הרכבת הקלה בגוש דן נפתחה בתרועה רבה ובתקווה להגעה מהירה אל היעד הנכסף מבלי לעמוד בפקקים. אולם מתברר שהמציאות אחרת, אי העמידה בזמנים עדיין ניכר.

מעשה שהיה כך היה: ביום שני ה-21 באוגוסט בשעה 17:00 החליטה עדן תושבת תל אביב לעשות את דרכה מתחנת אלנבי להקוממיות , היא פתחה את האפליקציה שהראתה נסיעה של 22 דקות. "נשמע מצוין, עד כדי כך שאפילו שווה לי לקחת אותה למרות שאח"כ יש לי הליכה של 10 דק ליעד המדויק שלי – זה עדיין שווה יותר מאוטובוס שלוקח לו 50 דק להגיע סיפרה עדן. אך בפועל הנסיעה ארכה פי שניים והיא הגיעה ליעד לאחר 45 דקות. היא מצביעה על כך שהעיכוב התרחש באזור דרום יפו – בת ים, אולם לקראת סוף הנסיעה בבת ים חל שיפור.

(צילום מסך: עדן רונן)

לדבריה של עדן, הבעיה נעוצה בין היתר שאין העדפות ברמזורים לרכבת הקלה, מה שהופך את אורך הנסיעה כפול מהזמן. "אם בסוף המהירות של הרק"ל מעל הקרקע היא כמו של אוטובוס שתקוע בפקק אז כל הקטע היעיל שבה יורד לטמיון. חיכינו כל כך וציפינו. מזל שלפחות יש חלקים שהיא עוברת מתחת לאדמה, המהירות באמת כמו שצריך והיא מקצרת זמני נסיעה – כרגע זו ההצדקה היחידה לנסיעה בקו האדום".

מקרה דומה התרחש אצל נוי המתגוררת בראשון לציון. ביום שלישי ה-22.8 היא לקחה את הרכבת מתחנת הקוממיות בבת ים לכיוון תחנת אלנבי בתל אביב בשעה 15:00 ובחזור בשעה 16:20. על פי האפליקציה כל כיוון אמור לקחת 22 דקות, בפועל היא נסעה כ- 55 דק' לשני הכיוונים. לדבריה "אותו הזמן שלקח לה להגיע גם באמצעות הרכב לאותו המקום,. הרכבת כל עוד היא לא תחתית והיא עילית, היא נוסעת לאט ברמה של מתקן שעשועים לילדים, סופר איטית, אני חושבת שאישית לא אשתמש בה".

אביחי מגבעת שמואל מספר שקרה לו מקרה דומה, ב24.8 הוא עלה לתחנת הרכבת "כט' בנובמבר" בבת ים הממוקמת שתי תחנות אחרי הקוממיות, משם עשה את דרכו לעבר תחנת אליפלט שהיא תחנה לפני אלנבי, הנסיעה ארכה לו כחצי שעה.

ארגון "15 דקות": "לתת עדיפות לרמזורים"

בארגון "15 דק" המקדם תחבורה ציבורית זמינה ואיכותית בישראל, מציינים כי פתרון לבעיה נעוץ בנושא תעדוף הרמזורים . לדבריהם: ״כדי שהרכבת הקלה תהיה באמת יעילה – חייבים להעניק לה עדיפות ברמזורים. לא ייתכן שפרויקט שהושקעו בו כל כך הרבה כסף, זמן ומשאבים לא יוכל לרוץ כמו שצריך על המסילה ולהיות מה שהוא אמור להיות – אמצעי יעיל לקיצור זמני הנסיעה.

לדבריהם: "כרגע נסיעה בחלק העילי של הרק״ל לוקחת זמן רב מידי וגם גדול בהרבה מן ההערכות שמצוינות באפליקציות התחב״צ השונות – מה שרק מראה כי עם עדיפות ברמזורים ניתן לקצר את בזמנים בגדול. אנו קוראים מכאן לעיריות בת ים, תל אביב יפו ופתח תקווה, וכן למשרד התחבורה – לפעול במשותף ובהקדם האפשרי לקידום ההעדפה ברמזורים״.

מחברת תבל, מפעילת הקו האדום של הרכבת הקלה נמסר: "חווית הנסיעה והשרות לנוסעים בתחנות לאורך הקו האדום עומדים בראש מעיינינו ואנחנו משקיעים משאבים ומאמץ רבים כדי שלנוסעים תהיה חוויית שרות איכותית ונעימה. מבדיקה שערכנו מתברר כי העיכובים שדיווחו הנוסעים נגרמו כתוצאה מחפץ חשוד שנמצא ברכבת וחייב בדיקה של אנשי הביטחון שלנו. הסיבה למהירות באיטית בחלקים קשורה להעדפה ברמזורים ונמצאת בטיפול כל הגורמים האמונים על הנושא ואנחנו מקווים שהפתרון יימצא במהרה".

מחברת נת"ע נמסר בתגובה: "לאורך תוואי הקו האדום יש 51 צמתים מרומזרים. כרגע נעשה כיול שהרכבת תזכה בעדיפות וגל ירוק. זה בהליך אבל ייקח זמן."