קראתי את מאמרו של אבי רט, שכותרתו: "קודקוד, כאן יהודי-ישראלי, עבור", מאמר שבא להצביע על האחדות והחסד – הלא שגרתיים – הנחשפים לאור המבצע.

כשקראתי קריאה חוזרת את המאמר – נבהלתי. ראיתי כיצד הניכור לחברה החרדית, "השד החרדי" (על משקל "השד העדתי") עולה, וגובר על הרצון לאחדות. לאורך המאמר, רט משבח את כל עמ"י על האחדות והשותפות. לקראת סיום המאמר, הוא פונה לאבינו שבשמיים, ומבקש ממנו לראות את מה שמתוקן בנו ולהתעלם ממה שעדיין לא. מה הם הדברים שמהם הקב"ה מתבקש להתעלם?

הראשון, הוא התקשורת ותכניה. מקובל. והשני, הוא הציבור שלא נושא בנטל. רצה לומר: אבינו שבשמיים, יש לך עם נפלא (כלומר חילונים ודתיים), הם ממש נפלאים וצדיקים כולם, אחד אחד. אבל יש קבוצה קטנה, "הכבשה השחורה" שלנו, שהם לא משהו. הם לא חלק מהכלל, הם לא צדיקים. אבל, מעודד רט את אבינו שבשמיים, אל תדאג, יש להם תקווה, "עוד יבוא יום שגם הם יתפכחו".

אציין שתי נקודות מדוע לענ"ד טועה רט בדבריו:

הראשונה: האם החרדים לא יודעים חסד מהו? האם הם לא אלו שהקימו מספר מפעלי חסד בקנה מידה לאומי? יד שרה, זכרון מנחם, עזר מציון ועוד, מוכרים למישהו? אלו מפעלי חסד שעובדים כל השנה ולא רק כעת. בנוסף, יש כעת קבוצות חרדים היורדות לדרום לחלק צ'ופרים לחיילים, או מבקרות בבתי החולים, ויש מהם הלומדים תורה להצלחתם ומתפללים לשלומם.

הנקודה השנייה: האם החרדים לא נושאים בנטל המלחמתי? הרי היכולת שלנו לנצח במלחמה היא לא רק בזכות הכוח הצבאי, אלא גם בזכות העוצמה הרוחנית של עמ"י, שנבנית בראש ובראשונה ע"י לימוד תורה, קיום מצוות, וחיי קדושה וטהרה. וכן ההיפך, כאשר יש באומה אנשים חוטאים, הכופרים בתורה ומחללים מצוותיה, הם מרחיקים את השכינה מהמחנה. אם נחבר את הזכויות הרוחניות שיש לחרדים (ולשאר שומרי התורה והמצוות) יחד עם מסירות הנפש המעשית של הלוחמים (כולל אלו שלא שומרי תורה ומצוות) – נקבל הצלחה במלחמה. "יבואו אלו ויכפרו על אלו", ו"כל ישראל ערבים זה בזה". ככלל, אין ספק שהחרדים תורמים למדינה לא פחות מכל ציבור אחר! אלא שכל ציבור תורם בדברים שהוא טוב בהם.

לגבי השויון "בנטל": לדעתי, יש חיוב מהתורה על כל בחור בישראל – להתגייס לצבא בלי יוצאי דופן. אך באותה מידה יש חיוב מהתורה על כל ישראל – לשמור תורה ומצוות. "הנטל", שהוא בעצם זכות גדולה, כולל בתוכו את כל המצוות כולן, ולא רק את מצוות המלחמה. אם נעשה מאזן, ונשווה את רמת שמירת המצוות בצבורים השונים בעמ"י – הציבור החרדי לא יצא עם פחות זכויות משום ציבור אחר בעם.

לסיום, רוח האחדות המנשבת כעת בעם כולו, יכולה להיות הזדמנות גדולה עבורנו, הציבור הדתי, לפתח הערכה וכבוד לציבור החרדי, כשם שאנו חשים כלפי הציבור החילוני. ובאהבת ישראל הזו נזכה לגאולה שלימה ולבנין ביהמ"ק במהרה.

==

הרב איתן קופמן הוא ר"מ במכינה בעלי