החרדים חייבים לנו הסבר על מה שקרה השבוע
עצרת תפילה אחת על החטופים לא התארגנה בבני ברק, אבל עצרות המונים על השאלה האקוטית איזה חרדי ייבחר התקיימו ללא הרף. מנהיג הציבור הליטאי, שבמשך כל ימיו הוביל נגד הרב שך את הקו שמתנגד לחיבור בני תורה לפוליטיקה, יצא מגדרו כדי להיאבק בעד הפרת ההסכם בעיר אלעד

הלורד גורדון אמר פעם ש'צדק צריך גם להיראות, לא רק להיעשות'. הרבה לפניו לימדה אותנו התורה שאנו צריכים להיות נקיים מה' ומישראל, אנו חייבים לדאוג לא רק להיות צודקים אלא גם למנוע חילול שם שמיים.
האירועים האחרונים מלמדים לצערנו שהחברה החרדית התייאשה מהערך הזה, התייאשה מהסברה. בקום המדינה הצבא היה חילוני, ובעשרים שנה האחרונות שהתרבו הדתיים הייתה הסכמה שאין מחסור בחיילים. די בצבא קטן ומקצועי. לכן הכילו את סוגיית גיוס הישיבות.
אך מלחמת 'משיב הרוח' טרפה את כל הקלפים הללו. ישראל הולכת למלחמה ממושכת, שירות החובה יתארך, שירות המילואים יוכפל. הטראומה של הטבח, של מאות הלוחמים הגיבורים, רובם בוגרי חינוך דתי, שנפלו בעזה, לא מאפשרת לחברה הישראלית להמשיך הלאה.
המצב עם גיוס החרדים יהיה מוכרח להשתנות, כך או אחרת. הנימוקים המוסריים כבדי משקל, אי אפשר להתעלם מהם. אם החברה החרדית חושבת שלמרות הכל היא תיאבק בכל כוחה כדי שאף חרדי לא יתגייס, היא מוכרחת למצוא דרך להסביר זאת לעם ישראל.
אין דבר שמרחיק יותר מקיום מצוות מאשר תחושה שהתורה סותרת את החיים הטבעיים והמוסריים, ולא מעמיקה אותם. לא סתם הרמב"ם כתב שהמתפרנס מלימוד תורה גורם לכיבוי מאור הדת.
בלי שהחרדים יסבירו מדוע בכל זאת הם לא מתגייסים, זו תהיה התחושה והיא לא עומדת בציווי של והייתם נקיים מה' ומישראל.
גם הבחירות המוניציפליות השבוע לימדו זאת. בעוד שרוב העם עסוק בהתאוששות מהמלחמה, החברה החרדית שקועה כל כולה בבחירות. המלודרמטיות החרדית המפורסמת הפכה מאבק בין שני חרדים בעיר זניחה, לקרב על עתיד היהדות כולה.
עצרת תפילה אחת על החטופים לא התארגנה בבני ברק, אבל עצרות המונים על השאלה האקוטית איזה חרדי ייבחר התקיימו ללא הרף. מנהיג הציבור הליטאי, שבמשך כל ימיו הוביל נגד הרב שך את הקו שמתנגד לחיבור בני תורה לפוליטיקה, יצא מגדרו כדי להיאבק בעד הפרת ההסכם בעיר אלעד. מותר להפר הסכמים, מותר להוציא בחורי ישיבות שלא מתגייסים לעצרות בחירות. הכל למען היידשקייט בעיר.
איפה ההסברה החרדית שתסביר לעם ישראל למה בשעה שטובי לוחמינו נופלים בקרב, הדבר הכי נחוץ למנהיג לומדי התורה הוא להטיל את כל כובד משקלו, להתערב אקטיבית בבחירות נגד כל תפיסת עולמו, כדי למנוע מחרדי שלא מהמגזר הנכון להיבחר, תוך כדי הפרת הסכם חתום בין שני ציבורים?
ועוד לא דיברנו על העובדה שהציבור היחיד שהסתיר את תמיכתו בבחירות הוא חסידי גור בערד, בתרגיל שכונה בתקשורת החרדית 'מבריק', והוביל להדחת ראש העיר. מותר לשקר כדי לנצח בבחירות? תסבירו למה.
אני בטוח שיש לחברה החרדית הסברים טובים לכל התופעות הללו, אבל היא חייבת להבין שצביון המדינה היהודית דורש התקרבות וחיבור לתורה של עם ישראל, וכאשר פעם אחר פעם נושאי דגל התורה נתפסים בעיניו כאנשים לא מוסריים ולא צודקים, הוא יתקשה להתחבר אליה.
החרדים מוכרחים להשקיע מאמץ בהסברה, בקיום הציווי להיות נקי לא רק מהקב"ה, לא רק להיות צודק בתוך המחנה, אלא גם מישראל, גם בנימוקים שמשכנעים את החברה הישראלית בצדקת דרכם של הליטאים.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו