במסגרת כמה וכמה הנהגות ייחודיות ויוצאות דופן שקיימות אך ורק בחסידות חב"ד, אחד הדברים הבולטים במיוחד הוא עניין אי השינה בסוכה.
ולכאורה כמובן שזה מעורר תמיהה: על המצווה של "בסוכות תשבו שבעת ימים", קבעו חז"ל ש"תשבו כעין תדורו". כלומר, כדרך שאדם דר במשך כל השנה בביתו, כך הוא מצווה לדור בסוכה במשך שבעת ימי חג הסוכות. להפוך את ביתו לעראי ואת סוכתו לקבע, וממילא את כל ענייניו, בין ביום ובין בלילה, עליו לעשות בסוכה. זה כולל אכילה, שתיה, לימוד או אפילו שיחה שגרתית עם בני משפחה או חברים. וזה כולל כמובן גם את עניין השינה (ואדרבה, בעוד שההלכה דווקא מתירה אכילת עראי ובמיוחד עניינים כמו שתיית כוס מים מחוץ לסוכה, הרי שהיא בהחלט אוסרת על שינה מחוץ לסוכה אפילו כאשר מדובר בשינת עראי).
ולכן יש השואלים: כיצד מסוגלים חסידי חב"ד להתעלם מחלק כל כך חשוב ומרכזי במצוות הישיבה בסוכה?! וכיצד מנהג של מגזר או חוג מסויים יכול לבטל מצווה מדאורייתא והלכה מפורשת בשו"ע?! לא זו בלבד, אלא שמישהו בא ושאל אותי לפני כמה שנים, ספק ברצינות ספק ברמה מסויימת של גיחוך, האם מבחינתנו לישון בסוכה נחשב ממש לאיסור חמור?…
המצטער פטור מהסוכה
ובכן, חשוב קצת להעמיד דברים על דיוקם: אז ראשית לכל, כידוע לכולנו, אותה הלכה שמחייבת אותנו לישב בסוכה, גם קובעת חד משמעית ש"כל המצטער בישיבת הסוכה פטור מישיבתה". ועל מה בעיקר מדברת ההלכה בתור משהו שמצוות הישיבה בסוכה, בין אם מדובר בשינה בלילה ובין אם מדובר בישיבה רגילה במהלך היום, עלולה לגרום לאדם צער ובכך לפטור אותו מהחובה לקיימה? כמובן שמדובר על מצבים של קור או גשם (שאמנם כאן בארץ די נדיר שזה קורה אם בכלל בתקופה זו של השנה, אבל במקומות רבים בחו"ל כמובן שהתופעה הזאת קיימת ועוד איך), שאז ברור לכולי עלמא שההישארות בסוכה יכולה להסב לאדם סבל רב והוא בהחלט רשאי לעוזבה ולעלות לביתו. וראה זה פלא, אם בחסידי חב"ד עסקינן, הרי מסופר שבמשך כל הדורות הם דווקא החמירו ביותר והמשיכו לשבת בסוכה גם כאשר שרר בחוץ קור עז או ירד גשם זלעפות.
כמו כן, בחב"ד מקפידים עד היום אפילו לא לשתות כוס מים מחוץ לסוכה (שכפי שכבר ציינתי קודם מבחינה הלכתית יש לכך היתר גמור). ידוע ומפורסם עד כמה שחב"ד נחשבים למהדרים שבמהדרים בקיום המצוות בכלל, ובפרט ובמיוחד במצוות הקשורות עם חגי ישראל. לפיכך, פשיטא שגם בחג הסוכות החב"דניקים ממש אינם מחפשים לעצמם שום היתרים או קולות ומקיימים הכל בשיא ההידור!
ואז השאלה נותרת בעינה, מה בכל זאת גורם להם לאותו צער, שבעקבותיו הם נוהגים בצורה שנראית לכאורה ממש דבר והיפוכו: מצד אחד מהדרים ומחמירים עד הקצה האחרון גם בדברים שבהם ההלכה דווקא מקלה, ומאידך נמנעים מלקיים את החיוב המפורש לישון בסוכה?
האור המקיף מפריע
האדמו"ר האמצעי, הרבי השני של חב"ד ובנו של אדמו"ר הזקן בעל התניא, הרגיש שבסוכה מאיר אור אלוקי גדול ונעלה במיוחד שנקרא 'מקיפים דבינה', ולכן לא היה מסוגל לישון בסוכה. לצורך הדגמת העניין, דמיינו לעצמכם שאנשים כערכנו, שאיננו נמצאים בדרגה שבה אנו מסוגלים לחוש אורות רוחניים אלא רק אורות גשמיים, מישהו יכוון אלינו פרוז'קטור ענק – האם מישהו מאיתנו יוכל להירדם במצב שכזה?! כמובן שזה בלתי אפשרי! אז אדמו"ר האמצעי, כמי שבניגוד אלינו כן מסוגל היה לחוש את האור האלוקי-רוחני הזה שבסוכה, בוודאי שלא יכל לישון בה כשמאיר אור שכזה.
והרבי מסביר בשיחה, שזה ממש על דרך מה שאמר יעקב אבינו כאשר התעורר משנתו במקום המקדש "אכן יש ה' במקום הזה ואנכי לא ידעתי" (שאם ידעתי לא ישנתי במקום קדוש כזה). ולכן עפ"י ההלכה מובן בפשטות, שכאשר אדם מאיזו סיבה שלא תהיה, גשמית או רוחנית, איננו מסוגל להירדם בסוכה, הרי שחל עליו דין של מצטער ולכן ממילא הוא פטור משינה בסוכה ועליו ללכת לישון בביתו. ואז כמובן שנשאלת השאלה: איך זה שכל גדולי ישראל לאורך כל הדורות, מהתנאים והאמוראים ועד לרמב"ם והבית יוסף, לא ידעו את כל זה ולא חשו את המקיפים דבינה? והאמת שההסבר לכך הוא מאד פשוט: לכל דבר יש את הזמן שלו להתגלות… בדיוק כמו כל דבר אחר ביהדות שנתגלה במהלך הדורות רק מתי שנתגלה ולא לפני כן, כך גם בעניין הזה הקב"ה החליט מתי זה צריך להתגלות ועל-ידי מי. לכן דווקא אדמו"ר האמצעי אכן הרגיש את מה שכל ענקי הדורות שלפניו לא הרגישו.
ובהזדמנות זו גם חשוב להדגיש,שבניגוד למה שכל מיני אנשים סבורים, כל אדמו"רי חב"ד ללא יוצא מהכלל הקפידו שלא לישון בסוכה! כולל אדמו"ר הזקן, למרות שבשולחן ערוך שלו מופיע כמובן החיוב ההלכתי כן לישון בסוכה. אלא שבגלל הטעם שהוסבר לעיל ושנתגלה דווקא לאדמו"רי חב"ד, הם לא ישנו בסוכה. ואיך אני יודע שגם אדמו"ר הזקן לא ישן בסוכה? כי ישנו קטע וידאו מפורסם שבו הרבי אומר זאת במפורש… (והגם שאפשר כמובן להקשות ולשאול איך זה יכול להיות שהרי העניין הזה נתגלה רק בדור שלאחריו ע"י בנו – עובדה שגם הוא לא ישן)
נוהגים כמו האדמו"רים
אז הכל טוב ויפה, אבל מה כל זה נוגע אלינו כאנשים פשוטים ללא שום יכולת השגה בעניינים רוחניים?… איך אני יכול לומר שגם אני מצטער מהמקיפים דבינה?… כיצד אפשר להצטער ממשהו שאתה כלל לא מסוגל להרגיש?… בקיצור, לגבי הרביים ההסבר בהחלט מובן מדוע הם נהגו כפי שנהגו. אבל מדוע כל החסידים צריכים גם הם לנהוג כך אם אינם מרגישים את האור וממילא גם אינם יכולים להצטער?
אז זהו שפה בדיוק הנקודה המרכזית בכל העניין: טעות יסודית היא לחשוב שהחסידים אינם מצטערים מהעניין. הם מצטערים ועוד איך! כל מי שרואה את עצמו מקושר לרבותינו-נשיאנו, איננו יכול לנהוג בניגוד למנהג מפורש שבו הם הקפידו לנהוג מבלי שהדבר יגרום לו צער רב! דבר ראשון, עלינו להצטער מכך שאיננו בדרגה שאור הסוכה מאיר אצלנו בגלוי. והגם שישנם אנשים (כמוני למשל) שיודעים עד כמה שמצבם הרוחני אינו כדבעי, וממילא ברור שאיננו במעמד ומצב שבו אנו יכולים לשאוף לגילוי שכזה (וממילא גם לא מצטערים שאיננו זוכים לכך), הרי שגם עלינו אומר הרבי באותה שיחה שהזכרתי קודם, שמי שלא מצטער מכך שאיננו מרגיש את האור של הסוכה – צריך לפחות להצטער מכך שהוא אינו מצטער! ממש ככה. כלומר מה שלא יהיה, ללכת לישון בסוכה בשקט ובשלווה מבלי שהחידוש של אדמו"ר האמצעי, ובעקבותיו כל שאר הרביים של חב"ד שנהגו כמותו, יזיז לו בצורה כלשהי והוא כלל לא ירגיש ושזה נוגע לו – זאת פשוט מציאות שהיא בלתי אפשרי עבור שום חסיד, מקושר או כל מי שמרגיש את עצמו כשייך לרבי בצורה או בדרך כלשהי. איך שלא מסתכלים על זה, אין שום אפשרות ללכת לישון בסוכה מבלי להצטער. וכל המצטער פטור מן הסוכה, כאמור לעיל.
לכן, אם ישנו דבר שעליו בפירוש הייתי מוכן למסור את הנפש בפועל, זה על העניין של לא לישון בסוכה. בהיותי בסוכה, אני מקפיד בהידור שלא לעצום עין אפילו לשבריר שניה, ובמידה ואני מרגיש אפילו קצת עייף, אינני מוכן ליטול שום סיכון ובאותו רגע אני קם ויוצא מהסוכה. לישון – רק בבית!
יה"ר שנזכה ובקרוב ממש, הקב"ה יקים לנו את סוכת דוד הנופלת ויקויים "ופרוס עלינו סוכת שלומך", בגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו. חג שמח!
מה דעתך בנושא?
49 תגובות
5 דיונים
אלישע
לביאור נרחב ע״פ ההלכה ע״י הרב חיים רפופורט, רב חבד״י מפורסם מלונדון, עיין היכל הבעש״ט כרך ד׳ וכרך ה׳ ששם הוא מבאר בארוכה איך ששינה בסוכה הוא פגיעה חמורה בשמחת...
לביאור נרחב ע״פ ההלכה ע״י הרב חיים רפופורט, רב חבד״י מפורסם מלונדון, עיין היכל הבעש״ט כרך ד׳ וכרך ה׳ ששם הוא מבאר בארוכה איך ששינה בסוכה הוא פגיעה חמורה בשמחת יום טוב וחיי אישות, וכך כבר הביא כמה הראשונים והט״ז לרעיון שבמאמר הזה עיין לקוטי שיחות חלק כט
המשך 21:22 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רם
להתמודד עם אריה כמו הרבי מחב"ד. אבל כך זה בימינו כל פישר שלא יודע פשט של פשט הלכה בא לחלוק.
07:43 13.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריאל
מידות הסוכה 7 על 7 אינן מאפשרות שינה ומכאן שכשנקבעו מידות אלה חשבו על ישיבה בלבד
00:02 31.12.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
[20.10, 05:24] אורי גונן: הנביא יכול לבטל מצווה באופן *חד פעמי* בלבד ולצורך שעה [20.10, 05:33] אורי גונן: נביא שהורה בענייני התורה והמִצְוֹת (ברור לכל עם ישראל ולגדולי התורה שהרבי מלובביטש...
[20.10, 05:24] אורי גונן: הנביא יכול לבטל מצווה באופן *חד פעמי* בלבד ולצורך שעה [20.10, 05:33] אורי גונן: נביא שהורה בענייני התורה והמִצְוֹת (ברור לכל עם ישראל ולגדולי התורה שהרבי מלובביטש לא היה נביא. אבל לדעת חב"ד שהרבי היה נביא *גדול ממשה רבינו* - באים דברי הרמב"ם בהקדמה לפירוש המשניות ומראים שאין אפשרות גם לנביא לעקור מצווה מן התורה אלא באופן חד פעמי כמלחמת מצווה או כאליהו בהר הכרמל. *הרבי* עקר מספר מצוות מהתורה ומדרבנן כשינה בסוכה, כמזוזה, כסועדה שלישית בשבת, ועוד): וכשתתקיים נבואת הנביא על פי אשר יסדנו, ויצא לו שם כמו שמואל ואליהו וזולתם, יש לנביא ההוא יכולת לעשות בתורה דבר שלא יוכל כל בשר זולתו לעשותו. והוא מה שאני אומר: זה הנביא כשיצַוֶּה לבטל איזו מצוָה מכל המִצְוֹת ממִצְוֹת עשה, או יצַוֶּה לעשות דבר אסור ממִצְוֹת לא תעשה – חובה עלינו לשמוע בכל מה שיצַוֶּה בזה. וכל העובר עליו חייב מיתה בידי שמים, חוץ מעבודה זרה. וזה מפורש לחכמים בתלמוד באמרם (סנהדרין צ' ע"א): בכל אם יאמר לך נביא "עבור על דברי תורה" – שמע לו, חוץ מעבודה זרה. *אבל על תנאי שלא יִקְבַּע הדבר ההוא, ויאמר כי הקדוש ברוך הוא צִוָּה שֶׁיֵּעָשֶׁה כך לעולם, ולא יצַוֶּה הדבר אלא לסִבת צורך שעה* והנביא בעצמו, כשישאלוּהוּ בצַוּוֹתוֹ לעבור על מצוָה מכל המִצְוֹת אשר צִוָּה ה' אותנו על ידי משה, תהיה תשובתו שביטול זאת המצוָה אינו קיים [לדורות], ואין ראוי לעשות בדברו אלא עתה בלבד, כגון מה שיעשו בית דין בהוראת שעה. וכמו שעשה אליהו בהר הכרמל (מל"א יח) שהקריב עולה בחוץ, וירושלים עומדת ובה בית המקדש בנוי. וזה מעשה, כל העושה אותו בלא צִוּוּי הנביא – חייב כרת. והקדוש ברוך הוא הזהיר עליו בתורה ואמר (דברים יב יג): "הִשמר לך פן תעלה עולותיך בכל מקום אשר תראה". ומחייבו כרת, כמו שאמר על המקריב בחוץ (ויקרא יז ד): "ונכרת האיש ההוא מעמיו". אבל הוא עליו השלום, אִילו שְׁאֵלוּהוּ בשעה שהקריב בהר הכרמל, ואמרו לו "הנוכל לעשות כמעשה הזה לעולם?" – היה אומר שאינו מותר, ושכל המקריב בחוץ חייב כרת. אבל זה המעשה נעשה לפי שעה, לגלות בו שִׁקְרוּת נביאי הבעל ולהבל [ולבטל] מה שבידם. וכמו שעשה אלישע, בצַוּוֹתוֹ לישראל במלחמת מואב להכרית כל עץ עושה פרי, כמו שאמר (מל"ב ג יט): "וכל עץ טוב תפילו". והשם אסר לעשות כן באמרו (דברים כ יט): "לא תשחית את עצה". ואִילו שאלו את אלישע: "הֲבָטְלָה המצוָה הזאת, והותר לנו בעתיד לכרות האילנות העושות פרי כשנצור על עיר?" – היה אומר שאינו מותר, *אבל זה המעשה נעשה רק לפי שעה* ואני אביא לך משל, יתבאר בו זה העיקר בכל המִצְוֹת. אִילו איש נביא שנתבררה אצלנו נבואתו כמו שאמרנו, יאמר לנו ביום השבת שנקום כולנו, נשים ואנשים, ונבעיר אש ונתקן בה כלֵי מלחמה ונחגור אותם, ונהרוג אנשי מקום פלוני ביום זה שהוא שבת, ונשלל שללם ונכבש נשיהם – היה חובה עלינו; שאנו מִצְטַוִּים בתורת משה רבינו לקום מיד ולא נתעכב, כאשר צִוָּנוּ. ונעשה כל מה שצִוָּה בזהירות ובזריזות, בלא ספק ובלא עִכוב; ונאמין בכל מה שנעשה ביום ההוא שהוא יום שבת, מהדלקת האש וַעֲשִׁיַּת המלאכות וההריגה והמלחמה – שהיא מצוָה אשר עליה נקַוֶּה גמול טוב מהקדוש ברוך הוא בשביל שעשינו מצוַת הנביא; שמצוַת עשה הוא לעשות דברו, כמו שנאמר על ידי משה (דברים יח טו): "אליו תשמעון". ובאה הקבלה (סנהדרין צ' ע"א): בַּכֹּל אם יאמר לך הנביא "עבוֹר על דברי תורה" – שמע לו, חוץ מעבודה זרה. שאם יאמר לנו "עִבדו היום הזה בלבד זה הטלסם" או "הקטירו לזה הכוכב בזאת השעה לבדה" – יֵהרג, ואין לשמוע ממנו. ואם איש יחשוב בלִבו שהוא צדיק וטוב, ויהיה זקן בא בימים, ויאמר: "הנני זקנתי באתי בימים, לי שנים כך וכך, מעודי לא עברתי בהם על מצוָה מכל המִצְוֹת, ואיך אקום ביום הזה שהוא יום שבת, ואעבור על איסור סקילה ואלך להִלחם? ואני אין בי יכולת לעשות שום דבר, וְיִמָּצְאוּ אחרים במקומי ובני אדם רבים לעשות הדבר הזה!" – האיש ההוא עובר על דברי האל, והוא חייב מיתה בידי שמים, מפני שעבר על אשר צִוָּהוּ הנביא. ומי שצִוָּה לשמור השבת – הוא צִוָּה לשמוע אל דברי נביא ומה שיגזור. וכל העובר על דברו חייב בְמה שזכרנו, והוא מה שאמר הכתוב (דברים יח יט): "והיה האיש אשר לא ישמע אל דבָרִי אשר ידבר בשמי, אנכי אדרֹש מֵעִמו". וכל מי שיקשור קשר קיים ביום שבת זה, בעשותו המלאכות האלה, ולא יצטרך לו להיות לו עזר בַּעֲשִׁיַּת המצוָה אשר צִוָּה הנביא – חייב סקילה. וזה הנביא אשר צִוָּנוּ ביום שבת זה מה שֶׁצִּוָּה, ועשינו כדברו, אם יאמר לנו שתחום שבת אַלְפַּיִם אמה פחות אמה, או אַלְפַּיִם אמה ואמה, ויסמוך הדבר ההוא שעל דרך נבואה נֶאֱמר לו, לא על דרך עיון וסברא – הוא נביא שקר ויֵהרג בחנק. ועל זה העניָן הַקֵּשׁ כל מה שיצַוֶּה אותך בו הנביא, וכל שתמצא במקרא ממצוַת הנביא אשר סותרת דבר ממִצְוֹת התורה. וזה העיקר מַפְתֵּחַ לכל העניָן ההוא. ובזה לבדו יִבָּדֵל הנביא משאר בני אדם במִצְוֹת. אבל בעיון וְהֶקֵּשׁ ובדקדוקי המִצְוֹת – הוא כשאר החכמים, שהם כמוהו ואין להם נבואה. שהנביא כשיסבור סברא, ויסבור סברא מי שאינו נביא, ויאמר הנביא: "הקדוש ברוך הוא אמר אלי שסברתי אמת!" – לא תשמע אליו. אלא אלף נביאים כֻלם כאליהו ואלישע יהיו סוברין סברא, ואלף חכמים וחכם סוברין הפך הסברא ההיא – "אחרי רבים להטות". וההלכה כדברי האלף חכמים וחכם, לא כדברי אלף הנביאים הנכבדים. וכן אמרו החכמים (חולין קכ"ד ע"א): "האלהים! אִלּוּ אֲמָרַהּ לִי יְהוֹשֻעַ בִּן נוּן בְּפוּמֵיהּ – לָא צָיֵתְנָא לֵיהּ, וְלָא שָׁמַעְנָא מִנֵּיהּ." ["אפילו כשיהושע בן נון יאמר לי זאת במו פיו – לא אובה לו ולא אשמע לו."] *וכן עוד אמרו (יבמות ק"ב ע"א): אם יבוא אליהו ויאמר "חולצין במנעל" – שומעין לו. "בסנדל" – אין שומעין לו. רצו לומר בזה שאין להוסיף ואין לגרוע במצוָה על דרך נבואה בשום פנים*
המשך 05:59 20.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נדהם מהשטויות
אני מצטער (על כך שאני לא מצטער) כל פעם שאני נזכר בסוכה. ולכן אני גם לא אוכל או שותה או נכנס בכלל בסוכה. ואז גם אין טעם\צורך לבנות אותה. סתאאם.. האמת היא...
אני מצטער (על כך שאני לא מצטער) כל פעם שאני נזכר בסוכה. ולכן אני גם לא אוכל או שותה או נכנס בכלל בסוכה. ואז גם אין טעם\צורך לבנות אותה. סתאאם.. האמת היא שאני שמח שאני לא מצטער על כך שאני לא מצטער, כי אז אני יכול לקיים את מצוות ישיבת סוכה עם כל המשפחה וזה ממש נחמד. אבל כשלא בא לי לשבת בסוכה, או כשאין לי סוכה בהישג יד כשאני צריך, אז אני ממש מצטער על כך שאני לא מצטער מזה שאני לא מצטער, כי אם הייתי מצטער לא הייתי חייב. או אז אני פטור :)
המשך 14:42 27.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם יצחק
אני אינני חסיד חב"ד. מקבל מהם הרבה ולומד אותם ומגיע להתוועדות אבל לא זכיתי להיות חסיד חב"ד. אומנם קשה לי מעט עם הפלפולים אבל אני מבין את הנקודה לא לישון בסוכה...
אני אינני חסיד חב"ד. מקבל מהם הרבה ולומד אותם ומגיע להתוועדות אבל לא זכיתי להיות חסיד חב"ד. אומנם קשה לי מעט עם הפלפולים אבל אני מבין את הנקודה לא לישון בסוכה . כמובן שגם קשה לי לא לישון בסוכה ולכן אני ישן בסוכה. מי שרבו מורה לו לא לישון ע''פ הלכה וודאי שצריך ואף מחויב לעשות כך. וכן אחד הדברים שיותר מצערים אותי או שאני לא מצטער מזה אבל עדין אני ישן בסוכה..אולי יום אחד אהיה חבדניק , מי יודע?
המשך 11:24 23.09.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ברדה
אך אפשר לומר שהתנאים לא היה להם אור הרוחני הרי רק שלמדו יחד היה להם את אתו האור נא לראות מסכת סוכה לגבי מעלות התנאים וכו
08:42 20.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
כשגדלתי בחסידות קרלין, היה בפסח מושג מצה של האדמור, ומאז קטנותי לא הבנתי, הרי המצות הם של הקב"ה, מה האדמור עושה כאן, וכי הוא צווה על המצות, הוא בסך הכל...
כשגדלתי בחסידות קרלין, היה בפסח מושג מצה של האדמור, ומאז קטנותי לא הבנתי, הרי המצות הם של הקב"ה, מה האדמור עושה כאן, וכי הוא צווה על המצות, הוא בסך הכל מורה דרך מנהיג, אדם שיגע בתורה וכמאמרם ומרוממתו על כל... , וכשגדלתי הבנתי שמצה שאדם גדול בירך עליה, יש עניין לחסידים לטעם ממנה ולברך עליה, אבל המצה והמצווה לא שלו, הוא לא צווה עליה, והברכה לא לשמו, וכשאני קורא את הביאור המקיף על המקיפים דבינה אני שואל את עצמי, האדמור השלישי האחרון של חבד, הורה שכל מי שקשור לרבותיו, הרי הוא צריך להצטער על זה שאינו מצטער ופטור משינה בסוכה, וכאן הבן שואל, ואני שלא גדלתי בחסידות חבד, ולא מרגיש קשור לרבותיהם, הריני חייב בשינה בסוכה מדינא דגמרא, גם לדברי האדמור האחרון, אם כן התורה ניתנה לשיעורים אתמהה?! וביותר שכותב השורות כתב, שבחבד נהוג הקפדה מיוחדת בחגי ישראל, ובכלל זה נהוג שלא לאכול ולשתות חוץ לסוכה כלל אפילו לו אכילת ושתיית ארעי, וכאן אני מנסה להבין, בהרבה הלכות בשו"ע כתוב עיקר הדין, ובעל נפש יחמיר על עצמו, אם כוונת הכותב, שבחסידות חבד, נהוג שכולם בעלי נפש ומחמירים על עצמם, יש לבדוק האם בהלכה מבואר שיש עניין להחמיר על משהו מחוץ לסוכה, אולי כך נאמרה הלכה, קבע חייב, ארעי פטור, וכידוע מהרב מבריסק שאמר, שאני מקיים עיקר הדין עד סופו ללא חומרות, קרי היכן שעיקר הדין הוא לאכול גם אכילת ארעי בסוכה, אלא שיש להקל, למצטער בזה שיאכל חוץ לסוכה אזי יש לקיים את עיקר הדין ולא לתת לעצמו קולא של מצטער היכן שאינו באמת במצב זה, אבל מדברי הכותב המתהדר בכך שבחבד מחמירים גם על אכילת ארעי בצורה יתירה יש לבדוק האם לחומרא זו יש בסיס בעיקר הדין, ולכן דווקא במקום שמחמירים בפרטים מסויימים בצורה יתירה, הולכים נגד הלכה פסוקה מטעם שאדם גדול ככל שיהיה בתורה בנגלה ובנסתר, אינו יכול לחדש מעצמו נגד ההלכה המסורה מדורי דורות, והיא גופא הנקודה, מקום שמחמירים היכן שלא צריך, בועטים בעיקר הדין, וזהו גוף הפואנטה שיש כאן עקמומיות שכנגגה קשה להתמודד, . מה גם שהאדמור הזקן שבעל המאמר כותב שלא ישן בסוכה, לא פסק כן בספרו, ולא הורה כן לחסידיו, הוא כמצטער נהג דין לעצמו, ואולי אפילו לא בפני חסידיוו כדי שלא יורו כמוהו ממעשה רבם וכמבואר בגמרא בהרבה מקומות " שמא יראו תלמידים ויקבעו הלכה לדורות". וגם האדמור האמצעי שחידש לדברי הכותב עניין זה לא הורה כן, אז מדוע אזר האדמור האחרון חלצייו והורה כן ברביים נגד דינא דגמרא ורבותינו הראשונים והאחרונים מה שלא היה כן בכל הדורות חוץ משבתאי צבי וחברייו שאני ירא לכתוב את שמו בהקשר הזה, ואם היה דין זה בלחוד ניחא, אבל כמה וכמה הלכות שהאדמור האחרון שינה ממסורת ישראל ומדינא דשו"ע לרבים נגד כולם, הנהוגים אך ורק בחסידות חבד הענפה והמכובדת, והמלאה מצוות כרימון?! וכאן אני פונה לכותב המאמר, האדמור האחרון שגדול וענק היה בתורה בנגלה ובנסתר, היה ילוד אשה, וגם הוא כפוף לשו"ע וגם אם נתקיימו בו כל התנאים המבוארים ברמב"ם להיות משיח צדקנו, הרי המציאות הוכיחה שלא הוא האיש, ולכן שים עינך שהרבי הוא דרך בעבודת ה' ולא במקומו. וה' יאיר ויגלה לנו נסתרות התנהגויות של אנשים גדולים שלא עלו בקנה אחד עם תורת ישראל שניתנה בהר סיני . בהערכה ובכבוד לחסידות חבד לדוריתיה על כל זיכוי הרבים העצום והמקיף בעולם כולו.
המשך 06:23 10.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסף
קראתי את מאמרך, ואני רוצה לומר לך, שהוא כתוב בצורה יפה ומקיפה, אבל נקודה אחת למחשבה, אני נותן, חסידים ואדמור, זוהי דרך בעבודת ה', ולא במקומו, לכן כשהאדמור...
קראתי את מאמרך, ואני רוצה לומר לך, שהוא כתוב בצורה יפה ומקיפה, אבל נקודה אחת למחשבה, אני נותן, חסידים ואדמור, זוהי דרך בעבודת ה', ולא במקומו, לכן כשהאדמור האמצעי הרגיש את אור המקיף, והצטער מכך, הרי הוא פטור מדינא דגמרא וכמבואר בשו"ע, אבל להורות שגם מי שלא מצטער הרי הוא צריך להצטער שאינו מצטער, זהו הרמת יד בתורת משה, וכל העניין של גילוי נגד ההלכה המסורה, ונגד פסק השוע ושוע הגרז, למרות שהוא כמצטער פטור, הרי זה משיחיות לשמה, ואין לנו אלא לומר שדרך זו ותנועת חבד על כל מעלותיה וקירוב הלבבות הגדול בעולם, הרי היא הכת הקרובה ביותר ליהדות, ואין בה אלא חידושיה, ואנו מיצרים על כך, ומי ייתן שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה ולבניין ירושליים.
המשך 08:42 09.07.2018שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלישע
לביאור נרחב ע״פ ההלכה ע״י הרב חיים רפופורט, רב חבד״י מפורסם מלונדון, עיין היכל הבעש״ט כרך ד׳ וכרך ה׳ ששם הוא מבאר בארוכה איך ששינה בסוכה הוא פגיעה חמורה בשמחת...
לביאור נרחב ע״פ ההלכה ע״י הרב חיים רפופורט, רב חבד״י מפורסם מלונדון, עיין היכל הבעש״ט כרך ד׳ וכרך ה׳ ששם הוא מבאר בארוכה איך ששינה בסוכה הוא פגיעה חמורה בשמחת יום טוב וחיי אישות, וכך כבר הביא כמה הראשונים והט״ז לרעיון שבמאמר הזה עיין לקוטי שיחות חלק כט
המשך 21:22 24.09.2021שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר