בעיניים
, ...
קובי | 02-09-2020 1:36
, רבנים בני זמננו אף פעם לא יפספסו הזדמנות טובה להיות דמגוגים.
21
את ספר דת...
חמי | 30-08-2020 18:01
את ספר דת הציונות קראת?
22
הרב צודק אנחנו...
דור חדש | 30-08-2020 18:29
הרב צודק אנחנו צריכים לעשות תשובה, אולם, זה טבעי שאין הצלחה מאה אחוז בחינוך ויש מגוון של אנשים על הסקאלה הדתית(במיוחד עם ההתערבבות עם העולם החילוני). אך מי שבאמת אחראי על הרוב החילוני והתרבות החילונית אלו החרדים שגרים בחוץ לארץ ולא עולים לארץ
איך אחראים?...
חמי | 31-08-2020 5:49
איך אחראים? שלא עולים ארצה? הממשלה מעלה רק גויים האוקראיני
23
צריך להכניס לימודי...
דתי לאומי | 30-08-2020 18:35
צריך להכניס לימודי חסידות ואמונה לתוך הממד
24
ככל שאדם משכיל...
אטאיסט | 30-08-2020 18:35
ככל שאדם משכיל יותר ככה הוא שואל יותר שאלות. ככל שהוא שואל יותר שאלות ככה הוא מאמין פחות
מה אשכנזי...
יהודה | 31-08-2020 0:36
מה אשכנזי מבין ברמבם? תחזור למערה ממנה יצאת. הרמבם לא היה שובניסט, אלא תיאר את מצב הנשים בימיו. ומה לעשות, הן היו אנאלפביתיות. זו עובדה שהייתה קיימת בזמנו בכל העולם. אבל הוא לא היה שובניסט. להיפך. יצירתו נועדה גם לנשים, בניגוד לכל השאר.
,הרמבם היה...
מנחם | 30-08-2020 22:27
,הרמבם היה שוביניסט שלא ברא השטן. נאור ומשכיל עאלק.
לא נכון....
יהודה | 30-08-2020 21:25
לא נכון. פשוט הדת המיוצגת כעת היא דת שמקורה בשטייטלים של מזרח אירופה, וזו דת חשוכה. אם היינו נשארים דתיים באמת כמו ראשוני המזרח כהרמבם, אז הדת הייתה הרבה יותר נאורה ומשכילה, ואתה היית חוזר בתשובה מיד. אבל אכלנו אותה עם השטויות של האשכנזים
25
הבעיה היא בהשקפה...
דתי לאומי | 30-08-2020 18:36
הבעיה היא בהשקפה הליברלית - שהיא כפירה. ממילא כל מי שלומד אותה - יוצא כופר.
. השקפה...
אטאיסט | 30-08-2020 19:00
. השקפה ליברלית היא אכן כפירה בהשקפה דוגמטית השוללת התלבטות וחקר, ודוגלת באמונה עיוורת והליכת שולל אחרי רבנים שרלטנים
26
הרב אומר. לא...
חמי | 31-08-2020 5:47
הרב אומר. לא חייבים להיות חרדים. אבל כן חייבים להיות חרדים בזה שנאמר לעצמנו התורה וההלכה זה לא אוסף חוקים מנהגים ששומרים למען המסורת היהודית. וההגיון והמוסר נמצא שם. אלא שתדעו זו תורת חיים חוץ מהזכות לקיום רצון הבורא. אלא היא המקור של המוסר וההגיון והיושרה! כבר אמר החכם יעבץ שזה שבאשכנז. אנשים בפרעות והשמדות מסרו נפשם למוות ולא לשמד. זה רק בגלל האמונה התמימה בספרד אלו החכמים שהחכימו בתורת יון לא עמדו בניסיון!
27
הרב מציג את...
ציונות דתית מתרפסת. | 31-08-2020 5:52
הרב מציג את זה בצורה כזאת שלהפוך לחילוני זה משהו לא טוב. לא מובנת לי תפיסה זאת. למה עושים לחילונים דה לגיטימציה ? מישהו מרוויח מזה הרבה כסף ? חילוני וחרדי הם יהודים באותה מידה. רבנים חרדים מסוימים מרוויחים הרבה כסף מהנצחת הסכסוך . הנצחת הסכסוך מביאה גם הרבה מנדטים וזה מביא עוד כסף. אנשים עם שכל בראשם לא נופלים לדמגוגיות ומבינים שכולנו בני אדם. ( החרדי הממוצע הוא לא כל כך בן אדם אם הוא בעד המשך הפילוג והשנאה ). מוציאים לחילוניים שם רע. קוראים להם בשמות. והכל הפוך. השונאים הכי גדולים באים מקרב הציבור החרדי. לפיד וליברמן כל כך עדינים איתם. חוק הגיוס של ליברמן הוא בדיחה. לפיד בחיים לא יעשה משהו אמיתי נגדם גם אם יהיה לו כח . אבל קללות ונאצות הוא סופג כל יום במשך שנים. שיפסיקו לשקר. שיפסיקו לנאץ. שיפסיקו לחשוב שהם טובים יותר . כי הם לא. שיפסיקו עם ההתנשאות. הרב אליהו יוצא כנגד תופעת ההתחלנות בקרב חילוני הציונות הדתית ? הרי ידוע ש 30 אחוזים מתלמידי הממד הם חילוניים. בתי ספר שלמים של הממד הם חילוניים לגמרי. הממד בערי הארץ מתכווץ בגלל ההתחרדות ההמונית שפוקדת את הממד וגם בגלל שרבים עוברים לגור ביהודה ושומרון שם הממד פורח. כבר אמר זבולון אורלב : הערים בישראל חשובות לא פחות מיהודה ושומרון. אסור לנו להפקיר אותן. בתגובה הוא נבעט מהמפלגה. אם חפצי חיים אתם עליכם להרים את גבכם . להרים את עמוד השדרה הלא קיים שלכם . להישיר מבט אל החרדים. ולאמר להם ( כמו שאתם לא מהססים לאמר לחילוניים ) : אדם קרוב אצל עצמו. לא נתחשב בכם יותר. נחשוב רק על עצמנו ומגזרנו. נעשה הכל למען עצמנו. אין חילוניים ואין חרדים. יש רק ציונות דתית. נכנס בכם כמו שאנחנו נכנסים ב 200 קמש בחילוניים. נעשה הכל על מנת למוטט את בדץ העדה האנטי ציונית. נעשה הכל על מנת שהרבנים הראשיים והעירוניים יחזרו כולם להיות דתיים לאומיים. נחזיר את הגיורים שלנו. נחזיר את הכשרות של הרבנות לקדמת הבמה. המועצות הדתיות יחזרו להיות שלנו. כל הדיינים. נחזיר את הכותל לשליטה דתית לאומית. ניקח לכם החרדים תקציבים מהדת,מהחינוך, מהרווחה והפנים ומאיפה לא. לא ניתן שתמחקו אותנו פיסית וכלכלית. לא תשלטו על דעת הקהל הרוחנית במדינה. זה נגמר. ציבור שמשתמט בהמוניו מצבא ועבודה לא יקבל תקציבים . נילחם על חיינו הציוניים דתיים. זאת לא בושה להיות ציוני דתי. זאת גאווה. ההתרפסות נגמרה. כל שקל דתי יעבור אלינו. כך תגידו. זאת מדינה ציונית ואנחנו ציוניים דתיים. כל הדת במדינה שייכת לנו בטאבו. כך תתבטאו. אני במקום הרב אליהו הייתי נותן יותר את דעתי לכך שהרבה דתיים לאומיים הופכים להיות חרדים. הייתי נותן יותר את דעתי לכך שכוחם בממשלה של דרעי, ליצמן וגפני הוא כמעט בלתי מוגבל וכל זאת בשעה שהציונות הדתית כבר שנים רבות היא במקרה הטוב גלגל חמישי בפוליטיקה . אל תתבשמו מהסקרים. ברגע האמת המנדטים לא מגיעים אליכם. ואם פעם בכמה זמן זולגים אליכם כמה מנדטים אתם אף פעם לא יודעים מה לעשות איתם. ( היום נעזור לסחטנות גור או לסחטנות בעלזא מהרהרים נציגיכם בממשלה ללא שום בושה ). בשעה שסמוטריץ ישב בתחבורה 80 אחוזים מעשייתו וממחשבותיו היו נתונים לשיפור רווחתו של הנוסע החרדי. ועוד ועוד. עד היום בנט לא יודע איך להתכחש ולהתנגד לישיבתו ב 2013 עם לפיד . עד היום הוא כל כך מתאמץ לטמא ולהשחיר את אותה שותפות סבירה. למה ? ככה. מתי יבוא היום שתגידו לחרדים את האמת. אויבים קשים ומרים אתם לנו. עם השמאלנים נדע איך להתמודד. אתם תקברו אותנו פוליטית. אפרופו קבורה... על הציונות הדתית לחזור ולשלוט שוב על הקבורה והחברה קדישא בישראל. איך אתם לא מתביישים ומאפשרים לדרעי, פינדרוס ויעקב אשר דריסת רגל במועצות המקומיות ביהודה ושומרון ? אלה נפגשים עם ישראל גנץ ויוסי דגן ? אלה רוצים למחוק את הציונות הדתית. ברגע האמת רק תקציבי המדינה יעניינו אותם ואתכם הם יזרקו לכלבים. אין לכם עיניים בראש ? הרב אליהו, בכל פעם שתקציב דתי חשוב עומד על הפרק וראש הממשלה צריך להחליט להיכן הוא יעבור תמיד ברגע האמת הוא יעביר אותו לחרדים. תמיד ברגע האמת הוא יקשיב לאמריקאים ולחרדים ולא לכם. ראש הממשלה נגוע בתפיסת עולם פרו חרדית. טראמפ אותו דבר. הציונות הדתית מעניינת אותם כשלג דאשתקד. אתם בעיניהם יהודים סוג ב. כמו החילוניים. מתי תפנימו את זה ? עד מתי תמשיכו ללא שום תוחלת לנעוץ את לשונכם ב.ע.כ.ו.ז.ם של החרדים ? תתבגרו כבר דחילק רבאק.
ען יש בזה...
ח | 03-04-2021 20:34
ען יש בזה בעיה , לא כל דרך חיים צריך להצדיק , כמו שלא נצדיק ונגיד לבן אדם שאוכל ממש לא בריא שימשיך ככה וזה מצוין
ישי, ...
ציונות דתית מתרפסת | 31-08-2020 12:21
ישי, האמונה היחידה של החרדים היא בתקציבי המדינה. אל תבלבל את המוח ואל תסיח את הדעת.
לחילונים אין...
ישי | 31-08-2020 10:42
לחילונים אין אמונה בה' כלל. מה אתה מדבר שטויות??
אדרבה ואדרבה תתכבד...
ציונות דתית מתרפסת | 31-08-2020 8:56
אדרבה ואדרבה תתכבד הציונות הדתית להיות המזוזה של החילוניים בממשלה במקום הכלום המתרפס שהם היום.
, ...
ציונות דתית מתרפסת | 31-08-2020 8:40
, מי הכניס לך לראש את השטות הזאת ? כל ישראלי הוא יהלום. צריך רק ללטש אותו. להשקיע בו ממשלתית והוא יפרח. אפשר להפוך את החילוניים לאור לגויים. למגזר נהדר עם ערכים נפלאים. צריך רק להשקיע בו ממשלתית והוא יפרח. התנתקות מבורא עולם ? נו באמת... יש לך את זה ביותר קלישאתי ? את החרדים מעניין רק כסף ותקציבי עתק. אל תספר לי מעשיות.
כי חילוניות...
ישי | 31-08-2020 7:22
כי חילוניות היא אסון. התנתקות מבורא עולם חס ושלום.
28
הציונות הדתי כבר...
משה | 31-08-2020 8:31
הציונות הדתי כבר לא מה שהיה היום הכסף שבתפקיד הכסף בהרצאות הכסף ורק הכסף קובע אין ארכים.
29
לא הבנתי מה...
יוסי | 31-08-2020 8:44
לא הבנתי מה רע בלהיות חילוני ? אנחנו מצורעים ?
גיל כדוהא...
גיל היקום הוא 13.8 מיליארד שנים | 01-09-2020 2:08
גיל כדוהא הוא 4.5 מיליארד שנים ומצויים בו חיים כ-3.7 מיליארד שנים. אם אין תורה, אין עולם זאת פרופוזיציה שגויה מיסודה (שאולי מסבירה גם את אחוז העזיבה).
יהודה, ...
ציונות דתית מתרפסת | 31-08-2020 12:33
יהודה, כאן נכנסת הציונות הדתית לתמונה בתור אוצרת נכסי הרוח הדתיים של המדינה הציונית. ( הציונות הדתית אמורה להיות המזוזה של הציונות ). תפקיד חשוב וגדול שהתעמעם עם השנים בגלל הסחות דעת חרדיות.
מספיק אם...
משה | 31-08-2020 11:45
מספיק אם השטויות בלי שטויות רוחניות תתמקד בקורונה ובתפילות למיגורה לא כמו התפילות לגשם ולא יורד חוני המעגל היה צדי לא רודף בצע לכן תפילתו התגשמה
כן. אתם...
יהודה | 31-08-2020 10:41
כן. אתם אסון רוחני עצום! מסכנים את קיומינו וקיום כל העולם כולו!! אם אין תורה, אין עולם!! תכניס טוב טוב לראשך
30
יותר בתי כנסת...
ציונות דתית מתרפסת | 31-08-2020 8:59
יותר בתי כנסת ציוניים דתיים . יותר גבאים ציוניים דתיים. פחות כניעה ואובדן בתי כנסת שלמים, מפוארים וותיקים לחרדים. ציוניים דתיים תתעוררו.
31
יש צדק בדברי הרב אבל מסקנתו מגוחכת.
שלמה | 31-08-2020 10:15
הרב צודק שמהציונות הדתית יש הכי הרבה נשירה מהדת . אלה דברים ידועים. אגב, יש הון דתלשים גם מהמגזר החרדי. אבל המסקנה של הרב מגוחכת כי משתמע מתוך דבריו שהחינוך הממד לקוי כי הוא מספק הכי הרבה דתלשים. לפי זה החינוך החילוני הוא הכי טוב , כי ממנו מגיעים הכי הרבה חוזרים בתשובה. נ.ב. בחינוך הממד יש הרבה תלמידים שלומדים בגלל קרבת בית הספר למקום מגורי התלמיד או שההורים המסורתיים מעונינים להעניק קצת רקע לילדם. כך שזה לא מחייב שכולם באים מבתים דתיים.
הלו נמאס...
לא צריך דת זה סתם חרטא | 13-12-2020 23:56
הלו נמאס לי כבר מהדת הזאת קל וחומר מהכפייה החרדית והדתית לא צריך שום דת במדינה הזאת
32
הבעיה אינה החינוך.הבעיה...
ביח | 31-08-2020 13:09
הבעיה אינה החינוך.הבעיה היא השיטה. כנראה שדרך החרדלות נועדה לכישלון.
33
הבעיה שקיימת בציונות...
המעורר | 31-08-2020 13:42
הבעיה שקיימת בציונות הדתית היא המיטרנות ההורים לא יכולים להשפיע על הילדים לכן הילדים כל ילד מחזיק פלאפון עם תכנים לא צנועים, מה מצפים מהנוער יש לו את היצר הרע בכיס זאת הבעיה
34
יהדות שתהיה בבית...
שימי | 31-08-2020 16:23
יהדות שתהיה בבית הכנסת. בפרלמנט יש כל כך הרבה דברים לעסוק בהם שכל עיסוק ביהדות הוא גוזל זמן ותקציב והוא אינו במקומו.
35
רבים עוזבים ציבור...
הסתר פנים | 31-08-2020 19:06
רבים עוזבים ציבור המקדש ראיית עולם צרה, מגזרית ותועלתנית ובתוך כך מפקיר את האמת, המוסר, הצדק והצניעות.
36
זה פיצ'ר. ...
זה לא באג | 01-09-2020 0:10
זה פיצ'ר.
37
כל האפלייה התקציבית לטובת החמ"ד לא עובדת לכם?
המורה להיסטוריה | 01-09-2020 0:50
נעזור לרגע את הטיעון הבעייתי כאילו להפוך לחילוני זה אסון או פיגוע. לשיטתכם, שיטת החינוןך שלכם נכשלת, וזה כשאתם מקבלים אוטונומיה חינוכית, תקציבים עודפיםץ כיתות קטנות יותר, בתי ספר קטנים יותר, וחוסמים כל כניסה של חילונים למערכת החינוך שלכם. אז מסתבר שלקבל מנהל או מורה לפי אורך החצאית או היעדר טלויזיה בבית זה לא קריטריון מוצלח. לא?
38
תוכן הדברים הינו...
נתנאל | 01-09-2020 2:00
תוכן הדברים הינו עוול לציבור עצום והקשר בינו למציאות לא קיים,לא הבנתי מה לרב אליהו ולבנית האגו החרדי על חינוכם המדהעם,נשמע שהיידע שלו על חרדים מסתמך על אגדות וסמינריוני ערכעם,פחות על המציאות..כתושב בני ברק ,ישנו פער עצום בין דמיונו של הרב אליהו לנתונים מהשטח .10 אחוז דתלשים חרדים ?מהיכן הנתון הנל?אולי אמינותו בערך כמו ה''מחקר''האקדמי שנערך על ידי מי שרק אתמול חזר בתשובה..מציע לאותו בוגר 8200 מעט ענווה ,להתאקלם בציבור ולהכירו לפני שהוא בוחר להטיל בו רפש וחומר לתעמולה החרדית..בחודש אלול היתי מצפה למעט יותר אחריות בלשון הרע על אחת כמה וכמה כשמדובר על ציבור כה גדול..
יש בינתיים!...
ש.א | 03-09-2020 23:48
יש בינתיים! ציבור חילוני. ככתוב בתהלים: עוד מעט ואין רשע התבוננות על מקומו ואיננו....
תגובה ליוסי
שימי | 01-09-2020 14:42
התכוונתי שיוסי כל כך צודק.
, ...
שימי | 01-09-2020 8:17
, וואו אתה כל כך צודק.
כבוד הרב מוציא...
יוסי | 01-09-2020 7:29
כבוד הרב מוציא לעז על ציבור גדול מאוד וחשוב מאוד בציבוריות הישראלית : הציבור החילוני. כן. כן. יש עדיין ציבור שכזה. כבוד הרב פוגע ברגשותינו. זה לא מתאים ולא מקובל. אנחנו חלק עצום בעם והשפעתנו על כל חלקי החיים בישראל רבה מאוד. רק בשני מקומות אין לנו דריסת רגל שמייצגת את גודלנו : בעוגה התקציבית וביהדות. הדבר הזה צריך להיפסק. לפי גודלנו באוכלוסיה עלינו לקבל תקציבים ולהשפיע על הדת וההלכה בישראל. לא נקבל תירוצים כגון : אתם עשירים מספיק או שאתם לא מסורתיים מספיק. בלבולי ביצים. אנחנו הרוב ואנחנו נשפיע. למי ששכח התורה לא בשמיים היא. אגב, יש אצלנו המוני עניים ולגבי המסורת : לציבור כל כך גדול צריכה להיות השפעה גם על המסורת. הייתי מתחיל לדוגמא בביטול הברכה : ברוך שלא עשני אישה ובביטול ההפרדה המגדרית בבתי הכנסת. וכמובן אם יצלח בידינו להושיב את החרדים באופוזיציה זה יהיה נהדר. זאת ההתחלה בלבד. בהמשך נגייס את כל היהודים הצעירים והבריאים לשירות חובה. ( אנחנו לא רוצים פלסטינים בצבא ). נכניס לימודי ליבה לכל בתי הספר בארץ. כוללים יהיו קיימים רק במימונם של נדיבי לב. נבטל את האפליות בהלכה כנגד נשים. נחזיר את הכותל לכל עם ישראל. רב הכותל יהיה ציוני . נבטל את הרבנויות בבתי החולים ובמפעלי המזון. משגיח כשרות מטעם הרבנות זה מספיק. לא צריך רב אסם. רב אלעל. רב הדסה עין כרם. פשוט סחטנות. משגיח כשרות ראשי מהרבנות שישגיח על כל העניינים במקומות האלה זה די והותר. מה ההגזמות האלה ? אלעל תוכל להסתדר בלי אנשים כדוגמת הרב יוחנן חייעס . תנובה תוכל להסתדר בלי הרב וייטמן. הדסה עין כרם תוכל להסתדר בלי הרב משה קליין שיהיה בריא. מנסים למצוא ג'ובים לרבנים ? לא על חשבוננו בבקשה. ברוב המקומות משגיח כשרות ראשי זה די והותר. והכי חשוב איך שכחתי ? אנחנו החילוניים קהל שבוי . כשאנחנו ניגשים למדף בסופרמרקט כמעט תמיד מחייבים אותנו לרכוש את בדץ העדה החרדית והלא ממלכתית בלשון המעטה. מישהו נתן את הדעת לכך שיש רבנות ראשית ציונית בישראל ? למה מחייבים אותנו לקנות כשרות לא ציונית ולא ממלכתית ? צריך ש 70 אחוזים מהמוצרים יהיו רק בכשרות של רבנות. גם נרומם את קרנה של היהדות הממלכתית וגם נפסיק לממן יהדות לא ממלכתית. ועוד ועוד. יש כל כך הרבה מה לשפר ולעשות. צריך להתחיל עם זה כמה שיותר מהר. עוד משהו שנזכרתי בו : מי שקורא לאדם אחר בישראל : נאצי, אנטישמי או עוכר ישראל יוכל לשבת עד 5 שנים בכלא או קנס כספי אוטומטי של 200 אלף שקל. החילוניים חייבים להיות חזקים יותר. מספיק עם הכניעה המבישה. כל האינטרנט מלא בהרצאות של מחזירים בתשובה עילגים, נבערים, וולגאריים, משחקים ברגשות, עושים מניפולציות רגשיות, מכוונים למכנה המשותף הנמוך ביותר. מרדדים את השיח . ממש האח הגדול או הישרדות. אין שום הבדל בין האח הגדול, הישרדות ולמשל הידברות. כולן נתעבות ומכוונות למכנה המשותף הנמוך ביותר. כל המחזירים בתשובה האלה הם אנשי עסקים לכל דבר ועניין. יושבים על הררי כסף בשם הדת . אכפת לי אם זה אמנון איציק או שזה רובי אלבז ? צריך להוציא את הארגונים האלה מחוץ לחוק. צריך לאסור בחוק על הכוונה ופיקוד של אנשים מחוץ לפוליטיקה על חברי כנסת. רוצה האדמור מגור להשפיע ? שיתכבד בכבודו ובעצמו להיות חבר כנסת ושיהיה נתון לביקורת ציבורית עליו כמו כל חבר כנסת אחר. צריך סדר במדינה המבולגנת הזאת. צריך להשקיע יותר תקציבים בציבור החילוני המקופח. להשקיע יותר בשוק התעסוקה. לעשות משהו לטובת האזרחים החרוצים . נמאס כבר. כל היום דת דת ודת. יש לכם אלפי בתי כנסת. תיכנסו לשם עם הנשים שלכם ותהיו דתיים שם כמה שאתם רוצים. ברוך שלא עשני אישה עאלק. יש לכם את זה ביותר מעליב, מנמיך, מחרים ומשניא ?
39
אני אם הבן...
שמוליק | 01-09-2020 8:14
אני אם הבן שלי חוזר בתשובה אני עושה עליו קריעה.
40
אל תגיד לי מה ללבוש
אחת שיודעת | 01-09-2020 11:18
בעשרת הדברות, בהתחלה כתוב, אנוכי השם. ואנוכי. ורק אנוכי. נותן לך עשרת דיברות ולא שום בן אדם אחר. ובסוף כתוב, לא תחמוד. וְלֹא תַחְמֹד אֵשֶׁת רֵעֶךָ וְלֹא תִתְאַוֶּה בֵּית רֵעֶךָ שָׂדֵהוּ וְעַבְדּוֹ וַאֲמָתוֹ שׁוֹרוֹ וַחֲמֹרוֹ וְכֹל אֲשֶׁר לְרֵעֶךָ:[ספר דברים פרק ה' פסוק יח] אם אתה אומר לאחרים מה לעשות, בסוף רואים מה אתה באמת חומד. כוח פוליטי, כבוד, כסף.
41
פחות דת יותר...
סבוש | 01-09-2020 11:23
פחות דת יותר בריאות.
42
אל תחששו כב' הרב צא והצב מראה! בעוז ובלי יראה
מרא דאתרא | 01-09-2020 15:59
יאכלו אותך ישמיצו אותך מה לא יעשו כדי לא להודות באמת? גם אני לא סבלתי פעם דעות כמו שלך תעבתי אפילו ולאט לאט ראיתי שהדתיות בציבור הדתי לאומי הולכת ומתפוררת. בכיתי מכאב צרחתי מתסכול - לבסוף נעשיתי חרדי. אבל באמת שאין צורך להיות חרדים צריך להיות יהודים. ולא כאלה שהמערביות המתירנית והפרוצה נחשבת בעיניהם חלק מחייהם ואפילו מתגאים בערכיה. זה שורש כל רע שפוגע גם במחננו (החרדי).
43
היו לא תהיה
כתום מנוסה | 01-09-2020 19:42
אני כיפה סרוגה מהשורה, ואף שורה מהכיפה שלי לא נפרמה. לפני הרבה שנים הייתה לי שיחה עם אישיות ציבורית בן גילי מהציונות הדתית. הוא ניסה לשכנע אותי לבחור למפדל. אמרתי לו: חביבי, כשתורידו הילוך מנושא ישע ותעלו 2-3 הילוכים בנושא הדתי חברתי של הציבור הדתי אני יחזור להצביע מפדל. אמרתי לו כשמפלגת שילטון תרצה לוותר על שטחים היא תמצא את הרוב הדרוש. לא חשבנו אז על ההתנתקות. וזה מסביר את הכישלון של המנהיגות הפוליטית והדתית שלנו. בזמן שהחרדים נדרשים לשלם סכומים זעומים עבור חינוך ילדיהם, בבתי הספר הממלכתיים משלמים אלפי שקלים. ולא, זה לא בגלל התכנים אלא זה רק בגלל שהפוליטיקאים החרדים דאגו לתקציבים למגזר שלהם. אני מכיר כיפות סרוגות ששלחו את ילדיהם עם כיפה שחורה לחינוך חרדי רק בגלל התשלום. הציונות הדתית בנתה מערכת חינוך פרטית לאליטות שלה שמשלמים עשרות אלפי שקלים בו בזמן שהם מאבדים את השכבות החלשות של הצינות הדתית.
44
זה לא...
מנחם | 02-09-2020 11:19
זה לא שאתם אנשים רעים חס וחלילה.. פושט הדרך שלכם לא דרכנו ואנו רואים בעצמנו נכשלים שלא הצלחנו להעביר את הדרך שלנו לדור הבא
יהדר נא כבוד...
רחוח | 04-09-2020 7:24
יהדר נא כבוד הרב בצניעות. יתכן כי יש ספק ביתרונה של הדת על החילוניות?
, יש...
חילוני. לא מחמד. | 02-09-2020 21:46
, יש לך את זה ביותר מעליב ? הלו, אנחנו עומדים לידך . עובדים לידך. משרתים לידך. אנחנו פה . לא נורא. יום יבוא בעזרת השם שלא תעזו יותר להעליב חילוניים. לא נישן בעמידה לנצח. כשנתעורר תצטערו תקציבית שזלזלתם בנו.
45
כשהדרישה המובעת בחינוך...
אור יעקב | 04-09-2020 7:19
כשהדרישה המובעת בחינוך הלאומי דתי,היא להיות הכל מהכל,תוך עצימת עיניים לאנושיות,היצר,הדעות ההומניסטיות,הלבטים ,ואדם צעיר,בת או בן נדרשים מכללא,להיות מושלמים,לשרת לאומנות צורמת,להתרחק ממיניות בריאה,ורק להעמיד פנים של קיום מצוות והליכה בתלמי הנוהג,יוצאים אנשים לדרך המפנה עורף בתיעוב ,למה שלכאורה חונכו לפיו. איפה ההתהלך לפני והיה תמים? איפה הקבלה העמוקה והפשוטה של התיפקוד הייחודי ?הן והם ,היקרות והיקרים לנו ,מואסים בצביעות ונשאבים לחול. הגיעה העת להסיר את מסווה ההליכה הלולינית על חבל הדתיות,ולשוב ללימוד כן ואמיתי,בחום והעומק בלי שום סריגות. שתתברך שנה טובה לכולנו
46
החרדים משמרים את החילוניות
יוסי | 05-09-2020 22:52
כשהם לא מקיימים מצוות כמו צבא. אבל לגופו של עינין אם באמת החברה החרדית תפתח לחילונית ותסביר לציבור החילוני הרבה ישמרו יותר. בנוסף אם החברה החרדים היו עושים צבא ומבעים את עמדתם מול הציבור החילוני הדת היתה הרבה יותר חזקה היום.
מה אתה...
אלי | 09-09-2020 15:19
מה אתה מאשים את החרדים מה הם קשורים?? תתעסקה בבעיה שלך. וכן הרבה נפגעים מהדת דווקא בצבא.
47
כל כך נכון
הילה בן יצחק | 08-09-2020 9:44
וטוב שהרב מרים את הכפפה למרות שקשה לשמוע ביקורת .
48
נמאס לי מהדת...
סתם חרטא הדת הזאת | 13-12-2020 23:48
נמאס לי מהדת המלוכלכת צריך להעיף את הדת מהמדינה הזאת לגמרי
49
רבנים טמבלים ...
רבנים טמבלים | 13-12-2020 23:50
רבנים טמבלים
50
הרבי
נועם | 09-08-2021 7:18
הרבי מלובביץ' ישו מוחמד הנביא מואפק טריף
51
אנע משאיר כיםה...
יאיר | 06-10-2022 8:48
אנע משאיר כיםה בשביל אבא תכלס חחח . יאלה נמאס לנו האמת ואנחנו חילונים