הרב פורת בשאלות קשות לרבני הציונות הדתית - סרוגים

הרב פורת בשאלות קשות לרבני הציונות הדתית

ילמדונו רבותינו, אם הראי"ה קוק והרצי"ה הזהירו באופן חד משמעי שלא לעלות להר הבית, איך עשרות מתלמידיהם מתירים? ואיך הם יוצאים נגד פסיקת הרבנות הראשית שעמדתה בעניין תקיפה?

אבנר פורת
הרב פורת בשאלות קשות לרבני הציונות הדתית
  איך פוסקים נגד הרבנות הראשית? (פלאש90)

בעקבות פרסום המודעה, ובה הקריאה לחיזוק העלייה להר הקודש, שעליה חתומים עשרות תלמידי חכמים, ובתוכם לא מעט אשר תורת הראי"ה זצ"ל היא תורתם, והרצי"ה זצ"ל הוא מורם ורבם, יש מקום לשאול, כמתאבקים בעפר רגליהם– ילמדונו רבותינו – הכיצד?

והלא דברי הרב זצ"ל ברורים ומפורשים – "… ויראים וחרדים הם כל עדת ישראל להכנס אל מקום המקדש מפני הטומאה … ולא הי' עולה על הדעת, שאיזה בן תורה, יהי' מי שיהי', יעשה כזאת …" (משפט כהן, סימן צו). ובסוף אותה תשובה – "ועד אז (עד התגלות משיח צדקנו, התקיימות כל דברי הנביאים ובנין בית המקדש) כל ישראל חברים יתאגדו לאגודה אחת לכוין את לבם לאביהם שבשמים, בלא פרץ ובלא יוצאת, בלא שום הריסות גדר ובלא שום חשש איסור של חלול הקודש וטומאת מקדש וקדשיו …".

ודבריו על הנזק הגדול שיכול לצמוח מכך, היו נחרצים, כאשר מחה על כניסת הברון להר הבית, ומתוך עומק מבטו הרוחני קבע, כי "פגימה אחת בקדושת מקום בית חיינו, עולה לנו על כל מיליונים של ישובים מעשיים" (אגרת תרע"ז).

והרצי"ה זצ"ל, שידועה זהירותו שלא להכניס אפילו את אצבעותיו בין אבני הכותל, וכאשר הובא לשם תוך כדי מלחמת ששת הימים עם הרב הנזיר זצ"ל, נבהל כאשר גילה שהכניסו אותם דרך הר הבית (כמובא בשיחותיו ליום ירושלים), הגדיר בצורה ברורה את ההבדל שבין איסור העלייה לבין תוקף שלטוננו בהר – "כל החומרה הגדולה ההלכתית, של איסור הכניסה אליו, מפני היותנו עוד, ע"פ ההלכה, במצב של טומאה, איננה נוגעת, פוגעת וגורעת במשהו בערך הבעלות הקנינית שלנו על שטח המקום הקדוש הנאדר בקודש הזה. … גם אם אנחנו נזהרים בכניסה שמה, כפי מדת ההלכה, גם בתוך כך ומתוך כך קבועה וקיימת בכל תקפה בעלותנו על כל שטח המקום הזה, ורשותנו למציאותם זאת של הגויים, שאינם בשום אופן בעלי המקום הזה."(לנתיבות ישראל ב' – 'בירור דברים בענין הר הבית').

בנוסף, ידועה מלחמתו התקיפה לכבודה של הרבנות הראשית, ולחובת הכפיפות אליה,  ורבנות ראשית זו, עמדה ועומדת בתוקף על איסור הכניסה להר.

ילמדונו רבותינו, כיצד מתיישבת הקריאה המתפרסמת עם הדברים הנ"ל? כי תורה היא וללמוד אנו צריכים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
21 תגובות - 21 דיונים מיין לפי
1
מכיוון שגאון הדור האמיתי הרב קאפח זצ"ל פסק לעלות
בני תורה | 01-12-2014 11:48
אבל הרבנות אוסרת לעלות באופן גורף מטעמים פוליטים.
2
ממתי הראי"ה קוק ובנו הם סוף הוראה אפילו לתלמידיהם?
שיודע לשאול | 01-12-2014 12:26
התלמוד (מסכת חולין ו: - ז.) מספר: "העיד רבי יהושע בן זרוז בן חמיו של רבי מאיר לפני רבי על ר"מ שאכל עלה של ירק בבית שאן, והתיר רבי את בית שאן כולה על ידו. חברו עליו אחיו ובית אביו, אמרו לו: מקום שאבותיך ואבות אבותיך נהגו בו איסור, אתה תנהוג בו היתר? דרש להן מקרא זה: (מלכים ב' י"ח) וכתת נחש הנחשת אשר עשה משה כי עד הימים ההמה היו בני ישראל מקטרים לו ויקרא לו נחושתן, אפשר בא אסא ולא ביערו, בא יהושפט ולא ביערו? והלא כל עבודה זרה שבעולם אסא ויהושפט ביערום! אלא מקום הניחו לו אבותיו להתגדר בו, אף אני מקום הניחו לי אבותי להתגדר בו. מכאן, לתלמיד חכם שאמר דבר הלכה, שאין מזיחין אותו, ואמרי לה: אין מזניחין אותו, ואמרי לה: אין מזחיחין אותו. מכאן אני תמהה על כותב המאמר, כלום לא למדת מסכת חולין? ו"אם קרית - לא שנית, אם שנית - לא שלשת, אם שלשת - לא פירשו לך" (תלמוד ברכות יח.) אז לפני שאתה משחיז עטך ומזיח, מזניח ומזחיח נגד ת"ח שבדור, אולי תקרא, תשנה ותבקש מרבותיך שיפרשו לך?
3
עם כל הכבוד כלפי רבותינו מרן הראי"ה והרציה
| 01-12-2014 12:28
צריך לזכור שגם להם לא ניתנה זכות בלעדית על התורה ומותר לגדולי החכמים לחלוק עליהם. בפרט שמדובר בת"ח שלא נופלים כהוא זה מגדולתם של רבותינו לבית קוק, כדוגמת מרן הבא"ח זיע"א שסבר שיש להתפלל במקום הקרוב ביותר לקודש, וכדוגמת מרן הגר"מ אליהו זיע"א שסבר שיש לבנות ביה"כ ברחבת המקדש במקומות המותרים להיכנס בהם. וכמרן הגר"ש גורן זצ"ל שהתיר העלייה. אף אני איני נמנה על העולים וכפסק מרן הרב שמואל אליהו שליט"א שאין לעלות כגנב בלילה וכן משום שעדיין לא נבנה ביה"כ כפסק אביו זצ"ל. אך מכאן ועד להתכחש לפסקיהם של גדולי ומאורי הדור כמרן הרב ליאור שליט"א ורבים וגדולים, ארוכה הדרך.
4
איפה יש פה התקפה?
דוד | 01-12-2014 13:03
אני לא מבין למה קוראים לזה "התקפה"? אי אפשר לשאול שאלות? במיוחד שהן נכתבות בכל הכבוד הראוי.
5
גאון הדור הרב קאפח זצ"ל קרא לעלות
בני תורה | 01-12-2014 13:05
ואין בדורנו תלמיד חכם אשר ישווה לו בכל חלקי התורה.
6
ילמדנו רבינו
צעיר תלמידי אבנר | 01-12-2014 13:06
האם פונים לרבנים בכתבה דרך אתר אינטרנט?
7
שאלות קשות לרב פורת
איתי | 01-12-2014 13:14
מדוע לא הולכים לפי הפסק של הרב קוק שחשמל זה אש? האם גם אתה הרב פורת חולק על הרב קוק? ילמדנו רבינו! האם אתה הולך לפי כל הפסיקות שלו במשפט כהן? האם מי שהולך לפי אוצר בית דין הוא גם לא תלמיד של הרב קוק? כי הוא פסק רק היתר מכירה. האם תלמיד זה תוכי שחוזר על דברי רבו או בודק אם המציאות השתנתה? איזה פוסק מתלמידי הרב צבי יהודה היום אוסר לעלות? (בדגש על פוסק) כמדומני שרבו המתירים על האוסרים בכמות ובחכמה. הקושיה חוזרת אליך.
8
הערה לגבי הכותרת
אבנר פורת | 01-12-2014 13:21
כותב המאמר-לא מתקפה, אלא שאלות כתלמיד
9
עוד כמה קושיות
איתי | 01-12-2014 13:25
האם יכול להיות כאן דיון הלכתי ענייני עם סברות לשני הצדדים או שמאז הרצ"יה פסקה תורה ונבואה מישראל ואי אפשר להורות יותר? האם הרצ"יה היה פוסק? ואם כן האם פסיקותיו התקבלו בישראל? האם אפשר לחלוק על הגאון מוילנא? ואם לא אז מדוע אנחנו לא פוסקים כמוהו כמעט בשום דבר שחידש. האם הרב קוק יותר מהגאון מוילנא? דרך אגב, גם החיי אדם שהיה מתלמידי הגאון, חלק עליו ולא החרימו אותו..
10
ואם הרצי"ה אמר שתהיה מלחמה על יהודה ושומרון
גבעת האולפנה בית אל | 01-12-2014 13:28
אז איך תלמידו מבית אל מוכן לפנות בהסכמה ללא התנגדות חלק בארץ ישראל בתמורה לבניית בית מדרש חדש לישיבה שלו על חשבון המדינה ובניית בתים לעמותה שלו ? תשובה: כסף!!! בקיצור רב צעיר בכסף הרבנים של היום מוכנים להסתדר עם הכל
11
הפוסל במומו ואיך אתה יוצא כנגד גדולי דורנו?
ערן מר"ג | 01-12-2014 14:07
יפתח בדורו כשמואל בדורו זה שאתה לא מבין את פסיקת גדולי דורנו זה לא אומר שמותר לך לצאת כנגדם אולי תנסה להבין אותם לפני שאתה מקשה קושיות לפי דעתי זה מקרה קלאסי של הפוסל במומו את אותה הטענה שאתה משמיע כלפי גדולי דורנו אתה צריך להשמיע כלפי עצמך. רק שאני לא בטוח שאתה בכלל בר הכי לחלוק על היפתחים שבדור
12
הציונות הדתית מחפשת את עצמה באי נוחות
הנה התשובה | 01-12-2014 14:25
זזה כל רגע לכל כיוון. אין כיסוי ראש, עולים להר הבית, נשים לומדות תורה, גברים מורידים כיפה. ישנים יחד לפני הנישואין, שמים תכלת בציצית. טוב או לא טוב, אין מספיק נקודות עוגן בציונות הדתית. לו הייתי חרדי הייתי אומר: "זה מה שקורה כשנותנים למזרוחניקים ללמוד תורה". אבל אני לא. ולכן זה כואב לי.
13
הגר"ד ליאור יותר גדול מהגראי"ה? תמה אקרא!
נחום | 01-12-2014 14:35
14
הבנת הנקרא !!
מאיר | 01-12-2014 15:51
במחילה מכבוד הרב פורת , אבל הרב כנראה לא קורא נכון את דברי הרצי"ה זצ"ל . הרב לא הטיל איסור גורף על כל איזור הר הבית . כדאי לקרוא את תגובתו של הרב ד"ר אליהו זייני שליט"א לרב יצחק יוסף בעניין זה , שם הרב מציין בדיוק את דעתו של הרצי"ה זצ"ל , ומדבריו עולות מסקנות אחרות לגמרי . כדאי מאוד לקרוא !!
15
אלמדך
גדי | 01-12-2014 22:40
כנראה שצוהר מממנת אותם, וכבר לימדונו רבותינו כי הכסף יעוור עיני חכמים בעיניהם.... מה לעשות, זה חלק מה"בירור"... ויתרוצצו הבנים בקרבה,
16
"חכמים הזהרו בדיבריכם"
אלון | 01-12-2014 23:05
קל וחומר קטנים מהם. רבותי: איני מתלמידיו של הרה"ח הרב פורת ואיני משומעי ליקחו אך האם איני חייב בכבודו?! האם העובדה שרבותיי חלוקים על דעתו התורנית של הרב מתירה לי לפתח חרצובותיי ולהחציף מול חכם, משל היה חברי?! האם לא התבלבלנו בלשוננו - האם זוהי מחלוקת לשם שמיים והאם איננו חוששים לחילול השם?! ראו את דבריו הנכוחים של הרב ואת דרכו לומר אותם, העונים בו שהוא מוכיח מאהבה ומדאגה כנה לשם שמיים - גם אם איננו מסכימים עם דעת הרב - אנא תנו כבוד לתורה והרבו אהבה בעם ישראל!
17
למגיבים
המצליף | 02-12-2014 7:04
אם אתם לא מבינים בכללי הפסיקה אז למה להגיב חזל אמרו יחיד ורבים הלכה כרבים אם זה טוב לנו או לא זה מה יש
18
דעת תורה ולא כללי פסיקה
עזרא | 02-12-2014 9:25
גם ביחיד ורבים מי שהיגיעה להוראה יכול לפסוק לפי הבנתו (ואז תלמידיו כמוהו). הסוגיה פה היא סוגית דעת תוירה ולא כללי פסיקה. וזה סוגיה השקפתי שמובן שיטה החרדית בענין, ומובן שיטת הספרדית המתחרדת. ומובן לכיוון השני שיטת הדתי לאומי, עכשיו שיטת ה"חרד"ל" בענין הדעת תוירה יתחיל לתפוס צורה. בא נראה איך זה יצא?
19
לכבוד הרב פורת
יוסי | 03-12-2014 21:35
גם הציטוט של הראי"ה וגם של ברצי"ה מדברים על מקום המקדש ולא על הר הבית... וזה פשוט...כתבתך יוצאת מנקודת הנחה מוטעה ביותר. חבל שלא בדקת קצת לפני שכתבת מכתב כזה שמביך אותך..
20
גם הרב אליהו ז"ל לא עלה בעצמו כל עוד המקום לא מגודר.
יוסי | 04-12-2014 8:41
הלאומיות אינה שיקול במקרה של הר הבית.
21
תכלית, הלכת לשאול הרבנים המתירים לפני שהעלית המאמר?
אלי | 12-12-2014 4:45
או שמקבלים כסף לכתוב באתר... וכ'