"קרן קימת לישראל, עוד מימי ראשית הציונות, שמה לה למטרה לפתח את הארץ. בפיתוח הקרקע, בקליטת עלייה ובחינוך ציוני, והאתגרים האלו לא הסתיימו". כך אומרת לנו יפעת עובדיה-לוסקי, יו"ר דירקטוריון קק"ל. היא מתארת את מרכזי המורשת של קק"ל ככאלה "המקפלים בתוכם את כל המרכיבים של סיפור ציוני מופלא – מקום בו בני הנוער מקבלים כלים ומיומנויות, מטכנולוגיה ועד שירות משמעותי בצה״ל.
ההתמקדות בבני הנוער שגרים באזורי הפריפריה החברתית והגיאוגרפית מהווים כלי אפקטיבי לצמצום פערים בחברה הישראלית ואת הפירות נראה בשנים הקרובות. אנו מאמינים שלכל ילד וילדה יש את היכולת להצליח ולהגיע להישגים משמעותיים, חשוב שניתן להם את הכלים ואת המעטפת לעשות זאת״.

שבעה מרכזים חדשים יפתחו בפריפריה
מטרת המרכזים הינה להוביל לצמצום פערים בחברה, בין הפריפריה למרכז ולמתן שוויון הזדמנויות, וכך "להגדיל את היכולת למוביליות חברתית ולמימוש הפוטנציאל הטמון בנערים ובנערות", כך אומר לנו מי שמנהל את מרכזי המורשת של קק"ל, איל כהן.
הוא מתאר את הפעילות הענפה של המרכזים הקיימים ומציין כי "כרגע יש שני מרכזים פעילים, אחד בנוף הגליל שנפתח ב- 2018 והשני בקריית מלאכי הפעיל מ- 2020. בשנתיים הקרובות יפתחו עוד שבעה מרכזים: בשדרות, אופקים, עכו, בית שאן, מגדל העמק, צפת וקריית שמונה. "הבית", כפי שקורא לזה איל נראה כמו סביבת עבודה שיתופית, מותאם לדור ה-Z , מרווח, חדשני, מודרני ובעל סביבת עבודה מאפשרת ומזמינה.

לכל אחד מותאמת תכנית אישית
הנערים והנערות המגיעים למרכז מבחירה שלהם, מקבלים תגבור לימודי חינם בדגש על מקצועות ה STEM, קורסים של העצמה והעשרה, העצמת תחושת המסוגלות, שייכות לחברה הישראלית והכוונה להמשך הדרך וכל זה על בסיס ערכים ציוניים. איל מתאר כי קהל היעד העיקרי הינו תלמידי החטיבה העליונה בעיר. התלמידים מגיעים אחרי הצהריים כמו סטודנטים באוניברסיטה, כאשר לכל תלמיד מותאמת "חליפה" אישית שנרקמת עבורו. "אחד רוצה להשתפר באנגלית, שני במתמטיקה, נער נוסף מעוניין במדעי המחשב או ללמוד להטיס רחפן. כל אחד מרכיב לעצמו תכנית על פי בחירתו ומתחייב להגיע אליה".
התוכנית מבוססת על בחירה מסביר איל, "חושפים את הנער/ה לכל מה שיש לבית להציע, לחוויית הערך שיקבל, הוא עובר ראיון ומתחיל להשתתף וללמוד לפי התוכנית שלו. בגלל שהנער בוחר בתוכנית והמרכז בוחר בו יש לנו יכולת לבנות עמו מערכת יחסים בוגרת, שונה ממה שרגיל אליו ובעזרתה אנו חווים עמם פחות בעיות משמעת, מוטיבציה ללמידה גדולה יותר, הנער בוחר לרצות להשתפר בתחומים שחשובים לו, וכל זה נעשה בעזרת כלים ומיומנויות של המאה ה-21 שאנחנו מנסים לפתח ולצייד את הנערים בהם".
המרכז מוביל תוכניות המעצימות את הנוער והופכות אותו ממקבל לנותן. כדוגמת, תכנית "פיתגורס"- תלמידים מלמדים תלמידים צעירים מהם, תכנית נוספת בה נערים מלמדים אנשים מבוגרים להשתמש בסלולר, תוכניות לחגים שהנערים מפעילים דוכני הפעלה לקהילה ועוד.

בגרות איכותית עם מגמות עשירות
הפעילות האינטנסיבית הניבה הישגים. איל מתאר כי "בשנה שפתחנו את מרכז מורשת קק"ל בנוף הגליל נרשמה עלייה של 15% בזכאות לבגרות". אך מוסיף כי "הדגש במרכז הוא לא רק להוציא בגרות אלא להוציא בגרות איכותית. המטרה היא להעלות את הנערים מ-4 יח' ל-5 יח', לעודד לימודי מדעים וטכנולוגיה". הישג גדול שקרה לאחרונה בקריית מלאכי הוא פתיחת מסלול למדעי המחשב ואפשרות לגשת לבגרות במרכז מורשת קק"ל, בשיתוף עם בתי הספר. מדובר במסלול שבעבר לא הייתה אפשרות לתלמיד/ה לבחור בו. מרכז מורשת קק"ל ראה בכך חשיבות גדולה והביא מורים, השקיע בציוד ומשאבים כדי לאפשר לנערים שבוחרים במדעי המחשב לגשת לבגרות בסיוע מלא של המרכז. כיום לאור הדרישה הגדולה מגמת מדעי המחשב צפויה להיפתח בבתי הספר.
חשוב לציין כי בגרות איכותית כיום הינה מדד המבטא את הפערים החינוכיים בין הפריפריה למרכז, ולפערים אילו ישנה השפעה מכרעת בהמשך מסלול חייו של התלמיד/ה בפריפריה, על אופי המסלול הצבאי שיוכל לבחור, היכולת להתקבל להשכלה גבוה, השתכרות עתידית, ולבסוף כל זה מתכנס למוביליות חברתית.

הנערים מספרים: "זה הבית השני שלי"
חגי בן חמו, בן 16, משתתף קבוע במרכז קק"ל בנוף הגליל מספר: "זה הבית השני שלי, אני יכול להגיע לבקש עזרה בלימודים, לשחק, לדבר עם הצוות מהבוקר עד הערב במיוחד בחופש הגדול". חגי מתאר תוכניות לימוד לצד תוכניות ערכיות שמשולבות בטיולים, הפעלות ולימוד על עבודת צוות. ניכר מדבריו כי חגי אוהב את המרכז בכל ליבו. הוא מתאר שבחופש הגדול הם נמצאים במרכז כל היום והמדריכים נותנים מענה לכל הצרכים, גם הלימודיים, גם הערכיים, גם המהנים ואפילו הקולינריים.
בחופש הגדול הנערים והנערות במרכז קק"ל יכולים לבחור בין קורסים שונים: קורס גלישה הכולל הסעות לים שלוש פעמים בשבוע, קורס נגרות בו החניכים בונים ספסלים, כסאות ומוצרים מעץ, קורס שיווק דיגיטלי ועוד. במקביל, נערכו טיולים ברחבי הארץ שכללו פעילויות ותחרויות מים מיוחדות. חגי מוסיף "אני אמשיך ללכת עד סוף כיתה י"ב, זו אפילו לא שאלה, אין משהו אחר שממלא לי את הזמן". הוא מתאר את השיפור הרב שהתלמידים עשו בציונים "מ-60 עברנו לציונים של 80, ומי שהיו לו 80 עבר ל-100, לא צריך מורה פרטי הכל מקבלים במרכז". הלימודים מתקיימים אחד על אחד עם מורים פרטיים. חגי מוסיף "זה לא רק מורה זה חבר, אתה בוחר בקשר, אתה מתחבר אליו דרך המשחקים והטיולים".
גם בנושא הזהות הישראלית משקיעים במרכז, פעילויות סביב יום השואה, יום הזיכרון וכדו' הם חלק בלתי נפרד מהמערכת "למדתי המון במרכז על אירועים שקרו בהיסטוריה שלא הייתי מודע אליהם, אפילו פיגועים שהיו והמדריכים שזכרו אותם סיפרו לנו עליהם, זה נתן לי הסתכלות אחרת על יום הזיכרון". כדי להתקבל למרכז מספיק להביע נכונות ורצון. חגי מתאר כי המרכז שינה אצלו את הבחירות לגבי העתיד, במרכז הוא נחשף לראשונה לצעירים שעושים שנת שירות לפני הצבא וזה גרם לו להחליט להתנדב גם לשנת שירות משמעותית כזו.

"מרכז קק"ל הציל אותי"
גם ירין פרץ, בן 17, משתתף קבוע בפעילות במרכז קק"ל בקרית מלאכי. הוא סיפר לנו: "עברתי תקופה קשה בבית והגעתי למרכז והם פשוט הצילו אותי". ירין מתאר כי הגיע למרכז בהמלצת שכנתו רכזת חברתית בקק"ל. הוא הגיע בהתחלה כדי לפגוש חברים ומשם התפתח גם לעזרה בלימודים "עם המורה שלי לאנגלית אני בקשר עד היום". ירין מספר על העזרה וההכוונה שקיבל בדרך לצו גיוס ובהחלטה לגבי השירות, בעקבות המרכז הוא החליט ללכת לשירות צבאי קרבי. ירין משתף כי הוא השתתף בפגישות עם משלחות מחו"ל "משלחת אחת הגיעה מלונדון עם נערים בני גילינו הם שהו בשדה בוקר ואנחנו עברנו איתם את המסע שלהם, זו הייתה חוויה מיוחדת, קיבלתי ביטחון לדבר אנגלית שוטפת, הכרתי אנשים מדהימים". שנה אחת ירין אף היה פרזנטור של הקבוצה בהאקטון הייטק, הוא השתתף בתחרות וייצג את המרכז. לבסוף, הוא מוסיף בהתרגשות, "את בת הזוג שלי גם הכרתי דרך המרכז".
הרעיון שמניע את הפעילות הוא כאמור צמצום הפערים. איל כהן מנהל המרכזים, מביע בכאב "במקומות בהן המצב הסוציו אקונומי גבוה מערכת החינוך מועשרת בתקציבים, תלמידים מקבלים העשרה, לומדים מדעים במקומות יוקרתיים, יש יתרון עצום לתושבי המרכז. בפריפריה אין השקעה בחינוך, אין משפחה שיכולה לתת לנער מורה פרטי, אין תמיד דחיפה להישגים וכאן נכנס המרכז ונותן מענה לנערים ונערות. כשאנחנו רואים עד כמה הם מתפתחים, פורחים ומצליחים זה הדלק שלנו".
חיזוק דור העתיד במדינה
אבי מוסן, מנהל אגף חינוך וקהילה בקק"ל מוסיף כי: "החטיבה לחינוך ולקהילה בקק"ל פועלת לצמצום פערים בפריפריה לטובת חיזוק דור העתיד במדינה ושמה דגש על חינוך לציונות ולמצוינות. פרויקט מרכזי מורשת קק"ל מהווה פרויקט דגל מרכזי ומשמעותי".
תוכניות נוספות שקק"ל מפעילה במטרה לצמצם את הפערים: תכנית "מעוף", הפועלת כיום ביותר מ- 50 רשויות ברחבי הארץ ומסייעת לקהלים שונים באוכלוסייה באמצעות סבסוד תוכניות חינוכיות משמעותיות בנושאים של ציונות, מורשת וסביבה, סיורים להכרת הארץ ופעילויות שיא לאורך השנה.
מוסן מוסיף: "לאחרונה הקמנו בקק"ל גם את מחלקת "נוער בסיכוי" שנועדה לתת הזדמנות לנערים ונערות נושרים לתעסוקה ולהשתלבות בחברה. בנוסף, אנו פועלים בשיתוף פעולה עם מסגרות החינוך הבלתי פורמאלי, כגון מועצת תנועות הנוער, מועצת ארגוני הילדים והנוער ומועצת המכינות הקדם צבאיות, לקידום ערכים, מנהיגות ואהבת הארץ. נמשיך להשקיע מאמצים ומשאבים כדי להביא למצוינות ולשוויון הזדמנויות לאוכלוסיות הזקוקות לכך בחברה הישראלית".
הכתבה בשיתוף קק"ל
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים