אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

פרשת קרח: לא כל בני האדם שווים

הרוצחים הגדולים היו אלו שאמרו 'שכולם שווים'. הרעיון שהתחיל ביש"ו דרך הגיליוטינה הצרפתית והמהפכה הקומוניסטית, שפרשו את המונח "כל בני האדם שווים ויש כאלו ששווים יותר"

פרשת קרח: לא כל בני האדם שווים
  רוצח המיליונים בשם השוויון. סטאלין

עם ישראל ממשיך במסעו אל ארץ ישראל. בעקבות התקלה שארעה בפרשת שלח, הוא נאלץ לבצע חנייה ארוכה של ארבעים שנה, בה יוכשר דור חדש, שאיתו יהיה ניתן לקיים את ההבטחה לאבות, להכנס לארץ ישראל. השהיה במדבר לוותה באירועים, שעל אף שהם נראים נקודתיים, הם מלווים אותנו עד ימים אלו. אחד מהם הוא מחלוקת קרח ועדתו.

מחלוקת של חלק מהציבור כנגד הרבנים שלו, היו מאז קרח וכנראה יהיו עד בוא המשיח. רב המקובל על מאה אחוזים מבני הקהילה שלו, מועל בתפקידו.

תפקידו של הרב הוא להוכיח את בני קהילתו ולהיטיב את הנהגותיהם, וכשהרב צועק על בעלי-הבתים, המחלוקת בוא תבוא. בתלמוד מובאת אמירתו של אביי לרבה בר נחמני, כגון מר, ששונאים אותך כל בני העיר פוּמְבְּדִיתָּא. ומפרש רש"י במקום, משום שהיו רמאים והוא היה מטיף להם מוסר.

אבל במישור הרוחני, מחלוקתו של קרח היא אפילו יותר הרסנית. טענותיו של קרח כלפי משה ואהרון היא: "כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם יי וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל יי". על פניו טענה שנראית צודקת, יש כאן הדרישה הבסיסית לשוויון, כולם שווים בפני הקב"ה, אז מדוע אתם מפרידים בין הלויים לבין עם ישראל ובין הכהנים ללויים.

קין, קרח, יש"ו, קרל מרקס

קרח, לא המציא את הטיעון הזה, כבר קדם לו באלפי שנים, האדם השני בהיסטוריה – קין. קין אשר מקריב לקב"ה מפרי האדמה, וכמדרש חז"ל – מן הגרוע, טען גם הוא כי אין הבדל בין קרבן משובח לגרוע, מה זה משנה, קרבן הוא קרבן ואין חשיבות לאיכותו. הרשעה הגלומה בקין, שיצאה לפועל ברצח רבע מהאנושות, גנוזה כבר במחשבה המסוכנת הזו. מי שמטשטש את ההבדלים בין טוב לרע, אין פלא שהשימוש ברצח, אינו זר לו.

קין וקרח לא היו האחרונים שנקטו בקו המחשבה הזה. יש"ו הנוצרי המשיך את משנתם ואף הוסיף עליה את הטשטוש בין עם ישראל לבין הגויים. יש"ו קרא לבטל את הייחודיות של עם ישראל תוך מתן אפשרות לכל המעוניין להגדיר את עצמו כעם ישראל, מבטלות בעצם את הלאומיות העולמית. כל בני האדם שווים.

רעיונות אלו שלא יצאו לפועל בימיו של יש"ו חלחלו בתודעה המערבית עד שיצאו לפועל ראשית במהפכה הצרפתית, תחת דגל שלושת הצבעים: חירות, אחווה, שוויון. ולאחריה במהפכה הקומוניסטית שביטלה את הלאום וקראה לכל בני האדם להתאחד. למרות רעיונות אלו, שתי המהפכות האלו לוו בשפך דם אדיר הן בזמן המהפכה וביותר בשנים שלאחריה.

טשטוש הבדלים = חוסר מוסריות

אמירות אלו לא רק שאינן נכונות, אלא הן גם מסוכנות. האמירה כי כל בני האדם שווים היא שקר, אפילו האומרים אותה לא מאמינים למה שהם מוציאים מהפה. אם כולם שווים, מדוע מרוויח מנהל בנק יותר מאשר מנקה רחובות?

גם אם נאמץ את הגישה הקומוניסטית שכולם מרוויחים בשווה, למה הוא מנהל בנק והוא מנקה רחובות? במה מבין אדם שסיים לימודי כלכלה יותר מאשר אדם בעל שש שנות לימוד? הרי כולם שווים? זו בדיוק הטענה הקרחית, למה משה רבנו ואהרון הכהן, הינם יותר מאשר ראובן ושמעון?

אבל טענה זו הינה גם מסוכנת, בכך שהיא לא מוסרית. יצירת שוויון בין האנושות, תגרום לירידה מוסרית של העולם. אם כולם שווים, הרי גם רוצחים, גנבים ואנסים נמצאים בשורה אחת עם אנשי רוח ונדבנים. אנשים השקועים במעמקי הרוע ובתהומות החושך מועלים למדרגת אדם מן היישוב ולבכירים שבו. השוואה זו, לא תועיל לבער את הרשע, אלא תגרום להדרדרות הטוב.

רוצחים בשם השוויון

כבר הוזכר לעיל, ששופכי הדמים הגדולים של האנושות היו הטוענים 'שכולם שווים'. הנוצרים במהלך אלפיים שנה שפכו את דם העם היהודי בשם השוויון לעם ישראל. במהפכה הצרפתית בשם החירות, האחווה והשוויון עבדה הגיליוטינה שעות נוספות. ובכיר הרוצחים מאז ומעולם, סטאלין, הרג בשם ערכי האחווה הקומוניסטית. כשמישהו אומר "כל בני האדם שווים", צריך לפרש את כוונתו "כל בני האדם שווים ויש כאלו ששווים יותר".

כיום אנו נמצאים בעידן מתקדם יותר של טשטוש גבולות והבדלים. התנועה הפמיניסטית אינה מבחינה בהבדל בין נשים לגברים, תנועות שמאל קיצוניות אינן מבחינות בין רוצח וקרבן והפלורליזם שאינו מבחין בין אמת ושקר. המשבר הערכי שפוקד את מדינת ישראל נובע מבלבול מוסרי וערכי הנגזר מהשקפה זו.

בניגוד לקו החורז את קין-קורח-יש"ו, התורה מלאה בהבדלים. "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל, בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ, בֵּין יִשְׂרָאֵל לָעַמִּים, בֵּין יוֹם הַשְּׁבִיעִי לְשֵׁשֶׁת יְמֵי הַמַּעֲשֶׂה" ישנן הבחנות ותתי-הבחנות בין טומאה וטהרה, בין כשר לפסול, בין כהן לוי וישראל, בין יהודי וגוי, בין אסור ומותר, בין מוסרי ולא מוסרי. כל התורה היא שימת לב והבחנות דקות. הדרך להגיע לדקויות המוסריות האלו, אינה פילוסופית בלבד, אלא כרוכה בעבודה קשה, בקיום המצוות ובלימוד התורה.

סופו של קרח, לא היה ככל האדם. הוא לא נהרג בחרב כמו בלעם, או במגפה כמו עשרת המרגלים. "וַתִּפְתַּח הָאָרֶץ אֶת פִּיהָ וַתִּבְלַע אֹתָם וְאֶת בָּתֵּיהֶם וְאֵת כָּל הָאָדָם אֲשֶׁר לְקֹרַח וְאֵת כָּל הָרֲכוּשׁ. וַיֵּרְדוּ הֵם וְכָל אֲשֶׁר לָהֶם חַיִּים שְׁאֹלָה וַתְּכַס עֲלֵיהֶם הָאָרֶץ וַיֹּאבְדוּ מִתּוֹךְ הַקָּהָל". הוא נבלע חי באדמה, ואבד מתוך הקהל. רק אובדנו המוחלט יוכל להוות תיקון לקו המחשבה הפסול שלו. כדי ש"לֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ".

מעשה קרח ועדתו, הסתיים, אבל הדיו עדיין מלווים את העולם ועומדים בעין הסערה, אפילו בימים אלו. תיקון חטא קרחו ועדתו, יעלה אותנו שלב אחד בכיוון של תיקון העולם והגאולה השלמה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
6 תגובות - 6 דיונים מיין לפי
1
זה בסדר גם אלא שחושבים שלא כולם שווים רוצחים.
| 20-06-2014 18:27
2
לא שוויוןן אלא שוויון בפני החוק.
אביב | 20-06-2014 18:36
לבוא ולומר שאין הבדלים בבני אדם זו אמירה שאין לה אחיזה במציאות. לכן, רוב השיח על שוויון כיום מדבר על שוויון בפני החוק, כדי שלא נעשה איפה ואיפה בנוגע למה שמגיע לבן אדם, לא משנה מאיזה רקע הוא. אם פוליטקאי ירצח אדם או מנקה רחובות, בפני החוק הם ביצעו פשע שהעונש עליו רשום בחוק, והם יקבלו אותה מנה של יחס. רק ביחס לערכים מוצקים אפשר לקבוע האם אדם מסויים עשה טוב או רע, והאם מגיע לו מה שהיה מגיע לכל אחד, לו היה עושה כמוהו.
3
אמנם לא כולם שווים אבל זה לא מצדיק פערים חברתיים
אהרון | 22-06-2014 8:35
נכון שלא כולם שווים אבל זה לא מצדיק פערים חברתיים ובוודאי לא מצדיק את הכלכלה של ימינו של קפיטליזם חזירי בו לאחד אין אפילו חלב ובייצים במקרר ולשני יש אחוזה בקיסריה עם 4 מכוניות פאר וכו' וכו'... אין שיוויון אבל גם אין הצדקה לכך שמנקה רחובות ירוויח שכר מינימום וחברי דירקטוריון ירוויחו כמה מליוני ש"ח כל חודש. אסור לתפוס טרמפ בדמגוגיה זולה על המדינות בהן ניסו לישם את רעיון הקומוניזם של מארקס וסילפו אותו לחלוטין! מענין שדווקא עם ישראל ישם די יפה את התיאוריות של קארל מארקס בהקמת הקיבוצים וראינו חיים של שיתוף וערבות הדדית עם התיישבות וחינוך לתפארת מדינת ישראל.
4
לאביב ולאהרון
| 22-06-2014 9:16
אביב - הוא נתן דוגמא על פמניסטיות ושמאל, הם ממש לא מדברים על שוויון בפני החוק או שוויון הזדמנויות אהרון - אחרי שמדברים על כך שלא כולם שווים, צריך לדבר על מה כן צריך להיות. והדוגמאות שלך על הקיבוצים, הן דוגמאות גרועות, הקיבוצים הם סמל השחיתות וכל מה שלא טוב בלהגיד "כולם שווים". חוץ מזה שכולם כמעט קרסו בסוף והופרטו...
5
למגיב 4. הקיבוצים קרסו כי קמה ממשלה קפיטליסטית
אהרון | 22-06-2014 9:51
הקיבוצים שיגשגו שנים רבות. הם היו החלוצים האמיתיים עוד לפני שקמו ההתנחלויות. סמל לשחיתות? אתה סתם זורק משפטים ללא ביסוס. הקיבוצים היו הגרעין המרכזי בהקמת וישוב ארץ ישראל וכן בני הקיבוצים היו רובם ממיסדי וחיילי היחידות המובחרות בצה"ל והם אלה שלחמו את מלחמות ישראל וכבשו את הארץ הזו. (באותה תקופה חובשי הכיפות הסרוגות בקושי החזיקו מטאטא ביד). הקיבוצים קרסו והופרטו כי ממשלת הימין ראתה בהם איום פוליטי אידיאולוגי ועשתה כל שביכולתה ליבש את הקיבוצים מבחינה כלכלית עד שהרסה אותם לגמרי. בקיבוצים עמד הרעיון של כל אחד נותן כפי יכולתו ומקבל לפי צרכיו שאין דבר צודק ויפה מזה מבחינה חברתית סוציאלית וכלכלית והכל תוך שיתוף וערבות הדדית וחלוציות וישוב הארץ ומאבק איתן בגבורה במלחמות ישראל כנגד האויב הערבי.
6
השתא דאתית להכי
יהודי | 23-06-2014 13:03
על פסק דין זה חתמו מאות רבנים ובתוכם הרב אברג'ל שליט"א והרב יעקב יוסף זצ"ל האם הכותב מוכן להתבטל בפני משה שבדור ולהיות לא רק "ללמוד וללמד" אלא גם "לשמור לעשות ולקיים". ולהלן הפסק דין: כבוד קדושת אדמו"ר מליובאוויטש בשיחת קודש פרשת שופטים ה'תשנ"א קובע קביעה הלכה למעשה שיש לדורנו זה נביא וחייבים לשמוע בקולו וכפי שנפסק ברמב"ם הלכות יסודי התורה פרק ז. וזה לשונו הקדוש: "... צריכים לפרסם לכל אנשי הדור, שזכינו שהקב"ה בחר ומינה בעל בחירה, שמצד עצמו הוא שלא בערך נעלה מאנשי הדור, שיהיה ה"שופטיך" וה"יועציך" ונביא הדור, שיורה הוראות ויתן עצות בנוגע לעבודת כל בני ישראל.. עד הנבואה העיקרית - הנבואה ש"לאלתר לגאולה" ותיכף ומיד ממש "הנה זה (משיח) בא". עד-כאן-לשונו-הקדוש בשיחה הנ"ל. בשיחת קודש פר' וירא ה'תשנ"ב אומר כבוד-קדושת אדמו"ר: … בימינו אלו נתבטלו כל המניעות והעיכובים כו', וכיון שכן, ישנה (לא רק המציאות דמשיח, אלא) גם ההתגלות דמשיח, ועכשיו צריכים רק לקבל פני משיח צדקנו בפועל ממש. עד-כאן-לשונו-הקדוש. בשיחת קודש פר' משפטים ה'תשנ"ב אומר כבוד-קדושת אדמו"ר: "... וכן הפסק דין של הרבנים ומורי הוראה בישראל שהגיע זמן הגאולה, "יעמוד מלך מבית דוד וכו', בחזקת שהוא משיח", ועוד הוסיף על פסק-דין הנ"ל את המילים: ועד להמעמד ומצב ד"הרי זה משיח בודאי", ובשיחה זו רמז הרבי בצורה ברורה על היותו מלך המשיח. הרינו קובעים בזה פסק הלכה על-פי דין תורתנו הקדושה - מבוסס על ההלכה שברמב"ם פרק ז' הלכות יסודי התורה הלכה א', פרק ט' הלכה ב' ופרק י' הלכה א' - שכבוד קדושת אדמו"ר מלך המשיח יש לו דין נביא ומפורש בשיחותיו הקדושות שמרמז על עצמו שהוא נביא ומובן משיחותיו הקדושות שהוא הוא המלך המשיח, וכן עודד שירת "יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד", וכבר אמר לעיני כל ישראל ולעיני כל העולם דברים העתידים להיות ובאו דבריו ונתקיימו במילואם ב'מלחמת ששת הימים' וב'מלחמת המפרץ' ועוד ועוד. ועל כן מחויבים אנו לשמוע לכל אשר יאמר לנו מגדר החיוב לשמוע לדברי הנביא, ובכלל זה - שהוא המלך המשיח ויתגלה אלינו מיד ממש