מי צדק כאשר רבי עקיבא וחכמים ראו את השועל?
לקראת ראש השנה האחרון, לפני השבעה באוקטובר, פרסם רב חשוב ומוערך מאמר שכותרתו הייתה "תשפ"ד – תהא שנת פירוק דמיונות". במאמר טען כי "בניגוד למה שהשמאל מנסה לצייר, מצבה של מדינת ישראל הוא מהטובים בעולם כמעט בכל תחום". וכך למשל פרט: "מבחינה ביטחונית – מדינת ישראל כיום היא אימפריה אזורית. אנו מוקפים בארצות ערב מתפוררות ובארגוני טרור קיקיוניים. האיום של איראן גרעינית מטריד, אולם בטווח הקצר לגורמים רבים בעולם יש אינטרסים גדולים משלנו לא לאפשר זאת. בטווח הארוך, המשטר עצמו מצוי בהתפוררות. בהבנה פשוטה, בניגוד לעבר – שום גורם אינו מאיים על עצם קיומו של העם היהודי היושב בציון".
כאשר ראיתי בזמנו את הדברים, תהיתי מה מקור בטחונו של הרב, אך נשתכח הדבר בליבי. לפני פסח האחרון, עת עלעלתי באחד מעלוני השבת, קפץ לעיניי מאמר של אותו רב תחת הכותרת "לשבור את הקונספציה, לצאת חירות". שם כתב: "גם ברמה הלאומית ניתן להיתפס לזחיחות, לדמיין למשל שאם לא נדבר על הבעיה אז היא תעלם…".
וכך, לפני השבעה באוקטובר אותו רב מדבר בזחיחות על מצבנו הבטחוני הנפלא, כנגד אלה שמפחידים אותנו לשווא. וחצי שנה אח"כ, אותו רב, מדבר על הזחוחים, מבלי להרהר לרגע שמא הוא זה שפיזר חלק מאותה זחיחות.
זו דוגמא אחת לטרנד של אמירות רבניות המבקשות לייצר אופטימיות. אופטימיות היא כלי קריטי בעולמו של האדם ובחייה של אומה שחייבת להאמין שיש טוב בסיומו של כל קושי. יחד עם זאת, בימים אלה של ספירת העומר, קשה שלא להיזכר באמירות אופטימיות של רבנים, נר לרגלינו, שגרו כאן רגע אחד לפני שהישוב היהודי בישראל החל סופית להתפרק.
אחת מהן בוטאה בסיפור הידוע בו רבי עקיבא מהלך יחד עם גדולי ישראל על הר הבית, וכאשר הם בוכים בראותם שועל יוצא מקודש הקודשים, הוא, רבי עקיבא צוחק. כולנו גדלנו על מדרש זה על מנת לצדד בדעתו האופטימית של רבי עקיבא. רבי עקיבא אכן ניחם את חבריו, אך בפועל הם צדקו. סיפור זה שהתרחש מן הסתם לפני מרד כוכבא, ביטא בין היתר, את חששם של החכמים מהיציאה למרד כנגד רומא. רבי עקיבא לעומתם פחות חשש ופיזר אופטימיות שהסתיימה באחד מן האסונות הגדולים ביותר של העם היהודי.
ביתר בהירות התבטא רבי יוסי בן קסמא, בשעה שביקר את חברו רבי חנניא בן תרדיון על כך שהוא מסכן את עצמו וטועה בניתוח המציאות מול רומא. לאחר שרבי חנניא בן תרדיון עונה לו: "מן השמים ירחמו", מחריף רבי יוסי בן קסמא את טון דבריו ואומר: "אני אומר לך דברים של טעם, ואתה אומר לי 'מן השמים ירחמו'?". כולנו נזכור ובצדק את רבי חנניא בן תרדיון שהיה אחד מעשרת הרוגי המלכות, אך קשה שלא להתעלם מן העובדה שרבי יוסי צדק.
מרד בר כוכבא היה מעשה של גבורה ועוז אותו ראוי להעלות על נס ולחנך לאורו. ואולם, מכיוון שהוא נכשל עקב הערכה לא נכונה של המציאות, הרי שראוי שנלמד את ילדינו את שתי האסכולות השונות שהיו לחכמינו ביחס למרד, ולא רק את דעתו החשובה של רבי עקיבא.
בעוד כחודש אצא אי"ה כשליח למחנה בני עקיבא בעיר מגוריה של אימי מורתי בקנדה. בילדותה היא חברה לבני עקיבא, למדה שם על תעוזה ועלתה לארץ ישראל. הציונות קידשה את דרכו של רבי עקיבא, עקב חובתנו לפעול בנחישות אל מול העמים ולא לפחד. אז חינכו כך, ולצערנו, הצורך באותה נחישות קיים ביתר שאת, גם היום. על כן, גם השנה נעמוד שם עם חולצות תנועה וננסה לחנך לציונות על פי תורתו של רבי עקיבא.
כך עשה בן גוריון כאשר הכריז על מדינה בשעה שידע שהדבר יביא עלינו מלחמה גדולה. אלא שקשה להשוות בין מציאות של ימים בהם ליהודים אין מה להפסיד, לבין מציאות בה אפשר להפסיד הרבה. דווקא היום, כאשר יש לנו מדינה יהודית, עלינו ללמוד גם את השיטות הפרגמטיות יותר, אותן ביטאו חכמים אחרים בדורו של רבי עקיבא. אחד מהם היה למשל רבי יוחנן בן תורתא שטען כלפי רבי עקיבא: "עקיבא, יעלו עשבים בלחייך ועדיין בן דוד לא יבוא". בימינו ודאי היו מכנים אותו לגנאי כ"קפלניסט", אך קשה שלא להשתחרר מהעובדה שבמחלוקת הזו הוא צדק: המשיח לא בא ותמיכתו של רבי עקיבא בבר כוכבא, בניגוד לדעת רוב הרבנים באותם ימים, הביאה לעזיבת הארץ ולתחילת הגלות. חלק גדול מהישוב היהודי בישראל שרד את חורבן הבית השני, אך לאחר כשלון מרד בר כוכבא, הוא כבר לא הצליח להתקיים פה לאורך זמן.
אני כותב את הדברים הללו, לא משום שאני מבקש לסיים את הלחימה בעזה. להיפך, אני מוצא עצמי מזדהה עם תפיסות לוחמניות הטוענות שבמציאות הגאו-פוליטית חייבים להילחם ולהיות נועזים, משום שכל ויתור גורר ויתור נוסף. השאלה היא מה צורת ההסתכלות וכיצד מקלים החלטות. האם היא באה מתוך מבט מפוקח על המציאות המורכבת, או מתוך אמונות רוחניות המובילות אותנו לקבל החלטות עם שיקולים שאינם מציאותיים. בהקשר זה אין הבדל בין משיחיסט בשמאל המבקש לותר על רמת הגולן בשם חלום על "חומוס בדמשק", לבין אדם בימין הקורא לצפצף ולזלזל באמריקאים, בבחינת "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". לשניהם יש חזון ראוי, אך שניהם מתעלמים מהמגבלות הסובבות אותנו, ועלולים להוביל אותנו לאסון.
כמחנכים, עלינו לדאוג שתלמידינו ישמעו הן את קולו האופטימי של רבי עקיבא והן את הקולות המצננים.
בחצי הלצה, זו העת להקים את "בני רבי ישמעאל". רבי ישמעאל היה בר הפלוגתא המרכזי של רבי עקיבא באותם ימים ושיטתו הייתה מבוססת על ראיה מפוקחת של המציאות, כפי שהדבר בא לידי ביטוי, למשל, בשיטת לימודו המתוארת במילים "דיברה תורה בלשון בני אדם". הבאת דברי רבי ישמעאל חשובים לא על מנת לבטל ח"ו את דרכו העמוקה והנחוצה של רבי עקיבא, אלא על מנת להביא גם את הקול המאזן. קול שמביט על המתרחש בעיניים יותר מציאותיות . אם נחזור לסיפור של רבי עקיבא וחכמים על הר הבית, הרי שעורכי הגמרא לא רצו לומר מי צדק. הם רצו שנשמע את שני הקולות.
מה דעתך בנושא?
29 תגובות
7 דיונים
אסףו
מעלים בקודש ולא מורידים. כמה זילזול בתלמידי חכמים, ברבנים, כמה כבוד לארה״ב, לקנדה לגויים, לחילונים.. ״איזונים״...
17:20 27.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכל
Toxic Positivity הוא שם התופעה שבה מתעלמים מהעובדות כדי לטפח אמונה ב, להעלות את המורל וכו'
21:18 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיא
על בגידה בעם היהודי
14:33 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
א
הניאו-רפורמים לא אוהבים כל דבר עם השורש משיח. לפי האמונה שלהם והרצון שלהם, מדינת ישראל זו עוד מדינה גויית. אז זהו שכוחות המשיח הולכים וגדלים על אפם וחמתם של המתיוונים...
הניאו-רפורמים לא אוהבים כל דבר עם השורש משיח. לפי האמונה שלהם והרצון שלהם, מדינת ישראל זו עוד מדינה גויית. אז זהו שכוחות המשיח הולכים וגדלים על אפם וחמתם של המתיוונים !!!!!!!!
המשך 12:30 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
סליחה אבל מבורות במקור הגמ' לא מבאים הוכחות! מינין לך שרבי עקיבא צחק לפני המרד האם היית שם לדעת את סדר ההיסטוריה? בנוסף, הגמ' מבארת שרבי עקיבא צחק מפני גאולת העתיד ולא...
סליחה אבל מבורות במקור הגמ' לא מבאים הוכחות! מינין לך שרבי עקיבא צחק לפני המרד האם היית שם לדעת את סדר ההיסטוריה? בנוסף, הגמ' מבארת שרבי עקיבא צחק מפני גאולת העתיד ולא מישום המרד. בדעה חשובה "ככול שתהייה" לא מעוותים את העובודות! "לא עם הארץ חסיד".....
המשך 09:29 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך סולביציק
בגוים לא יתחשב הפירוש הוא שעם ישראל לא נמנה בתוך ה70 אומות ושגם הם לא מחשיבים אותנו , ולא שהפירוש כמו בכותרת שאנחנו לא מתחשבים בהם. הבורות צועקת
07:59 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המציאות מורכבת
האמונה שלנו היא שהקב״ה עוזר למי שעוזר לעצמו, ולא למי שפועל במנותק מהמציאות, ומאמין שלמרות שהוא פועל ללא כל תבונה הקב״ה יעזור לו. גדולתם של אבותינו ודמויות המוםת בתורה הייתה שהן...
האמונה שלנו היא שהקב״ה עוזר למי שעוזר לעצמו, ולא למי שפועל במנותק מהמציאות, ומאמין שלמרות שהוא פועל ללא כל תבונה הקב״ה יעזור לו. גדולתם של אבותינו ודמויות המוםת בתורה הייתה שהן פעלו בעוז , בנחישות וביצירתיות, מתוך ראייה והבנה מפוכחים של המציאות , ולא מתוך חשיבה פנטזיונרית שהקב״ה איתם. ומי תוקע לידכם שכיום הקב״ה איתנו? יש לכם ידיעה נבואית? אולי בכוונתו דווקא להכאיב לנו על מנת שנתעורר? כל נסיון לומר שאנו מבינים את רצון הקב״ה כמוהו כעבודה זרה, לעולם לא נבין לגמרי ובכל זאת עלינו להמשיך לפעול בהתאם למיצוותיו ולנסות לבנות את העם והמדינה כמיטב יכולותינו האנושיים ולא הניסיים... אץ הניסים נשאיר לקב״ה ולבחירתו
המשך 07:24 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד
חביריו של רבי עקיבא ראו נחמה בדבריו ולא חשבו שהוא משיחי סתם. ועוד שאלה לכבודו האם לדעתך באמת אנחנו לא יכולים בלי האמריקאים? איפה האמונה?
14:56 24.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המציאות מורכבת
בתגובה ל: דוד
מי התגאה בחתימה על הסכמי אספקת נשק הכי גדולים בהסטוריה עם ארה״ב והעברת השליטה בתחום לידיהם? מי התחנן לסיוע אמריקני בשבעה באוקטובר? מי היה זה שרוקן את מחסני החירום והעביר את היצור של התחמושת לארה״ב ? מי התגאה בקשריו הטובים עם הקונגרס וביכולתו להשפיע על הפוליטיקה האמריקנית? מי שידר שפוטין אוכל מכף ידו? מי התנהל בזחיחות, יהירות, אטימות תוך תחושה של ״ הצדק המוחלט אצלי״? מי שפועל כך של יתפלא שהקב״ה נותן לו סטירה מצלצלת ... הבעיה שאנו משלמים את המחיר
07:51 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
ניאורפורמים, עופו לנו מהעינים
14:22 24.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המציאות מורכבת
בתגובה ל: אבי
המלבין פני חברו ברבים כאילו שופך דמים
07:52 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברוך סולביציק
קרא לילד בשמו . ולחכם שמדבר על מלבין וכו' דוק דהיינו רק "בחברו" אבל על הרפורמטורים לא חל שם ודין "חבירו" להיפך- משנאיך ה' אשנא
08:03 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי
אין לך בעיה כאשר כותב המאמר כותב "אותו רב מדבר בזחיחות על מצבנו". זו לא הלבנת פנים... אתה "רגיש" רק כאשר תוקפים הליברל הזה... טול קורה מבן עיניך
13:05 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גר צדק
ר"ע צדק גם ומל רי"ח בן תורתא וגם בתמיכה במרד. המרד נכשל אם מטרתו היתה בשגת עצמאות מדינית ארוכת טווח אבל הוא הצליח בענק כשנטע אילן עמוק שורשים ביהודי כל הדורות...
ר"ע צדק גם ומל רי"ח בן תורתא וגם בתמיכה במרד. המרד נכשל אם מטרתו היתה בשגת עצמאות מדינית ארוכת טווח אבל הוא הצליח בענק כשנטע אילן עמוק שורשים ביהודי כל הדורות שענפיו ופרותיוו הם עמידה יהודית איתנה, גאווה יהודית, מלחמה מעטים מול רבים, מסירות נפש למען הכלל ועוד כהנה רבים. לא לחינם הציונים הראשונים ראו בבר כוכבא דמות לחיקוי ואילוליא המרד עלולים היינו להיות עם של עבדים נרצעים וגלותיים.
המשך 12:50 24.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
המרד הוא זה שגרם לעזיבת הארץ וקבירת כל סיכוי לשיקום העם היהודי למשך 2000 שנה
15:03 24.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
היהודים על דתם כמו שהיה לפני כן ובמובן הזה המרד כן היה הצלחה. צא ולמד
14:36 26.05.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר