אחת הטקטיקות הצה"ליות הפשוטות אך גם היעילות ביותר היא זו של גירוי-תגובה: הצבא מייצר עילה כלשהי המעודדת מחבלים לצאת ממקום המסתור, רק בשביל ליפול לידיהם של חיילי צה"ל.
לא אֶתְהֶה כאן לגבי הלגיטימיות של התחבולה הצבאית הזו (אשר הוגדרה כבלתי חוקית ביחס לאזרחים שנעצרו לאחר שהודחו לביצוע עבירה בידי המשטרה, כל זמן שלא היה קיים מראש מידע מבוסס כי הם ביצעו פשעים חמורים). כל זמן שהיא נעשית בידי כוחות מדינתיים, של מדינה בעלת שלטון חוק דמוקרטי.
אך מכיוון שבישראל ממילא יש ערבוב וזליגה מתמדת בין "צבא העם" ל"עם שהוא צבא", כלומר לשימוש באזרחים ככלי אסטרטגי צבאי לכל דבר ועניין, הרי שגם הטקטיקה הזו זולגת עתה אל מחוץ לצבא, והיא הופכת לכלי החדש של מפעל ההתנחלויות.
הטקטיקה: עיבוי נוכחות צבאית שמובילה לצמצום נוכחות פלסטינית
קוסאי מעטאן נורה למוות בליל שבת קודש, אחרי עימותים אלימים עם יהודים שהגיעו לאדמות הכפר הפלסטיני בורקה. יהודי נוסף, ככל הנראה היורה, נפגע קשות בידי פלסטינים. הגרסאות בנוגע להשתלשלות העניינים חלוקות, אבל אסור לאפשר לפרטים לטשטש את המהלך הכללי: נניח רגע לשאלה מי תקף ראשון; ניתן אף לקבל את הטענה כי הירי נעשה לשם הגנה עצמית, ושאלמלא הירי יהודים היו עלולים לקפח את חייהם.
כל אלו אינם אליבי שאחר מעשה, אלא חלק מהיגיון מתוכנן וידוע מראש, שבמסגרתו יהודים, חמושים בנשק ובעיקר חמושים בגב מדינתי, "חותרים למגע" (שוב, השאלת השפה הצבאית לטובת הפעלת כוח בידי כוחות לא מדינתיים) למול אוכלוסייה פלסטינית אזרחית, בכדי להביא לגירוי שיוכל להצדיק תגובה: ירי לשם "הגנה עצמית" ב"מחבלים" פלסטינים.

למעשה, במידה רבה מאוד זו האידיאולוגיה של מפעל ההתנחלות כולו – להציב "ישובים", כלומר, אזרחים, בנקודות אסטרטגיות על מנת לייצר חיכוך שיכריח את עיבוי הנוכחות הצבאית שם, ובהתאם את צמצום מרחב המחייה הפלסטיני. אל מול הטענה הזו, ראשי ההתיישבות הקפידו תמיד להדגיש כי זכותם של יהודים להתגורר בארץ ישראל איננה מכוונת להביא לפגיעה או לנישול של הפלסטינים הגרים שם.
הפגיעה (ככל שהייתה נכונות להכיר בה, במקום לטעון כי על הפלסטינים באיו"ש להודות לנו על איכות החיים והפרנסה שאנחנו מספקים להם) הייתה תופעת לוואי מצערת שיש להשתדל ולהימנע ממנה, והיא בוודאי לא חלק אינטגרלי מהאידיאולוגיה של תנועת ההתיישבות.
בשל כך, בין השאר, הקפידה המדינה ו"ההתיישבות הרשמית" על ההבחנות, הבעייתיות לכשעצמן, בין אדמות מדינה לאדמות פרטיות, בין התיישבות חוקית ובלתי חוקית, בין מחבלים ובין אוכלוסייה אזרחית, ועוד.
נטילת חיים, רק לשם הגנה עצמית
ניתן לומר שכל אלו היו רק משחקי מילים אסטרטגיים, חלק מהצורה שבה לשון החוק הבירוקרטית מכבסת ומטהרת את שרציה (דוגמאות מההיסטוריה יש למכביר); אכן, חמישים השנים האחרונות העלו ספקות עמוקים בנוגע ליכולת להתיישב ביהודה ושומרון מבלי שתהיה כרוכה בכך באופן אימננטי פגיעה חמורה ובלתי נסבלת בזכויות האדם הפלסטיניות. אולם לכל הפחות הייתה קיימת השאיפה , או האשליה, כי הדבר אפשרי.
אבל כל זה שייך לעבר. אם בעבר נהגנו לרחוץ בניקיון כפינו ולהתנער ממוות של פלסטינים בידי פורעים יהודים בטענה כי אלו עשבים שוטים וכי ידינו לא שפכו את הדם הזה, היום שוב אין עוד צורך להתנצל. הרב של בית-אל נפגש עם תושבי מאחז עוז ציון, ממנו ירדו הפורעים היהודים, ומשבח את הפורעים על כך שהתגוננו וקמו על אלו החפצים להורגם.

שרים וחברי כנסת ממהרים גם הם לשבח את הפצוע היהודי אשר הגן בגבורה מפני המחבל הפלסטיני. ידינו שפכו את הדם הזה – כפיים. בכל ערוצי התקשורת הדתיים האירוע מוצג כהגנה עצמית כנגד ניסיון לינץ' ברועים תמימים. משל לשודד הפותח באש בשוד בנק שהסתבך. גם שם, מזווית מסוימת ומעוותת מאוד, ניתן לומר כי מדובר בהגנה עצמית. הוא הרי פתח באש רק כאשר חש בסכנה, והמשטרה בוששה מלבוא.
מה שמדהים הוא כמה מהר התרגלנו לתופעה הזו, של נשק אזרחי שמופנה כלפי פלסטינים; של יהודים שומרי מצוות היורדים בלילי שבתות לכפרים פלסטינים לכלות בתים, מכוניות, ואם צריך , רק לשם הגנה עצמית , גם ליטול חיים. בתוך התעמולה הרצחנית הנוראית שבתוכה אנחנו לכודים, חשוב לומר שוב ושוב ושוב בפשטות ובירור: לא תרצח.
"רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער"
כמה בנאלי. לא תרצח. מצווה פשוטה כל כך, טריוויאלית, ודווקא על הבנאליות הזו צריך להתעקש עכשיו יותר מתמיד. בצירוף מקרים מוזר, בזמן הרצח בבורקה, בליל שבת קודש פרשת עקב, קראתי בספר המצוות של רבי סעדיה גאון, שם הוא מונה בתוך תרי"ג המצוות, כאחת המצוות הראשונות בעבודת ה', את האיסור לעבוד את ה' בחסידות ובתפילה מתוך צביעות.
במוצאי שבת, כאשר נתקלתי בתמונתו המבהילה של אלישע ירד, עם הפאות העבות והארוכות וכיפת הצמר הגדולה, נשבר ליבי בקרבי. כמו אלישע, גם אני גדלתי בתוך דור ציוני-דתי שכָּמַהּ לדתיות רדיקאלית, שהשתעמם מן הבורגנות הדתית של הדור הקודם, מן העליצות של בני עקיבא, ומההסללה המתישה והבינונית להחריד שבה הציפייה הייתה שכולנו נהיה המקף המחבר (בין תורה ומדע, בין מדינה והלכה, בין דת ולאום, בין מחויבות והתחברות, בין רגש לשכל).
רבותינו הדהדו לנו את תלונתו המפורסמת של רבי נחמן – "רציתי שתהיו כחיות הנוהמות ביער", וכשהבטנו בהם טעינו לחשוב שהבעיה שהובילה כישלון לעמוד בציפיותיו המשיחיות של רבי נחמן נעוצה בתחילת המשפט – "נכון אתם אנשים כשרים".
בבואה יהודית של סרטים אדומים עם צלבי קרס
בתוך שלל "האופציות הדתיות המלהיבות" שהילכו עלינו קסם, הפאות הארוכות והעבות היו סמל לפנטזיות עמוקות על דתיות בלתי-מתחנחנת, סמי-כנענית, מלאת צמר וחום. דתיות אנטי-בורגנית שלא מפחדת מלכלוך, מלאת גאווה, לא מחקה ולא מתנצלת, ושהאסתטיקה והאנרגיה החסידית המוטמעת בה יסייעו להתגבר על תחושת החנק והסדר של החוק הדתי, ועוד יותר מכך גם מזה של הסדר והחוק החברתי.
אבל לנוכח הדם שנשפך והכפרים שמועלים בלהבות (כבר? עדיין לא?), ההתלהבות מזמן התחלפה בבושה. בניגוד לכמה מחברי, אני מאמין שדווקא כעת עלינו לשאת בגאון את הכיפה, כסמל ליראת-שמים, על ראשנו, ושזו טעות איומה להסירה מפאת הבושה המתחוללת.
האסון הרוחני שנקרא מפלגת הציונות הדתית הוא רק ההוכחה כי עלינו לתבוע בעלות, ובעיקר אחריות מחודשת על השימוש שלנו בתורה ומצוות ובקדוש-ברוך-הוא. אבל אי אפשר להתעלם עוד מהצימוד האידיאולוגי-אסתטי שטמון בפאות העבות ובכיפות הצמר.
בלב כואב, סמלים אלו הפכו לבבואה היהודית של החולצות השחורות, של הברדסים הלבנים עם חורי העיניים, של הסרטים האדומים עם צלבי הקרס, ומשכך הפכו לאופנה אידיאולוגית שיש לאוסרה מדין דרכי האמורי, המקדשים, כפי שכתבו חכמים, את המוות ואת האלימות על גופם. במציאות הנוכחית, אין צביעות גדולה מהמשך ההתנופפות של סמלים אלו ברוח.
קולם של האנשים הכשרים אינו נשמע
נוער הגבעות איננו סתם פרי באושים אלא הגולם שנוצר מין הניסוי החברתי-דתי הזה (וזהו ביטוי אחד בלבד, כפי שניתן היה לראות למשל בסרט על המדרשיה), ששותפה לה החברה הדתית לאומית כולה. עכשיו, החיות נוהמות ביער לילות שלמים, אבל אנשים כשרים כבר כמעט ואינם, או שקולם אינו נשמע עוד מבין היללות.
בתוך השתיקה המביכה; עצימת העיניים והקריצה; ההלל לפורעים, ומאחזי העיניים, צריך לקרוא בקול וללא מורא: עַל הַר גָּבֹהַ עֲלִי לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלָ͏ִם הָרִימִי אַל תִּירָאִי אִמְרִי לְעָרֵי יְהוּדָה הִנֵּה אֱלֹהֵיכֶם.
והאלוהים הזה אוסר על יהודים לרצוח.
=
ד"ר שרגא ביק הוא חוקר דתות, נמצא השנה בפוסטדוקטורט במדעי היהדות באוניברסיטת ייל בארצות הברית.
מה דעתך בנושא?
37 תגובות
7 דיונים
מושיקו
שקרן דרכי האמורי זה פיאות מקדימה ומאחורה הפיאות זה להפך מדרכי האמורי אתה רוצה הוכחה אקדמית יה חסר אמונה רכה לוח תבליט בלשצר תראה את בני ישראל נראים שם ברסלברין...
שקרן דרכי האמורי זה פיאות מקדימה ומאחורה הפיאות זה להפך מדרכי האמורי אתה רוצה הוכחה אקדמית יה חסר אמונה רכה לוח תבליט בלשצר תראה את בני ישראל נראים שם ברסלברין אחש על אחד תפסיקו לשקר זה מסיונריות חילונית
המשך 16:40 14.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מושיקו
שקרן דרכי האמורי זה פיאות מקדימה ומאחורה הפיאות זה להפך מדרכי האמורי אתה רוצה הוכחה אקדמית יה חסר אמונה רכה לוח תבליט בלשצר תראה את בני ישראל נראים שם ברסלברין...
שקרן דרכי האמורי זה פיאות מקדימה ומאחורה הפיאות זה להפך מדרכי האמורי אתה רוצה הוכחה אקדמית יה חסר אמונה רכה לוח תבליט בלשצר תראה את בני ישראל נראים שם ברסלברין אחש על אחד תפסיקו לשקר זה מסיונריות חילונית
המשך 16:40 14.09.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נורמאלי
מאמר הזוי לאן האתר הזה עוד ידרדר...
16:23 11.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מבקר עיתונות חופשי
לגיטימי ואף מוערך להביא לעיתים גם דעות שונות מהשיח המגזרי השגור. אין לגיטימיות להשוות יהודים לנאצים! השואה היא ערך מקודש! * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון...
לגיטימי ואף מוערך להביא לעיתים גם דעות שונות מהשיח המגזרי השגור. אין לגיטימיות להשוות יהודים לנאצים! השואה היא ערך מקודש! * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. קל וחומר כתבה.
המשך 04:05 11.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדעון ארליך
אתה תפעל למען זה שהיהודים הנפלאים המוסרים נפשם למען עמנו ולמען ערי אלוקינו ישבו במאסר כל חייהם ויסבלו מעינויים בידי רשעים כמוך. אתה תכתוב כחוקרן ליצן בדחן נגד היהודים...
אתה תפעל למען זה שהיהודים הנפלאים המוסרים נפשם למען עמנו ולמען ערי אלוקינו ישבו במאסר כל חייהם ויסבלו מעינויים בידי רשעים כמוך. אתה תכתוב כחוקרן ליצן בדחן נגד היהודים שאתה שונא להיות חלק מהם , כשהחלום שלך ששונא ישראל חילוני שמאלני יגיד לך שלמרות שאתה כזה כאילו קצת דתי אתה בכל זאת אולי קצת כאילו בסדר.
המשך 17:59 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זאב
אם אתה אמיתי, אתה צריך לקרוא לפירוק המדינה היהודית בארץ ישראל. מה שעושים המתנחלים והגבעונים, לא שונה במאומה ממה שעשו כאן בעליה הראשונה השניה קום המדינה עד 67. נלחמו, הרגו,...
אם אתה אמיתי, אתה צריך לקרוא לפירוק המדינה היהודית בארץ ישראל. מה שעושים המתנחלים והגבעונים, לא שונה במאומה ממה שעשו כאן בעליה הראשונה השניה קום המדינה עד 67. נלחמו, הרגו, ירשו, הורישו ובנו את המדינה. לא מסכים? תתעדכן עם חבריך האדמאים, שיסבירו לך על איזה אדמות ועוול יושבת מדינת ישראל הזכה והשמאלנית. אז מה? בשביל זה המצאנו את בקו הירוק. המצאה גאונית. מה שלנו היה מותר וצריך, למתנחלים זה אסור ורוע וכל המילים היפות שכתבת. בסדר, מותר לומר שהתעייפתם, שלא מתאים לכם לשלוט על עם זר, ובגליל ובנגב? לא עם זר? ומה עם הפליטים מ48? זה לא הדיון, כמו שאומרים אצלכם. אז אתה לא אוהב את המתנחלים, סבבה, זכותך. חובתך להיות כנה עם עצמך ולהסביר למה לשמאל היה מותר להרוג ולגרש. בצורה חוקית ומוסרית. וזכותינו וחובתינו להאמין בתורה ובמצוות ישוב הארץ. ואתה יודע, הסכסוך הזה לא כזה מיוחד. זה קורה וקרה במאות מקומות בעולם. אז הפאות הפריעו לך? נו, שוין...
המשך 14:52 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רונן
שוב ריקוד מה יפית אל מול השמאלנים כנגד שורש הרצון העליון של האומה הישראלית כולה! גידול פאות מביע את הדרגה היותר עליונה של נשמת האומה! כל דעה שאינה לכוליות...
שוב ריקוד מה יפית אל מול השמאלנים כנגד שורש הרצון העליון של האומה הישראלית כולה! גידול פאות מביע את הדרגה היותר עליונה של נשמת האומה! כל דעה שאינה לכוליות עליה בחזקה כוללת של נשמת הדור אינה ברת השגה כלל! ולכל עלינו לחזק את חלוצי הגבעות מגודלי הפאות הזועקים את אמירת האומה כולה. ואין שיח ושיג לנו אם אותם שאינם בדעת כלל האומה הישראלית ונשמתה היותר עליונה ויצאים נגדה, שכן לא רק כנגד דעת תורה הברורה הם יוצאים אלא כנגד רצון האומה כולה בנשמתה היותר עליונה. האם כותב המאמר יוצא חו"ח כנגד ההיגלות הברורה עכשיו ממש של הקץ המגולה? האם טחו עיניו מלראות את ההתגשמות האקטואלית של מאמר הדור?
המשך 11:08 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
חבורה של פורעים שמחפשת ריב בשביל התירוץ לפגוע בקבוצה חלשה מהם. הם ידליקו את כל המדינה ומזרח התיכון, מה אכפת להם?
11:02 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם גרליץ
גדולה. מה השטויות האלה של עוד יהודי מתוסכל? שרגא ביק העתיק מעיתון 'הארץ' ולא חידש מאומה.
08:36 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
משה
זה ד"ר? "ידוע" כך מבסס 'חוקר' את מה שהוא חוזה בדמיונו הקודח כעובדות? מצטרף לרמאים הרוצים ולדובר צה"ל שמדברר אותם)? סרוגים - מהאתם מביאים כל הגיג של כל טמבל עם תואר?
08:13 10.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר