הקורונה אולי נראית לרובנו כמו זיכרון רחוק, אך השלכותיה ממשיכות להשפיע על המציאות הגלובאלית – כולל שוק הרכב. כיצד נוצר משבר השבבים, איך הוא משפיע על תעשיית הרכב – ובאיזה אופן המגמות העתידיות צפויות להשפיע על הכיס שלנו בעת רכישת רכב ומכירתו?
בחזרה לעבר: מה החל את משבר השבבים?
משבר השבבים הגיע לשיאו בתקופת הקורונה, אך החל למעשה מספר שנים קודם לכן. זאת בעקבות העלייה התלולה בביקוש לשבבים הנחוצים לייצור מגוון רחב של מכשירים אלקטרוניים – מטלפונים חכמים, מזגנים, מקררים ומחשבים ועד כמובן רכבים.
במהלך שנת 2020, עם התפרצות מגפת הקורונה, המשבר הלך והחריף בעקבות ההגבלות והסגרים שהובילו לשיבושים בייצור ובשרשראות האספקה. הריחוק החברתי הוביל לגידול חד בביקושים למכשירים אלקטרוניים דוגמת מחשבים ניידים, והחריף עוד יותר את משבר השבבים. לפי ניתוח שביצעה חברת המחקר גולדמן זקס, משבר השבבים פגע בלא פחות מ- 169 תעשיות שונות.
על חשיבות השבבים לתעשיית המכשירים האלקטרוניים ניתן ללמוד מהנתון הבא: למרות שבשנת 2021 יוצרו ע"י תעשיית השבבים כטריליון שבבים, ההיצע היה רחוק מלהדביק את הביקושים.
תמונת מצב עדכנית: האם משבר השבבים מאחורינו?
מחקר שבוצע ע"י תאגיד J.P. Morgan מגלה שבטווח הקצר צפויה התאוששות של ענף הרכב ממשבר השבבים עם צפי לגידול של 3% בייצור, מה שצפוי לתרום ליציבות ברמות המחירים. זאת בין היתר בעקבות התאוששות בשוק השבבים שהחלה בשנת 2022 ונמשכת לאורך שנת 2023, בין היתר בשל הגדלת כושר הייצור. אחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם, TSMC הטייוואנית, כבר החלה להפוך את הדיבורים למעשים ודיווחה על בניית קווי ייצור נוספים: האחד בדרום טאיוואן והשני באריזונה, ארה"ב, בהשקעה של 40 מיליארד דולר. ההשקעה במפעל באריזונה נחשבת לאחת ההשקעות הזרות הגדולות בתולדות ארה"ב.
במקביל, יצרניות הרכב מחפשות דרכים משלהן להתמודד עם הביקושים הגבוהים לשבבים. אחת האסטרטגיות של חברות הרכב היא להתאים את תהליכי הייצור להיצע השבבים הקיים. אם למשל ההיצע הקיים מצריך שימוש בשבבים של ספק אחר, בעלי אופי ואופן אריזה שונה, יתבצעו התאמות נחוצות בפס הייצור לצורך שילוב שבבים חדשים אלו.
אסטרטגיה אחרת בה נוקטות יצרניות הרכב היא חיפוש דרכים לשכתוב התוכנה לצורך הגדלת הפונקציונליות של כל שבב, והפחתת התלות בשבבים נוספים. בלית ברירה, ישנן יצרניות המייצרות רכבים ללא מערך התכונות המלא, כדי למזער את הפגיעה בכושר הייצור. במקרים מסוג זה, התקנת הרכיבים החסרים אמורה להתאפשר בהמשך.
האם ההתאמות שבוצעו ע"י יצרניות השבבים והרכבים מבשרות על סיומו הקרוב של משבר השבבים? לא בעתיד הנראה לעין: זאת בשל ההסתמכות ההולכת וגדלה של שוק הרכב, הכולל טכנולוגיות וחיישנים מתקדמים, על שבבים חכמים. גם הגידול המשמעותי בביקושים לרכבים חשמליים תורם להגברת הלחץ על שוק השבבים.
והתוצאה? עפ"י הערכות של חברת איסוף המידע אוטופורקאסט, גם בשנת 2023 המחסור בשבבים צפוי להשפיע על תעשיית הרכב, עם כ- 2.7 מיליון רכבים שלא ירדו מפס הייצור בעקבותיו. למרות שמדובר בחצי מהיקף המחסור שנרשם בשנת 2022 וברבע מהמחסור שנרשם בשנת 2021, המחסור עדיין מורגש בהיקפים נרחבים וצפוי לגלוש גם לשנת 2024.
מה יהיו ההשפעות הצפויות על מחירי הרכבים?
בשיאו של משבר השבבים, היצע הרכבים התכווץ והוביל להתייקרות חדה של הרכבים החדשים. המחסור ברכבים חדשים חלחל גם לשוק הרכבים המשומשים, וגרם להתייקרותם. כך למשל בעיצומה של מגפת הקורונה התרבו הדיווחים על מכירת רכבים משומשים במחיר הגבוה מהמחירון, בשונה מהמצב הרגיל בו רכבים אלה נוטים להימכר במחיר הנמוך מהמחירון. למרות שמשבר השבבים הצטמצם בשנתיים האחרונות, כמו שהבנו הוא עדיין כאן, וצפוי להמשיך ללחוץ את מחירי הרכבים החדשים כלפי מעלה.
לצד השפעות שוק השבבים, ישנם גורמים נוספים שמשפיעים על רמות מחירי הרכבים בישראל. אחד הגורמים שצפויים ללחוץ את המחירים כלפי מעלה היא האינפלציה הגלובאלית, שמייקרת את חומרי הגלם וכתוצאה מכך צפויה להוביל להתייקרות המחיר הסופי. בגזרת הרכבים החשמליים צפויה בישראל התייקרות מס הקנייה על רכבים חשמליים: במהלך שנת 2023 עלה מס הקנייה על רכבים חשמליים מ- 10% ל- 20%, ובתחילת שנת 2024 הוא מתוכנן לעלות ל- 35%. התייקרות זו, לצד מחסור חריף בחומרי הגלם הנחוצים לייצור סוללות, צפויים להוביל להתייקרות הרכבים החשמליים.
מדוע בעלי רכבים חשופים ליותר סיכונים במציאות החדשה?
ההתייקרות הרכבים בשנים האחרונות הובילה לגידול בסיכונים אליהם חשופים בעלי הרכב. לפי דיווח של חברת איתוראן, נרשם גידול של 53% בגניבות רכבים בשנת 2022, בהשוואה לשנה הקודמת: ככל שמחירי החלפים עולים, כך גדלה המוטיבציה לגנוב ורכבים ולמכור את החלפים שלהם.
התייקרות מחירי הרכב מגדילה את הנזק הפוטנציאלי לכיס גם בעת תאונה: ככל שמחירי הרכבים המעורבים בתאונה עולה, כך נהג ללא כיסוי ביטוחי מתאים חשוף לתביעות בסכומים גדולים יותר. אותו העיקרון חל גם כאשר הרכב נפגע באירועים כגון שריפה, סערה, מעשה זדון או רעידת אדמה.
העלייה במפלס הסיכון ובנזק הפוטנציאלי לכיס, מגדילה את החשיבות של ביטוח מקיף לרכב: בשונה מביטוח חובה שנועד לכסות נזקי גוף במקרה של תאונה, ביטוח מקיף אמור לספק הגנה נרחבת בעת פגיעה ברכוש – ברכב שלכם או ברכוש של צד שלישי (למשל פגיעה ברכב של אדם אחר). לכן, חשוב לוודא שיש לכם ביטוח מקיף לרכב, שיוכל להגן על הכיס מפני נזקים פוטנציאלים ששווים הכספי הולך ועולה. כך למשל הפניקס מציעה ביטוח מקיף הכולל מגוון נרחב של כיסויים, שבהם ביטוח צד ג' עם כיסוי מוגדל וביטוח מקיף עם כיסויים ייעודיים לרכבים חשמליים.
הכתבה בשיתוף הפניקס סמארט
מה דעתך בנושא?
0 תגובות
0 דיונים