ההלכה אוסרת להשכיר דירות לערבים בצפת? הרב שמואל אליהו ושמונה עשר רבנים נוספים פוסקים כך. ויהודי טוב עומד ושואל את עצמו: "רגע, אם הרבנים האלה צודקים, הרי שצודקים גם האנטישמים שאומרים שהיהדות גזענית; שהיהודים מתלוננים על קיפוח ורדיפה רק כשמדובר באינטרסים שלהם". יהודי הומניסטי אומר לעצמו: "רגע, אם הרבנים האלה צודקים – מה לי ולתורת ישראל. לא זו בלבד שעדיף להפריד את הדת מהמדינה ולמדר אותה מן הדיון הציבורי, אלא יש להילחם בה בכלים שהדמוקרטיה מעמידה כנגד מי שקמים עליה".
האמת היא, שאם ההלכה אוסרת להשכיר דירות לערבים, הם באמת צודקים. לשמחתי, זו לא כל ההלכה ובוודאי לא היהדות שלי. כל מי שמבקר בשבתות אלו בבתי הכנסת ומלווה את צעדיהם הראשונים של אבותינו בארץ יודע זאת. אברהם הוא 'גֵר תושב' והידיעה כי הארץ הובטחה לו לא הופכת אותו לשונא זרים, אדרבה – הוא מתנהג באצילות אפילו לגרועים שבהם.
לאחר ניצחון מזהיר שזיכה אותו למעשה בכל ארץ ישראל, אברהם מאזין לגזירה האלוקית: "ידוע תדע כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם". כל זאת כדי שעם ישראל יחווה גרות ויעלה ארצה עם הלקח התורני של שעבוד מצריים: "לֹא תְתַעֵב (אפילו) מִצְרִי כִּי גֵר הָיִיתָ בְאַרְצוֹ". (דברים כג' ח'). כל כך פשוט וכל כך מנוגד לטבע האנושי. לא נקמה נתבעת כאן, לא חרם והפליה. התורה מחנכת אותנו למלחמה באינטואיציות הרגשיות שלנו ולהפכם לתגובה מוסרית.
לא רק איסור תועבת הזר יש כאן. גר תושב זכאי להגנה מכוחה של ההלכה ואין צורך לחזור ולהזכיר שהרב קוק והרב הרצוג זצ"ל פסקו שערביי הארץ הם במעמד של גרים תושבים. לא רק שלא אסור להשכיר לגר תושב, אדרבה – מצווה להשכיר לו! עד כדי כך מגיעה מסכת גרים:
" אין מושיבין אותו בספר, ולא בנוה רע, אלא בנוה יפה, באמצע ארץ ישראל, במקום שאומנותו יוצאה, שנאמר עמך ישב בקרבך במקום אשר יבחר באחד שעריך בטוב לו לא תוננו." (מסכתות קטנות מסכת גרים פרק ג הלכה ד)
דווקא הטוען לבעלות על הארץ צריך לפתוח את לבו ואת ביתו. אין זה מנהג אדוני הארץ להפלות זרים על רקע גזעני. לגר זכות קיום בכבוד. על שמירת כבודו של הגר מצווים אדוני הארץ – יוצאי מצריים. הגזענים אומרים שבמאבק על הארץ ינצח מי שיסלק את הזרים. אני איני יודע מי ינצח. אני אומר: מי צריך ניצחון שמותנה בעיוורון מוסרי כל כך חריף? מי צריך עוד סדום או מצרים על אדמת ארץ ישראל? מי צריך את שנאת הזרים הזו?
כללו של דבר – מניעת דיור על רקע גזעי, כמו גם הקמת מאגרי מידע על טהרת היהודים, חסימת דרכם של עובדים זרים לרשימות "דרושים" או פיטוריהם של עובדים וותיקים 'כדי לתת עבודה ליהודי' היא הפניית עורף לזיכרון יציאת מצריים. ועדיין לא דברנו על הפניית העורף לזיכרונות כואבים אחרים של נישול ואפליית יהודים.
מצוות לא ליהנות נתנו
בל נשלה את עצמנו. היחס המוסרי שעלינו לפתח כלפי תושבי הארץ הזרים אינו תועלתי, לפחות לא לטווח קצר. במאבק המתנהל על הארץ לא נזכה להכרת טוב לאומית מאת שכנינו גם אם ננהג בהם בהגינות. הבעיות החברתיות והלאומיות הכרוכות בדו-קיום הן אמיתיות וסבוכות.
המרקם העדין של יחסים בין יהודים לערבים בגליל מסובך וכדי להתמודד איתו יש צורך בפתרונות סוציאליים וחינוכים, משני הצדדים. אולם, מצוות לא ליהנות נתנו. הצווי לאהוב את הגר ולהגן על זכויותיו ככל מצוותיה של תורת ישראל נועד לחנך אותנו. אנחנו נושאי החזון והאמונה. אנחנו היהודים בעלי האופטימיות ההיסטורית.
זו התרומה של תורת ישראל לשיח הציבורי – היכולת להשתחרר מן המצוקות העכשוויות ומהדחפים האנושיים הקטנוניים של כוח ושנאה ולבחון את הדברים בקנה מידה אלוקי של הנצח. זו צריכה להיות התרומה של התורה למלחמת האמונות והדעות על דמותה המוסרית של מדינת ישראל. חשבון הנפש של יוצאי מצריים – ראוי שיחזיר אותנו למרכז הזירה הממלכתית ברוח חדשה כנושאי דגליה המוסריים של מסורת אבותינו. כבימים ההם בזמן הזה.
==
שרגא בר און הנו עמית מחקר במכון שלום הרטמן בירושלים ויו"ר תנועת נאמני תורה ועבודה לשעבר.
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
חיים
נקודת המוצא שלנו לכל מהלך משא ומתן ולכל שיחה בנושא השבח"ים הפלסטינים בארצנו צריך להיות- שאנחנו אדוני הארץ! מי שמוכן לקבל זאת ת'פדאל. ומי שיתקומם וינסה לעשות משהו כנגד צריך...
נקודת המוצא שלנו לכל מהלך משא ומתן ולכל שיחה בנושא השבח"ים הפלסטינים בארצנו צריך להיות- שאנחנו אדוני הארץ! מי שמוכן לקבל זאת ת'פדאל. ומי שיתקומם וינסה לעשות משהו כנגד צריך להוריד לו את הראש לפני שיספיק להרים אותו. בשורות טובות.
המשך 22:35 21.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמיר ש
הערבים הם אנטי-תזה לציונות. מבחינתם הקמתנו היא אסון - ה"נכבה". אין דו קיום, ולא יהיה דו קיום עד שאחד משני הדברים יקרו: 1) הערבים ינצחו ומדינת ישראל תיעלם 2) הערבים יקבלו את...
הערבים הם אנטי-תזה לציונות. מבחינתם הקמתנו היא אסון - ה"נכבה". אין דו קיום, ולא יהיה דו קיום עד שאחד משני הדברים יקרו: 1) הערבים ינצחו ומדינת ישראל תיעלם 2) הערבים יקבלו את ישראל ויפסיקו להתייחס להקמתה כאסון עד ש 2) יקרה, הם איום וצריך להתייחס אליהם כך, ולא לתת להם דריסת רגל שתשמש אותם לפגוע בנו.
המשך 16:02 21.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מנסה להבין
חז"ל למדונו שעל 3 דברים העולם עומד על תורה, עבודה וגמילות חסדים. לאחר שקראתי את התגובה של הרב חננאל זייני שליט"א (בסרוגים) לדבריו שרגא בר און, הבנתי כי תורה אין...
חז"ל למדונו שעל 3 דברים העולם עומד על תורה, עבודה וגמילות חסדים. לאחר שקראתי את התגובה של הרב חננאל זייני שליט"א (בסרוגים) לדבריו שרגא בר און, הבנתי כי תורה אין במר בר און. לאחר שקראתי שוב את דבריו ראיתי כי עבודה יש אבל זו עבודה בעיניים. צטוטים מסולפים של חז"ל עם אינטרפרטציות פרשניות משלו ועל דעתו בלבד. ואז שאלתי ואיפה הגמילות חסדים? למה רק "נאמני תורה ועבודה"? ואז נפל לי האסימון, איך אפשר גמילות חסדים, אם כל גמילות החסדים היא רק כלפי האויב? טוב שמר בר און חשף את פרצופם האמיתי של נאמני תורה ועבודה, כדי ששומר נפשו ירחק מהם.
המשך 15:08 21.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבינועם קוטשר
איני נכנס בינך לבין הרבנים/דיינים. אתה מצטט את הרב זצ"ל ואת הרב הרצוג כאשר גם בימין הכי קיצוני ישכירו בית לגר תושב. אך על גר תושב לקבל את השלטון היהודי בארץ...
איני נכנס בינך לבין הרבנים/דיינים. אתה מצטט את הרב זצ"ל ואת הרב הרצוג כאשר גם בימין הכי קיצוני ישכירו בית לגר תושב. אך על גר תושב לקבל את השלטון היהודי בארץ ישראל ולקבל על עצמו את שבע מצוות בני נח. זה עולה מפשט הגמרא ומכל הפוסקים. מכיוון שערביי ישראל ככלל וכקבוצה (לפחות הרוב שמשמיע קולו) אינו מכיר בזכותו של העם היהודי להתקיים בארץ ישראל ואינו מקבל את שבע מצוות בני נח...למשל ערבים נוצרים(ע"ז).הרב אליהו אינו פוסק כל לגבי דרוזי או צ'רקסים אלא לגבי ערבים שבפשט(בוודאי בתוך חדרי חדריהם)דבריהם אינם מקבלים את מדינת ישראל כריבון. יש טיעונים אחרים לגבי האפשרות של השכרת בתים עבורם וזה בסוגיות בתחומין. אך כפי שאתה רואה לא קשה להתמודד עם טיעוניך בתחום ההלכה. בתחום המחשבה זה יפה אך לא להלכה
המשך 19:13 20.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ב.נ...י.ה
מדהים!!! רק כאשר נצטרך להיכנס לצפת עם רכב ממוגן חלילה תבינו שאין כאן ענין של גזענות אלא חיוב של ונשמרתם מאד לנפשותיכם?! לא אכפת לכם שיהודיות יכולות ליפול בידי רשעים...
מדהים!!! רק כאשר נצטרך להיכנס לצפת עם רכב ממוגן חלילה תבינו שאין כאן ענין של גזענות אלא חיוב של ונשמרתם מאד לנפשותיכם?! לא אכפת לכם שיהודיות יכולות ליפול בידי רשעים אלו?! אם כך עליכם נאמר 'גדול המחטיאו יותר מן ההורגו
המשך 19:11 20.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודה עמיאל
בדיוק כפי שפסקו רבני צפת, כך פסק בית הדין בירושלים בראשות האב"ד הגרא"ד לוין שליט"א, הובא בפסקי דין ירושלים כרך ו'. וראה שם שכך פסק הגרש"ז אוירבך זצ"ל בפסק הלכה...
בדיוק כפי שפסקו רבני צפת, כך פסק בית הדין בירושלים בראשות האב"ד הגרא"ד לוין שליט"א, הובא בפסקי דין ירושלים כרך ו'. וראה שם שכך פסק הגרש"ז אוירבך זצ"ל בפסק הלכה אחרון שנתן בחייו, וכך פסק אב"ד חיפה הרב יעקב רוזנטל זצ"ל בספרו.
המשך 15:45 20.10.2010שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר