ענקית הטכנולוגיה גוגל חוגגת היום 25 שנים להיווסדה. לפני כרבע מאה הכירו זוג הסטודנטים היהודים לארי פייג' וסרגיי ברין האחד את השני בקמפוס של אוניברסיטת סטנפורד, ושם החליטו להקים חברה אשר תארגן את כלל המידע העולמי ותהפוך אותו לנגיש ויעיל לכלל העולם.

תחילה התארח מנוע החיפוש על השרת של אוניברסיטת סטנפורד ומשרדי החברה שכנו במוסך השייך לידידה של השניים. ורק במרץ 99 עברו השניים למשרד משלהם בעמק הסיליקון.

המשרדים החדשים של גוגל במאונטיין ויו, קליפורניה (צילום: שאטרסטוק)

בגוגל בחרו לציין את היום הזה בדודל ייחודי במנוע החיפוש, ולהציג 25 רגעים שהיוו נקודות ציון משמעותיות בחייה של החברה, הנה לכם כמה מהם.

ההשראה ליצירת גוגל תמונות והטרגדיה שהובילה לגוגל חדשות

בשנת 2001 השתתפה ג'ניפר לופז בטקס פרסי הגראמי, שמלת הורסאצ'ה שלה הדהימה את הנוכחים, והפכה לשאילתה הפופולרית ביותר בגוגל באותה תקופה, אולם אז התוצאות שעלו היו קישורים וטקסטים, מה שהקשה על הגולשים למצוא את התמונה המבוקשת. זה היה הרגע בו קיבלו בגוגל את ההשראה ליצור את 'גוגל תמונות'.

עוד מאורע שהתרחש באותה שנה והשפיע על ענקית הטכנולוגיה היה הפיגוע הנורא במגדלי התאומים ב11/9, בעקבות המאורע הטראגי אנשים רבים נאבקו למצוא מידע אמין בזמן החיפוש, בכדי לענות על הצורך הזה השיקו בגוגל בשנת 2002 את 'גוגל חדשות', עם קישורים לאוסף מגוון של כתבות לסיפורים המתרחשים בזמן אמת.

מגדלי התאומים (צילום: מתוך ויקיפדיה)

ההשקה לכבוד פתיחת App Store

בשנת 2008 עם פתיחת חנות האפליקציות App Store של אפל הושקה אפליקציית Google Mobile הראשונה באייפון, תכונות כמו השלמה אוטומטית ו"המיקום שלי" הפכו את החיפוש לקל יותר עם פחות לחיצות על מקשים, והיו מועילות במיוחד במסכים קטנים יותר. 

עוד חידוש שהציגה גוגל באותה שנה היא היכולת לחפש באמצעות קול באפליקציית Google Mobile, עם חיפוש קולי, אנשים יכולים לחפש בקול בלחיצת כפתור. כיום, חיפוש קולי פופולרי במיוחד בהודו, שם אחוז ההודים המבצעים שאילתות קוליות יומיות הוא כמעט פי שניים מהממוצע העולמי.

גירסה ראשונית של חיפוש קולי בגוגל (קרדיט: google)

הצעתה של אם דואגת שהובילה להצגת קווי חירום

בשנת 2009 בעקבות הצעה ששלחה אם דואגת שהתקשתה למצוא מידע על בקרת רעלים לאחר שבתה בלעה משהו שעלול להיות מסוכן יצרו בגוגל תיבה למוקד לבקרת רעלים בראש תוצאות דף החיפוש, מאז הוגדלו קווי החירום שמופיעים בחיפושים הקשורים לרגעים קריטיים כמו מניעת אובדנות ועוד.

בשנת 2012 החליטו להציג בגוגל את 'גרף הידע' – אוסף עצום של אנשים, מקומות ודברים הקשורים זה לזה כדי להקל על קבלת תשובות מהירות, בחיפוש שמות של סלבריטאים, ערים וקבוצות ספורט מופיעים חיפושים ושמות של אנשים הקשורים לחיפוש שבוצע.

גרף הידע בגרסתו הראשונית (קרדיט: google)

זמני עומס ומודלים לחיזוי שיטפונות

ב-2015 הושקה התכונה המאפשרת לראות זמנים פופולריים בחיפוש ובמפות כדי לעזור לאנשים לראות את השעות העמוסות ביותר ביום כשהם מחפשים מקומות כמו מסעדות, חנויות ומוזיאונים. ב-2016 השיקו את Discover המציג לגולשים בדף הבית במובייל תוכן המותאם לתחומי העניין שלהם.

ב-2018 יצרו בגוגל מודלים לחיזוי שיטפונות כדי לעזור לאנשים להתכונן טוב יותר למצבי חירום, תחילה הושק הכלי בהודו וכיום עם השימוש בבינה המלאכותית הורחבה אזהרת השיטפונות ל-80 מדינות ברחבי העולם.

אזהרת שיטפונות בגוגל (קרדיט: google)

הכלי שיעזור לכם עם מנגינה שנתקעה בראש

בשנת 2020 הציגה גוגל יכולות מרשימות עם השקת האפשרות לזמזם מנגינה שתקועה לכם בראש ואינכם זוכרים את השיר המלא, על ידי שימוש במיקרופון החיפוש גוגל מזהה את המנגינה שזמזמתם ומציג התאמת שירים פוטנציאליים שתוכלו לחקור ולמצוא מידע על השיר והאמן המבצע.

ב-2022 יצרו בגוגל דרך חדשה לחיפוש על ידי שילוב של טקסט ותמונות. כעת ניתן לצלם תמונה של מוצר מסוים, ערכת האוכל למשל, ולהוסיף את השאילתה "שולחן קפה" כדי למצוא שולחן תואם. התכונה שהושקה לראשונה בארה"ב, זמינה כעת ברחבי העולם בנייד, בכל השפות והמדינות שבהן Lens זמין.