עמנואל שילה על פרשת מגל: מחיר ההוללות - סרוגים

עמנואל שילה על פרשת מגל: מחיר ההוללות

לינון מגל יהיה הרבה יותר קשה עכשיו להמשיך בהופעותיו הציבוריות והתקשורתיות המוצלחות. הסיפורים שהתפרסמו אודותיו ירבצו מעל לראשו כעננה. יריביו האישיים, הפוליטיים והאידיאולוגיים ישמחו להשתמש בהם כדי ללעוג לו בכל הזדמנות. ספק אם הוא יוכל להיות הנכס הפוליטי שבנט קיווה שיהיה.

author-image
עמנואל שילה על פרשת מגל: מחיר ההוללות
  יש גם מחיר ציבורי. שילה (יח"צ)

מתוך הטור 'שולחן עורך' בעיתון בשבע

לפרשה המקוממת, המביכה והמצערת של ינון מגל יש שני היבטים מקבילים, פלילי וציבורי.

במישור הפלילי – המשטרה פתחה בבדיקה, שאולי תתפתח לחקירה. לגבי ההתבטאויות החמורות שתוארו בפוסט המפורסם של כתבת 'וואלה' רחלי רוטנר, מתברר שהן אינן עולות לכדי עבירה פלילית גם אם היא תבחר להגיש תלונה, וכרגע נראה שאין לה כוונה כזאת. רוטנר עצמה לא מאשימה אותו במפורש בהטרדה מינית, וגם כותבת שהייתה עוברת לסדר היום אלמלא שמעה שהייתה פגיעה בנשים נוספות.

עובדת אחרת של 'וואלה' תיארה התבטאויות ומעשים חמורים יותר. התיאורים שלה, שצריך לציין שמגל לא הודה בנכונותם, עלולים לכאורה להביא להגשת כתב אישום. אבל כדי שזה יקרה היא צריכה להגיש תלונה ולהסכים להעיד נגדו – מה שבינתיים לא קרה. ייתכן כמובן שיהיו תלונות נוספות.

את המישור הפלילי נשאיר למשטרה ולפרקליטות. שליח ציבור חייב דין וחשבון לבוחריו גם במישור המוסרי והנורמטיבי. וכשמדובר במפלגה כמו הבית היהודי, הצד המוסרי צריך להיבחן גם באמות מידה יהודיות.

ההתנהגות עם נשים המיוחסת לח"כ מגל, שהוא לא הכחיש אותה ולמעשה הודה בה, היא בלתי קבילה לחלוטין. וזה לא משנה אם הוא הטריד נשים ופגע בהן, או שהן היו "באותו ראש" ושיתפו איתו פעולה. לא יועיל להאשים אותן ולומר שהן הזמינו את זה, ושבכלל רוטנר וולגארית לא פחות ממנו. טענה כזאת תנקה אותו אולי במישור הפלילי, אבל לא במישור הציבורי – שמחייב ניקיון ברמה הערכית והמוסרית. הפלירטוט הזול, העוגב והוולגארי הזה לא מתאים אפילו לח"כ רווק במפלגה חילונית. בטח לא לח"כ נשוי, שמתנהג כך עם אישה נשואה. ודאי וודאי שלא לח"כ בבית היהודי, שמחויב לערכי המפלגה גם אם הובא אליה כנציג של תומכיה החילונים.

לאחרונה יצא לי לשבת ביחד עם ינון מגל בפאנל בכנס העיתונאים באילת, כשמולנו שישה נבחרי ציבור ואנשי תקשורת מהמגזר הערבי. מגל נטול הכיפה עשה שם עבודה מצוינת, עקף אותי מימין בטיעוניו, ובתרגיל מבריק הצליח גם לקבל כותרות כשנטש את הבמה רגע לפני סיום הדיון, במחאה על כך שעיתונאית ערבית סירבה לגנות רצח מתנחלים. הופעותיו התקשורתיות המצוינות הן תשובה מצוינת לשאלה מדוע בחר יו"ר המפלגה נפתלי בנט לשריין לו מקום בטוח ברשימה. לינון מגל זכויות רבות, גם משירותו הצבאי בסיירת מטכ"ל וגם מעמידתו האמיצה כעיתונאי לאומי מול הזרם העכור של העיתונות השמאלנית. אבל כשהתנהגותו עם בנות 'וואלה' מצטרפת לסיפור הסמים שהוא צורך לעתים על פי הודאתו, מתברר שמישהו כאן התרשל בבדיקה, או גרוע מכך – בדק היטב אבל בחר להתעלם. מתברר שהסמכות שניתנה לבנט לשריין מועמדים כראות עיניו, בלי צורך באישור המינוי בגוף כלשהו, הייתה גורפת מדי.

התפטרותו של מגל מתפקיד יו"ר הסיעה בכנסת היא בלתי נמנעת. להתנהגות פסולה יש מחיר ציבורי, ואלמלא התפטר הוא היה מודח. לזכותו ייאמר שהוא הודה במעשיו, הכיר בכך שמדובר בהתנהלות בלתי ראויה גם לאדם פרטי ובוודאי לאיש ציבור, התנצל בפני הנפגעים והודיע שהוא נחוש לתקן את התנהלותו. אפשר לטעון שנמצאים כאן כל מרכיבי התשובה – הודאה, בקשת סליחה וקבלה לעתיד. כמובן שרק העתיד יוכיח עד כמה מדובר בתשובה כנה מעומק הלב וההכרה, או בהצהרה מילולית שנודעה להציל את מה שנותר ממעמדו הפוליטי.

לינון מגל יהיה הרבה יותר קשה עכשיו להמשיך בהופעותיו הציבוריות והתקשורתיות המוצלחות. הסיפורים שהתפרסמו אודותיו ירבצו מעל לראשו כעננה. יריביו האישיים, הפוליטיים והאידיאולוגיים ישמחו להשתמש בהם כדי ללעוג לו בכל הזדמנות. ספק אם הוא יוכל להיות הנכס הפוליטי שבנט קיווה שיהיה.

בכל מקרה, בבחירות הבאות קשה להאמין שהוא שוב ישוריין. כדי להיות גם בכנסת הבאה הוא ייאלץ לעבור את מבחן בוחרי הפריימריז של הבית היהודי, שאותם יצטרך לשכנע, במעשים ולא רק בדיבורים, שיש להתייחס אליו כבעל תשובה שחטאו התמרק.

==

עמנואל שילה הוא עורך העיתון 'בשבע'. הטור המלא מתפרסם בעיתון

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
ינון יפרוש בקרוב, זה רק עניין של זמן.
רז | 26-11-2015 12:32
הסיפור הזה יחוג מעליו כמו עננה שלא הולכת לשום מקום. אגב, מי יחליף אותו לכשהוא יתפטר?
2
גם לביבי היתה פרשיה, אולי יותר חמורה, והוא ראש ממשלה
תמי | 26-11-2015 13:27
אז אם מודים וחוזרים בתשובה זה יכול להיות דבר חזק.
3
מי יחליף?
| 26-11-2015 13:34
אבי וורצמן
4
וזה שהוא מחלל שבת לא מפריע לך??? זה כן מתאים לייצג?
שלמה | 26-11-2015 13:43
עמנואל שילה, תקרא את דבריך שנית. אתה כותב: "שליח ציבור חייב דין וחשבון לבוחריו גם במישור המוסרי והנורמטיבי. וכשמדובר במפלגה כמו הבית היהודי, הצד המוסרי צריך להיבחן גם באמות מידה יהודיות. ההתנהגות עם נשים המיוחסת לח"כ מגל, שהוא לא הכחיש אותה ולמעשה הודה בה, היא בלתי קבילה לחלוטין" באותה מידה הוא לא מכחיש שהוא מחלל שבת, כל שבת, ובקביעות. התנהגות זו היא קבילה לחלוטין..... ???? אתמהה. בחרתם לשריין חילוני ברשימה. קיבלתם חילוני. מה רציתם? חילוני למחצה? שבת תחלל אך צניעות תשמור? אולי תייצרו זן חדש של חילוני מתוצרת "הבית היהודי".....
5
בושה שהוא אמור לייצג אותנו. זה יהודי נשוי?
שוקי | 26-11-2015 14:41
אלוקים יעזור אם אלו יובילו את המחנה הזה
6
בושה
אשר | 26-11-2015 16:08
כחבר ומתפקד לבית היהודי אינני מוכן שיינון השטוף בדברי זימה ותועבה ייצג אותי בכנסת. מקומו איננו בבית היהודי- חד וחלק.
7
עמנואל איפה הרב זלמן מלמד? למה הוא לא מדבר?
אמנון | 26-11-2015 19:44
רק לפני הבחירות הוא יודע לכנס רבנים בבית הרב צבי יהודה ולצאת בקריאה להצביע לבית היהודי? אולי הוא מתחרט על שהטעה את הציבור? הרי הם ניסו למכור לכולם שהם רבני הבית היהודי שאיתם בנט מתייעץ אין להם שום תגובה בעניין מילאו פיהם מים הם רק קישוט לפוסטרים לפני הבחירות?
8
דלי"ם צבועים, לא ידעתם שמגל חילוני אוכל טריפות ובועל ..
חרדי | 26-11-2015 20:51
9
לשלמה ממספר 4- ההשוואה לא נכונה!
ישראלי | 26-11-2015 21:52
אדם המחלל שבת זה מאוד רע. אך בתחום השכלי ולא המידותי. מה שאין כן בפרשיה הזו... יש פירוש יפה מדוע שלח אברהם את אליעזר שייקח אישה מבנות חרן ולא כנען- משום שבנות כנען מקולקלות במידות ובחרן יש בעיות של אמונה- יותר שכלי. (לא זוכר מי מפרש כך).
10
לאמנו ן מגיב 7 כנס...
שי | 27-11-2015 13:03
אתה כנראה לא יודע איך הכת עובדת הבסיס לכל זה שהבוס אף פעם לא טועה ובטח ובטח שלא מודה בטעותו דבריך נכונים הם משמשים אך ורק לקישוט למודעות הבחירות יום אחרי זה בנט לא סופר אותם העיקר שהוא יצא נגד מפלגת יחד אולי בגלל שהקולגה שלו תמך בהם וזה כבר היה מעבר ליכולתיו להיות איתו באותה מפלגה
11
איך נפלת בפח של התקשורת השמאלנית
ישראל | 27-11-2015 13:24
איך אדם חכם כמוך נפל בפח של התקשורת? הרי ברור שמדובר במארב מתוכנן שעוד כמה ימים התברר שאין בו כלום. כאחד עם חזון של מפלגה רחבה אתה במאמר הזה קובר את החזון. בשביל כלום.
12
ינון מגל לדבריו שומר שבת. לכן הטענה של "מחלל שבת " לא
ר | 27-11-2015 13:31
נכונה.
13
האמת הלא נעימה
מפוקח | 27-11-2015 14:43
עד שלא ייצאו הפרטים לגבי כל מה שהתרחש במסדרונות ואללה קשה לדעת אם הייתה כאן הטרדה או לא. אגב, לא בטוח שהעובדים שם רוצים שכל זה ייחשף. לא נראה לי שהם ייצאו מזה טוב. וינון מגל עוד לא פתח את הפה. באתר רוטר פורסמו, ומיד הוסרו, תכתובות של רוטנר בעלות מסרים מיניים בוטים. איני יודע אם מדובר במשהו אותנטי או בזיוף. ייתכן שכל התקשורת בין רוטנר למגל הסריחה ממיניות וורבאלית זולה, ולא רק מצידו. כל זה יתברר. שני דברים בטוחים: א. רוטנר היא כבר מזמן לא בת אולפנה חסודה (אם אי פעם הייתה) ורחוקה מלהתנהג כדתייה. הניסיון שלה בטקסט השיימינג להציג את עצמה באור שמרני הוא פתטי. גסות הרוח שלה בולטת מאוד. ב. רוטנר צודקת. גם אם ינון מגל לא באמת הטריד אותה, וגם אם מקובל בברנז'ה להתפלש בג'ורה, זה לא תופס במפלגה דתית (דתית באמת- לא בת אולפנה לשעבר עם בעל אנטישמי ופה מלוכלך). לו בוחרי המפלגה היו יודעים שזה דפוס ההתנהגות של מגל הם לא היו נותנים לו להיבחר, והוא לא ייבחר שוב. במובן הזה רוטנר עשתה שירות למפלגת הבית היהודי כשחשפה את מגל לאור היום. גם אם המניעים שלה לא נקיים (קשה לחבר את המילה נקי עם רוטנר). השליח לא משהו- אבל המסר ברור. מגל לא יכול להמשיך בתפקידו. ייקוב הדין את ההר.