למה אנחנו מתגייסים לצבא? | הרב יובל שרלו - סרוגים

למה אנחנו מתגייסים לצבא? | הרב יובל שרלו

ההלכה קובעת כי במלחמת מצווה יוצא חתן מחדרו וכלה מחופתה. אנו נמצאים במאבק על חיינו, וזו "עזרת ישראל מיד צר", המגדירה באופן מוחלט את מצבנו כעזרת ישראל מיד צר. זוהי אפוא חובה הלכתית להתגייס לצבא ולשרת בו, מכוח המצווה והזכות להגן על עם ישראל

author-image
למה אנחנו מתגייסים לצבא? | הרב יובל שרלו
  (צילום: אריה כץ; צילום תמונה קטנה: אריה כץ)

לחזור על הראשונות – אין טעם של ממש במאבק על נשיאה משותפת בנטל, וקריאה לאחרים להתגייס. הסיכוי כי בעקבות מלחמת מקורות או חוקים שיכפו גיוס ישונה המצב – הוא קטן מאוד, ובשל כך – טוב יהיה כי במקום לתקוף אחרים נעסוק בתיקון עצמנו, נציב משנה סדורה והחובה התורנית לעשות כן, והמבקש ללכת בדרכי ה' באמונה יכונן את דרכו לאור זאת.

לכן, שנים רבות רבות איני נוטל שום חלק במתקפה על הכרעת היהדות החרדית ועל דרכה בשאלת הגיוס. בד בבד, חובה להזכיר את היסודות הבסיסיים, בקיצור נמרץ, של העמדה ההלכתית והתורנית שלא רק מחייבת את השותפות במלחמה, אלא גם רואה בכך זכות עצומה:

ואלו יסודות משנתנו בדבר חובת השותפות במלחמה:

– כלל היסוד המוסרי, שהתורה כותבת עליו במפורש הוא "האחיכם יבואו למלחמה ואתם תשבו פה ??!!". בשעה שאחרים מגינים עלינו אנו חייבים להיות חלק מהמגינים על אחרים. התורה מלמדת אותנו את החובה הזו בצורה החדה והברורה ביותר, עוד לפני שהיא עוסקת במצווה ממוקדת. ההולכים בדרך ה' אינם יכולים לחיות בדרך שאחרים מסכנים את נפשם להצלתם, ואילו הם כקבוצה מובחנת אינם שותפים.

– ההלכה קובעת כי במלחמת מצווה יוצא חתן מחדרו וכלה מחופתה. אנו נמצאים במאבק על חיינו, וזו "עזרת ישראל מיד צר", המגדירה באופן מוחלט את מצבנו כעזרת ישראל מיד צר. זוהי אפוא חובה הלכתית להתגייס לצבא ולשרת בו, מכוח המצווה והזכות להגן על עם ישראל.

– "לא תעמוד על דם רעך" אינה רק מצווה העוסקת בפרט, אלא היא מצווה כללית, המלמדת שאסור לו לאדם לראות את אחיו במצוקתו, ולא להתמסר להצלתו.

– מצוות ישוב ארץ ישראל וכיבושה נפסקה בדברי פוסקים רבים. זו מצווה המוטלת על כלל ישראל, והיא מחייבת את ההתגייסות כדי שלא נניחנה לזולתנו מן האומות.

– התנ"ך כולו מלמד על מלחמה המתרחשת גם בשדה הקרב, על התגייסות כללית ושותפות בה, וביקורת על מי שלא בא לעזרת ה' בגיבורים. מסורת ישראל מלמדת על מעמדם העליון של מוסרי הנפש ממש על האומה, והרוגי לוד – אין כל בריה יכולה לעמוד במחיצתם.

– למדינת ישראל יש מעמד הלכתי, אמנם מוגבל, של מלכות. שותפות במדינת ישראל כוללת בתוכה את החובות המוטלות על אזרחי המדינה, כפי שאנו למדים ממקומות רבים בש"ס, ובעיקר במסכת בבא בתרא.

– זכות גדולה היא למדינת ישראל להקצות קבוצה ממחויביי הגיוס לתלמוד תורה. מדרשים מלמדים על השפעת בית המדרש על מחנה המלחמה, והעובדה שבמבנה הכללי של האומה ישנו שבט שאינו יוצא למלחמה – היא משמעותית מאוד, גם כיום כשחלוקת השבטים היא חסרת משמעות. קבוצה קטנה זו מחויבת בהתמסרות מוחלטת לתלמוד תורה, לוויתור על עניינים שונים בעולם הזה – " ופרק מעל צווארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם", וויתור על זכויות מסוימות, כפי שכתב הרמב"ם לגבי הנחלה בארץ . אי אפשר לאחוז את החבל משני קצותיו.

– דרכנו היא לאחוז בזה וגם מזה לא להניח ידינו – ללמוד תורה במלוא העוצמה ולהילחם במלוא העוצמה. המלחמה האחרונה לימדה שוב את משקלם של בחורי ישיבות ההסדר בשורות הלוחמות, וכמובן גם המכינות, הישיבות הגבוהות וכדו'. בד בבד, הצמחת עולם תורה עצום בעשרות השנים האחרונות – אף היא תוצאה של דרך זו. זו ההליכה הישרה בדרך ה'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
באמת שואל ???? לא...
שירי מנתניה | 18-02-2024 16:16
באמת שואל ???? לא ברור שחמאס ירצח את כולנו אם לא ?!
2
למה לא מתגייסים....
השאלה היחידה היא | 18-02-2024 16:24
למה לא מתגייסים. שנים רבות. ובמיוחד כעת
ואת התשובה יתנו...
ענת | 18-02-2024 23:58
ואת התשובה יתנו המוני חיילים דתיים שהתגייסו וגילו את האתגרים שמציב הצבא ליהודי שומר תורה ומצוות
3
האם מתוך תחושת...
השאלה היא למה אתם חוסמים גיוס חראדים? | 18-02-2024 20:00
האם מתוך תחושת נחיתות מוצדקת?
4
איך מלכות עם...
חי לוי | 18-02-2024 20:10
איך מלכות עם ספר חוקים בריטי יכול ליהיות מלכות ישראל עם מעמד הלכתי??
5
המדיניות / אסטרטגיה היא חילונית
אספו | 18-02-2024 23:22
אמנם נחוץ לנהוג בקמים עלינו לפי ״הקם להורגך״, ולבוודאי להגיב בתקיפות נגד הצרים הקמים עלינו - אבל המדיניות של הממשלה/צבא/ורשויות המדינה ובמיוחד הביטחון והמשפט היא מדיניות חילונית, אסטרטגיה - לאן להגיע וכיצד להגיע לשם היא חילונית. כלומר ראוי היה להגיב לתוקפנות של כל הפיגועים והתנהלות של הערבים נגדנו עד היום ובוודאי ובוודאי לטבח בשמחת תורה - במלחמת מצווה, אבל הממשלה והצבא הגדירו למוטט את שלטון החמאס והחזרת השבויים כמטרות המלחמה. ולא חיסול האויב כולו, ולא התיישבות ביש״ע כמטרות. לכן איך אפשר לבוא בטענות הלכתיות לחרדים או לכל שומר תורה ומצוות - אם לא מתנהלים במצבא כמלחמת מצווה אלא רק במובן של תמרון ופגיעה בחמושים?
6
הראיה מהשבטים ראובן...
חרדי מלידה | 18-02-2024 23:56
הראיה מהשבטים ראובן גד וחצי מנשה אינה ראיה. משה אומר להם שלא יתכן שהם ישבו בעבר הירדן וירעו צאן בזמן שאחיהם יוצאים למלחמה. החרדים אינם רועי צאן. הם תומכי לחימה באמצעות לימוד התורה ובאמצעות אספקת מים ומזון (זקא, הצלה, עוס, זח, רבנות ועוד).
החרדים הם לא...
אזרח | 19-02-2024 0:29
החרדים הם לא רועי צאן. הם צריכים להיתגייס כמו כולם לפי החוק. לא רק לקחת כמה שיותר כסף ואם אני לא טועה גד ראובן וחצי המנשה כן נלחמו לאחר המלחמה הם יצאו לשטח שרצו
7
מלחמת מצוה?
אריאל | 19-02-2024 18:36
מרב שמחזיק מעצמו וגם אחרים מחזיקים, הייתי מצפה שיפסיק להשתמש בסיסמאות וילמד את הסוגיות לעומק ורק אז יחליט אם בימינו יש למלחמות דין של מלחמת מצוה כפי ההלכה. בימינו שאין בית מקדש, סנהדרין, אורים ותומים ועוד אין למלחמות דין של מלחמת מצוה, דהיינו שחתן יוצא מחדרו וכלה מחופתה. יש קונטרס נפלא של הרב שלמה בניזרי שנקרא 'תורתו אומנותו', וחלקו השני 'מלחמת מצוה' ואני מצפה מסתם מגיבים שמבינים לקרוא אותו ולהבין שבימינו אין דין מלחמת מצוה, אלא יש מצות מלחמה מדין לא תעמוד על דם רעך ועוד דברים, אבל זה שני דברים שונים. אבל ללמוד תורה ושהתורה מגנה, זה ברור לכל ומוסכם על הכל (אולי בציונות הדתית פחות, אבל מוסכם).
התורה מגנה רק...
עומר | 20-02-2024 7:16
התורה מגנה רק על כל מי שלומד תורה כל היום בחידר, בממד, רחוק מהקרב ומהטילים. מעבר לזה התורה לא מגנה ולא משפיעה, בטח לא על הביטחון, אולי על הכיס של שלמה בניזרי
איפה התורה הייתה...
יהודית | 19-02-2024 21:00
איפה התורה הייתה ב7.10?