הקו הראשון של הרכבת הקלה בגוש דן יצא לדרך: בטקס שנערך היום (ה') במרכז התפעול של הרכבת הושק הקו האדום "הדנקל" שיחבר בין בת ים לפתח תקווה. היא צפויה לעבור בין הערים, בת ים, תל אביב-יפו, רמת גן, בני ברק ופתח תקווה כשהנסיעה הראשונה תצא מחר (שישי) לדרכה מפתח תקווה בשעה 5:40 בבוקר.

אורכו של הקו הוא 24 ק"מ, מהם 12 ק"מ מתחת לפני הקרקע. בקו 34 תחנות, מהן 10 תת-קרקעיות ו-24 במפלס הרחוב. המרחק בין התחנות העיליות הוא כ-500 מטר, ובין התחנות התת קרקעיות – כקילומטר. הקו האדום צפוי להסיע כ-80 מיליון נוסעים בשנה. הקו האדום מנוהל ומתופעל על ידי חברת תבל מטרו, המעסיקה כ-350 עובדים ובהם נהגים, אנשי תפעול ואחזקה ועובדי מרכז הבקרה, שכולם יחד מחויבים להעניק לנוסעים חוויית נסיעה נוחה, נגישה ובטוחה.

רגב על חולדאי: "לא הגיע בגלל פוליטיקה קטנה"

במעמד הטקס ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא דברים: "אלה שתומכים בנו ואלה שמתנגדים לנו – כולם ישתמשו ברכבת הזאת. זהו יום חג לישראל. אנחנו מגשימים היום את חזון התחבורה של ישראל – הבטחנו ואנחנו מקיימים. הבטחנו לחבר בין הערים ובתוך הערים ובין המדינות – ואנחנו עושים את כל שלושת הדברים".

(צילום: משרד התחבורה)

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב בירכה גם היא: "זהו יום היסטורי, וכמה סמלי שהיום אנו חונכים קו שמהותו הוא "חיבור". דווקא בימים של פילוג והקצנה, הקו החדש מלמד אותנו לחבר ולגשר על השונה -בין תושבי בני-ברק לתל אביבים, בין השכונות הוותיקות של בת ים למגדלי העסקים החדשים ברמת גן, בין ותיקי גבעתיים לגרעינים הצעירים בפתח תקווה. קו אדום עם כל הגוונים שיתרום לאיכות החיים של מיליוני אזרחים".

רגב שלחה עקיצה לרון חולדאי שהחרים את הטקס. "הזמנתי את כל ראשי הרשויות, אני שמחה שכולם הגיעו, אבל אחד לא הגיע בגלל פוליטיקה קטנה".

מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן: "זהו יום חג לכל תושבי מטרופולין גוש דן ולכל אזרחי ישראל, ובעזרת השם נחגוג עוד רבים כאלה עם חנוכתם של הקווים הבאים ברשת הסעת ההמונים שתכסה את כל גוש דן מצפון לדרום וממזרח למערב. אנו נכנסים לתקופת הרצה של הרכבת".

(צילום: משרד התחבורה)

מוקדם יותר היום (ה'), ראשי מחאת השמאל פנו היו למשטרה ולבג"ץ על מנת למנוע את חסימתם של עשרות כבישים בתל אביב בעקבות הגעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו לביקור בתוואי הרכבת הקלה שנפתחת השבוע לציבור. באופן אבסורדי, ראשי מחאת השמאל שבחודשים האחרונים חסמו צירים מרכזיים ברחבי המדינה, פנו למשטרה בדרישה לבטל את החסימות שנועדו לצרכי אבטחת ראש הממשלה בטענה ל"חופש התנועה".

כזכור, הקמת הקו האדום ארכה כששמונה שנים, מאז הריסת גשר מעריב בשנת 2015. פתיחת הקו האדום היא השלב הראשון של רשת הסעת המונים שתכסה את כל חלקי גוש דן, אשר תכלול את הקו הירוק והקו הסגול שהעבודות ההקמה שלהם מצויות בעיצומן, את רשת קווי המטרו ורשת קווי אוטובוס מהירים BRT.