שאלה
כבוד הרב, איך והאם מותר לעשות כפרות על תרנגולים אם זה צער בעלי חיים?
מסובבים תרנגול והוא עף בסחרחורת מעל הראש ונשברים לו העצמות ואז הורגים אותו, מסכן מה הוא עשה? בגלל שאני חטאתי התרנגול צריך לסבול??
האם בזמננו שכבר התקדמנו לא צריך לעבור לכסף וזהו?
בתודה
תשובה
והלא ד' קידשנו במצוותיו וציוונו לזרוק שעיר עזים מראש ההר ולראות אבריו מתפרקין, כחלק מכפרתנו. ושם מידת צער בעלי חיים נדחית מפני כפרת ישראל.
ואמנם כאן אין מנהג הכפרות ציווי אלא מנהג ישראל, אולם עקרונית ודאי אין בעיה לסובב בעדינות תרנגול מעל הראש ואחר כך לשחוט אותו עבור עני לאכילה. לא מסובבים בסחרחורת וכד' ולא נשברים שום עצמות, כל אלה המצאות של שונאי התורה כדי להגחיך את מנהגי אבותנו ואמותינו הקדושים.
כפרות בתרנגול הוא דבר מותר, ואין בו צד איסור בימינו משום צער בעלי חיים וכד'. כמובן אין טעם להכאיב לתרנגול אלא רק לסובב לאט כנהוג, ואין לו צער רב בזה. ואדרבה, זכה התרנגול הזה לשמש כלי לטהרתם של ישראל, ונעשה בו גם חסד למאכל עניים. והלואי יגיעו מעשינו למעשי אבותינו, ומי שטוען שיש בזה אכזריות על עוף הרי הוא מוציא לעז על ראשוני צרפת ואשכנז שהקפידו במנהג הזה.
ואמנם הרמב"ן והרשב"א יצאו נגד מנהג הכפרות שנראה כדרכי האמורי, וכן הכריע בשו"ע שיש להמנע מכך. אולם נהגו ישראל להתיר זאת עוד מימי הגאונים, והעושה כן נוהג לכתחילה וכדברי רמ"א 'אין לשנות כי הוא מנהג ותיקין' והמליץ על כך גם מהרח"ו בשם האר"י. אותם המלעיזים על המנהג בימינו, בשם הערכים המערביים המוגזמים של חמלה יתירה, מרמזים על כך שהאר"י לא עמד בסטנדרטים המוסריים הליברלים שלהם, ואנו אין לנו אלא מוסר התוה"ק ולא ממרחק נביא לחמנו.
החשש היחיד הוא שמא השוחט אינו ממוקד בשל העומס של העופות, ולכן כתב החיי"א להעדיף כסף. אולם אם יש שוחט עם ישוב הדעת אין סיבה להמנע. ואדרבה יש בזה את טעם הראשונים במצוות הקרבן, שהוא חינוך עצמנו לכך שמה שעושים בתרנגול היה ראוי להיעשות בנו בשל חטאנו, אלא שד' ברחמיו יקבל תשובתנו ונינצל מגזירה רעה, והתרנגול כפרתנו. ומבט זה מעורר לתשובה מיראה, המצטרפת לתשובה מאהבה.
לכן אפשר לעשות על כסף או עוף, אולם אסור ללעוג למי שעושה עם עוף, ואסור להוכיח אותו על צעב"ח שאינו קשור לזה כל עיקר.
מה דעתך בנושא?
15 תגובות
0 דיונים
שושנה
לו היינו חיים בתקופת האר"י ז"ל אז היינו ממשיכים במנהג. אז גם היו מתייחסים אחרת לבעלי החיים. והיו אוכלים הרבה פחות בשר. היום תעשיות המזון והמשחטות הופכות את הכל לטרף...
לו היינו חיים בתקופת האר"י ז"ל אז היינו ממשיכים במנהג. אז גם היו מתייחסים אחרת לבעלי החיים. והיו אוכלים הרבה פחות בשר. היום תעשיות המזון והמשחטות הופכות את הכל לטרף בגלל ההתעללות בחיות. מנהג השחיטה מצטרף לזה. לכן מי שבעלי החיים חביבים עליו ורואה בסבלם ראוי שיעבור למעות. מי שרוצה שירחמו עליו שירחם על בעלי החיים.
המשך 02:20 08.10.2019שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מומו
רבני צוהר מתנגדים לכפרות עם תרנגולות. הסיבה: צער בעלי חיים. הרב אפרתי: אין כאן צער בעלי חיים יוצא דופן, שלא היה גם בדורות קודמים. טוקבקיסטים: יש בכך דרכי האמורי, מיסטיקה זולה, ע"ז...
רבני צוהר מתנגדים לכפרות עם תרנגולות. הסיבה: צער בעלי חיים. הרב אפרתי: אין כאן צער בעלי חיים יוצא דופן, שלא היה גם בדורות קודמים. טוקבקיסטים: יש בכך דרכי האמורי, מיסטיקה זולה, ע"ז וכו'. (זו מחלוקת בין הראשונים, לא קשור לדיון). עכשיו נשארה השאלה: האם מציאותית היום יש צער בעלי חיים הרבה יותר משמעותי מפעם (נניח שהכלובים בשמש, או שסתם זורקים את העופות, אם כי לכאורה הבעיה כאן היא בל-תשחית ולא צעב"ח). צריך מחקר השוואתי.
המשך 01:12 05.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
טועה. כל מי שראה איך התרנגולים שוכבים צפופים בלי כמעט מים מבין כמה צער בעלי חיים יש כאן. אני שנה אחת עשיתי כפרות על תרנכול ומאז אני לא מתקרב לזה ומביא כסף...
טועה. כל מי שראה איך התרנגולים שוכבים צפופים בלי כמעט מים מבין כמה צער בעלי חיים יש כאן. אני שנה אחת עשיתי כפרות על תרנכול ומאז אני לא מתקרב לזה ומביא כסף לצדקה . הרב אפרתי זה שאתה מגדיר את עצמך נציג החרד"ל זה לא אומר שאתה צריך תמיד להתנגד לכל דבר שהוא קצת יותר פתוח וחושב..ההלכה היא גם מתחשבת בעוד שיקולים..
המשך 21:19 01.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דן
שהרי לפחות לשכווי הקב"ה נתן בינה
07:42 01.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
כלפי מי שחושב אחרת. לכנות רבנים ת"ח (שהם לכל הפחות בשעור קומתו) כ"שונאי התורה" ולייחס להם כוונות של הגחכת התורה - זה מעשה שלא ייעשה, אך מאפיין את "תורתו" של...
כלפי מי שחושב אחרת. לכנות רבנים ת"ח (שהם לכל הפחות בשעור קומתו) כ"שונאי התורה" ולייחס להם כוונות של הגחכת התורה - זה מעשה שלא ייעשה, אך מאפיין את "תורתו" של רב בית הכנסת מאפרת הרואה בעצמו מנהיג של דור שלם
המשך 07:41 01.10.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי שילוח
מעניין אם הרב אפרתי מוכן להתחלף עם התרנגול. אם לא - סימן שיש כאן צער בעלי חיים. גם לקיחת חיים ללא סבל לכאורה, יש בה משום התאכזרות רבה. מנהג מגונה...
מעניין אם הרב אפרתי מוכן להתחלף עם התרנגול. אם לא - סימן שיש כאן צער בעלי חיים. גם לקיחת חיים ללא סבל לכאורה, יש בה משום התאכזרות רבה. מנהג מגונה ובכלל עברו לטבעונות.
המשך 20:06 30.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גיל
לפי מה שהבנתי עיקר צער בעלי החיים שעליו מתריעים אינו בסיבובו ושבירת עצמותיו, אלא במסחריות של העמדת מאות עופות בשמש למשך שעות בכלובים קטנים ברחוב. למיטב הבנתי זו המציאות ברוב...
לפי מה שהבנתי עיקר צער בעלי החיים שעליו מתריעים אינו בסיבובו ושבירת עצמותיו, אלא במסחריות של העמדת מאות עופות בשמש למשך שעות בכלובים קטנים ברחוב. למיטב הבנתי זו המציאות ברוב המקומות המרכזיים למקפידים על מנהג זה.
המשך 19:52 29.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעלץ
15:51 29.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כרגיל הרב אפרתי שם לכם מראה מול הפרצוף
עברו הזמנים שתשתיקו כל מי שלא ליברל חנפן כמוכם
13:40 29.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
כמה שמות יש למנכ"ל צהר שמגיב כאן?
הרב סתו פוסק לפי מה שפופולרי כרגיל. אגב, השולחן ערוך לא אסר בגלל צער בעלי חיים אלא מסיבה אחרת, אבל מה העובדות משנות לצהר?
13:16 29.09.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר