מכה לבית היהודי: בכירי הרבנים יוצאים בחריפות נגד חוק הגיור

מכה לבית היהודי: בכירי הרבנים יוצאים בחריפות נגד חוק הגיור

הרב שמואל אליהו: "החוק מהווה צעד לפירוק הרבנות, ומהווה ניסיון לביטול הרבנות בגניבה". הרב שלמה אבינר: "החוק יביא לפילוג באומה, ויהפוך אותנו לשני עמים"

author-image
בכירי הרבנים יוצאים בחריפות נגד חוק הגיור
  הרבנים שמואל אליהו, שלמה אבינר ואליקים לבנון (צילומים: פלאש 90)

מכה קשה לבית היהודי. לאחר שהמפלגה הגיעה להסכמה עם מפלגת התנועה בנוגע לחוק הגיור במתכונתנו הנוכחית, ולקראת תמיכתה הצפויה של המפלגה בישיבת הממשלה, מעל ל-100 רבנים הכוללים את בכירי רבני הציונות הדתית, הוציאו היום מכתב פתוח לראש הממשלה שמתפרסם היום ומחר בעיתוני סוף השבוע. במכתב מצוין כי "אנו הרבנים החתומים מטה מצטרפים לעמדת מועצת הרבנות הראשית, המאוחדת סביב העמדה הנחרצת כי האחריות על הגיור במדינת ישראל צריכה להישאר באחריותם של הרבנים הראשיים לישראל".

הרב שמואל אליהו מסביר את עמדתו בנושא: "החוק מהווה צעד לפירוק הרבנות מסמכויותיה, מנטרל את הרבנות הראשית מסמכותה בנושאי גיור, ומעביר אותה לגוף אחר שמתמנה על ידי המדינה. גוף שכזה אי אפשר לדעת מיהם האנשים שימונו בו מחר, ומה תהיה הסמכות ההלכתית שלהם. זהו למעשה ניסיון לביטול הרבנות בגניבה, וזו טעות לבטל את הרבנות הראשית לישראל".

הרב שלמה אבינר מסביר את התנגדותו לחוק בשתי נקודות: א. סוגיית "מיהו יהודי" ב. פילוג עם ישראל. "הגיור היום הוא הצטרפות לעם ישראל ההיסטורי, ההלכתי, לא עם חדש. תמיד הוסכם שהגדרת 'מיהו יהודי' זו הגדרת ההלכה. שינוי ההגדרה בחוק, תפגע בהלכה ותפגע גם במתגיירים. הדבר ירמה את הגרים. הם יעשו מאמץ, ובסוף יתברר שאינו יהודי ואינו יכול להתחתן".

עוד מסביר הרב אבינר: "גיור כפי שמוצע בחוק לא יהיה מקובל על ידי הרבנות הראשית, הרבנים ועם ישראל, וזה יביא לפילוג באומה. כלומר, יהיו לנו שני עמים. יהודים על פי הלכה, וכאלה שאינם מוכרים. נצטרך להקים ספרי יוחסין, כדי לדעת להבחין בין אלה לאלה. אמנם, ישנה בעיה חוקית לנהל מרשם בארץ, אבל בהחלט אפשר לעשות זאת בחו"ל".

הרב אליקים לבנון, שחתום אף הוא על המכתב מסביר: "לא ייתכן שפוליטיקאים יתעסקו וינסחו את חוק הגיור, הפוליטיקה אינה גוברת על ההלכה. הגיור חייב להיות בשליטה מוחלטת של הרבנות הראשית, ולא לאפשר לכל אחד להקים בית דין, כפי שמוצע בחוק. חוק זה יגרום להפקרות גדולה, ולהכנסת כוחות זרים לעם ישראל, כאלה שאינם באמת מעוניינים להיות יהודים. עם ישראל לאורך הדורות שמר על עצמיותו, ושמר על אמיתות הגיור". עוד הוסיף הרב לבנון: "אם חלילה יתקבל חוק שאינו עומד בקריטריונים של ההלכה, יהיה צורך לקיים ספרי יוחסין, כאשר המשמעות היא חלוקה לשני עמים".

חבר הכנסת מוטי יוגב: "הרבנות הראשית היא המוסד הדתי ההלכתי העליון, וברור שכל נושאי הגיור, הגירושין והנישואין חייבים להיות אך ורק בסמכות הרבנות הראשית. זו הערובה לשלמות עם ישראל. חשוב שבנוסח החוק יהיה ברור שהרבנות הראשית היא הסמכות העליונה".

הרב אלישע וישליצקי: "הציבור צריך לדעת שעצומה זו של הרבנים, עיקרה הוא בעד הרוח היהודית של מדינת ישראל. זה חלק מחובתנו המוסרית והיהודית. כל מי שמנסה לזרז תהליכים שלא הצד הלאומי לנגד עיניו זה חמור מאד. הרבנות הראשית היא המפעל החשוב של הרב קוק, ומפעל זה לא תלוי בדעות כאלה ואחרות. הרבנות מבטאת את חייה הציבוריים של מדינת ישראל. כל חוק שאמור לפגוע במעמד הרבנות, זו פגיעה במדינת ישראל. האחריות היא על מי שמזרז חוקים אלה".

כאמור, בין החתומים על הרשימה ניתן למצוא את בכירי רבני הציונות הדתית: ראש ישיבת עטרת כהנים הרב שלמה אבינר, רב העיר צפת הרב שמואל אליהו, רבה של רמת גן הרב יעקב אריאל, הרב אלישע וישליצקי, רבה של פתח תקווה הרב מיכה הלוי, הרב ישראל רוזן, הרב אליקים לבנון, הרב יהושע שפירא, הרב יצחק לוי, הרב יהודה עמיחי, הרב יהושע כץ, הרב גדעון פרל, הרב יעקב אוהב ציון, הרב שלמה אזואלס, הרב איתן אייזמן, הרב אליעזר אלבז, הרב אילן אלפונטיה, הרב אלי אלקסלסי, הרב יונתן אלרן, הרב ברוך אפרתי,  הרב ראובן בן אוליאל, הרב מנחם בן יעקב, הרב יהודה בן ישי, הרב אריאל בראלי,  הרב חיים גנץ, הרב ישעיהו דורון, הרב משה הגר, הרב מאיר הילביץ', הרב דוד חי הכהן, הרב איתי הלוי, הרב יהושע ואן דייק, הרב יהושע וידר, הרב ש. יוסף וייצן, הרב אליהו זייני, הרב יוסף זייני, הרב ציון טוייל, הרב שמואל טל, הרב יעקב ידיד, הרב אביתר כהן, הרב יצחק כהן, הרב נחשון כהן, הרב שמעון כהן, הרב יהושע כץ, הרב אבי לוי, הרב ארז לוי, הרב יוסף לוי, הרב יעקב לנזר,  הרב ישעיהו מייטלס, הרב אלעזר נאה, הרב מרדכי נגארי, הרב ראובן נתנאל, הרב אלי סדן, הרב דני סטיסקין, הרב ישי סמואל, הרב דוד פנדל, הרב גדעון פרל, הרב יעקב פינגנבוים, הרב יהושע צוקרמן, הרב צבי קוסטינר, הרב יוסף קלנר, הרב יגאל קמינצקי, הרב אוהד קרקובר, הרב מישאל רובין, הרב יוסי רודריגז, הרב שלמה רוזנפלד, הרב שמחה הכהן קוק, הרב מרדכי שטנרברג, הרב אמנון שוגרמן, הרב חיים שטיינר, הרב אברהם שילר, הרב אברהם שר שלום, הרב דוד תורג'מן.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
גם רוב ככל הציבור נגד
| 21-08-2014 20:44
הפגיעה של אנשי שמאל וחילון קיצוני כליבני והנסיון לפירוקה של הרבנות הראשית,והשמדת מדינת ישראל והקמתה של מדינת כל אזרחיה לחמאס יש שותפים בארץ,והשותפים בארץ מזיקים יותר! מצליחים לפגוע יותר! כל מצביע לבית היהודי שלא התפכח,חייב להתפכח עכשיו, לצאת מהקטנוניות הזו,ולראות את הפגיעה העצומה וכל מה שמתכננים לנו אנשי השמאל החילון הקיצוני בכנסת. הציבור חייב להבהיר לבנט שאם הוא ממשיך בדרכו -לא ניבחר בו.אך התחושה שהוא עובד על כולם,הציבור לא מעניין אותו,דברים אחרים, אינטרסים מעניינים אותו והוא בדרך יכול לדרוס את כל ערכי התורה שהם ערכי הציבור (רובו-ככולו!) ה' יצילנו מאויבי המדינה.
2
הרב שמנון שוגרמן??
| 21-08-2014 20:57
3
רבני החרדלים עליך ישראל הגוזזים מחלפות העם
עד מתי ללקק לחרדים ? | 21-08-2014 22:21
להמיר דתם של ציונים להפוך לחרדים את זה עושים לתאבון אבל לגייר כדי שיהפכו לציונים משרתים ומועילים לזה החרדים מתעבי הציונות מתנגדים והחרדלים מרפיסות מחרים מחזיקים אחריהם לבושת הציונות הדתית . אדרבה יציעו רבני החרדלים פתרון חיובי לזה אין להם כוח . שמואל אליהו לא דוגמה הוא חרדי במקלט מדיני בציונות הדתית עד יעבור הזעם ההיסטורי ......
4
הרב שמואל אליהו
ח | 21-08-2014 22:36
הרב שמואל אליהו פירסם מאמר בעלון "עולם קטן" לאחר שהרב עובדיה קרא לבית היהודי בית של גוים, ובו כתב הרב שמואל שהרב עובדיה צריך להתנצל על דבריו, ושנהיה מוכנים לסלוח לו רק אם יתנצל. כיום, הרב שמואל כותב על החוק שהבית היהודי שותפה/הסכימה לו, שעניינו הוא ביטול הרבנות הראשית לישראל ואפשרות למינוי אנשים לא ראויים שיקבעו בנושאי הלכה ובעניין "מיהו יהודי". יתכן שצריך לבקש מחילה מהרב עובדיה...?
5
יבש חציר נבל ציץ ודבר אלוקינו יקום לעולם
קוהלת | 21-08-2014 22:58
תמיד העם הקדים את הרבנים ראו כל נושא הגאולה האחרונה איפה היינו אם היינו מחכים לרבנים כמובן שיוצא מן הכלל בעניין זה הם הצדיקים הגדולים באמת כמו הראי"ה הגר"א ר' חיים בן עטר הבן איש חי המהר"ל ושאף אחד לא יחשוב שיש מישהוא ברשימות הרבנים שקרוב איכשהוא לרמתם ולכן אל תתרגשו -דבר אלוקינו אשר חשב טוב על ישראל יקום- כי לא זכינו ואנו בגאולה בעיתה או בבעיטה אותו דבר.
6
ל4 חוק מטופש ומרושע ככל שיהיה
| 21-08-2014 23:04
לא הופך את מעביריו לגויים..
7
דרך אמונה תגרום לדחיקת השמאל (הר עציון) מהציונות הדתית
מאיר | 21-08-2014 23:09
כך זה נראה, וטוב שכך. רבני האמת והצדק.
8
תתנגדו למפלגה הנורא שלכם
שמואל | 22-08-2014 11:17
אם כבר מתנגים תתנגדו למפלגה הנוראה שלכם שעושה יד אחד על כל רשעי ישראל נגד דעת גדולי עולם, וגם בחוק הזה. אז תתנערו מהפלגה הזאת ולא תתצרכו להגיע למה שהגעתם עכשיו.
9
עם ישראל כבר מזמן מפולג. רק שבאחרונה זה יותר
משה | 22-08-2014 18:24
ויותר מורגש, בגלל שהסרוגים נהיים יותר ויותר חרדים. כלומר שאין להם אלוקים, אין להם תורה - רק יש להם רב. הם ממש הנצרות הקדומה - עם המופתים והטישים וכו' וגו'. אם אתם רוצים לראות את ה"סעודה האחרונה" לכו לטיש של כל רבה מצוי.
10
כשלון רבני החרדלים שאין להם משנה סדורה למשוך אליה חרדים
חיים | 23-08-2014 22:10
החרדיות יתר בעוכרי ההקצנה של רבני החרדלים הכנועים אף הם לליטאים בניוון מחשבתי אדיאולוגי בתבוסה .
11
חוקי הגיור והאנטי רבנות בושלו שנים במבשלות עמותות הקרן
כל חילוני ציוני צריך להצביע נגד | 24-08-2014 9:01
לישראל חדשה ( קרי: הקרן להשמדת ישראל ).
12
אבל ת"ח גדול לפחות כמו כל החתומים כאן הוכיח להפך...
שם לב פתאום | 24-08-2014 11:21
הרב נחום רבינוביץ' ממעלה אדומים כבר הוכיח מגמרא מפורשת, בשו"ת שלו וגם במאמר לאחרונה, שמאז ומעולם כל בית דין גייר, ומעולם לא היה דבר כזה שיש סמכות מרכזית לגיור בעם ישראל - אף לא בימי הסנהדרין. אז מנין מחדשים הרבנים שבמודעה גזירה חדשה שלא שערוה אבותינו?