בית המשפט העליון קיבל את בקשתו של שר המשפטים ודחה את הדיון בבג"צ על כינוס הוועדה לבחירת שופטים ל-19 בספטמבר. הדיון היה אמור להתקיים ביום חמישי הקרוב, ונדחה ב-12 יום ליום שלישי בעוד שבועיים.

אתמול קיבל לוין מהיועצת המשפטית לממשלה אישור לייצוג עצמאי בדיון בעתירה נגדו בבג"ץ ובהרב-מיארה הודיעה לו כי היא מאשרת את הבקשה. בעקבות כך ביקש לוין שהות נוספת כדי שעורכי דינו יוכלו לדון בתיק לפני הגשת תשובה.

היום הגישה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, את עמדת המדינה לעתירות שהוגשו בעניין כינוס הוועדה לבחירת שופטים ובחירת נציגת הממשלה לוועדה, ופעם נוספת הביעה את עמדתה נגד שר המשפטים, יריב לוין והממשלה וטענה כי על לוין לכנס במידי את הוועדה לבחירת שופטים.

במכתב אותו שלחה לבג"ץ נימקה מיארה את החלטתה  וציינה כי כבר כ-16 חודשים חלפו מאז מועד כינוסה האחרון של הוועדה וכשמונה חודשים ממועד הקמת הממשלה. בעקבות זאת הבהירה מיארה: "היועצת המשפטית לממשלה סבורה כי קמה כבר עתה החובה על שר המשפטים לכנס את הוועדה לבחירת שופטים וכי על הממשלה לבחור את נציגתה בוועדה".

היועמ"שית טוענת: "צפי לחוסר של 53 תקנים של שופטים"

היועמ"שית טענה כי על פי נתונים שהעבירה הנהלת בתי המשפט קיים צורך במינוי תקני שופטים רבים שהתפנו, ועד לסוף השנה צפוי חסר של 53 תקנים, כולל תקנים שהתווספו. בעקבות זאת ובעקבות העומס הרב על השופטים בישראל טענה היועמ"שית כי שר המשפטים, יריב לוין חייב לכנס בהקדם את הוועדה ולא לדחות את כינוסה.

מיארה הוסיפה והבהירה כי על הוועדה להיות מכונסת בהקדם למרות שעדיין לא התמנתה שרה מהממשלה שאמורה לשבת בהרכב המכריע הכולל 9 חברים. לטענתה: "הוועדה מוסמכת לפעול גם בהרכב "קטוע", כל עוד לא פחת מספר חברי משבעה".

לוין כתב לה אתמול: "הנני דוחה מכל וכל את האמור במכתבך, ואין לי אלא לחזור על הדברים שכתבתי במכתבי אלייך מיום 30 לאוגוסט 2023 , דברים המדברים בעד עצמם" כתב לוין והוסיף: "נוכח מצב הדברים שיצרת גם בעניין העתירות שבנדון, בשל עמדותייך הקיצוניות והלעומתיות כדבר שבשגרה לעמדת הממשלה, ובמענה לשאלה שהפנית אליי לעניין אופן ייצוגי בעתירות שבנדון, אני נאלץ להודיעך כי גם הפעם הזו אדרש לייצוג עצמאי".

עוד הוא הסביר במכתבו את תפקיד היועמ"ש מבחינתו: "תפקיד היועץ המשפטי לממשלה הוא לייצג את הממשלה ואת חבריה ולא לאלץ אותם להזדקק פעם אחר פעם לייצוג עצמאי".

"פגיעה קשה בשלטון החוק"

כזכור, בשבוע שעבר השיבה גלי בהרב מיארה למכתבו של לוין וכתבה: "נוצר רושם מוטעה לפיו הייעוץ המשפטי לממשלה בהנהגתי אינו מקדם באופן שוטף, ענייני, מקצועי ובהתאם לדין את מדיניות הממשלה ועשייתה. המציאות הפוכה לגמרי. תפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הוא לסייע לממשלה בגבולות הדין, ומערך הייעוץ המשפטי לממשלה ופעל יד ביד עם כל ממשלה לקידום העשייה הממשלתית על כל מרכיביה. הדברים נכונים כמובן גם ביחס לממשלה הנוכחית".

עם זאת, מיארה הבהירה כי "חובתו המקצועית של הייעוץ המשפטי הוא להתריע בפני הממשלה מפני מהלכים מנוגדים לדין. זוהי המשמעות של שמירת הסף – זהו תפקידו של הייעוץ המשפטי לממשלה. ביטול או התעלמות מרכיב שמירת הסף בתפקידו של הייעוץ המשפטי, למשל בדרך של השתקה כשהממשלה פועלת בניגוד לדין – פוגעים פגיעה קשה בשלטון החוק".

"הייעוץ המשפטי לממשלה בהנהגתי, ימשיך למלא את תפקידו לסייע לממשלה להגשים את מדיניותה בגבולות הדין, ויעצב, ככל הניתן, פתרונות משפטיים חוקיים לקידום עשיית הממשלה, גם כאשר מתעוררים קשרים משפטיים" הוסיפה היועמ"שית. "לצד זאת, ציפייה לפיה הייעוץ המשפטי לממשלה יחטא לתפקידו ויימנע מלשקף לדרג המדיני את המצב המשפטי לאורך יחריש קולו במסגרת בירור עתירות בבית המשפט אן יירתע מלשמש כשומר סף – היא ציפייה לא לגיטימית. היענות לה תפגע פגיעה קשה בשלטון החוק, בתקינות עבודת הממשלה, ולמעשה בציבור"