שאלה
ב"ה באתי ממשפחה דתית מאמינה וחזקה, אבל השכונה שלי טיפה טיפה פחות (לא משהו משמעותי) ובמשך התיכון והחטיבה, ההדרכה והשירות לאומי ראיתי כל מיני סוגי דתיים, כל מיני סוגים של חיי אמונה בקב"ה, עם חלק הסכמתי ממש ועם חלק פחות.
אני אישית מאמינה בה` וברור לי שהוא מלך העולם והמציאות ואין עוררין על זה. אבל מאוד מאוד קשה לי שאנחנו חיים (אנחנו "הדתיים") בצורה יחסית פשרנית. להלכה אין כ"כ תוקף חזק ומשמעותי. לדוגמא-צניעות, זה כבר מזמן מזמן נהפך לגבול חברתי ולא לגבול הלכתי. כנ"ל בתפילה, במצוות חגים, כאילו לאמונה שלנו עם ה' ולברית שלנו איתו יש רשות ויש חובה. לא הכל חייב לעשות ומה שהצלחת לעשות-יישר כח. זה מספיק.
אני לא מבינה איך אנחנו מחנכים את הילדים שלנו? מצד אחד-אנחנו מאמינים באלוקים ולא אתיאיסטים, מצד שני-ההלכה היא של הרב "נוח"… כמו סופרמרקט-שלוקחים רק מה שמשתלם ומה שנוח לאותו זמן ותקופה. אז נכון, פעם הדתיים בקושי הלכו עם כיפות ולא שמרו נגיעה וכביכול הציבור הדתי בעליה אבל בשטח זה לא נראה, כי תרבות המערב יותר ויותר משפיעה: השפה, התרבות, הבגדים, השיח שלנו יותר ויותר מתקרב לעולם החילוני. וזה פשוט מזעזע וקשה לראות את זה.
אז נכון שהאידיאל הדתי שלנו זה אנשי "מרכז הרב" ותושבי קריית משה, שהם כביכול חיים את ה"תורה והעבודה" של הרב קוק והרב נריה בצורה באמת שוויונית והם לא מושפעים. מצד שני-קטונתי. קשה להגיע לרמה ולרף שלהם, וכולנו כ"כ רחוקים משם. אז אולי בכלל לפנות לעולם החרדי, ששם הכל טוטאלי ומוחלט ואין בלבולים והאמונה בה' היא חזקה ויציבה ואין זליגה לעולם ה"לייט" או לעולם החילוני?
אז מה עושים? אני יכולה עכשיו ל"התעלם" מהנפש והנשמה שלי ולהמשיך לחיות חיים רגילים ונוחים מבחינה דתית, כלומר-להתפלל, ללכת פחות או יותר צנוע, לאכול כשר, אבל לא מהדרין, לבלות במקומות סבבה ועוד, כי זה החברה הדתית בארץ, גם אם זה לא ההורים שלנו, כי אתם דור אחר. הילדים הם כאלה, מבולבלים ומגששים ומחפשים את דרכם.
ולמה זה קורה?כי הדרך הדתית לא ברורה וסופה כמו תחילתה. אין גבולות וגדרים ברורים, אנחנו קופצים מחברה דתית כזאת לאחרת ולכולם קוראים דתיים. ואני יכולה לעומת זאת להחליט עכשיו אני נהיית דתייה אורגינל, אמיתית ולו מזויפת. הולכת צנוע גמרי, מתפללת כל יום בדבקות וכוונה, מתחתנת עם מישהו צדיק וישר, מקימה משפחה גדולה ועוד. ואז יש שאלות- אני יאבד חברות שלי? אני כבר לא ימצא איתם שפה משותפת? איך יסתכלו עלי ברחוב נגיד? אני יראה "שווה" או "דוסית"? האם אני יוכל לעבוד במשהו שלא קשור לחינוך? נגיד תקשורת, משפטים ועוד? למרות שזה לא תחום "דתי" כביכול.
בעז"ה שנזכה לקידוש ה' בעולם
תשובה
שלום
התפיסה החרדית אינה תפיסתנו האמונית. יש שם טעות במבט על גאולת ישראל, קדושת המדינה וחשיבות הצבא שלנו. גם באופן לימוד התורה אנו חולקים עליהם, אנו מבקשים את תמימותה, כולל הצד האמוני הפנימי ולא רק החיצוני. לכן להיות חרדית אינו התקדמות לשלימות. תשאפי לגדלות, להיות ציונית דתית מלאת יראת שמים ותורה שלימה.
חלק נרחב מהציונות הדתית בעת הנוכחית, אינה הולכת בדרכו של מרן הרב קוק, אלא בדרך הפוכה ממנו. יסוד חייו ומשנתו היה הקודש. כל רצונו היה לינוק מנשמת האומה את טללי החיים שלה- את התורה על כל חלקיה. רק מתוך נקודה זו, הוא הביט על החיים והסתעפויותיהם, ועל התהליך הציוני כתהליך שיבה אל רצון ד', אל נשמתנו העצמית.
עם ישראל במשנת הרב הוא יצירה אלוקית, הנושאת בקרבה שם השם. ובעת התחיה התפקיד הזה נתבע ממנה במלא העוז, ולכן הרב אהב את האומה, וניסה בכל כוחו להסביר את השראת השכינה בנו שהיא הגורמת לכל התהליך הציוני והתרבותי, שתחילתו בכפירה וסופו יהיה באמונה עליונה ונבואה.
תורת הרב קוק היא תורה של קדושה תמימה, יראת שמים, עמל, ישרות, ענווה כלפי שמיא וכלפי גדולי הדורות. רק משם הוא הגיע. על כן, בחלק מתשובותיו בשו"ת שלו הוא כותב לפעמים את דעתו ההלכתית, אך מבטל אותה מכיוון שהוא מראה כיצד הקודמים לו סברו אחרת.
אהבת ישראל במשנת הרב היא ביטוי לדבקות בנשמת האומה, שהיא היסוד שכל הגופים הישראליים החיים כיום הם הופעות שלה. לכן הוא לא נמנע מלבקר, להלחם, ולמחות, בכל פעם שפגעו בנשמת האומה (דהיינו התוה"ק), כגון במאבקו על השבת במושבות, על הצניעות בת"א, על האמירה שהציונות שדבר אין לה עם הדת ועוד. הוא הבחין בין אהבת ישראל ובין הביקורת החשובה נגד אישי ישראל.
בניגוד למה שמחנכים רבנים טועים בימינו, הרב לא רצה להשתלב בחברה החילונית מבחינה תרבותית, אלא לפעול מולה בקו מקביל, לבנות אלטרנטיבה על טהרת הקודש שתחליף את המפעל הציוני כשיסיים תפקידו. שיתופי הפעולה עם הציבור החילוני היו סביב צרכים משותפים, או סביב האפשרות להסביר להם את התורה הגואלת ולהשפיע עליהם. אך בשום אופן לא לקבל מהם את יסודות התרבות של הכפירה. הכל יש לנו בתרבות הקודש, כולך יפה רעייתי ומום אין בך, אין צורך ברכוש מהותי מערבי. יש על כך אגרות רבות שלו, ופסקאות באורות ובדרשותיו. הרב אמנם הכיר את הכפירה ואת שורשיה, וגם עלינו להכיר. אך הכרה אינה קבלה, ואינה הפריה הדדית, אלא טיפול בבעיה ומחשבה כיצד לנצח על כלי הנגינה הללו של העולם המודרני.
בין הרב קוק למזרחי
לעומת יסוד הקודש של משנת הרב קוק, חלק נרחב בציונות הדתית בימינו הוא ההמשך של תנועת 'המזרחי' בראשיתה, דהיינו התנועה שהרב לא סבר כמותה אלא פרש ממנה והקים את דגל ירושלים.
ההבדל המרכזי בין השניים- האם האדם וצרכיו במרכז והתורה לו פולקלור מקרי וחביב, או שד' ותורתו במרכז, והחיים כולם הם הביטוי שלהם. האם אנו משתוקקים לנבואה ולעוד מצווה, עוד קדושה, עוד הידור, או שאנו משתוקקים להשיל מאיתנו את העול המרגיז של 'החושך' ששמו יראת שמים.
תנועת המזרחי דוגלת בשילוב ערכים שונים (הן בעסקנות פוליטית, הן מבחינה אידיאולוגית), ולא דוגלת בהרמוניה שלהם כנובעים מהתוה"ק. היא מגיעה מתוך ערכים ותופעות (חילוניות ודתיות), מנסה לשלב אותם בחיים, אך אינה מניחה את כל האספקלריה שלה ביסוד הקודש.
בנוסף, גם ערכים פסולים חודרים אלינו דרכה, לא רק ככלים אלא אפילו כערכים מערביים חיצוניים, לתוככי בתי המדרש ממש. במקום בניית אלטרנטיבה של קודש המחיה את החול, התנועה הזו מבקשת להתחבר ולהשתלב תרבותית בעולם החילוני, במדיה ובעיתונות, בלבוש ובהתנהלות החיצונית והפנימית. לינוק משם את משמעות החיים, לתת להם לנהל לנו את התודעה, ולפעמים גם את עולם הרבנות.
בחלק נרחב מהציונות הדתית של ימינו, האדם ותאוותיו במרכז, ולא השם ותורתו. החיים הבסיסיים במרכז, ולא דרישות התורה להתעלות ולהופיע חיים עליונים יותר כפי הדרכת ההלכה. יש ב'מזרחי' אנשי מוסר, יש רעיונות תורה, יש גם קדושה לפעמים. אך לא כשיטה כוללת המשרה על החיים כולם את הקודש ודרישותיו, אלא כדבר מקרי, ספונטני, לא מחייב עמל והתעלות ולא נובע מהתבטלות מוחלטת לתורה.
כל התופעות שאנו מוצאים בשנים האחרונות, הן תוצאה של תרבות ששמה 'אידיאליזציה של החולשה'. עושים מהצרכים והתחושות עיקר, ושמים התורה בקרן זוית. כגון התחזקות המגמה של חוסר צניעות, של לימוד תנ"ך כפי התחושה וללא יראה מחז"ל, של פסיקה מתוך תחושות שלא על פי כללי ההוראה, של חילול שבת ממלכתי בהובלת אנשי רוח ציוניים דתיים, של ברית נוחה עם הנוצרים במקומות מסויימים, של נשים קנטרניות עולות לתורה כי הן רוצות והתורה תתיישר לפיהן, של נשות הכותל המורדות בד' שחלקן מגיעות מתוכנו, של צפיה המונית של הציבור במדיה בסדרות לא צנועות עם עריות ואלימות, של חבירה מתבקשת לשונאי התורה במפלגות מסוימות, של חקיקת גיור כפי התחושה ולא כפי ההלכה, של מנהיגים ללא סממנים דתיים ועוד. כשאין הציבור מגיע ממחויבות לקודש, אזי החול יביס אותו מהר.
אם האדם העיקר, אז התורה צריכה להתעקם לפיו- תחילה בעיתונות של מרידה בתום האמוני ויראת השם כגון מוצש, ואחר כך בהתנהגות שלא היתה כמוה- שליחת סמס בשבת כדתיים, הקטנת כיסוי ראש לנשים בעידוד רבני, אנשים ההולכים לקנטרי קלאב לבריכה אחרי שחרית של שבת עם הטלית בידם ועוד. גם בעבר היתה חולשה במזרחי, דהיינו בחלק זה בציונות הדתית. אולם היה ברור לכולם שיש תורה, ואנו לא שם עדיין. באותה התקופה, עוד היה ערך גדול בתנועה זו. אך עתה יש אידיאליזציה של החטא במקומות רבים בתוכנו, יש אנשי רוח המסבירים מדוע הדברים מותרים, ומנמיכים את התורה למדריגת האדם כך שיהיה לו נח לחיות, והתורה לא תעשה בעיות, ועוד יש שתולים זאת בהלל הזקן (ח"ו). לא כהיתר פרטי פה ושם, אלא כדרך חיים לכלל- חיה ותן לחיות, ותסדר לי את הדת בצד. מוצאים היתר דחוק לכל תאווה ולכל גחמה, והתורה הופכת לפולקלור בעלמא במקום סם החיים.
הפייסבוק הביא את התורה לרמה רחובית דלה ומחוללת, כאנקדוטות של דת חכמה ולא כתורת החיים המעמיקה העליונה, הדורשת לצאת ממדריגה אחת לאחרת. יש רבנים הכותבים בסגנון שרחוק מדרכה של תורה, בעיתונים ועלונים שיש בהם חוסר צניעות ולשון הרע. נהפכנו בחלקנו לישראלים בעצם ודתיים במקרה, במקום להיות אנשי קודש, שממנו הכל נובע, ואליו הכל שואף.
ישיבות תיכוניות, אולפנות וישיבות הסדר, המוציאות מתוכם אחוזים גבוהים מאד של דתלשי"ם- זוכות בפרסים על מפעל חינוכי. יראת שמיים אינה פרמטר להצלחה, אלא המוסר של האדם, ההתנהגות ה'ישראלית' שלו. כמה הוא נחמד, כמה שירת בצבא, כמה הוא בסדר. אך הנחת תפילין? לא קריטי כשיקול להצלחה חינוכית. יש מתוכנו (רבנים ואנשים) שחיים בדמיונות כאילו הכל בסדר. אין בעיות, אין מגמות של התפרקות ירא"ש. הם מתנחמים בכך שהציבור לאומי ושלימות הארץ מובטחת כביכול. אך זו עצת היצר כפי שכתב המסילת ישרים, שמצייר לאדם שאין בעיה והכל בסדר, בעוד המציאות רועדת תחת רגליו והוא צריך להזהר ולתקן. גם א"י תשלם על התרבות הזו, כשהגחמה תהיה שמאל במקום ימין, הכל יתהפך. כשאין ירא"ש, אין מגמה בהירה.
אנו נקראים לתקן את הציבור היקר ששמו ציונות דתית. לחזק בו את המגמות החיוביות המצויות לצד הקטסטרופה שקוראת בחלקו בימים אלה. לקחת אחריות, יחד עם ראיית הצד השלילי כפי שהוא, עלינו לראות גם את האור הרב שבחלקו המתוקן- ריבוי התורה והתפילה, ההתחזקות הכללית ואהבת השם בקרב רבים (לא רק בקרית משה יש אנשי קודש, אלא בכל המחוזות הציוניים-דתיים). עלינו לדרבן את הבריא כך שישפיע על החלש.
יש להזכיר לעצמך ולאחרים כל העת שיש בעיה בתוכנו, ואסור להיות מושפעים ממנה ח"ו אלא לקחת עליה אחריות בלבד, כשתתבגרי. את צעירה, ולכן עליך למצוא את הדרך שלא להיות מושפעת מהצדדים השליליים דלעיל, לא לקרוא דברים לא צנועים בעיתונים דתיים, ולהרבות בלימוד. תמצאי קהילת יראות השם, עם שיעורים וליווי שירוממו אותך בעבודת השם, שלא ינמיכו את רוחך ולא יהפכו את התורה לבעיה שיש לפתור בחייך.
תהיי ישרה ואמיצה, דתיה וקדושה, צנועה ומלאת ענווה, אוהבת השם ודבקה בתורה. רק כך תשרה עלייך שכינת השם. עסקי בתיקון החולשות שבך, ופחות בחולשות של אחרים, בגיל הזה. אם תגדלי כך, תוכלי אחר כך תוך שמירה על ערכים אלה, גם להתפתח ולפרוח במקומות נוספים מחינוך, כגון תקשורת וכו', ולהשפיע קדושה שתדחה את החושך. את החברות שלך תאבדי בחלקן אולי. אך אין הדבר מתחייב, תוכלי לבקש שהמציאות תהיה כפי אמונתך, כך שהבילוי יהיה טהור ולא מלוכלך.
תזכרי כל העת- הקודש ינצח. נצליח להראות בסופו של תהליך שרק חיי תורה הם החיים האמיתיים, רק שם המנוחה, שם השמחה והפריחה, שם החול ימצא את מאוויו ואת ייעודו, ומתוכו אפשר לגשת למכלול העשיה במדינתנו האהובה. התהליך עד שיבינו זאת כולם, הוא ארוך, וזהו התהליך של משיחיות בית דוד כמי השילוח ההולכים לאט, אך בבטחה ובעמקות, עד הניסוך במקדש.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
אביתר
הבנאדם מפוצץ בחלץ אידאולוגי.. ככה מתרחשות מלחמות
10:11 24.12.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תכבדי את עצמך - וגם הסביבה תכבד אותך יותר!!! איך אני יודעת שהצניעות צריך שיפור? בגלל כשאני הולכת ורואה את כל הפאות המסולסלות, ואת הבגדים הצמודים ביותר, והפרוצים ביותר, כל...
תכבדי את עצמך - וגם הסביבה תכבד אותך יותר!!! איך אני יודעת שהצניעות צריך שיפור? בגלל כשאני הולכת ורואה את כל הפאות המסולסלות, ואת הבגדים הצמודים ביותר, והפרוצים ביותר, כל חלקי הגוף בולטים!! כן אני יכולה להעיד שאני רואה “כל” חלקי הגוף בולטת, מרוב נשי החרדים! אז מה אם הגוף מכוסה.. אבל איפה הצניעות! איפה רבונו של עולם? איפה הלב שלנו? איפה ההרגש שלנו? איפה היראת שמים שלנו? איפה שרה באוהל? איפה הצניעות של יראת ד’? זה מזעזע איך השם יתברך יכול לראות ולסבול את זה ועוד מי דורש מהנשים להתלבש בפריצות? מי דורש? הנשים תמימות, שטוענות “אני עושה את זה בשביל בעלי” ועל זה ד’ מאוד כועס עכשיו, זה הבושה הכי גדולה לחרדים שהבעל לא שומר את העינים שלו ומסתכל ברחוב בנשים פרוצות, ורוצה שאשתו תתלבש יפה (שהיא התלבש כ-ז-ו-נ-ה כשאר נשי חרדים, עם חצאיות מיני חולצות צמודות...) שמושכת העין של בחורי חמד ואברכים, בושה!!! אלף אלפי פעם!!! אני פשוט מזועזעת שהשם ישמור את כל עם ישראל וכולם יזכו לעשות תשובה שלמה באהבה ובשמחה. חז"ל אומרים שאלמלא נתנה תורה היינו לומדים צניעות מחתול, תראו איך הם בקושי נראים עושים צרכים, לעומת הכלב ההופכי לו, והם מכסים במדויק. נראה שד' נותן לנו כלי להשפיע, רק ננצל. אנא ד’ בזכות התשובה של הנשים צדקניות, שמהיום ילבשו רק מטפחת, אמור לכל צרותינו די. אנחנו בדור האחרון שלפני הגאולה- דור בו תנאים לא רצו להיות. ועכשיו המלחמה האחרונה היא המלחמה על קדושת ישראל. היצר הרע משתולל עכשיו, בהבינו שעוד רגע קרב סופו, והוא יודע "אלוקים של ישראל שונא זימה הוא" אז הוא מנסה להגיע לכל סוגי הציבור בישראל וגם לצערנו אצל החרדים.. על כן בנות ישראל קדושות עלינו להתחזק ולהיות בעוז ותעצומות נפש בכדי לקיים והדר בלבושנו ואז יקוים בנו הפסוק ותשחק ליום אחרון. כי בזכות נשים צדקניות יבוא גואל! ובל נטעה יש לנו אחריות גדולה מאוד על שלום עם ישראל וכן זה מתבטא במלבושינו אנחנו לא לבד בעולם. על כל איבר ואיבר שברא ד' באישה ביקש ואמר "בתי היי צנועה" וגם לחרדיות יש מה לשפר, החצאית הקצרה כדאי שתחזור להיות ארוכה, הפאה המתנופפת כדאי שתהיה מתפחת. ובכלל אנחנו חיילים של המלך הבנים שלו ואנו לא חסים על כבוד השכינה הקדושה? בואו נתחזק ונביא יחד את הגואל!!! אפילו מלכת אנגליה שומרת על צניעות כמו חרדית ויודעת שכבודה של בת מלך פנימה כל שכן כשמדובר במלך העולם ולא בבשר ודם.
המשך 01:00 21.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
קצת ארוך אבל מאוד שווה לקרא בשלימות בוודאי שקיימת הוכחה לאלוקים אלוקים זאת עובדא מדעית לגמרי . המדע קובע שיש אלוקים , כל מה שאכתוב לך כאן הם לא נושאים...
קצת ארוך אבל מאוד שווה לקרא בשלימות בוודאי שקיימת הוכחה לאלוקים אלוקים זאת עובדא מדעית לגמרי . המדע קובע שיש אלוקים , כל מה שאכתוב לך כאן הם לא נושאים דתיים אלא מדעיים בלבד , עליהם גם אחרון הגויים יסכים. המדע קובע שהאטום המסתובב האש השורפת החשמל הקרח החמצן כח המשיכה בריאה ויצירה וכו וכו כל אלו הם בהגדרת ה"היקום " ה"ככה זה בעולם " זה יכל להיות משהו אחר אבל זה מה שזה יהמדע גם קובע שאותם בסיסים כולם קיימים על הכח העליון ,הטבע,השורש , שמננו הכל התחיל ומקיים עד היום הזה ממש .. מה שנקרא "המציאות " הכח העליון , . ידוע ומוסכם מדעית שהכח העליון קיים עוד מלפני שנברא הכדור הארץ הראשון ביקום , לפני הכל (בוודאי שהרי על ידו נברא הכל) ולפני שהכל נברא היה רק דבר אחד בעולם , הכח העליון אחד יחיד ומיוחד שלוקח את כל המקום את הכל אינסופי והוא יהיה לעולם ועד גם אחרי שאחרון העולמות יעלם (מכח הטבע ! קרי מכח היחיד !) הוא ישאר ויהיה לעולם ועד אינסופי מוסכם מדעית שאי אפשר להתחבאות ממנו , קיים ועומד אפילו בכוך הקטן ביותר לסיכום ,זאת עובדא מדעית !!שקיים כח עליון יחיד ,שברא את העולם ומחזיק אותו בכל רגע היה הוה ויהיה לעולם , אין מסתתר ואין מתחבא ממנו. או בשפה דתית - אלוקים! השאלה היחידה שהמדע לא (רוצה) לענות עליה היא האם היחיד ברא את העולם במטרה מסויימת ומצפה מאיתנו משהו ? או שהוא פשוט חי וקיים לעולם ועד כמו דג ונותן ועושה ובורא ומקיים ממית ומחייה ללא שום עניין ומטרה ? כאשר בנו בריותיו הוא נתן דעה והשכל ורצון ומטרה ... למרות שהתשובה ההגיונית לזה ברורה , המדע מעדיף להשאיר את זה באפילה ולקרא ליחיד בשם "ככה זה בעולם " או כח הטבע. ולעצור פה בחקר שלו. אבל ידוע ומוסכם לכל ש"הוא" ברא ויהרוס היה הווה ויהיה מלך העולם! ועמדה זה לא ניתנת לוויכוח כלל . זה מציאות פשוטה אלוקים זה לא אמונה זה מציאות - מי שמאמין באלוקים לא מקיים מצוות אמונה ! אמונה פרושה להאמין בהשגחה בכל רגע ורגע אמונה בתורת אמת ובמשה עבד ה' ופה מגיע כבר חקר דתי ,ולזה יש הוכחות בפני עצמם אבל מציאות אלוקים פשוטה בוודאי
המשך 18:53 03.11.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משתדל להיות מתלמידי הרב זצ"ל
לא יודע מה היה יחסו של הרב לחילונים. דבר אחר אני יודע- הרב היה תוכו רצוף אהבה וענווה כלפי הכל- ובזרם ובסגנון הדיבור של כותב השורות מעלה- אלו נעדרים. והיעדרותם זועקת כאלף...
לא יודע מה היה יחסו של הרב לחילונים. דבר אחר אני יודע- הרב היה תוכו רצוף אהבה וענווה כלפי הכל- ובזרם ובסגנון הדיבור של כותב השורות מעלה- אלו נעדרים. והיעדרותם זועקת כאלף עדים: "כאן לא תמצא את משנתו הטהורה של מרן הרב זצ"ל- אלא רק את הקליפה המוחצנת שלה.. "
המשך 22:36 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יניב
לעולם לא למדתה תורה לעומקה ובלימוד אמיתי כמו שצריך, לכן יש לך ספקות באמינותה, אבל מי שלמד באמת אין ספקות!
14:20 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
פלוני
ספקות באמונה. מה לעשות שאין הוכחה חד משמעית לקיומו של הבורא, ק"ו לאמיתתה של תורת ישראל (אם היתה הוכחה כזאת היו כבר מזמן כותבים אותה על דף ומפיצים בכל העולם...). ממילא, האמונה,...
ספקות באמונה. מה לעשות שאין הוכחה חד משמעית לקיומו של הבורא, ק"ו לאמיתתה של תורת ישראל (אם היתה הוכחה כזאת היו כבר מזמן כותבים אותה על דף ומפיצים בכל העולם...). ממילא, האמונה, בתור "נטייה דקה מנטיות הנפש" (כלשון הרב קוק), היא דבר סובייקטיבי, ולכן קשה מאד להגיע לרמה של אמונה גדולה בה', וקשה הרבה יותר להגיע לעבודת ה' רצינית הדורשת וודאות גדולה מאד בצדקת הדרך. ברור לי שאם הקב"ה היה מתגלה לאחד מה"דתיים לייט" עליהם דיבר הרב אפרתי (התגלות ללא ספקות כלשהם), ואומר לו שיתחיל לעבוד אותו כמו שצריך, לדקדק במצוות ולעבוד על המידות ולשאוף לקודש - באותו יום הוא היה מתחיל לעשות זאת..
המשך 10:39 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
חשוב שיקראו גם בצד השני
09:12 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלומי
סתירה נוראה זו - היא שורש הבעיה. לא ניתן לגשר בין ערכי התרבות החילונית הישראלית לבין ערכי התורה הסותרים אותה פעמים רבות וכל נסיון לעשות זאת מביא את הנער לזהות...
סתירה נוראה זו - היא שורש הבעיה. לא ניתן לגשר בין ערכי התרבות החילונית הישראלית לבין ערכי התורה הסותרים אותה פעמים רבות וכל נסיון לעשות זאת מביא את הנער לזהות את השקר ולעשות את חשבון נפשו בקשר לעתידו היכן הוא מוצא את מקומו. קח נער סרוג בן 18, העמד לצידו האחד נער חרדי בן 18 ולצידו האחר נער חילוני בן 18. עם מי יש לו יותר מכנים משותפים? בנת את הבעיה?! דווקא השיטה החרדית של השתלבות במדינה רק בדיעבד תוך ניתוק מוחלט מערכי תרבותה- הביאה פתרון לבעיה ושם למשל ברשת החינוך של שס יש אחוזי הצלחה עצומים בהפיכת נערים מבתין מסורתיים - לבחורי ישיבה חרדים מושלמים פורים ומפרים ואתה מוזמן לבדוק. לצערי אינני רואה עדיין את הכוחות הרוחניים בציבור הדתי לאומי שיהיה להם אומץ לקום ולהצהיר בקול צלול וברור: טעינו! אנו מתנתקים מלהיות חלק של מלכתחילה בהווית המדינה החילונית. גם חוגי מרכז והרב טאו עדיין מנסים בכל כוחם לדשדש ולהציל תיאוריה מזוייפת זו עליה הם גדלו. הרב שיצליח - ולא בקלות - לחולל מהפכת אמת זו בציבוןר הדתי לאומי יהפוך בקצרה מאד להיות מנהיגם הרוחני וממשיך דרכו האמיתית של הרב קוק בלי התפתלויות רעיוניות שאינן תופסות.
המשך 07:03 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום
מה עם תורת ישראל ומה עם התורה הקדושה זה בשביל אחרים בושה על התשובה אבל העיקר לא דרך חרדית אהההההה......העיקר כיפה סרוגה וסנדלים הבית היהודי....כבר אמרנו
03:09 27.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דלה ומחוללת
17:48 26.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר