אני קטן לעומת הראשון לציון, שאמר "אם יכריחו אותנו להתגייס נעזוב את הארץ". אבל לשאול גם לקטנים מותר, ואני שואל בכאב:

א. "יכריחו אותנו" – מי זה "אותנו"? נראה כאילו הראשון לציון בשבתו על כס הרב הראשי מדבר בשם מגזר או מפלגה או ציבור מסוים. האם שימוש לשון רבים של הראשון לציון, הרב של כל העם, לא אמור לייצג את כל ישראל?

ב. הטיעון כי הציבור החרדי הוא כשבט לוי שאינו יוצא לצבא לא ברור לי. שבט לוי אכן לא יוצא לצבא מפני שהוא מטפל במשכן ויש ניגוד בין שפיכות דמים אפילו במלחמה לבין מקום הקודש, אבל השבט שמופקד על לימוד התורה בישראל, שבט יששכר, דווקא יוצא בצבא. ובשירת דבורה מעלה אותו דבורה הנביאה על נס בשל העובדה ששבט הלימוד בא למלחמה: "וְשָׂרַי בְּיִשָּׂשכָר, עִם-דְּבֹרָה, וְיִשָּׂשכָר כֵּן בָּרָק, בָּעֵמֶק שֻׁלַּח בְּרַגְלָיו".

כדי לצפות בסרטון זה, אנא הפעל JavaScript , ושקול לשדרג לדפדפן שתומך ב HTML5 video .

האמירה שעוררה סערה (צילום: דר וסוחרת)

גם בספר יהושע יששכר כובש את נחלתו במלחמה ולא בלימוד תורה. מעולם לא היה פטור ממלחמת מצווה מסיבה של לימוד תורה. אדרבה, הלוחמים במלחמת יהושע נתבעו ללמוד בלילה בזמן ההפוגה. אם כן, מניין הפטור לשבט לומדי התורה? אני באמת לא מבין.

ג. שבט לוי הוא רק אחד משנים עשר שבטים, כלומר מהווה לכאורה 8.3 אחוזים מקרב העם. אבל גם זה לא מדוייק מפני ששבט לוי כלשון הרמב"ן לא הגיע למחצית מהשבט הפחות בישראל. כלומר למעשה הפטור משירות צבאי ניתן לכל היותר לארבעה אחוזים מהאוכלוסייה. מה עושים כאשר מדובר בפטור גורף שניתן היום לכמעט רבע מאוכלוסיית אזרחי ישראל וכשלוקחים בחשבון שהאזרחים הערביים אינם משרתים, הרי זה פטור לכשליש ויותר מהאזרחים היהודים בשל לימוד תורה. זה יילך ויגבר. לא דומה לשבט לוי כלל.

ד. גם שבט לוי יצא למלחמה כשלא הייתה ברירה, החשמונאים היו משבט לוי. מתי נגדיר שכבר אין ברירה?

ה. בשביל להיקרא שבט לוי צריך ייחוס, וכמובן רוב הציבור החרדי איננו מיוחס לשבט לוי. עילת הפטור כביכול היא לימוד התורה. האם אין מצווה לשרת לכל הפחות על כל אותם רבים רבים שאינם לומדים תורה? ברור שגיוס חרדים לצבא ידרוש הכנה כנה של הצבא באופן שאכן יאפשר לאחינו החרדים גיוס הוגן, אבל שאלותיי נוגעות לעצם האמירה הגורפת כאילו לימוד התורה הוא טענת פטור לציבור יקר וענק של אחינו החרדים. אנחנו זקוקים לכם. לא רק בבתי המדרש.

=======

הרב ליאור אנגלמן הוא ראש בית המדרש הקהילתי בכפר סבא