פסקת ההתגברות, כתוספת לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו עברה היום (א') ברוב של 8 מול 3 בוועדת השרים לענייני חקיקה. פסקת ההתגברות מאפשרת למחוקק לחוקק מחדש חוק שפסל בג"צ ברוב של 61 חברי כנסת, כהוראת שעה, ולתקופה של ארבע שנים.
בכנסת הקודמת הוביל השר נאמן, בתמיכת נשיא ביהמ"ש העליון, הנשיא אשר גרוניס, את חוק יסוד החקיקה, לפיו יכולה הכנסת לחוקק חוק שנפסל על ידי בג"צ ברוב של 65 חכים, אולם הליך החקיקה לא הושלם. למעשה, מבקשת הפסקה לתת לכנסת, הנבחרת על ידי הריבון, להיות המילה האחרונה במקרים של מחלוקת מהותית בין הרשות המחוקקת לבין הרשות השופטת.
הכנסת חוקקה בעבר את פסקת ההתגברות בחוק יסוד חופש העיסוק בשיתוף פעולה רחב של ימין ושמאל בימי ממשלת רבין (מדובר היה ברעיון אותו הציע המשנה לנשיא העליון דאז, אהרון ברק), מכיוון שאין כל הבדל עיוני בין חוק יסוד חופש העיסוק לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו מבקשת חקיקה זו לייצר הרמוניה חוקתית ולהאחיד את דין ההתגברות בשני חוקי היסוד. הצעת החוק רלוונטית כיום בעיקר לאור פסילתו, בפעם השנייה, של חוק ההסתננות על ידי בג"צ.
חברת הכנסת שקד, יוזמת הצעת החוק, אמרה: "בעת מתן פסק הדין בחוק ההסתננות הפציר הנשיא גרוניס בעמיתיו השופטים שלא לקחת את מושכות החקיקה בישראל לידיהם, על מנת שלא ליצור משבר ביחסים עם הממשלה והכנסת. באם מתגלה ויכוח מהותי בין שופטים ממונים לבין נבחרי הציבור באם חוק מסוים הולם את ערכיה של המדינה או אם לאו, בין אם הוא מידתי ובין אם לאו- ראוי שערכיו של הציבור יכריעו ויגברו".
השר אורי אורבך שהצביע בעד החוק בועדת השרים אמר: "נאמן להשקפתי שעדיף חוק גרוע של המחוקק על פני חוק טוב של שופט, ואך ורק משום שהוא נבחר הציבור והוא הריבון".
פסקה ההתגברות קיימת באופן זהה כיום גם במודל הקנדי. אף במודל הבריטי יכול בימ"ש לקבוע שחוק מסוים מנוגד לחוק יסוד ולקרוא לפרלמנט לבטלו, אך ההחלטה האם לבטלו או לא נשארת בידי הפרלמנט.
שרת המשפטים ציפי לבני הגישה ערר על ההחלטה, והיא תובא לדיון נוסף בשבוע הבא או בעוד שבועיים.
יו"ר הבית היהודי השר נפתלי בנט אמר בעקבות אישור החוק:"אין חוק עוקף בג"צ יש פסיקה עוקפת כנסת.הכנסת והממשלה הם הריבון בישראל, והצעת החוק של ח״כ שקד מחזירה את עקרון הפרדת הרשויות משיעורי האזרחות אל המציאות. מתן מעבר לתוך ישראל במסלול הירוק למסתנני אפריקה, כשהכנסת כבולה ביכולתה למנוע זאת, היא גם מסוכנת לביטחון וגם לדמוקרטיה – והצעת החוק תציל את שניהם״
הפורום המשפטי למען ישראל ברך גם הוא על החלטת ועדת השרים "לקדם חוק המחזיר לרשות המחוקקת את זכות המילה האחרונה בחקיקה – אזרחי המדינה לא בחרו בשופטי בגצ לנהל את המדינה". עו"ד עידן אבוהב מהפורום אמר: "מי שסבורים שרוב של 61 לא מספיק לחוקק חוק "עוקף בג"צ", צריכים להשיב מדוע 32 חברי כנסת שתמכו בחוק יסוד כבוד ואדם וחירותו מספיקים לאפשר לשופטים לבטל חוקי הכנסת?"
מה דעתך בנושא?
2 תגובות
0 דיונים
תומס
מתפקידה של הרשות השופטת ( ראה חוק יסוד השפיטה ) הוא אך ורק לפרש את החקיקה. לא לחוקק ולא להתערב בהליכי ביצוע. בפועל בית המשפט בישראל, מאחרון השופטים בשלום ועד...
מתפקידה של הרשות השופטת ( ראה חוק יסוד השפיטה ) הוא אך ורק לפרש את החקיקה. לא לחוקק ולא להתערב בהליכי ביצוע. בפועל בית המשפט בישראל, מאחרון השופטים בשלום ועד הראשון בעליון , שעה שעה , לוקחים לעצמם דרור, וממציאים כללים, חוקים והליכים , רחוק ותלושים מהחוק. זאת למה תשאל? זאת מפני שקיימת תפיסה קונסואלית של השופטים כי הם כל יכולים , יש להם כוח אבסולוטי לעשות כל שעל רוחם , לפסוק כראות עיניהם, ואין עוררין , בפועל , על מוצא פיהם. מוסד הערעור והנתל"ש בישראל הן כלי להוצאת קיטור ללא כל יכולת מעשית לתקן עיוותים . אין הפרדת רשויות הלכה למעשה בישראל. יש רשות אחת עליונה ( השופטת ) ומתחתיה רשויות הביצוע והחקיקה אשר שתיהן כפופות לעליונה. בכל פעם שעולה טענה מצד גורם ברשויות הנמוכות לאיזון במוקדי הכוח בין הרשויות ופועל יוצא לריסון הרשות השופטת, אנו עדים להתגייסות מניפולטיבית מגמתית עיוורת של גורמים שונים בשם "שמירה על הדמוקרטיה". אין כל קשר בין חיזוק ושמירה על משטר דמוקרטי ובין ריסון כוחו האבסולוטי של בית המשפט. דווקא ריסון כוחה של הרשות השופטת והשוואת כוחה לרשויות האחרות תביא לחיזוקה של הדמוקרטיה בישראל. איזון ובקרה בין הרשויות הוא מקור כוחה של הדמוקרטיה. הפרעה באיזון לטובת רשות אחת מביאה לערעור ויציבותו של המשטר הדמוקרטי. כל אלה הקמים והמתקהלים בתקשורת כנגד האיזון מבקשים למעשה להמשיך ולשמר את עריצותה הבלתי מתקבלת של הרשות השופטת על הרשויות האחרות ובמצב דברים זה לא תיתכן משילות אפקטיבית וחקיקה יעילה. אלו בעד שימור כוחה של הרשות השופטת עושים שימוש באמירות פופוליסטיות הנשמעות היטב ומושכות אחריהן עדר אנשים מוכי עיוורון וחוסר יכולת חשיבה לטווח ארוך. איזו מחלה נוראית וחשוכת מרפא נגועים האנשים האלה. בית המשפט בישראל שולט בכל רכיבי החיים של אזרחי ישראל. הוא קובע את סדר היום הציבורי, פוליטי , מדיני, חברתי ובטחוני. הגיע הזמן לגמד ולרסן את המפלצת שקמה לנו בין הידיים ב- 20 השנים האחרונות , בניצוחו של הקומבינטור והקונספירטור אהרון ברק. כיום שיאני השכר במגזר הציבורי הם השופטים המשתכרים כ- 50 אלף ש"ח נטו בחודש ביחס לתפוקת עבודתם. בממוצע שופט עובד כ- 150 ימים בשנה מכך יש להפחית תקופת שבתון, מחלות , חופשות , פגרות וכיוצ"ב . בתחומי העיסוק המקצועיים , כגון שיפוט בענייני תעבורה , משפחה, מיסוי, פלילים , תכנון ובניה ואחרים דווקא שם משובצים שופטים מתחילים , ללא רקע מקצועי מתאים וללא ניסיון מקצועי של ממש . מרבית השופטים כיום בישראל מגיעים מתוך מסגרות פנימיות , מגזר ציבורי, ללא רקע אזרחי מקצועי מוכח. בשנים האחרונות חל גידול משמעותי במועמדים לשפיטה מתוך המסגרת הפנימית של מערכת האכיפה , המנ"ת , והרשמים . אלו נמצאים במסלול מובטח לשפיטה ללא יכולת של המערכת לנקז ולסנן כאלה שכשלו במסגרת פעילותם הקודמת. בפועל , כ- 90% מהשופטים בישראל כיום אינם ראויים לשיפוט . הרשות השופטת חייבת להציע הצעות איכותיות בעצמה לאיזון כוחה , גם למראית עין, כי כלו כל הקיצין , ודעת האזרחים גדולה נגדה . הרשות השופטת לא צריכה להמתין לחקיקה שתגביל את סמכויותיה ועליה לייזום בעצמה רפורמות אמיתיות מרחיקות לכת. עליה להכריז כבר עתה על הגבלת כוחה וסמכויותיה לרבות אי התערבות בעניינים פוליטיים וחקיקה. עליה לעבור רפורמה מקיפה, טיפול שורש של ממש , על מנת שאזרחי ישראל ייהנו מיכולות שיפוט מאזנות , איכותיות ומקצועיות .
המשך 10:55 01.05.2015שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מינה
זה יכול להציל אמ המדינה. מדינה של גיהנום
18:55 26.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר