משרד המשפטים נגד המִנהָל האזרחי: הפרת חופש המידע - סרוגים

משרד המשפטים נגד המִנהָל האזרחי: הפרת חופש המידע

משרד המשפטים תוקף בחריפות את המנהל האזרחי בטענה כי הוא מפר את חוק חופש המידע כלפי תנועת רגבים. המשרד מאיים כי במידה והדבר לא יתוקן, המנהל יכנס ל'רשימה השחורה' של הרשויות מפרות החוק

משרד המשפטים נגד המִנהָל האזרחי: הפרת חופש המידע
  מפקד המנהל האזרחי, תא"ל רסאן עליאן (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

ראש היחידה הממשלתית ליישום חוק חופש המידע, עו"ד שלומי בילבסקי, שיגר אתמול (שני) מכתב חריף למתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, על הפרת חוק חופש המידע מצד המנהל האזרחי, בדרישה לתקן את התנהלותם למול תנועת רגבים – או שייכנסו "לרשימה השחורה" של הרשויות המפרות את החוק המתפרסמת דרך קבע באתר משרד המשפטים.

תנועת רגבים פונה באופן שוטף למנהל האזרחי על פי חוק חופש המידע, על מנת לקבל מידע נחוץ על הליכים משפטיים, בניה בלתי חוקית, שכבות מידע ממוחשב ועוד. לטענתם, המנהל האזרחי מרבה להתעלם מהפניות, בטענה שחוק חופש המידע לא חל עליו, אלא רק "עקרונות החוק", וזאת חרף העובדה שהוא מופיע ברשימת הרשויות הסטטוטוריות המחוייבות לפעול בהתאם להוראות חוק זה.

עוד באותו נושא

תושבים זועמים: שת"פ בין המִּנהָל לארגוני שמאל


6

לטענת תנועת רגבים, במעט הפניות שלהם אליהן בחר המנהל האזרחי להשיב, ובאופן חלקי בלבד, נטען כי החוק לא חל על פעילותו של המנהל האזרחי, וזאת על בסיס פרשנות מרחיבה במיוחד שהעניקו לאחרונה לפסק דין נקודתי של בג"ץ משנת 2014 לגבי עיון במרשם המקרקעין ביהודה ושומרון, שנסגר בזמנו לעיון הציבור עקב הוראות צו אלוף.

בעקבות פניה נוספת בה המנהל האזרחי לא מסר את המידע המבוקש, ואף התעלם לחלוטין מהפניה, פנתה רגבים בתלונה לראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, וזה מצא כי התלונה מוצדקת: "לפי הנתונים שבידינו, עד לעצם יום זה ועל אף חלוף יותר מחודשיים וחצי מיום הגשתה, טרם זכה המתלונן לקבל התייחסות כלשהי לבקשתו… בהתאם לכל האמור לעיל, אנו מוצאים את התלונה בעניין אי מתן מענה במועד לבקשה כמוצדקת. אנו מנחים את מנהל אזרחי אזור יהודה ושומרון לתקן את הליקוי שעלה בפעילותו וזאת בדרך של מתן תשובה לבקשת המתלונן ללא דיחוי".

במכתב שנשלח למנהל האזרחי בחודש שעבר, דרש הממונה לתקן את התנהלותם, ולמסור את המידע בתוך חודש. לאחר שבמנהל התעלמו גם מפנייתו, שיגר הממונה מכתב נזיפה חריף שמוען ישירות למתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף כמיל אבו רוקון, ובו תהה האם המנהל האזרחי פעל לפי הוראתו: "עד היום טרם קיבלנו עדכון בדבר יישום ההנחיה כפי שביקשנו ומכאן שאנו מניחים שזו לא קוימה".

במכתב צוין כי אם ההתנהלות לא תתוקן לאלתר, יוכנס המנהל האזרחי "לרשימה השחורה" של משרד המשפטים, המפרסם את הרשויות הממשלתיות שהפרו את החוק, וכן ייכפה עליהם לפרסם זאת בדו"ח השנתי של פעילות המנהל האזרחי לשנת 2020: "אי לכך וככל שלא נקבל עדכון בדבר תיקון הליקוי, בכוונתנו לפרסם באתר האינטרנט של היחידה את עובדת אי תיקון הליקוי בדף ייעודי שבו מפורסמים נתונים אודות רשויות ממשלה שטרם פעלו לתיקון ליקויים שהצבענו עליהם בהנחיות. כמו כן בכוונתנו לכלול את עובדת אי תיקון הליקוי בדו"ח השנתי אודות יישום חוק חופש המידע במינהל אזרחי אזור יהודה ושומרון".

עו"ד יעל סינמון מתנועת רגבים בירכה על ההחלטה: "המנהל האזרחי התנהל זמן רב כאילו הוא מעל החוק. מידע זמין ושקיפות לציבור, אינם מותרות אלא דרישות בסיסיות, והגיע הזמן לשים קץ להתנהלות האנכרוניסטית הזו".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
3 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
עדיין לא מבינים כי הערבי הזה שליח אבו מאזן?
האלוף החתרן | 04-02-2020 10:00
יש לפטר מיד את האלוף - הבלוף - מיד. כי בעוד שנה יהיה כבר מאוחר. האם ביבי והליכוד נפלו על הראש ומגדלים בביתם נחש צפע בדמות אלוף
2
תנועת רגבים בעד חופש מידע- חדשות טובות
שלום כהן | 04-02-2020 10:18
כאשר חקר מבקר המדינה את ההתנהלותה הלא חוקית של תנועת רגבים ניסה חכ סמודריץ להעביר חוק המגביל את סמכות מבקר המדינה, כדי שלא יפרסם את מסקנות החקירה. כעת מי שדורש פירסום ושקיפות היא דווקא תנועת רגבים. חדשות טובות.
3
מן המפורסמות הוא,
אזרח ותיק | 04-02-2020 17:37
שהמנהל האזרחי הוא ייצור כלאיים: אנחנו משלמים את שכר עובדיו ואת הוראות ההפעלה קובעים במוקועה.