אחת התמונות המצמררות ביותר בתנ"ך היא הרגע בו יושבים אחי יוסף ואוכלים לחם לאחר שהשליכו את אחיהם הקטן לבור בעוד הם חושבים מה יעשו אתו. הם מטכסים עצה ומוכרים אותו לאורחת ישמעאלים שיורדת מצרימה ובכך חושבים הם שנפטרים מעולו של זה. יוסף יעלה ויצליח במצרים אך שוב ייפול לבור האסירים עד שאלוהים יפדה אותו וישימו משנה לפרעה.
שנים לאחר מכן, רעב יפקוד את הארץ והאחים ירדו למצרים לקנות להם לחם. האחים לא הכירוהו אך יוסף, ששלט עכשיו על כול תבואת מצרים, מזהה אותם ומאשימם בריגול. הוא אוסר את שמעון ומציב כתנאי לפדותו את הבאת האח הקטן שנשאר בכנען, בנימין, בבת עיניו של אביהם יעקב.
סגירת המעגל בין יוסף לאחיו היא למעשה בחינה- האם לאחר שנים רבות השתנו האחים. האם הפעם יתקנו את דרכם ולא יישארו אדישים לגורל אחיהם הן שמעון והן בנימין.
"ואין לך מצווה גדולה מפדיון שבויים", הוא כלל יסוד חשוב שקבע הרמב"ם. התנ"ך מדגים את חשיבות פדיון שבויים גם כאשר אברהם יצא למלחמה כנגד ארבע מלכים למען השבת אחיינו, לוט, שנפל בשבי. שהרי החובה כלפי האדם ששרוי בשבי היא תמצית התורה- לזכור את כאב אחיך ממקום מושבך הנינוח.
בימים אלה אויב שטני ומר נחלם בנו, ומחיר עסקה כזו או אחרת בעד שחרור החטופים ילווה בקושי רב. אך יש לשים לב שאין השיח הציבורי מדבר על סוגי עסקה וסעיפיה אלא על הפעולה עצמה: עסקה או לא. כלומר, פדיון או מוות לחטופים. אפילו שיח הלכתי לגבי המחיר (שקיים במקורותינו), אינו מתקיים.
נפקדים בולטים מהשיח הם הציבור המסורתי. מי שילך למחאות משפחות החטופים לא יראה המוני מסורתיים עומדים ובוכים עם משפחות החטופים. הוא לא יראה גילוי סולידריות או כאב. הציבור המסורתי בישראל שחייב היה להיות בקו הראשון של חזית המאמץ לפדיון השבויים- נפקד. האדישות של חלק ניכר מקהל זה אולי ממחישה יותר מכל את הטרנספורמציה שעברה על המסורתיים בישראל – מהקפדה על חיי הזולת לאדישות. נראה כי הפילוג שחוצה את עם ישראל פער תהום עמוקה מידיי בין הצדדים, וכשאינך רואה בזולת חלק ממך יותר אתה הופך לאדיש לסבלו.
הדיסוננס הקוגניטיבי גדול עוד יותר נוכח ההתפארות של המסורתיים במשפטים כמו: "אהבת חינם", "ואהבת לרעך כמוך", שמקשטות כל מסך נייד וכל כוס חד פעמית. אך היכן אותה תפיסה נעלמת כשמדובר בשאלות קריטיות של חיי היום-יום?
פדיון החטופים הוא מקרה בוחן יהודי ממעלה ראשונה, שתוצאותיו ישנו לא רק את מדינת ישראל, אלא את היהדות עצמה. אנחנו צריכים להחליט איזה בני ישראל אנחנו רוצים להיות- אלו שאוכלים לחם או ממלאים את פיהם במים בזמן שאחינו בבורות עזה, או שמא בני ישראל שתיקנו את דרכם וחזרו למצרים כדי לפדות את אחיהם.
=======
אבי מוטהדה הוא סופר, מחנך וחוקר יהדות איראן

מה דעתך בנושא?
214 תגובות
30 דיונים
שוש
אתה באמת חושב שהמגזר הדתי לאומי נפקד מקפלן בגלל שפדיון שבויים לא מעניין אותו??? הסיבה שאתה לא רואה דתיים לאומיים ב"מחאת החטופים" היא מכיוון שהם לא רוצים להשתתף במחאת קפלן...
אתה באמת חושב שהמגזר הדתי לאומי נפקד מקפלן בגלל שפדיון שבויים לא מעניין אותו??? הסיבה שאתה לא רואה דתיים לאומיים ב"מחאת החטופים" היא מכיוון שהם לא רוצים להשתתף במחאת קפלן שמתחפשת למחאת החטופים. כתבה כל כך מגמתית ומוציאה מהקשרה ברמה הנמוכה ביותר
המשך 20:49 01.07.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
קרמר
גם שימוש בחד פעמי, הוא בכייה לדורות הבאים. אלוהים לא דרש הריסת הארץ לשם קיום מצוות
07:47 05.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרחית
כותרת דמגוגית ומתריסה... מאבק משפחות החטופים נחטף ע"י אנשי מחאת קפלן.... עצוב שזה ככה. וחבל שהם לא רואים את זה.
00:00 05.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עוד סתם אזרח (כ.ואח.
ברוך השם. זה המפורש ובלבד. כהנו מכהנים יכהנו נצח לב ענק.
03:03 03.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איתן בוקס
שלא שווה שנריב ביננו. כלא מעוניין פה ונוסף לפרט. מלבד והגם: האמן בכלל לא משמח יש ויש מה לפרט .... דבריך במצב קרוב 'נורמלי' מאוד מאוד ראויים. בברכה.
02:53 03.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אזרח מודאג
מתנצל אבל מדובר בשיח ממש נמוך, היתממות, מחשבה וטענות רדודות שמבייש להתייחס אליהן
19:05 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אתה אשם
משלת החורבן לכלא נתניהו הכנסת אותנו לבור שלא נצא ממנו לעולם חרבתם את המדינה עסקה עכשיו. תשחרר את האסירים שלהם תשחרר...
משלת החורבן לכלא נתניהו הכנסת אותנו לבור שלא נצא ממנו לעולם חרבתם את המדינה עסקה עכשיו. תשחרר את האסירים שלהם תשחרר את האסירים שלנו דייי לשפיכת דמים די עבדת לפלג כדי לצעוד לממשלה חירבת את המדינה ותמשיך לחרב אותה אתה הורג בשם של עם ישראל עם ישראל רוצה שלום עם ישראל חייי
המשך 18:53 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אסתר
אתם מתהדרים בכפיפות טובה כי הרבה חיילים נהרגו בחפוש אחר החטופים ולא הצליחו וזו התודה שלכם? אם אפשר לשחרר חטופים אז הפשילו שרוולים וקדימה הכנסו לעזה לחפש אותם. על זה...
אתם מתהדרים בכפיפות טובה כי הרבה חיילים נהרגו בחפוש אחר החטופים ולא הצליחו וזו התודה שלכם? אם אפשר לשחרר חטופים אז הפשילו שרוולים וקדימה הכנסו לעזה לחפש אותם. על זה נאמר " כפוי טובה מוטב התהפכה שליתו על פניו" והמבין יבין
המשך 11:59 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אשר ביטון
למה לקטרג על עם ישראל נראה לכם שהשם שמח בזה?
11:48 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נסטור
דמגוגיה ופופוליזם. אין מי שלא רוצה בחזרתם של השבויים. אין. הנסיון לייצר תודעה שיש אנשים כאלה הוא חרפה! ובטח כאשר זה ממניעים פוליטיים
10:29 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נסטור
בתגובה ל: נסטור
העורך שכח לעשות גילוי נאות: כותב הרשימה הוא בעלה של חברת הכנסת נעמה לזימי שמבעירה מדורות באיילון במחאה נגד הממשלה
10:33 02.04.2024שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר