כולנו מכירים את התופעה הזו: ערימת ספרים ליד המיטה שאת כולם התחלנו לקרוא ולא סיימנו, מסך מחשב מלא בכרטיסיות פתוחות במקביל, חדר כושר שנרשמנו אליו עם המון מוטיבציה ונטשנו. ברור לנו שזו לא הדרך הנכונה.
בפרשה שקראנו בשבת משה רבנו מזהיר את העם: "כָּל הַמִּצְוָה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת". רש"י מתעכב על המילה "כל", ודורש מאיתנו שלמות בעשייה. כך הוא מסביר את הפסוק: "אִם הִתְחַלְתָּ בְּמִצְוָה – גְּמֹר אוֹתָהּ!". אם התחלת במשימה בעלת ערך – אל תזנח אותה אחרי שחלפה ההתלהבות הראשונית.
הרי בכל דבר משמעותי יגיע בוודאי שלב שבו תידרש למאמץ והשקעה. ייתכן ויתגלו סיבוכים בדרך, סביר להניח שחלק מהדברים שתידרש אליהם יהיו אפורים ומשעממים ואולי סתם תתעייף.
לכן, אל תיתן לדברים לבלבל אותך ולגרום לך לוותר ולקפוץ לפרוייקט הקורץ הבא. אל תשאיר כרטיסיות פתוחות בחיים. תתמקד במשימה שלפניך, תתמסר אליה, תתמיד ותשקיע בה עד שתביא אותה לידי מימוש.
מה דעתך בנושא?
7 תגובות
1 דיונים
משה אהרון
בס"ד. שמא תרומתי לעולם התורה. ------------------------------------------- מי שחש בריתמוס המיוחד של נאומו האחרון של משה על כל פני חומש דברים , חש ואפילו כדי ידיעה ממש. שמשה הותיר בכוונת מכוון מרחבים...
בס"ד. שמא תרומתי לעולם התורה. ------------------------------------------- מי שחש בריתמוס המיוחד של נאומו האחרון של משה על כל פני חומש דברים , חש ואפילו כדי ידיעה ממש. שמשה הותיר בכוונת מכוון מרחבים סוברניים לדורות הבאים להוסיף ולבאר כמוהו את דברי התורה. וודאי דבריו שלו ובמקרה שלנו מטבעות לשונו המיוחדת אשר מופעים אך בחומש דברים . והנה, לעניות דעתי, משה גם הותיר בידינו שני אדנים היפים לצורך האמור. מין "מטבעות ביאור" אדירות הראשונה הביטוי : "כל המצווה". צירוף זה דומה מופיע לראשונה בנאומו כאמור. ... ומטבע הביאור הנוסף עקרון העל של : "הטוב והישר". כאמור הצירוף : "כל המצווה" ייחודי כמדומה אך לחומש דברים . המילה "כל" היא תוספת מיוחדת של משה שראו כך נכתב בספר שמות : "ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה" והנה באותו העניין בחומש דברים , הוסיף משה לראשונה את המילה : "כל" . לאמור : וְאַתָּ֗ה פֹּה֮ עֲמֹ֣ד עִמָּדִי֒ וַאֲדַבְּרָ֣ה אֵלֶ֗יךָ אֵ֧ת כׇּל־הַמִּצְוָ֛ה וְהַחֻקִּ֥ים וְהַמִּשְׁפָּטִ֖ים אֲשֶׁ֣ר תְּלַמְּדֵ֑ם וְעָשׂ֣וּ בָאָ֔רֶץ אֲשֶׁ֧ר אָנֹכִ֛י נֹתֵ֥ן לָהֶ֖ם לְרִשְׁתָּֽהּ׃. ולא עוד שהוסיף והקדים משה,להעמיד את "כל המצווה", לפני החוקים והמשפטיים. משה ביקש להעשיר אותנו לעניות דעתי : בחידוש מופלג. שאומנם לכאורה הכוונה בביטוי : "כל המצווה" למצוות : "ואהבת את ה' אלוהיך" שהיא ראש לכל המצוות ותכלית כולן . אבל משה כאמור בשינוי כאמור, ביקש לרבות ולהקדים את המקבילה של אהבת ה' . והיא : "ואהבת לרעך כמוך ". שהרי גם אותיות המילה "כל" = "לך". איזו היא המצווה שהיא גם לך ובעבורך - היא היא : מצוות אהבת הריע. חיזוק לכך גם ניתן לראות שברוב הפסוקים בהם מופיע הביטוי : "כל המצוה" קיום מצווה זו הוא תנאי לירושת הארץ. בלי אהבת הריע ואהבת אחים אין ירושת הארץ . נקודה. ירושת הארץ וההתנחלות בה לעולם לא תצלח על חשבון אהבת הריע והזולת. [אהבת ואחדות כלל ישראל] לפיכך אם קולי היה נשמע יש לראות בצירוף הייחודי של "כל המצוה" כמכוון למצוות ואהבת לרעך כמוך . שהרי מימלא בלי אהבה קודמת זו ל"צלם" לא ניתן להיות מוכשר וראוי לקיים : ואהבת את ה' אלוהיך". [ הביטוי "צלם הקודם לאלוהים מחייב כאמור שקיום מצוות "צלם אלוהים" אהבת הצלם הקודמת לאהבת ה' ותנאי לה]] משה אהרון
המשך 11:06 08.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רפי קצנלסון
מאוד נבונה ובעלת אמונה בקדוש ברוך הוא
06:28 08.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שרה א
מעוחם לא אמרה דבר של טעם לא כחילונית ולא כחרדית
19:51 07.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אלעד אשר תבור
סיון, אני עוקב אחר השיעור השבועי הקבוע שלך בערוץ מאקו ואפילו שולח אותו לבן שלי בחו"ל. חשוב לי לשתף אותך בקושי שלי שאישה חכמה כמוך ונשים בכלל לא כשרות לעדות בבית...
סיון, אני עוקב אחר השיעור השבועי הקבוע שלך בערוץ מאקו ואפילו שולח אותו לבן שלי בחו"ל. חשוב לי לשתף אותך בקושי שלי שאישה חכמה כמוך ונשים בכלל לא כשרות לעדות בבית דין רבני. בעיני זה המאבק של הדור שלנו ביהדות. שיוויון אמיתי לנשים. מה גם שיש לנו מודל לחיקוי דבורה נביאה והשופטת. הפגיעה שההלכה הנוכחית עושה לנשים מרחיקה את עם ישראל מהתורה. אשמח לדבר איתך באופן אישי אלעד תבור
המשך 08:42 07.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
המתחיל במצווה אומרים לו - "חמור ! למה התחלת?"
03:37 07.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
cinege
דוסית מתחסדת.
18:50 06.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ע. ג
בתגובה ל: cinege
ניכרת אהבת חינם
20:11 06.08.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר