בשנים האחרונות ישנה עלייה במספר מוסדות החינוך המיוחד ויחד איתה, הביקוש לאנשי טיפול מקצועיים עולה, בכל רחבי הארץ ובכל האוכלוסיות.  מוסדות חינוך מיוחד רבים מחפשים אחר אנשי טיפול מקצועי: קלינאיות תקשורת, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, ועוד. 

כיצד תדעו אם מקום העבודה בו אתם נמצאים מיטיב איתכם? ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיעזרו לכם להחליט לאן לשלוח את קו"ח שלכם, ומאילו מקומות עבודה כדאי להימנע: 

1) הדרכות והכשרות מקצועיות: בהגיעך למוסד לחינוך מיוחד, הדבר הראשון אותו עליך לבדוק, הוא האם המקום נותן הדרכות והכשרות מקצועיות. מוסדות השמים לנגד עיניהם את המקצועיות של אנשי הטיפול העובדים במוסד, שוכרים את שירותם של אנשי המקצוע הטובים ביותר בארץ עבור הדרכות לאנשי הצוות. שעות ההדרכה עם מאסטרים בתחומים השונים, שוות יותר ומועילות לטווח הארוך למטפל, מאשר תוספת בשכר. שימו לב בזמן חיפוש אחר מקום העבודה, שהמוסד משקיע, נותן מספיק שעות הדרכה והכשרה, ומביא אנשי מקצוע טובים שיפתחו אתכם ויתנו לכם כלים להמשך.

2) אופק קידום: אם אתם נמצאים ברשת גדולה, אחד מהיתרונות הבולטים הינו אופק קידום: מקום גדול, שמעסיק עובדים רבים, יכול להציע להם גם אופק קידום ניהולי כגון אחריות תחום, ניהול הדרכות, ניהול מוסדות, ועוד. המטרה של מקומות עבודה גדולים, כמו כל מוסד חינוכי, הינה להעצים את העובדים. אך בניגוד למקומות הקטנים, למקום גדול ישנה גם יכולת לקדם את העובדים לתפקידי מפתח. אם אתם אנשי מקצוע שמעוניינים בקידום לתפקידים גדולים, ההמלצה שלנו: תבחרו ברשתות גדולות שמפעילות מספר מוסדות. 

3) תנאים סוציאליים בחיפוש אחר מקום העבודה איתו תרצו להתפתח, שימו לב אם המקום מפרגן לעובדים גם בתנאים סוציאליים טובים כגון קרן השתלמות. אם הוא מבין את החשיבות של קרן השתלמות לעובד, זה מעיד על חשיבה על העובד ועל הרצון להיטיב איתו. 

4) אווירה טובה ועבודת צוות: אנשים אוהבים להגיע למקום עבודה שנעים להם להיות בו, שאווירה טובה שוררת במסדרונות, וישנה עבודת צוות משותפת פורה ומפרה. בבואכם לבדוק מקום עבודה, תבררו עם הצוות שנמצא כבר במקום – האם יש יחס חיובי מצד ההנהלה? האם יש אוזן קשבת? האם שוררת אווירה חיובית במקום? אמנם במצעד הטיפים הסעיף הזה הוא במקום הרביעי, אבל אסור להתעלם ממנו. מקום עבודה טוב הוא מקום שמעצים את העובדים, שדואג לאווירה חיובית וטובה בין קולגות, ומאפשר דלת פתוחה בין ההנהלה לצוות. 

5) יציבות: מקומות עבודה נפתחים ונסגרים חדשות לבקרים, גם כשהמדובר במוסדות חינוך. כשאתם מחפשים מוסד חינוכי לעבוד בו, וודאו כי מדובר במוסד הפועל כמה שנים, ויש לו רגליים יציבות על הקרקע. שהוא גוף מוכר, עם שם טוב בקרב הקהילה הטיפולית, ושנותן יציבות תעסוקתית לצוותים. 

 6) קשר עם ההורים: הקשר עם ההורים בהליך הטיפולי הוא בעל חשיבות רבה מאוד. לצורך כך, יש צורך בקיום הדרכות וישיבות משותפות בין הצוות להורים. מוסד שמעריך את הקשר עם ההורים ונותן לו מקום בשעות הטיפול, הוא מוסד שמעריך מקצועיות. ללא קשר והדרכות עם ההורים, האפקטיביות של הטיפול יורדת, ולמרות ההשקעה המרובה נראה תוצאות פחות מרשימות ממה שציפינו. לכן אנו ממליצים לבדוק שהמקום בו אתם מתעתדים לעבוד, נותן מקום וחשיבות לקשר עם ההורים, ומעודד אתכם ליזום אותו. 

7) השתלמויות וימי עיון:מעבר להתמקצעות של ההכשרות הקבועות, ישנם מוסדות שמייצרים עבור עובדי הפרא רפואה ימי עיון מקצועיים, עם מרצים חיצוניים, שנותנים רובד נוסף ומשמעותי בקידום המקצועי. אם הגעתם למקום כזה, אנו ממליצים לכם – אל תמהרו לעזוב. כנראה שהמוסד אליו הגעתם – מעריך אנשי מקצוע, ומעוניין לפתח אותם לאורך השנים ולתת להם כלים שעולים להם בהרבה כסף ומאמצים.

בשל התרחבותה של רשת פרח, בימים אלו היא מצרפת לכוחותיה אנשי טיפול במקצועות: קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, עבודה סוציאלית, פיזיותרפיה, סייעות, ועוד למקומות רבים ברחבי הארץ: טבריה, חריש, באר יעקב, אלעד, תל אביב, ראש העין, גוש עציון, שומרון, יבנה, נס ציונה, ביתר עילית. 

אם ברצונכם להצטרף לעבודה משמעותית בחינוך מיוחד בפרח, שלחו קו"ח ל: korot@orchot.org.il

הכתבה בשיתוף עמותת פרח