ספר שמות נקרא 'ספר הגאולה' והוא מלמד אותנו כיצד יראו תהליכי הגאולה אז ועתה. לא תמיד מובנים הדברים, ישנן שאלות רבות על נסיגות שרואים בדרך. מדהים לראות עד כמה הדברים נוגעים אלינו. לימינו אנו. ויש בהם חיזוק אמוני עבור כולנו.

בסוף הפרשה הקודמת משה בא בטענה לקב"ה "מאז באתי לדבר בשמך הרע לעם הזה והצל לא הצלת את עמך?!" חז"ל אומרים שעל זה אמר הקב"ה למשה 'חבל על דאבדין ולא משתכחין' שהאבות לא התלוננו ואתה כן.

אז מדוע משה התלונן? כל זה רקע לדברי הנצי"ב מוולוזין זצ"ל.

צריך להבין שהקושי של משה, הוא הקושי שאנו פוגשים היום אצל הרבה אנשים ואפילו אצל "תופסי התורה". לדעתם כל תהליך הגאולה צריך להיראות אחרת לגמרי ממה שאנו רואים היום. יהיו ניסים ותהליכים אלוקיים מובהקים של שידוד מערכות הטבע, ורק כשזה יקרה נוכל לומר שבחר ה' לגאול את עמו. לזה ציפה משה – לגאולה ניסית שתבוא – וכפי שהבין מדברי השי"ת. ובמקום זאת, משה רואה את הגזירות על התבן ואת השוטרים המוכים, וכל זה החל מהרגע שהוא בא בשם ה' לבשר על הגאולה. משה מצפה לגאולה סגנון אחר. עד כדי כך שמחשבה על אופציה אחרת בהופעתה, יש בה חילול ה'.

ה' עונה למשה – בפסוק האחרון של הפרשה הקודמת – "עתה תראה אשר אעשה לפרעה כי ביד חזקה ישלחם וביד חזקה יגרשם מארצו": נכון שאנחנו רואים צרות תוך כדי התהליך, אבל צריך להבין שיש קשיים בגאולה והם חלק מהתהליך.

יש כאן משהו מדהים, כולם צריכים שיעור בענייני גאולה ואפילו מנהיגי האומה, וכפי שאומר הנצי"ב: "ומשה רבנו בתחילת גודלו גם כן לא יכול לסבול ולהאמין כי כך הוא, עד שבא אליו דברי ה' אלה".

זה החידוש שנלמד מהפסוק הראשון של הפרשה: "וידבר אלוקים אל משה ויאמר אליו אני ה'" – שגם הטבע (מידת "אלוקים") שנראה כטבע, זהו מהלך אלוקי. וזהו לימוד לדורות, שתכלית הבריאה כדי שימלא כבוד ה' את כל הארץ, שיראו כל העולם שיש בורא לעולם. ולמרות שאין בכוחנו להבין איך דווקא בזה האופן מתברר כבוד ה' – צריך לזכור שלא מחשבותיו מחשבותינו. יש כאן יסודות גדולים באמונה! אין צורך שניתן לקב"ה עצות איך כדאי לגלות את כבודו. לכן הקב"ה מזכיר את גילויו לאבות הקדושים, שהם ראו הרבה דברים שלא הסתדרו להם עם הנהגת ה', ובכל זאת לא שאלו שאלות. ואילו אתה משה שואל: היכן הגאולה המיוחלת? והתשובה: שכך הגאולה צריכה להיות!

ישנם אנשים שמעדיפים לומר: 'כמעט כל מה שקורה זה מה', 'כמעט' ולא הכל. כי אם הכל מה', אז יצטרכו להודות שגם הגאולה העכשווית ממנו. ומבחינתם זה לא יתכן, כי זה נראה רחוק ממה שהם הבינו שצריך להיות. אבל שקר יפצה פיהם, וצריך לראות שהכל יצא לטובה בסוף, גם הקשיים הם זרז להביא את הגאולה האחרונה. וכן כותב הרב צבי יהודה זצ"ל שיהיו עיכובים ויהיו קשיים ונסיגות אבל זה חלק מהגאולה. כל זמן שהגאולה לא הגיעה להשלמתה ושכלולה, זה מתבקש שיהיו נסיגות. זה מה שה' אומר למשה: כל התהליך – עם הקשיים שאיתו – הכל מאת ה'.

מכאן נלמד לגאולה שלנו. אם גאולת מצרים שהייתה על ידי ה' במופתים ברורים ועל ידי הנביא הגדול משה, ובכל זאת גם היא לקחה זמן, אזי בגאולה האחרונה – שהיא באה עם הרבה יותר הסתרים – כל שכן שהתהליך יהיה ארוך ומורכב יותר. "ועם כל זה, אחכה לו",

יהיו הדברים לרפואת הפצועים בתוך שאר חולי עמו ישראל, ולעילוי נשמותיהם של אחינו הקדושים – החיילים והאזרחים, ולהשבת החטופים מהרה אל חיק משפחותיהם, והמפונים – מהצפון ומהדרום – ישובו לביתם בשמחה ובטוב לבב אכי"ר.

==

הרב איתמר לוי, בוגר ישיבת מצפה יריחו, משמש כרב בעיר הולדתו קריית שמונה.