מזל ששמעון בן שטח לא היה חבר בארגון רבני צהר - סרוגים

מזל ששמעון בן שטח לא היה חבר בארגון רבני צהר

בדורו של שמעון בן שטח הייתה סנהדרין בעייתית, אבל הוא לא הוציא חוברות, ולא תלה שלטים על כרכרות, לא השתמש בגיוס ההמונים תוך פריטה על מיתרי הרגש של ההמון בנימוקים שאינם תורניים, אלא התווכח עם הצדוקים בהלכה והראה שהאמת איתו. ככה צריך לתקן את הרבנות הראשית.

author-image
מזל ששמעון בן שטח לא היה חבר בארגון רבני צהר
  לא בקמפיינים. צהר. (לוגו)

המאבק הסמוי שמתנהל בשנים האחרונות בין ארגון צהר לרבנות הראשית הגיע בשבועות האחרונים גם לכיכר העיר.

מה שהתחיל במיזם מאיר פנים לעריכת חופות הופך אט-אט לקריאת תיגר על הרבנות הראשית, ולהקמת אלטרנטיבות מחוץ למוסד הממלכתי שהקים הרב קוק.

יש האומרים, כי הרבנות הראשית הגיעה לריחוק כה גדול מהציבור, שכבר אין ברירה וחייבים להרוס את הקיים כדי לבנות משהו חדש. אבל בסרט הזה כבר היינו לפני קצת יותר מאלפיים שנה.

בימיו של שמעון בן שטח, (בימי בית שני) השתלטו הצדוקים על מוסד הרבנות הראשית דאז (הסנהדרין). שמעון בן שטח (שהיה מן הפרושים) החליט להחזיר את הרבנות הראשית למסלולה. הוא לא הקים לעצמו מיזמים חינמיים, ולא פעל באופן עצמאי.

הוא לא הוציא חוברות, ולא תלה שלטים על כרכרות, לא השתמש בגיוס ההמונים למען האג'נדה שלו, תוך פריטה על מיתרי הרגש של ההמון בנימוקים שאינם תורניים, אלא התווכח עם הצדוקים בהלכות והראה שהאמת איתו.

כך מספרת לנו מגילת תענית: בעשרין ותמניא לטבת יתיבת כנשתא על דינא. (תרגום: בעשרים ושמונה בטבת שָבָה הכנסת על דינה-מקומה).

מפני שהיו הצדוקין יושבין בסנהדרין ינאי המלך ושלמציון המלכה יושבת אצלו ולא אחד מישראל יושב עמהם, חוץ משמעון בן שטח, והיו שואלין תשובות והלכות ולא היו יודעין להביא ראיה מן התורה. אמר להם שמעון בן שטח: כל מי שהוא יודע להביא ראיה מן התורה כשר לישב בסנהדרין.

פעם אחת נפל דבר של מעשה ביניהם, ולא היו יודעים להביא ראיה מן התורה, אלא אחד שהיה מפטפט כנגדו ואומר תן לי זמן – ולמחר אשוב. נתן לו זמן. הלך וישב לו בינו לבין עצמו, ואינו יכול להביא ראיה מן התורה. למחר נתביש לבא ולישב בסנהדרין, והעמיד שמעון בן שטח אחד מן התלמידים והושיבו במקומו.

אמר להם: אין פוחתין בסנהדרין משבעים ואחד. וכך עשה להם בכל יום ויום, עד שנסתלקו כלם וישבה סנהדרין של ישראל. יום שנסתלקה סנהדרין של צדוקים וישבה סנהדרין של ישראל עשאוהו יום טוב.

לתקן מבפנים

בשבועות האחרונים נראה כי רבני צוהר אינם מסוגלים להתווכח עם החרדים ולנצחם בהלכה ועל כן הם פונים לשלטי חוצות, דמגוגיה ואמוציות זולות, כפי שהקמפיין שלהם משדר.

במקום לצעוק על התנהלות הרבנות, עליהם להראות קודם כל היכן הטעות. מדוע שלא נראה אותם מביאים ראיות הלכתיות מתוך משא ומתן של הלכה, למשל, מדוע הגיור בצה"ל תקף? למה יש להשתמש בהיתר המכירה? האם רב יכול לערוך חופה וקידושין במקום המרא דאתרא?

הרב קוק, שרבני צוהר כל כך משתדלים להיכנס לנעליו, לא נרתע להתעמת עם הפסיקה החרדית, אולם שלא כרבני צוהר הוא השיב למתנגדיו בטעונים הלכתיים השאובים מכל מכמני הספרות התורנית.

גם הרב קוק פרסם אגרות ומאמרים בעיתונות, אך הוא הצמיד להם ספרי פסיקה הלכתית (עזרת כהן, דעת כהן, משפט כהן) שבהם פירט את השיקולים ההלכתיים שלו.

שמעון בן שטח, לא בחר לסנהדרין חברים על סמך היותם פרושים, אלא על סמך ידע תורני. גם את בחירת הרב הראשי לישראל צריך לעשות לפי מפתח תורני ולא רק בגלל שהוא חובש כיפה מצבע מסוים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
22 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
חזק
אברהם | 13-09-2012 17:31
חזקים דבריך, לא כל דבר צריך להוציא החוצה לשפיטת ציבור. זה דיון של בית דין.
2
שמעון בן שטח גם לא כתב מאמרים באתר סרוגים
מישהו | 13-09-2012 17:54
3
רבני צוהר יודעים להביא מקורות מהתנ"ך, התלמוד והפוסקים -
יוני | 13-09-2012 18:11
הרבנים האחרים מביאים מקורות מרוה"ק ודרשות. מי עדיף?!
4
מזל
דרשן כהן פנחס אלחנן | 13-09-2012 18:29
מה שיהיה מחר לא היה אתמול ומה שהיה אתמול לא ייהיה מחר לצומת לב לארגון יצהר.
5
קדמונינו לא היו מעלים באויר "מאיפה הכסף שלכם"
עמוס ארליך | 13-09-2012 19:18
מי שזה מה שיש לו להגיד שוב אינו מי שאני מעוניין בדעתו. מי שנשמע כמו חילוני הושפע, כנראה, לרעה מהסביבה החרדים שבה הוא שרוי. עצוב מאד.
6
האם שמעון בן שטח רק התווכח בהלכה?!
| 13-09-2012 21:05
האם שמעון בן שטח לא נתן עיניו בחכמים שלא רצו לדון את ינאי המלך והפך אותם לגל של עצמות? לא תמיד אפשר לתקן בדרכי נועם ביחוד את מי שלא מתווכח איתך בכלל ו"לא סופר אותך ואת הרבנים שלך" ( ציטוט מראש כולל חרדי). עם הרב קוק התווכחו, אותנו מנדים מעולם התורה. "רק לא רב ציוני דתי לירושלים" מעניין שמי שדוגל במאבק על כל נקודה בשפה חדה כתער, כאשר לא הוא מוביל את המאבק- המאבק נהפך להיות "מבחוץ" ופסול, גם אם ארגון צהר מובל ע"י חלק מגדולי רבני הציבור כדוגמת הרב אריאל והרב דרוקמן שליט"א
7
ל-3 עד היום לא ראינו שום טעון הלכתי של רבני צוהר
אחד שיודע | 13-09-2012 21:45
בויכוח נגד החרדים. לכן צודק ניסן יואלי בטענות שלו במאמר.
8
ל-6
אחד שיודע | 13-09-2012 21:51
כאשר ינאי המלך מופיע בבית הדין של שמעון בן שטח עם הורדוס (מפקד פקוד צפון שלו) הנאשם ברצח, והסנהדרין, כמו שפנים, כובשים ראשיהם באדמה. אז מה ציפית שהוא יעשה. שלא יתן בהם את עיניו?
9
א. מה אתה עשית בשביל מדינה?
| 13-09-2012 23:53
ישנה בעיה ברבנות לאורך שנים רבות ואיש לא עושה כלום כולל מחבר המאמר למרות שהוא מודה (?) שיש בעיה. צוהר עושים. ב. צוהר בהחלט עושים רבות גם בתחום שהכותב מדבר עליו. צוהר מוציא רבעון שעוסק בכל הנושאים שעל הפרק בצורה מעמיקה כפי שאף אחד כמעט לא עושה ומשתתפים שם גדולי תלמידי החכמים שבדור. ג. לצערינו לא משנה מה שכותבים ואומרים בציבור הדתי לאומי וכמה נימוקים הלכתיים יביאו. החרדים פוסלים מכל וכל את כל עולם התורה הציוני ועצם ההכרה בו מהווה מבחינתם קושיא וסתירה על השקפת עולמם "לא ייתכן מזרוחניק ת"ח וירא שמים"
10
לצדוקים לפני 2000 שנה עוד הייתה בושה
יאהוד | 14-09-2012 0:45
היום כבר אין בושה. ואת זהות הרב הראשי קובעים בדיל פוליטי. מה לא ידעת? או שאולי אתה מיתמם? שמעון בן שטח שהיה אחיה של המלכה (משום מה השמטת את הפרט הקטן הזה) יכל היה לתקן לבד ומבפנים גם בזכות גדלותו התורנית, וגם בזכות קשריו הטובים במסדרונות השלטון, וגם בזכות מעמדו כנשיא או אב"ד. ומה אתה מצפה שצוהר יעשו? הרבנות הראשית נשלטת ע"י ש"ס, שנותנת נתח לאגודה על פי הסכם ביניהן.
11
ל 8
6 | 14-09-2012 0:54
גם כאשר רבני צהר (כן הם רבנים גם אם אתה או אני לא מסכימים עם כל דעה שהם אומרים) רואים את הקלקולים בעולם הרבנות, האם אתה מצפה שהם לא יעשו כלום? האם אחרי שהם או אחרים ניסו לתקן מבפנים ונדחו, לא ראוי שיפעילו לחץ מבחוץ?!
12
ל-11 - מה לעשות הרב קוק היה גדול בתורה גם אצל החרדים
אחד שיודע | 14-09-2012 9:09
מה לעשות הרב קוק היה מוכר כגדול בתורה גם בקרב החרדים, למרות שחלקו עליו בשל תמיכתו בציונות. מה שלא ניתן לומר על רבני צוהר שאין להם שום מעמד תורני בשום תחום - פשוט לא סופרים אותם. לא ראינו שום התייחסות לפרסומים התורניים שלהם בתחום הפסיקה ההלכתית בשום מקום. לא בפסיקה הציונית דתית ולא בפסיקה ההלכתית. יתרה מזו, אם נקח לדוגמא את מכון צומת (מכון ציוני דתי לכל הדעות), בכל הפתרונות הטכנו-הלכתיים שלו הוא תמיד מראה כי זה עומד בקריטריונים של רבנים מהעולם החרדי (הגרז"ן, הרב אלישיב, הרב אויירבך וכד' או הרב אליהו שלא היה רב בצוהר). מעולם לא ראינו התייחסות למי מרבני צוהר. וזה אומר דרשני! רב נמדד בתחום הפסיקה ההלכתית, ולא בנחמדות שלו לעמי הארצות!
13
צוהר=ארגון דיקטטורי ודורסני בושה לציונות הדתית.
שמחה ישראלי | 14-09-2012 11:33
שתבינו, בצוהר מעולם לא נערכו בחירות, הרב סתיו כפה את עצמו על הארגון כמו שהוא כפה את עצמו על תושבי שוהם, בעוד הוא מלין על מקום עבודתו הרבנות והרבנים החרדים, איש לא רואה אותו בשום פעילות בעיר, הוא לא ממלא דוחו"ת נוכחות בדיוק כמו הרבנים החרדים, אין לו שום שעות קבלת קהל מחייבות בדיקו כמו אצל הרבנים החרדיים, בקיצור הכל אחיזת עיניים והפצת שקרים וסילופי בדיות במימון הקרן החדשה לישראל וכל זה מתוך מטרה להריץ אותו לרבנות הראשית, הארגון הוא בושה לציונות חרפה ליהדות וטוב יהיה אם תפוסק פעילותו ההרסנית והחולנית מיידית
14
צוהר מחללים את זיכרו של מרן הרב
יוני | 14-09-2012 15:21
וכי מרן הרב לא היה חרדי? הרי מרן יצא בזמנו נגד החלפת חליפות ארוכות בחליפות קצרות והוא בעצמו חבש שטריימל כפי שניתן לראות בבירור בתמונות. בנוסף לכך,נכון שמרן העריך את החלוצים בין הדתיים ובין הדתיים פחות, אך בסופו של יום מי שכונה ע"י מרן "פאר הדור הגאון האמיתי" הוא מרן רשכבה"ג הגאון רבי חיים עויזר גרודזינסקי (ואת זה ניתן לראות בפירוש באיגרות של מרן על אפו וחמתו של ארגון צוהר). למי שלא מכיר, רבי חיים עויזר היה הרב אלישיב של לפני 3 דורות. בנוסף לכך ראוי להזכיר לארגון צוהר שהגאונים הרב אלישיב, הרב הוטנר והרב חרל"פ היו מבאי ביתו של מרן. בנוסף לכך, מרן פסק באופן ברור שגירות ללא קבלת מצוות איה גירות. בנוסף לכך, מרן למד בישיבת וולוזין והנצי"ב היה רבו המובהק ודי לחכימא ברמיזא.
15
לשמעון בן שטח לא היתה עמותה.זה מקור הנכלולום והסגידה
עקיבא | 15-09-2012 20:45
אוסף "מקרי" של רבנים שאיש לא המליך ,הנהנים מזיו שכינת עצמם, מתרפסים לחרדים כדי לזכות בפירורי הסכמה לחסדים. כי הם מחוץ לפירמידת רבנות שס - אגודה. מצאו כר נרחב לפופוליזם בתפר הדימדומים של פירפורי גסיסת היהדות בידי ספק יהודים עד כופרים לבין פושרי הציונות הדתית המחמדים שונאי ושנואי החרדלים עמותה להם שכל שונא ממסד דתי יכול כספים לה להזרים לפרסומי כרומו ומאמרים חדש.ים לבקרים. מוטב לה לרבנות הראשית שתסגר מאשר שהרב סתיו יהיה חלילה רב ראשי ועוד אחרי מצגר מהפח אל הפחת. אלא אם כן ירצו הליטאים להמשיך ללעוג לרבנות וישימו צלם נוסף בהיכל לבושת הממסד הציוני.
16
נו באמת. או שאתה תמים ולא חי באזור כבר עשר שנים לפחות
דנה | 16-09-2012 9:53
או שאת סתם עושה הצגה מי שהכניס פוליטיקה לרבנות זה החרדים. מי שהפך את הרב הראשי לבובה הנמשכת בחוטים זה החרדים מי משניא את הדת על כולנו, כן על כולנו, זה שובה שליטה של הפוליטקאים החרדים על הרבנות הראשית ועל המקומית. סוף סוף קמים רבנים אמיצים ושמים את האמת בפרצוף . זה באמת לא נעים. אבל זו האמת. חבל שהם נזכרו מאוחר כל כך בגלל שהם כבדו את הרבנות של החרדים. היום צריכים מזמן להניח מול העיניים העיוורות של תמימים את האמת, ואז להתפלל חזק שיתעוררו בעזרת ה'
17
ממש בוחרים רבנים לפי גדלותם בתורה ולא לפי קרבת משפחה
דוד | 16-09-2012 9:57
מי נבחר לאחרונה לרב בפתח תקוה אם לא האח של... את מי מנסים למנות בכל משרה מתפנה בעשור האחרון: את הבן של, האח של, ובשעת הדחק את החתן של. אולי תפסיק להיות תמים ותראה את העובדות ואם את רוצה ללמוד מהסיפור על ינאי - לינאי היתה תובנה נהדרת - הכי מסוכנים אלו הצבועים. ובמקרה שלנו - אלו שמדברים על תורה, ממנים את קרובי משפחתם ומרוויחים כסף מהכשרות על זה את רוצה להגן? לך תבין
18
בחירת הרב מפתח-תקוה היתה ענינית
הערה לתגובה 17 | 18-09-2012 21:30
האח נבחר למרות היותו אח של שר, ההצעה למנותו הגיעה מאישי ציבור בלי קשר לאחיו. הרב שמרגיש נפגע, גם בתור רב מ"צוהר" לא היה נבחר.
19
הפוליטוקה והרבנות
תגובה להערה 16 | 18-09-2012 21:37
באחת הערים החשובות המפד"ל הכניסה רב היות ומשפחתו תמכה ב"למפנה" על אף שידיעותיו בהלכה היו רדודות, לעומת המועמד שהיה אב"ד חשוב שחסרונו היה שמסר שיעורים ל"חוגי חזון". פשוט הגלגל מתהפך. בל נשכח שהרב מצגר היה מועמד המפדל לרבנות תלאביב, ומי שמנע זאת ממנו היה הרב בקשי-דורון.
20
סרוג אמיתי
משה | 20-09-2012 12:42
אם שמעון בן שטח היה חי היום בטח כל זב חוטם היה מרשה לעצמו לכתוב מאמר בסרוגים שהוא שתלטן, וכופה את דעתו ולא מבין שום דבר מהחיים שלו.
21
תגובה להערה 20
| 24-12-2012 11:15
הרב החדש של פ"ת, הוא ת"ח עצום ובקי בהלכה (אם כי גם המועמד השני היה ת"ח, דיין, למדן ובקי בהלכה).
22
העדר סנהדרין הוא הפלונטר
דניאל ביבאס | 03-03-2013 12:16
ניסן שלום רב, במחילה מכבודך אך הרבנות צריכה ליתקן ע"י הקמת סנהדרין ודי והותר לנגן על הפרה הקדושה של הרבנות הראשית. הקמתה היתה טעות והתפשרות זולה ותחליף מגוחך למוסד הסנהדרין. אחת ההוכחות השלט העלוב שדאגה הרבנות להציב בעליה להר הבית האוסרת כניסת היהודים למקום השכינה והשאירה לכל טמא כולל כלבים וכו'. מכתבי הרב קוק ז"ל לפני הגעתו לארץ מעידים כאלף עדים כי הקמת הסנהדרין היה המפעל החשוב ביותר לעשות בקום המדינה. רק כאשר ראה (את הרמה המוסרית הירודה של הרבנים – ולא רק רבני צוהר...) שיש מחלוקות בתוך הרבנים (ת"ח?) אזי "התפשר" עם המציאות (מזכיר לך משהו?) וביקש לתמוך במוסד הרבנות הראשית ורבים שהלכו אחריו רק מפאת גדלותו. כל המשברים שנולדו מאז במדינת ישראל נולדו מפאת חוסר הרצון להקים סנהדרין (פרט לחכמים בודדים – ביניהם הרא"ם והרב צבי מקובסקי ועוד כמה בדורנו) ולמרות המופתים שהקב"ה מאותת בציבור ה"ירא שמים" נראה שהוא פחות רואה משאר הציבור ולא יחולל המפנה כפי שהיה עם הציונות. רבני צוהר ניסו סה"כ למצוא פתרון בבעיה קיימת שהרבנות ה"אורטודוקסית" (?) מסרבת לראות ואז לפתור. ראה בכל המשברים שבעמנו הרוב המכריע של ציבור הרבנים רק עיכב גאולה ולא קידם. בודדים צדיקים שהיו ומזל שהיו כי בקולבם אנו נתלים. השאר – מהנחש הקדמוני כפי שמכנה אותם הרב אלקלעי ז"ל. ואם אתה מכיר אותי מספיק הנך יודע שאינני חסיד של אף רב, לא של צוהר ולא הקרובים לנו יותר.. בברכה רבה,