סער החליט: המרכולים לא יפעלו בשבת בת"א - סרוגים

סער החליט: המרכולים לא יפעלו בשבת בת"א

שר הפנים גדעון סער פסל היום את חוקי העזר בת"א המתירים לפתוח מרכולים בשבת. עם זאת אישר סער לפתוח חנויות במרכזים מסחריים בחנויות נוחות ובתחנות דלק

author-image
סער החליט: המרכולים לא יפעלו בשבת בת"א
  המרכולים ייסגרו בשבת. סער (פלאש90)

שר הפנים מהליכוד מתגייס למען השבת בת"א.

שר הפנים גדעון סער פסל היום (א') סעיפים בחוק העזר של עיריית תל אביב הנוגעים לפעילות מרכולים בשבת.

הצורך בחקיקת חוק העזר נוצר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בערעור בעלי המכולות, שקבלו נגד חוקי העזר המתירים למרכולים לפתוח בשבת ויוצרים תחרות בלתי אפשרית בינם ובין החנויות הגדולות.

לפני מספר חודשים פנה רבה של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, לראש העיר חולדאי בבקשה לביטול ההיתר לפתוח בתי עסק בשבת.  במכתב כתב הרב לאו, כי הדבר מהווה "פריצת דפוס חיים של העיר מאז ייסודה לפני 105 שנים. הבה נשקול מה עומד על כף המאזניים בהכרעה שלפניכם".

מדובר במכתב יוצא-דופן, והרב לאו מציין זאת בדבריו. "חורג אני ממנהגי כי זעקת השבת פורצת מקירות ליבי ואיני יכול להחריש", כתב. ראש-העיר רון חולדאי סרב להתייחס למכתב.

מכתבו של הרב לאו בא מספר שבועות לאחר שהנהלת העירייה אישרה הצעה שנועדה להסדיר פתיחת עסקים בשבת. בעקבות זאת, פנה הרב הראשי לראש-העיר וכתב לו: "גם היום רבים חילולי השבת בעיר, אך ההצעה שלפניכם תגרום לא רק לחילול השבת, אלא אף לביטולה חלילה. אנא חישבו גם על בעלי המכולות הקטנות שפרנסתם מקופחת כליל כאשר מחללי השבת מספקים את מצרכי המזון בימי שבת וחג".

עוד מציין הרב לאו כי תושבים שומרי מצוות יתקשו להיקלט כעובדים בבתי-העסקים, והדגיש כי "זו אפליה חמורה והדרת הציבור הדתי מהשתלבות במעגלי התעסוקה. מאידך, לבי נתון לאלפי הילדים הנאלצים להיפרד מאבא ואמא ביום החופשי מבית הספר בשבתות ובחגים, כי ההורים הולכים לעבודה למלא את כיסיהם של בעלי המרכולים, במקום לשהות בזמן איכות עם ילדיהם".

היום כאמור ביטל שר הפנים, הממונה על הרשויות המקומיות את חוק העזר המתיר את פתיחת המרכולים, אך מנגד התיר פעילות עסקית בשבת במתחמים המסחריים בנמל ת"א, נמל יפו, "מתחם התחנה", נווה צדק וכן בחנויות "נוחות" בתחנות הדלק בשבת.

השבת היא יום חברתי

ליאורה מינקה, יו"ר תנועת "אמונה" וחברת מועצת העיר תל אביב יפו לשעבר, מברכת על החלטת שר הפנים שמרכולים לא יפעלו בשבת בת"א.

לדברי מינקה: "יהדות היא גם אחריות חברתית, סובלנות, צדק ומוסר אנושי.  יום השבת הינו יום חופשה סוציאלי, יום ייחודי וערכי. העולם המערבי אימץ מזמן את יום השבתון, "הסטארט־אפ היהודי הבסיסי", ומקיים אותו באדיקות ובהקפדה. ראוי שדווקא אנחנו  – בישראל בכלל ובתל אביב בפרט – לא נתנער ממנו.

מותר, רצוי ומכובד שגם בעיר שתייגה עצמה כעיר ללא הפסקה  – תהיה הפסקה חברתית של יום בשבוע. טוב שיש "מבוגר אחראי" שרואה ראייה ציבורית רחבה – מעבר לכוחות הפוליטיים הפועלים במועצת העיר- ופועל למניעת מלחמות יהודים מיותרות ברחבי העיר הרב-גוונית והמיוחדת הזו".

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
כי אשמרה שבת ק-ל ישמרני
רבקה | 29-06-2014 15:56
בס"ד חולדאי אל תתפלא אם הקב"ה יפגע בך בממונך, בגופך, בפעילותך, ובכל אשר קשור בך, פגעת בשבת השבת תפגע בך והיום לא רחוק.
לרבקה
רוי | 15-01-2018 0:20
את כול כך צודקת צריכים הרבה אנשים כמוך מדינה יהודית נקודה .
2
כפייה דתית במיטבה
נעמה | 29-06-2014 17:29
שמירת שבת
רוי | 15-01-2018 0:11
נעמה חמודה אין פה שום כפייה דתית את חייה במדינת ישראל מדינה יהודית ואז דמוקרטית מדינה של אבות אבותנו חמודה עם את רוצה שהיה פתוח בשבת לכי לחול לא פה פה זה ארץ ישראל .תודה .
3
"עקף את בג"ץ"? למי שכתב את הכותרת אין מושג מה פסק בג"ץ.
אחשדרפן | 29-06-2014 17:45
למעשה גם לכתב אין מושג - "הצורך בחקיקת חוק העזר נוצר בעקבות פסיקת בית המשפט העליון בערעור בעלי המכולות, שקבלו נגד חוקי העזר המתירים למרכולים לפתוח בשבת"? חוק העזר העירוני בת"א אסר על פתיחה בשבת. בג"ץ פסל את נוהגה של העירייה שלא לאכוף את חוק העזר העירוני ולהסתפק בקנסות. בעקבות זאת העירייה ביקשה לתקן את חוק העזר הקיים ולהתיר פתיחה בשבת - ובזה סער התערב. איפה עקיפת בג"ץ?
4
לרבקה - החטופים שמרו שבת...
| 29-06-2014 18:51
וכך גם משפחת פוגל וכך גם משפחת שלהבת פז. השטות הזו של האיום כי אדם יפגע אם הוא לא שומר שבת היא דבילית, אווילית ומבזה את היהדות. כמו שאדם דתי לאומי אינו מעוניין שהחרדי יכפה עליו איך להתפלל, איך להתלבש, איך לחיות את חייו ואיך לחנך את ילדיו כך גם החילוני אינו רוצה שיכפו עליו.
למי שזה לא היה
רוי | 15-01-2018 0:17
חמודה את צריכה לתבייש וזה בכלל לא קשור עכשו למשפחות אלה זה היה הגורל שלהם ומה שקדוש ברוך ה' החליט.ויש סיבה לזה יש סיבה להכול ובגגל זה יש סיבה למה אסור לפתוח שום דבר בשבת שבת מנוחה. יש לכם את כול השבוע תקחו גם שבת .זאת מדינה יהודית חמודה לפני שהיא דמוקרטית אז תודה עם את רוצה ביג לכי לחול תודה .
5
שבת
הוכמן שמריהו | 08-07-2014 10:23
מן הראוי שראש העיר יכבד את השבת לפי מכתבו של הרב הראשי לתל אביב הרב לאו. גם הבריטים בימי המנדט סגרו את הרחובות סמוך לבית הכנסת הגדול בתל אביב.