תמכתי בהידברות שהייתה בבית הנשיא בכל מאודי. הצטרפתי לקבוצת שובתי הרעב שהפגינה ליד הכנסת ודרשה משני הצדדים להידבר.
בהפגנה בצומת עין הנציב, שאני בין מארגניה, הבענו באופן קבוע תמיכה בהידברות ובשינויים בהסכמה רחבה ואף הזמנו תומכי רפורמה לבוא להפגנה שלנו ולנאום בעד ההידברות (לא בעד הרפורמה, בכל זאת אנחנו מפגינים נגד ההפיכה המשטרית).
אבל היום אני נאלצת לומר שטעינו. כלומר, ברור שההידברות חשובה כדי לאפשר שינויים בהסכמה רחבה ואסור שאף צד יכריע את השני. אך מתברר שבשום שלב יוזמי הרפורמה, יריב לוין ושמחה רוטמן, לא היו נכונים לוותר על תוכניותיהם להשיג לממשלה כוח בלתי מוגבל. לראיה, כיום הם משתמשים בהידברות כדי לטעון שכביכול הייתה הסכמה בבית הנשיא בנוגע לביטול עילת הסבירות. והרי זה שקר וכזב.
חילי טרופר, גדול תומכי ההידברות, אומר באופן חד וחלק שלא הייתה שום הסכמה בבית הנשיא. מה שכן היה, זה הסכמה שאין חצאי הסכמות; או שמסכימים על הכל או שלא מסכימים על כלום. זו הייתה הדרך היחידה לוודא שנמנעים משיטת הסלמי.

הדבר היחיד שהשתנה בעקבות ההידברות הוא שמאז יריב לוין פועל באופן מתוחכם יותר ושקוף פחות. בניגוד לאותו ערב בתחילת ינואר, בו לוין הכריז על ההפיכה המשפטית ואף הציג זאת כשלב הראשון ב"רפורמת המשילות", כלומר: שינוי הועדה לבחירת שופטים, סירוס היועצים המשפטיים, ביטול עילת הסבירות והוספת פסקת ההתגברות, כל אלה תוכננו להיות רק השלב הראשון.
לוין תכנן גם שלבים נוספים, אבל היום הוא כבר לא מדבר על כך באופן גלוי. במתק שפתיים הוא מנסה למכור לנו את עילת הסבירות כאילו מדובר בשינוי מינורי שכבר הוסכם עליו, בטענה שגם השופט סולברג תמך בצמצום עילת הסבירות.
אין טעם לחזור להידברות עם מי שרוצים להשתמש בה באופן ציני
אבל אנחנו לא מטומטמים. עילת הסבירות היא עיקרון חשוב במשפט הישראלי ומקובל גם בבתי משפט אחרים בעולם. עילת הסבירות היתה קיימת הרבה לפני שאהרון ברק נבחר לבית המשפט העליון וצריכה להמשיך גם הרבה אחריו. נכון שהשופט סולברג כתב בעבר מאמר וטען שצריך לצמצם את השימוש בעילת הסבירות בכל הקשור להשקפות עולם של דרג נבחר.
אלא שבין זה לבין הסירוס המוחלט של עילת הסבירות בהצעה שהציג שמחה רוטמן בוועדה, אין דבר וחצי דבר. מה גם שלכולנו ברור שזוהי רק יריית הפתיחה. אחרי שיראו שביטול עילת הסבירות עבר בשקט, יעברו לשלבים הבאים. זו שיטת הסלמי שהופעלה בהצלחה בפולין. אם כך, ברור שאין טעם לחזור להידברות עם מי שכל רצונם להשתמש בה באופן ציני ולטעון להסכמות שלא היו כדי להמשיך לפרוס את הסלמי דק דק.
ועדיין, למרות הכל, לא טוב שצד אחד יכריע את האחר. אם כך יקרה, כולנו נפסיד. חייבים ללמוד מההיסטוריה שלנו. במיוחד בין צום י"ז בתמוז לצום תשעה באב כולנו צריכים לזכור את הסכנה במלחמת אחים ולהימנע משריפת האסמים. עלינו להיאבק בכל הכוח ולמנוע את ההפיכה המשטרית, כי אין לנו ארץ אחרת.

אין לנו עם אחר
ובמקביל, עלינו לוודא שאיננו מידרדרים חלילה למלחמת אחים, כי אין לנו עם אחר. קשה להכריע אם יש מקום במחאה גם לחסימת כבישים ושדות תעופה או שהנזק רב על התועלת. אומנם מחקרים מעידים על כך שמחאות מוצלחות בעולם התאפיינו בהתנגדות נחושה, גם כזו שעוברת על החוק, ובתנאי שאינה אלימה בשום אופן.
אלא שכשאני שומעת עד כמה אנשים כועסים ומתוסכלים מהפגיעה בחופש התנועה שלהם, לבי נחמץ בקרבי. לא נוכל להתעלם מכך. עלינו לבחור בדרך פעולה שמבהירה את נחישותנו, אך לא פוגעת באזרחים. התנגדות לא אלימה בהשראתו של מהטמה גנדי. זה הזמן של טובי המוחות לחשוב על רעיונות יצירתיים לבטא את המחאה במלוא עוצמתה, עוצמת הרכות.
==
פסית שיח היא מנהלת לשעבר של תיכון דמוקרטי, יהודי-פלורליסטי, כיום מלווה מנהלי בתי ספר, מורה למחשבת ישראל ומטפלת ב-Li.c.b.t. בוגרת האולפנה בכפר-פינס ומדרשת לינדנבאום.

מה דעתך בנושא?
39 תגובות
10 דיונים
עעע
תפסיקי לבלבל לנו את השכל , את מוטה לצד אחד , שטינקרית בעברית צחה . הרפורמה חייבת לעבור , את האנרכיסטים חייבים להעביר מהעולם . אין מדינה בעולם שעילת הסבירות...
תפסיקי לבלבל לנו את השכל , את מוטה לצד אחד , שטינקרית בעברית צחה . הרפורמה חייבת לעבור , את האנרכיסטים חייבים להעביר מהעולם . אין מדינה בעולם שעילת הסבירות היא חלק ממשפט חוקתי , למעט אנגליה , לפני שאת מפמפמת שטויות תעשי עבודה רצינית ולא פייקים , שבענו מהשטויות שלך . אתר סרוגים נותן לך במה כי מאות DNA שלך ...
המשך 15:29 12.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הפיכה משטרית?
כח בלתי מוגבל? הפיכה משטרית?
11:59 11.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבי ענקי
גם הפעם, הכותבת באה עם תפיסה חד צדדית ומציגה אותה כעובדות. 1. מטרת הממשלה לדעתה היא כוחנות, כוח בלתי מוגבל, ולא הגבלת הכוח הבלתי מוגבל של מערכת המשפט. 2. יש...
גם הפעם, הכותבת באה עם תפיסה חד צדדית ומציגה אותה כעובדות. 1. מטרת הממשלה לדעתה היא כוחנות, כוח בלתי מוגבל, ולא הגבלת הכוח הבלתי מוגבל של מערכת המשפט. 2. יש ויכוח בין הצדדים האם הייתה הסכמה. היא טוענת שהימין משקר וכהוכחה מביאה נציג שמאל שחולק על הימין. 3. היא מציגה כאילו הגענו למצב של שנאה והשמאל צריך לעצור אותו. היא מתעלמת מהעובדה שהשמאל הוא שמסית ומוביל לשנאה, ואילו הימין עשה מאמצים אדירים, כולל ויתורים, כדי למנוע מלחמת אחים.
המשך 01:22 11.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמאלימין
מלחמות עושים עם אויבים, הם לא אחים, הם רייך רביעי.
15:56 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אבג
מדינת ישראל כבר לא רק שאיננה מדינת חוק (ה״ממשלה״ לא לגיטימית ולעומד בראשה אסור לכהן כי הוא מפר את הסכם ניגוד העניינים שלו, לפי פסיקת בג״ץ), היא גם איננה דמוקרטיה,...
מדינת ישראל כבר לא רק שאיננה מדינת חוק (ה״ממשלה״ לא לגיטימית ולעומד בראשה אסור לכהן כי הוא מפר את הסכם ניגוד העניינים שלו, לפי פסיקת בג״ץ), היא גם איננה דמוקרטיה, והכנופיה בשלטון מנסה לקדם דיקטוטרה ממש מהר. האוכלוסיה לא תשרוד עוד שנתיים של זה, לא פיסית (אין מי שיילחם בחזבאללה) ולא כלכלית (הז׳ידים הטפילים לא יכולים לשתא את עצמם). אז כשהברירה היא שמד או מרד, מה אתם חושבים שיקרה? וזה לא ייחול ולא הסתה -- זו תחזית קרה.
המשך 14:15 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עעע
בתגובה ל: אבג
הקשקשן הכל מצוץ מהאצבע שעשתה אותך , טינופת ...
15:30 12.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יודל'ה
הטיפשים שזועקים 64 מנדטים כל היום וכל הלילה טיפשים מדי להבין שביטול עילת הסבירות הוא סוף הדמוקרטיה. שילמדו בדרך הקשה , מנשקי קמעות אנאלפביתים שמעדיפים שהמדינה שלהם תלך לעזאזל רק...
הטיפשים שזועקים 64 מנדטים כל היום וכל הלילה טיפשים מדי להבין שביטול עילת הסבירות הוא סוף הדמוקרטיה. שילמדו בדרך הקשה , מנשקי קמעות אנאלפביתים שמעדיפים שהמדינה שלהם תלך לעזאזל רק כדי להציל עבריין ממשפט .
המשך 10:24 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עעע
בתגובה ל: יודל'ה
אולי סופך
15:31 12.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אליקו
ברגע שהגדירו את "הידברות" או הכל או כלום, זה היה מתכון ברור לכשלון השיחות מראש. מתנגדי הרפורמה לא היו מוכנים לויתור זעיר ביותר, ובכך לשמור על ההגמוניה השולטת בבית המשפט...
ברגע שהגדירו את "הידברות" או הכל או כלום, זה היה מתכון ברור לכשלון השיחות מראש. מתנגדי הרפורמה לא היו מוכנים לויתור זעיר ביותר, ובכך לשמור על ההגמוניה השולטת בבית המשפט ללא עוררים, לא עובד כך
המשך 08:34 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אירוע שלא היה כמותו, בוודאות: מתן תורה ומעמד הר סיני זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם מתן תורה בהר סיני הינו אירוע ששינה את מהלכה של האנושות. היה זה מעין שלב חדש בבריאה. העולם שלאחר מתן תורה, אינו אותו עולם שהיה קיים לפני כן. בדור ה-26 לבריאה, כשניתנה התורה, העולם התייצב והגיע לתכליתו, תכלית שלה הוא ציפה החל מבריאת העולם, כמובא ברש"י (בראשית א', ל"א) בשם חז"ל. מתן תורה בישר על תחילתו של עולם חדש, עולם שבמרכזו ניצבת התורה. באותה שעה עצר העולם מלכת. הבריאה כולה דממה, הרקיע נקרע, התהומות נבקעו, הקב"ה נגלה לעמו בקולות וברקים והשמיע להם את עשרת הדיברות. כל עם ישראל שעמד למרגלות ההר ראה בעיניו את ההתגלות האלוקית שחרגה לחלוטין מדרכי הטבע. מכאן ואילך התחיל דף חדש בתולדות העולם והאדם. עם ישראל נצטווה ללמוד את התורה ולקיימה, ולהאיר באמצעותה גם לשאר באי העולם. העובדה שתורתנו ניתנה על ידי בורא העולם, עולה לעתים קרובות בעת עיסוק ביסודות היהדות. זאת משום שמקורה האלוקי של התורה מחייב שחיינו יהיו מותאמים לדרך זו וניזונים ממנה. לכן, חשוב מאד לתאר ולהסביר, לפחות בקצרה, מה אירע במעמד מרומם זה שהשפיע כה רבות, במישרין ובעקיפין, על תבל ומלואה. בתורה מודגש לא אחת שהמעמד הייחודי התרחש לעיני כל העם, וכולם היו עדי ראיה להתגלותו של ה' לעם סגולתו. נביא חלק מהפסוקים המתארים את שגב המעמד ואת השתתפות כל העם בנתינת התורה: בספר שמות (י"ט, ט') נאמר: "ויאמר ה' אל משה, הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך". ובפסוק י"ז נאמר: "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים מן המחנה, ויתייצבו בתחתית ההר". לאחר ההתרשמות הישירה של כל העם מהמחזה, נשמע קול האלוקים הנותן את עשרת הדברות לעמו (כ', א'-ב'): "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר. אנכי ה' אלקיך וגו'". גם לאחר נתינת עשרת הדברות נאמר (כ', ט"ו): "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים, ואת כל השופר ואת ההר עשן". למעמד זה יש את כל המאפיינים של אירוע היסטורי. תופעה שמעידים עליה מיליוני בני אדם, כל העם ללא יוצא מן הכלל, אינה אלא עובדה. מעמד הר סיני התרחש בפני 600,000 אנשים מבני 20 עד 60, מלבד זקנים, נשים וטף. מעמד הר סיני, מוזכר לאורך כל התנ"ך, כעובדה שאין כל צורך לשכנע באמיתותה. נביא את אחת הדוגמאות: בהקשר לבניית בית המקדש ע"י שלמה המלך נאמר: "אין בארון רק שני לוחות האבנים, אשר הניח שם משה בחורב, אשר כרת ה' עם בני ישראל בצאתם מארץ מצרים" (מלכים א', ח', ט'). דוגמה נוספת: אליהו הנביא (מלכים א', פרק י"ט) הגיע להר סיני, כפי שהוא מכונה שם בפסוק ח': "הר האלוקים חורב", ושם נגלה אליו האלוקים. הנקודה המאפיינת את מעמד הר סיני היא, כאמור, הפומביות. הכל היה גלוי לעיני כל. אלוקים התגלה לעיניהם, ואוזניהם שמעו את קול הבורא הדובר אליהם. כל העם ראה הכל בראיה חושית, והתעלה מאד ברוחניות, לנוכח כל מה שהתגלה לעיניו. עדות של מיליוני בני אדם אינה מסוגלת להיות, חלילה, אשליה. זהו מעמד היסטורי שיש לו את כל ההגדרות המאפיינות אימות היסטורי, חי וקיים. הבורא רצה להעניק לאנושות וודאות מוחלטת על מסירת התורה לעמו, ולכן הוא הופיע לעיני כל העם והשמיע את קולו העל-טבעי באוזניהם. כולם נוכחו בהתגלותו וראו את פרטי פרטיה. התגלות אלוקית זו בפורום המוני, כשכולם משמשים כעדי ראיה וכעדי שמיעה, אינה קיימת בשום דת אחרת, מלבד היהדות. מעולם לא התרחש אירוע נוסף, שניתן להיות בטוחים שהוא אכן התרחש, כמו מעמד הר סיני. מעמד זה מועבר מדור לדור מאב לבנו, ועל כך אמר רבי יהודה הלוי, כי תיאור האירועים עובר ב"קבלה הדומה למראה עיניים", מבחינת בהירותה וודאיותה (ספר הכוזרי מאמר א' אות כ"ה). מסורת הדורות, שעליה נרחיב את הדיבור בהמשך, מובילה גם אותנו, אנשי דורנו, למצב שבו כאילו רואים אנו בעינינו את כל המתרחש בהר. אין עדות חזקה יותר מהעדות של עמנו על מקורות יהדותו. מיליוני יהודים בכל תפוצות תבל חוגגים את חג הפסח ואת חג השבועות, ומספרים בשם אבותיהם שהעבירו להם את המסר, על נסי יציאת מצרים ועל מתן תורה, שחלו בתאריכים של חגים אלו. אותם יהודים קיבלו עדות היסטורית שעברה באופן מושלם לאורכן של שלושת אלפים ושלוש מאות שנה. בעדות זו לא חלו כל שינויים, והיא ממשיכה לעבור מדור לדור כביום נתינתה. מסירה מדויקת זו מהווה הוכחה שהדור הראשון, אבי המסורת, אכן היה עד ראייה למאורע זה בהמוניו. מעוצמת הוודאות של הדור הראשון, הצליח העם להנחיל עובדות אלו לדורי דורות. השכנוע המוחלט של הדור הראשון, הוא החי בליבו של עם ישראל גם בדורנו. כל אותם מיליונים שעמדו למרגלות ההר, כיוונו לרז שמלאכי השרת משתמשים בו, והכריזו (שמות כ"ד, ז'): "נעשה ונשמע". הכרזה זו ונכונות זו לקבל את התורה באופן מלא ובחפץ לב, נעשו באופן ספונטני ע"י כולם. לא היתה התייעצות מוקדמת של בני העם, זה עם זה, מה להכריז וכיצד. כל אחד לחוד הכריז בפה מלא ובבת אחת, כי הוא מוכן לקבל את התורה ומצוותיה, וליישמן באופן מלא. ההכרזה הזהה של מיליוני היחידים, הצטרפה להכרזה כללית ופומבית של כל העם. הכרתם ברצונו של הבורא להיטיב להם ולהעניק להם את הטוב ביותר, היא שהביאתם לנכונות לקבל את התורה ולקיימה. הם הבינו באופן ודאי ומוחלט שקבלת התורה עבורם ועבור הדורות הבאים היא הצעד החיובי, המועיל והטוב ביותר. מכאן נבעה ההסכמה שפרצה מליבם כאשר כולם כאחד הכריזו "נעשה ונשמע". הפסוק "פנים בפנים דבר ה' עמכם" (דברים ה', ד'),מלמדנו כי מעמד הר סיני היה מעמד נבואי, שבו כל בני העם הפכו לנביאים הרואים את ההתגלות האלוקית מול עיניהם. הפסוק: "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ', ט"ו) פותח לנו צוהר להיכלה של הנבואה ולהבנה מסוימת במהותה. זוהי תפיסה נרחבת מעל ומעבר ליכולת החושים, שעל פיהם ניתן רק להאזין לקולות ולא לראותם. זאת למרות שגם לאחר כל הניסיונות לקרב את הדברים מעט להשגתנו, עבורנו, שלא חווינו נבואה ואנו רחוקים מאד מהבנתה, תישאר חווית הנבואה עלומה, ואנו נחשבים בתחום זה כעיוור מלידה שלא יבין לעולם כיצד נראים צבעים. במעמד הר סיני, לפני נתינת עשרת הדברות, כתוב: "וירד ה' על הר סיני" (שמות י"ט, כ'). ביטוי זה כוונתו להורות שה' יצר עבור העם הניצב למרגלות ההר, אפשרות מיוחדת שבאמצעותה הוא יוכל לקלוט מסרים מהעולם שמעבר לחושים, שהוא יוכל להתרשם עמוקות מהמעמד האדיר העומד להתרחש. האלוקים "ירד", יצר אפשרויות חדשות לקליטה. כל העם זכה למפגש רוחני. מפגש, שהניסיון האנושי שלנו, של אנשים הנמצאים בתוככי החומר, אינו קולט אותו. יחד עם זאת, חוויית מפגש מופלא זה, טבועה בעומק תודעתנו, היא נותרה בעומק נשמתנו מאז אותו מעמד כביר. זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם כל העם. ולכן, הוא חותר, כאמור באופן סמוי, אל השלמות. תמיד מלווים אותו חוסר שקט ואי רצון לשקוט על השמרים. לנוכח תופעות שמימיות אלו, ששינו את עתיד העם, מן הראוי לתת את הדעת לכך שלאנשים ריאליים בדורנו קשה לעתים להתחבר למאורע נסי, למאורע החורג מדרך הטבע וממנהגו של עולם. הם החיים בתוככי מערכת החיים החומרית, קשה להם להתנתק ממנה ולהעפיל לגבהים. אולם עליהם לדעת שהאמונה באלוקים שברא את עולמנו, אמונה הטבועה בליבות הרבה מאד אנשים, גם היא הינה חריגה מגבולות הטבע. היא אמונה במי שהטבע נתון בידו כחומר ביד היוצר, והיא העפלה אל הטמיר ואל הנעלם מעינינו. לכן, על כל אדם להתרגל למחשבה זו. עליו להבין שהעולם כולו נברא בתהליך החורג מגבולות הטבע, ועליו להבין עוד שגם מעמד הר סיני, שהוא מעמד נורא הוד שכולו נס, התקיים בפועל לעיני כל העם. נפנה עתה לנקודה נוספת: התורה מזהירה את העם לשמור בזיכרונו את רישומו האדיר של מעמד הר סיני: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" (דברים ד', ט'-י'). זכירת המעמד לאורך הדורות מהווה את העוגן היציב שבו נאחז עם ישראל בשמירת המצוות. אין הוא זז מהן, ואינו מסיט את מבטו מאותה הבטחה שניתנה על ידו למרגלות ההר ונותרה לדורות עולם, היא הבטחת "נעשה ונשמע". הדתות העתיקות של האומות נזנחו או שונו, ואילו היהדות ממשיכה באותה נצחיות מלכותית, שהיא איתנה כמו חוקי הטבע הבלתי משתנים. האומות צפו בתדהמה בנאמנות ללא סטייה זו של עם ישראל לתורה ועל קרבנותיו למענה. על כך נאמר: "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה, בוז יבוזו לו" (שיר השירים ח', ז'). אהבת ה' ואהבת התורה חיות בלב העם לנצח. העמים לא יכלו להבין כי משמעות מעמד הר סיני עבור עם ישראל היא כי העם שהיה עד לנוכחות ה' בסיני, אינו שוכח זאת לנצח נצחים והוא מסור לליקחה לעולמים. מתוך הספר המומלץ "למרגלות הר סיני".
רעיון יותר פשוט וקל: שאת ומרב מיכאלי תוותרו על העקרונות שלכן שהמצאתן לעם היהודי אין אפשרות לוותר על עקרונותיו. הגיע לנו עד הגרון השקר של מערכת המשפט שבה כולם...
רעיון יותר פשוט וקל: שאת ומרב מיכאלי תוותרו על העקרונות שלכן שהמצאתן לעם היהודי אין אפשרות לוותר על עקרונותיו. הגיע לנו עד הגרון השקר של מערכת המשפט שבה כולם חושבים כמוך וכולם כמוך מצביעים למרבה שלא עוברת חצי מאחוז החסימה בשום סקר או אם תרצי : בשום סקרה . אז תקפלי ציוד ותעברי לכתוב בפשקוויל של המפלגה שלך
המשך 03:06 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מירה
בתגובה ל: אירוע שלא היה כמותו, בוודאות: מתן תורה ומעמד הר סיני זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם מתן תורה בהר סיני הינו אירוע ששינה את מהלכה של האנושות. היה זה מעין שלב חדש בבריאה. העולם שלאחר מתן תורה, אינו אותו עולם שהיה קיים לפני כן. בדור ה-26 לבריאה, כשניתנה התורה, העולם התייצב והגיע לתכליתו, תכלית שלה הוא ציפה החל מבריאת העולם, כמובא ברש"י (בראשית א', ל"א) בשם חז"ל. מתן תורה בישר על תחילתו של עולם חדש, עולם שבמרכזו ניצבת התורה. באותה שעה עצר העולם מלכת. הבריאה כולה דממה, הרקיע נקרע, התהומות נבקעו, הקב"ה נגלה לעמו בקולות וברקים והשמיע להם את עשרת הדיברות. כל עם ישראל שעמד למרגלות ההר ראה בעיניו את ההתגלות האלוקית שחרגה לחלוטין מדרכי הטבע. מכאן ואילך התחיל דף חדש בתולדות העולם והאדם. עם ישראל נצטווה ללמוד את התורה ולקיימה, ולהאיר באמצעותה גם לשאר באי העולם. העובדה שתורתנו ניתנה על ידי בורא העולם, עולה לעתים קרובות בעת עיסוק ביסודות היהדות. זאת משום שמקורה האלוקי של התורה מחייב שחיינו יהיו מותאמים לדרך זו וניזונים ממנה. לכן, חשוב מאד לתאר ולהסביר, לפחות בקצרה, מה אירע במעמד מרומם זה שהשפיע כה רבות, במישרין ובעקיפין, על תבל ומלואה. בתורה מודגש לא אחת שהמעמד הייחודי התרחש לעיני כל העם, וכולם היו עדי ראיה להתגלותו של ה' לעם סגולתו. נביא חלק מהפסוקים המתארים את שגב המעמד ואת השתתפות כל העם בנתינת התורה: בספר שמות (י"ט, ט') נאמר: "ויאמר ה' אל משה, הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך". ובפסוק י"ז נאמר: "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים מן המחנה, ויתייצבו בתחתית ההר". לאחר ההתרשמות הישירה של כל העם מהמחזה, נשמע קול האלוקים הנותן את עשרת הדברות לעמו (כ', א'-ב'): "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר. אנכי ה' אלקיך וגו'". גם לאחר נתינת עשרת הדברות נאמר (כ', ט"ו): "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים, ואת כל השופר ואת ההר עשן". למעמד זה יש את כל המאפיינים של אירוע היסטורי. תופעה שמעידים עליה מיליוני בני אדם, כל העם ללא יוצא מן הכלל, אינה אלא עובדה. מעמד הר סיני התרחש בפני 600,000 אנשים מבני 20 עד 60, מלבד זקנים, נשים וטף. מעמד הר סיני, מוזכר לאורך כל התנ"ך, כעובדה שאין כל צורך לשכנע באמיתותה. נביא את אחת הדוגמאות: בהקשר לבניית בית המקדש ע"י שלמה המלך נאמר: "אין בארון רק שני לוחות האבנים, אשר הניח שם משה בחורב, אשר כרת ה' עם בני ישראל בצאתם מארץ מצרים" (מלכים א', ח', ט'). דוגמה נוספת: אליהו הנביא (מלכים א', פרק י"ט) הגיע להר סיני, כפי שהוא מכונה שם בפסוק ח': "הר האלוקים חורב", ושם נגלה אליו האלוקים. הנקודה המאפיינת את מעמד הר סיני היא, כאמור, הפומביות. הכל היה גלוי לעיני כל. אלוקים התגלה לעיניהם, ואוזניהם שמעו את קול הבורא הדובר אליהם. כל העם ראה הכל בראיה חושית, והתעלה מאד ברוחניות, לנוכח כל מה שהתגלה לעיניו. עדות של מיליוני בני אדם אינה מסוגלת להיות, חלילה, אשליה. זהו מעמד היסטורי שיש לו את כל ההגדרות המאפיינות אימות היסטורי, חי וקיים. הבורא רצה להעניק לאנושות וודאות מוחלטת על מסירת התורה לעמו, ולכן הוא הופיע לעיני כל העם והשמיע את קולו העל-טבעי באוזניהם. כולם נוכחו בהתגלותו וראו את פרטי פרטיה. התגלות אלוקית זו בפורום המוני, כשכולם משמשים כעדי ראיה וכעדי שמיעה, אינה קיימת בשום דת אחרת, מלבד היהדות. מעולם לא התרחש אירוע נוסף, שניתן להיות בטוחים שהוא אכן התרחש, כמו מעמד הר סיני. מעמד זה מועבר מדור לדור מאב לבנו, ועל כך אמר רבי יהודה הלוי, כי תיאור האירועים עובר ב"קבלה הדומה למראה עיניים", מבחינת בהירותה וודאיותה (ספר הכוזרי מאמר א' אות כ"ה). מסורת הדורות, שעליה נרחיב את הדיבור בהמשך, מובילה גם אותנו, אנשי דורנו, למצב שבו כאילו רואים אנו בעינינו את כל המתרחש בהר. אין עדות חזקה יותר מהעדות של עמנו על מקורות יהדותו. מיליוני יהודים בכל תפוצות תבל חוגגים את חג הפסח ואת חג השבועות, ומספרים בשם אבותיהם שהעבירו להם את המסר, על נסי יציאת מצרים ועל מתן תורה, שחלו בתאריכים של חגים אלו. אותם יהודים קיבלו עדות היסטורית שעברה באופן מושלם לאורכן של שלושת אלפים ושלוש מאות שנה. בעדות זו לא חלו כל שינויים, והיא ממשיכה לעבור מדור לדור כביום נתינתה. מסירה מדויקת זו מהווה הוכחה שהדור הראשון, אבי המסורת, אכן היה עד ראייה למאורע זה בהמוניו. מעוצמת הוודאות של הדור הראשון, הצליח העם להנחיל עובדות אלו לדורי דורות. השכנוע המוחלט של הדור הראשון, הוא החי בליבו של עם ישראל גם בדורנו. כל אותם מיליונים שעמדו למרגלות ההר, כיוונו לרז שמלאכי השרת משתמשים בו, והכריזו (שמות כ"ד, ז'): "נעשה ונשמע". הכרזה זו ונכונות זו לקבל את התורה באופן מלא ובחפץ לב, נעשו באופן ספונטני ע"י כולם. לא היתה התייעצות מוקדמת של בני העם, זה עם זה, מה להכריז וכיצד. כל אחד לחוד הכריז בפה מלא ובבת אחת, כי הוא מוכן לקבל את התורה ומצוותיה, וליישמן באופן מלא. ההכרזה הזהה של מיליוני היחידים, הצטרפה להכרזה כללית ופומבית של כל העם. הכרתם ברצונו של הבורא להיטיב להם ולהעניק להם את הטוב ביותר, היא שהביאתם לנכונות לקבל את התורה ולקיימה. הם הבינו באופן ודאי ומוחלט שקבלת התורה עבורם ועבור הדורות הבאים היא הצעד החיובי, המועיל והטוב ביותר. מכאן נבעה ההסכמה שפרצה מליבם כאשר כולם כאחד הכריזו "נעשה ונשמע". הפסוק "פנים בפנים דבר ה' עמכם" (דברים ה', ד'),מלמדנו כי מעמד הר סיני היה מעמד נבואי, שבו כל בני העם הפכו לנביאים הרואים את ההתגלות האלוקית מול עיניהם. הפסוק: "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ', ט"ו) פותח לנו צוהר להיכלה של הנבואה ולהבנה מסוימת במהותה. זוהי תפיסה נרחבת מעל ומעבר ליכולת החושים, שעל פיהם ניתן רק להאזין לקולות ולא לראותם. זאת למרות שגם לאחר כל הניסיונות לקרב את הדברים מעט להשגתנו, עבורנו, שלא חווינו נבואה ואנו רחוקים מאד מהבנתה, תישאר חווית הנבואה עלומה, ואנו נחשבים בתחום זה כעיוור מלידה שלא יבין לעולם כיצד נראים צבעים. במעמד הר סיני, לפני נתינת עשרת הדברות, כתוב: "וירד ה' על הר סיני" (שמות י"ט, כ'). ביטוי זה כוונתו להורות שה' יצר עבור העם הניצב למרגלות ההר, אפשרות מיוחדת שבאמצעותה הוא יוכל לקלוט מסרים מהעולם שמעבר לחושים, שהוא יוכל להתרשם עמוקות מהמעמד האדיר העומד להתרחש. האלוקים "ירד", יצר אפשרויות חדשות לקליטה. כל העם זכה למפגש רוחני. מפגש, שהניסיון האנושי שלנו, של אנשים הנמצאים בתוככי החומר, אינו קולט אותו. יחד עם זאת, חוויית מפגש מופלא זה, טבועה בעומק תודעתנו, היא נותרה בעומק נשמתנו מאז אותו מעמד כביר. זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם כל העם. ולכן, הוא חותר, כאמור באופן סמוי, אל השלמות. תמיד מלווים אותו חוסר שקט ואי רצון לשקוט על השמרים. לנוכח תופעות שמימיות אלו, ששינו את עתיד העם, מן הראוי לתת את הדעת לכך שלאנשים ריאליים בדורנו קשה לעתים להתחבר למאורע נסי, למאורע החורג מדרך הטבע וממנהגו של עולם. הם החיים בתוככי מערכת החיים החומרית, קשה להם להתנתק ממנה ולהעפיל לגבהים. אולם עליהם לדעת שהאמונה באלוקים שברא את עולמנו, אמונה הטבועה בליבות הרבה מאד אנשים, גם היא הינה חריגה מגבולות הטבע. היא אמונה במי שהטבע נתון בידו כחומר ביד היוצר, והיא העפלה אל הטמיר ואל הנעלם מעינינו. לכן, על כל אדם להתרגל למחשבה זו. עליו להבין שהעולם כולו נברא בתהליך החורג מגבולות הטבע, ועליו להבין עוד שגם מעמד הר סיני, שהוא מעמד נורא הוד שכולו נס, התקיים בפועל לעיני כל העם. נפנה עתה לנקודה נוספת: התורה מזהירה את העם לשמור בזיכרונו את רישומו האדיר של מעמד הר סיני: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" (דברים ד', ט'-י'). זכירת המעמד לאורך הדורות מהווה את העוגן היציב שבו נאחז עם ישראל בשמירת המצוות. אין הוא זז מהן, ואינו מסיט את מבטו מאותה הבטחה שניתנה על ידו למרגלות ההר ונותרה לדורות עולם, היא הבטחת "נעשה ונשמע". הדתות העתיקות של האומות נזנחו או שונו, ואילו היהדות ממשיכה באותה נצחיות מלכותית, שהיא איתנה כמו חוקי הטבע הבלתי משתנים. האומות צפו בתדהמה בנאמנות ללא סטייה זו של עם ישראל לתורה ועל קרבנותיו למענה. על כך נאמר: "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה, בוז יבוזו לו" (שיר השירים ח', ז'). אהבת ה' ואהבת התורה חיות בלב העם לנצח. העמים לא יכלו להבין כי משמעות מעמד הר סיני עבור עם ישראל היא כי העם שהיה עד לנוכחות ה' בסיני, אינו שוכח זאת לנצח נצחים והוא מסור לליקחה לעולמים. מתוך הספר המומלץ "למרגלות הר סיני".
יותר מענין לקרוא את זה מאשר את החירטוטים של הפסיכית הזאת
03:25 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יודל'ה
בתגובה ל: אירוע שלא היה כמותו, בוודאות: מתן תורה ומעמד הר סיני זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם מתן תורה בהר סיני הינו אירוע ששינה את מהלכה של האנושות. היה זה מעין שלב חדש בבריאה. העולם שלאחר מתן תורה, אינו אותו עולם שהיה קיים לפני כן. בדור ה-26 לבריאה, כשניתנה התורה, העולם התייצב והגיע לתכליתו, תכלית שלה הוא ציפה החל מבריאת העולם, כמובא ברש"י (בראשית א', ל"א) בשם חז"ל. מתן תורה בישר על תחילתו של עולם חדש, עולם שבמרכזו ניצבת התורה. באותה שעה עצר העולם מלכת. הבריאה כולה דממה, הרקיע נקרע, התהומות נבקעו, הקב"ה נגלה לעמו בקולות וברקים והשמיע להם את עשרת הדיברות. כל עם ישראל שעמד למרגלות ההר ראה בעיניו את ההתגלות האלוקית שחרגה לחלוטין מדרכי הטבע. מכאן ואילך התחיל דף חדש בתולדות העולם והאדם. עם ישראל נצטווה ללמוד את התורה ולקיימה, ולהאיר באמצעותה גם לשאר באי העולם. העובדה שתורתנו ניתנה על ידי בורא העולם, עולה לעתים קרובות בעת עיסוק ביסודות היהדות. זאת משום שמקורה האלוקי של התורה מחייב שחיינו יהיו מותאמים לדרך זו וניזונים ממנה. לכן, חשוב מאד לתאר ולהסביר, לפחות בקצרה, מה אירע במעמד מרומם זה שהשפיע כה רבות, במישרין ובעקיפין, על תבל ומלואה. בתורה מודגש לא אחת שהמעמד הייחודי התרחש לעיני כל העם, וכולם היו עדי ראיה להתגלותו של ה' לעם סגולתו. נביא חלק מהפסוקים המתארים את שגב המעמד ואת השתתפות כל העם בנתינת התורה: בספר שמות (י"ט, ט') נאמר: "ויאמר ה' אל משה, הנה אנכי בא אליך בעב הענן בעבור ישמע העם בדברי עמך". ובפסוק י"ז נאמר: "ויוצא משה את העם לקראת האלוקים מן המחנה, ויתייצבו בתחתית ההר". לאחר ההתרשמות הישירה של כל העם מהמחזה, נשמע קול האלוקים הנותן את עשרת הדברות לעמו (כ', א'-ב'): "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר. אנכי ה' אלקיך וגו'". גם לאחר נתינת עשרת הדברות נאמר (כ', ט"ו): "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים, ואת כל השופר ואת ההר עשן". למעמד זה יש את כל המאפיינים של אירוע היסטורי. תופעה שמעידים עליה מיליוני בני אדם, כל העם ללא יוצא מן הכלל, אינה אלא עובדה. מעמד הר סיני התרחש בפני 600,000 אנשים מבני 20 עד 60, מלבד זקנים, נשים וטף. מעמד הר סיני, מוזכר לאורך כל התנ"ך, כעובדה שאין כל צורך לשכנע באמיתותה. נביא את אחת הדוגמאות: בהקשר לבניית בית המקדש ע"י שלמה המלך נאמר: "אין בארון רק שני לוחות האבנים, אשר הניח שם משה בחורב, אשר כרת ה' עם בני ישראל בצאתם מארץ מצרים" (מלכים א', ח', ט'). דוגמה נוספת: אליהו הנביא (מלכים א', פרק י"ט) הגיע להר סיני, כפי שהוא מכונה שם בפסוק ח': "הר האלוקים חורב", ושם נגלה אליו האלוקים. הנקודה המאפיינת את מעמד הר סיני היא, כאמור, הפומביות. הכל היה גלוי לעיני כל. אלוקים התגלה לעיניהם, ואוזניהם שמעו את קול הבורא הדובר אליהם. כל העם ראה הכל בראיה חושית, והתעלה מאד ברוחניות, לנוכח כל מה שהתגלה לעיניו. עדות של מיליוני בני אדם אינה מסוגלת להיות, חלילה, אשליה. זהו מעמד היסטורי שיש לו את כל ההגדרות המאפיינות אימות היסטורי, חי וקיים. הבורא רצה להעניק לאנושות וודאות מוחלטת על מסירת התורה לעמו, ולכן הוא הופיע לעיני כל העם והשמיע את קולו העל-טבעי באוזניהם. כולם נוכחו בהתגלותו וראו את פרטי פרטיה. התגלות אלוקית זו בפורום המוני, כשכולם משמשים כעדי ראיה וכעדי שמיעה, אינה קיימת בשום דת אחרת, מלבד היהדות. מעולם לא התרחש אירוע נוסף, שניתן להיות בטוחים שהוא אכן התרחש, כמו מעמד הר סיני. מעמד זה מועבר מדור לדור מאב לבנו, ועל כך אמר רבי יהודה הלוי, כי תיאור האירועים עובר ב"קבלה הדומה למראה עיניים", מבחינת בהירותה וודאיותה (ספר הכוזרי מאמר א' אות כ"ה). מסורת הדורות, שעליה נרחיב את הדיבור בהמשך, מובילה גם אותנו, אנשי דורנו, למצב שבו כאילו רואים אנו בעינינו את כל המתרחש בהר. אין עדות חזקה יותר מהעדות של עמנו על מקורות יהדותו. מיליוני יהודים בכל תפוצות תבל חוגגים את חג הפסח ואת חג השבועות, ומספרים בשם אבותיהם שהעבירו להם את המסר, על נסי יציאת מצרים ועל מתן תורה, שחלו בתאריכים של חגים אלו. אותם יהודים קיבלו עדות היסטורית שעברה באופן מושלם לאורכן של שלושת אלפים ושלוש מאות שנה. בעדות זו לא חלו כל שינויים, והיא ממשיכה לעבור מדור לדור כביום נתינתה. מסירה מדויקת זו מהווה הוכחה שהדור הראשון, אבי המסורת, אכן היה עד ראייה למאורע זה בהמוניו. מעוצמת הוודאות של הדור הראשון, הצליח העם להנחיל עובדות אלו לדורי דורות. השכנוע המוחלט של הדור הראשון, הוא החי בליבו של עם ישראל גם בדורנו. כל אותם מיליונים שעמדו למרגלות ההר, כיוונו לרז שמלאכי השרת משתמשים בו, והכריזו (שמות כ"ד, ז'): "נעשה ונשמע". הכרזה זו ונכונות זו לקבל את התורה באופן מלא ובחפץ לב, נעשו באופן ספונטני ע"י כולם. לא היתה התייעצות מוקדמת של בני העם, זה עם זה, מה להכריז וכיצד. כל אחד לחוד הכריז בפה מלא ובבת אחת, כי הוא מוכן לקבל את התורה ומצוותיה, וליישמן באופן מלא. ההכרזה הזהה של מיליוני היחידים, הצטרפה להכרזה כללית ופומבית של כל העם. הכרתם ברצונו של הבורא להיטיב להם ולהעניק להם את הטוב ביותר, היא שהביאתם לנכונות לקבל את התורה ולקיימה. הם הבינו באופן ודאי ומוחלט שקבלת התורה עבורם ועבור הדורות הבאים היא הצעד החיובי, המועיל והטוב ביותר. מכאן נבעה ההסכמה שפרצה מליבם כאשר כולם כאחד הכריזו "נעשה ונשמע". הפסוק "פנים בפנים דבר ה' עמכם" (דברים ה', ד'),מלמדנו כי מעמד הר סיני היה מעמד נבואי, שבו כל בני העם הפכו לנביאים הרואים את ההתגלות האלוקית מול עיניהם. הפסוק: "וכל העם רואים את הקולות" (שמות כ', ט"ו) פותח לנו צוהר להיכלה של הנבואה ולהבנה מסוימת במהותה. זוהי תפיסה נרחבת מעל ומעבר ליכולת החושים, שעל פיהם ניתן רק להאזין לקולות ולא לראותם. זאת למרות שגם לאחר כל הניסיונות לקרב את הדברים מעט להשגתנו, עבורנו, שלא חווינו נבואה ואנו רחוקים מאד מהבנתה, תישאר חווית הנבואה עלומה, ואנו נחשבים בתחום זה כעיוור מלידה שלא יבין לעולם כיצד נראים צבעים. במעמד הר סיני, לפני נתינת עשרת הדברות, כתוב: "וירד ה' על הר סיני" (שמות י"ט, כ'). ביטוי זה כוונתו להורות שה' יצר עבור העם הניצב למרגלות ההר, אפשרות מיוחדת שבאמצעותה הוא יוכל לקלוט מסרים מהעולם שמעבר לחושים, שהוא יוכל להתרשם עמוקות מהמעמד האדיר העומד להתרחש. האלוקים "ירד", יצר אפשרויות חדשות לקליטה. כל העם זכה למפגש רוחני. מפגש, שהניסיון האנושי שלנו, של אנשים הנמצאים בתוככי החומר, אינו קולט אותו. יחד עם זאת, חוויית מפגש מופלא זה, טבועה בעומק תודעתנו, היא נותרה בעומק נשמתנו מאז אותו מעמד כביר. זוהי הסיבה לחוסר המנוחה הרוחנית של היהודי, של כל יהודי באשר הוא. הוא תמיד מתגעגע באופן סמוי אל החוויה האדירה הזאת, אל המפגש עם הבורא, אל ההתגלות החד פעמית הפומבית שהיתה לבורא עם כל העם. ולכן, הוא חותר, כאמור באופן סמוי, אל השלמות. תמיד מלווים אותו חוסר שקט ואי רצון לשקוט על השמרים. לנוכח תופעות שמימיות אלו, ששינו את עתיד העם, מן הראוי לתת את הדעת לכך שלאנשים ריאליים בדורנו קשה לעתים להתחבר למאורע נסי, למאורע החורג מדרך הטבע וממנהגו של עולם. הם החיים בתוככי מערכת החיים החומרית, קשה להם להתנתק ממנה ולהעפיל לגבהים. אולם עליהם לדעת שהאמונה באלוקים שברא את עולמנו, אמונה הטבועה בליבות הרבה מאד אנשים, גם היא הינה חריגה מגבולות הטבע. היא אמונה במי שהטבע נתון בידו כחומר ביד היוצר, והיא העפלה אל הטמיר ואל הנעלם מעינינו. לכן, על כל אדם להתרגל למחשבה זו. עליו להבין שהעולם כולו נברא בתהליך החורג מגבולות הטבע, ועליו להבין עוד שגם מעמד הר סיני, שהוא מעמד נורא הוד שכולו נס, התקיים בפועל לעיני כל העם. נפנה עתה לנקודה נוספת: התורה מזהירה את העם לשמור בזיכרונו את רישומו האדיר של מעמד הר סיני: "רק השמר לך ושמור נפשך מאד, פן תשכח את הדברים אשר ראו עיניך, ופן יסורו מלבבך כל ימי חייך, והודעתם לבניך ולבני בניך יום אשר עמדת לפני ה' אלוקיך בחורב" (דברים ד', ט'-י'). זכירת המעמד לאורך הדורות מהווה את העוגן היציב שבו נאחז עם ישראל בשמירת המצוות. אין הוא זז מהן, ואינו מסיט את מבטו מאותה הבטחה שניתנה על ידו למרגלות ההר ונותרה לדורות עולם, היא הבטחת "נעשה ונשמע". הדתות העתיקות של האומות נזנחו או שונו, ואילו היהדות ממשיכה באותה נצחיות מלכותית, שהיא איתנה כמו חוקי הטבע הבלתי משתנים. האומות צפו בתדהמה בנאמנות ללא סטייה זו של עם ישראל לתורה ועל קרבנותיו למענה. על כך נאמר: "אם יתן איש את כל הון ביתו באהבה, בוז יבוזו לו" (שיר השירים ח', ז'). אהבת ה' ואהבת התורה חיות בלב העם לנצח. העמים לא יכלו להבין כי משמעות מעמד הר סיני עבור עם ישראל היא כי העם שהיה עד לנוכחות ה' בסיני, אינו שוכח זאת לנצח נצחים והוא מסור לליקחה לעולמים. מתוך הספר המומלץ "למרגלות הר סיני".
איזה קשקוש , אנאלפבית. תלמד להגיב בדיגיטל , פרמיטיבי
10:25 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עעע
בתגובה ל: יודל'ה
כמה טימטום יש בך מדהים ......אנרכיסט
15:32 12.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דקלה פינקלשטיין
שוב סירוס התוכן! אי אפשר להגיע להסכמה במשהו כאשר אי הסכמה בדבר אחר בעצם תבטל את הרעיון עליו הוסכם. העניין הוא שכל הפרטים צריכים להיות מוסכמים במיקשה אחת. אחרת יכול...
שוב סירוס התוכן! אי אפשר להגיע להסכמה במשהו כאשר אי הסכמה בדבר אחר בעצם תבטל את הרעיון עליו הוסכם. העניין הוא שכל הפרטים צריכים להיות מוסכמים במיקשה אחת. אחרת יכול להיות מצב שמה שהוסכם חסר משמעות!!
המשך 00:43 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתי
אנחנו התחילת מלחמת אזרחים הקורבנות יגיעו. אנחנו לא אחים. אנחנו החילונים הפרוגרסיבים תומכים בהתנתקות מוחלטת מרוטמן ולוין. אמנם השפה אותה שפה אך אנחנו לא אותו עם.
21:16 09.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אוריה
בתגובה ל: מתי
יש כאן תגובות רבות שבוודאות ממומנות ע"י איראן . ממליץ לאתר סרוגים לבקש מהמשטרה לחקור! רואים גם שהתגובות מגיעות כמשהו מאורגן.
03:42 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עמנואל
לפרוגרסיבים אין מה לחפפש בארץ הזאת
13:30 10.07.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר