בין שמיעת מהדורת חדשות אחת לאחרת שמספרות על גילויי האלימות במדינת ישראל – נשמע השבת גם את הסיפור של פרשת "כי תצא".
הפרשה עוסקת בטיפול בשלל בעיות חברתיות ויש בה פסוק מכונן: "כי היה באיש חטא משפט מוות והומת ותלית אותו על עץ – לא תלין נבלתו על העץ". כאשר אין ברירה ונאלצים להוקיע חוטא "על העץ" למען יראו וייראו – לא משאירים את הגווייה שלו בביזיון לעיני כל; מדוע? "כי קללת א-לוהים תלוי". גם כאשר אדם נכשל ואין מנוס מליטול את חייו – לא ניטול ממנו את צלם א-לוהים שלו. עונשו של החוטא אינו נעשה מתוך שנאה אישית – it's nothing personal – הפושע יקבל את עונשו המלא אולם בקור רוח ובשמירה על כבוד האדם.
הסיבה שאנשים טובים מפחדים מלהיכנס למאבקים היא עקב החשש "ללכלך את הידיים". הפחד שהעיסוק יתסיס את הצדדים הרעים בנפש שלנו ("אני לא בנוי לזה" וכו'). בני תורה אמיתיים מנהלים את המאבקים הציבוריים והפרטיים שלהם לשם שמיים. הם לא שונאים אישית – לא את הערבים, להבדיל- לא את האנרכיסטים ולא את מי שחסם להם את החנייה. הם פשוט נאבקים במזיק תוך כבוד לצלם א-לוהים שבו, וגם המאבק שלהם יראה בהתאם.
זהו עיקרון נכון גם לעבודה הנפשית של חודש אלול שבה אנו "תולים על עץ" את החטאים שלנו. אנו לא מוותרים לעצמנו אבל נזהרים "לא להלין את נבלתנו"; לא לשפוך את התינוק עם המים ולהחליט שאנו מושחתים מיסודנו והמצב חסר סיכוי. אמנם חטאנו, אבל תמיד נותר בנו צלם א-לוהים, ותמיד ניתן לתקן; בעולם הזה או בעולם הבא.
מה דעתך בנושא?
5 תגובות
0 דיונים
אלי
אם הוכחת אותו בדברים קשים עד שהוא שונאך, כדרך שאמר דוד (תהלים קלט כא): "ובתקוממיך אתקוטט", אל תתחרט על אותה קטטה, כי אם תתחרט ותבקש ממנו מחילה, אז יתחזק בטעותו",...
אם הוכחת אותו בדברים קשים עד שהוא שונאך, כדרך שאמר דוד (תהלים קלט כא): "ובתקוממיך אתקוטט", אל תתחרט על אותה קטטה, כי אם תתחרט ותבקש ממנו מחילה, אז יתחזק בטעותו", וברבינו יונה (משלי י"ז, ט"ו): "ומי שאינו שונא את אויבי ה' ומרחיקם, הרי הוא מחזק את ידיהם ונותן להם כח שלילי על העם", ובראשית חכמה (שער היראה פרק ט"ו): "והשנאם מכניע את כח הקליפה ומגביר את כח הקדושה בעולם", עכ"ל.
המשך 22:47 27.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
"שיהיה האדם מקנא לשם קדשו, שונא את משנאיו ומשתדל להכניעם במה שיוכל, כדי שתהיה עבודתו יתברך נעשית וכבודו מתרבה. והוא מה שאמר דוד עליו השלום (תהילים קל"ט): "הלא משנאיך ה'...
"שיהיה האדם מקנא לשם קדשו, שונא את משנאיו ומשתדל להכניעם במה שיוכל, כדי שתהיה עבודתו יתברך נעשית וכבודו מתרבה. והוא מה שאמר דוד עליו השלום (תהילים קל"ט): "הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים וגו'", ואליהו אמר (מלכים א' י"ט): "קנא קנאתי לה' צבאות וגו'".
המשך 22:45 27.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלי
"אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו בכגון זה לא דיבר...
"אם הוא עומד במקום שיש אפיקורסים המתקוממים על התורה ורוצים לעשות איזה תקנות בעניני העיר ועי"ז יעבירו את העם מרצון ה' ופתח בשלום ולא נשמעו דבריו בכגון זה לא דיבר הב"י מאומה ומצוה לשנאתם ולהתקוטט עמהם ולהפר עצתם בכל מה שיוכל ודהמע"ה אמר הלא משנאיך ד' אשנא ובתקוממיך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים וגו'
המשך 22:44 27.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלכסנדר
שלחו לו מחלה קשה
11:06 25.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רשע זקוק לתליה
לא לשכוח בסחף ההומניזים...ביהדות נלחמים בחוטאים ובבוגדים עד חורמה {מעשה עכן...}...אבל כשמוצא הדין "לא מלינים" כי קללת אלוהים תלוי...
13:19 24.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר