חודש למלחמה: הלכות ומנהגי יום השלושים
יושב ראש ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, בפסקי הלכה להלכות אבלות לקראת 30 לרצח הנורא של תושבי העוטף בשמחת תורה. שש הלכות לאבלים

בשבת שמחת תורה לפני כחודש פגעו מרצחי החמאס באחינו ואחיותינו ועתה אנו מתקרבים ליום השלושים וצפות מספר שאלות באשר למנהגי האבלות היהודיים ביום השלושים.
א. דיני האבלות במסורת היהודית מבחינים בין שבעת ימי האבל הראשונים בהם יושבים הקרובים ומקבלים את המנחמים לשלושים ימי האבלות בהם אין מתגלחים ואין משתתפים במסיבות וכדומה.
ב. ימי השלושים מתחילים מיום הקבורה ומסתיימים ביום השלושים לקבורה .לכן גם אלו שיקיריהם נרצחו ביום שמחת תורה, מכיוון שהובאו לקבורה ימים או שבועות לאחר מכן ,דיני האבלות של שהשלושים מסתיימים ביום השלושים לקבורה.
ג. נהגו ישראל לעלות לקבר ביום השלושים לקבורתו של הנרצח ולומר שם פרקי תהלים (וגם משניות לספרדים)ותפילת אשכבה וקדיש.
ד. אנשים שמנועים מלהגיע ביום הזה בגלל שחברים של הנרצח נמצאים בצבא או מסיבות חשובות אחרות יכולות לדחות את העלייה ביום יומיים אבל לא מעבר לכך.
ה. מי שיום השלושים שלו חל בשבת המנהג הוא לעלות ביום ראשון
ו. אנשים שלא נודע מה עלה בגורלם אם הם שבויים או נעדרים ומתברר אחרי יום השלושים כי נרצחו ,יעשו שאלת חכם אם צריכים לשבת שבעה וכיצד
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו