לא רק קרבות, אבדות ואכזבות היו מנת חלקה של המדינה הצעירה שקמה. אף ישובים וקיבוצים עלו אל הקרקע להמשיך את מפעל ההתיישבות. בעיצומם של ימי הקרבות בחודש הראשון להקמת המדינה, ביום ג' בסיוון תש"ח (10.6.48) עלו אל עמק בית שאן שני קיבוצים אחד המשתייך לתנועת בני עקיבא והשני לשומר הצעיר. לאחד יקראו "שלוחות" ולשני "רשפים". אלה היו שני הקיבוצים הראשונים שהוקמו במדינה הצעירה.
וכך נכתב באחד העיתונים מאותם ימים, המתאר את יום עלייתם לקרקע של הקיבוצים:
"עוד בטרם באה ההפוגה עוד מתנהלים קרבות בחזיתות, מטוסי האוייב חגים מעלינו וצפירות האזעקות נשמעות לעיתים קרובות, התותחים מוסיפים לרעום מעבר לגלבוע מחזית ג'נין. אבל ליבנו נתון היום למאורע אחר. יישוב חדש קם היום בערבות בית שאן…"
"ההתחלה היא צנועה שני גופים מתיישבים מקימים היום מחנה משותף… קיבוץ "רשפים" היושב בקריית חיים המתכונן מזמן לעלייה זו. והשותפים, קבוצת "שלוחות" של הפועל המזרחי, מתבלטים בכיפותיהם לראשיהם. לעת עתה ישבו יחד עם "רשפים" במחנה אחד. הם יוסיפו חוליה לשרשרת הקיבוצים הדתיים בעמק בית שאן. טירת צבי, שדה אליהו, עין הנציב."
"רשפים" שישבו בקריית חיים זמן רב הורכב מעולים מרומניה ובולגריה ועוד חברים ילדי הארץ. חלקם היו עובדי נמל בחיפה וקיבלו הכשרה בקיבוץ מסילות.
קבוצת "שלוחות" הקמה על יד שתי קבוצות שעלו בעליית הנוער, קיבלו הכשרה תורנית וחקלאית בקיבוץ רודגס שעל יד פתח תקווה ובמושב שדה יעקב. לאחר התגבשותם חיפשו מקום להתיישב בו בתחילה ישבו בקריית שמואל, ולאחר מכן בפרדס חנה.
ביום ג' בסיוון תש"ח עלו שני הקיבוצים על הקרקע בעמק בית שאן. שני הקיבוצים שהו קרוב לשנה ורבע במחנה זמני משותף תוך התחשבות הדדית למופת שהשפיעה לטווח ארוך. שם הקיבוץ שלוחות, מבטא את הרצון להקים זכר למשפחות החברים שנספו בשואה, שלוחות = ענפים. ובנוסף, מציין את מיקומה של שלוחות, על שלוחה של הר הגלבוע.
"בלי חגיגות", סיים המאמר בעיתון, "בלי נאומים בעבודה מאומצת קם היישוב הראשון במדינת ישראל על אדמת ממשלת ישראל".
==
נהנים מהפינה? הזמינו הרצאה לקהילה ולחברים לעבודה.
יאיר קליין 058-5479943
מה דעתך בנושא?
6 תגובות
0 דיונים
אייל
בישראל יש אזרחים פריווילגים רבים - פנסיונרים של צה"ל, של משרד הבטחון, בכירי הסתדרות... אבל מעל כולם בפער עצום יושבים הקיבוצניקים. 100 אלף תושבים בלבד שנהנים מ-170 אוטונומיות עם חוקים...
בישראל יש אזרחים פריווילגים רבים - פנסיונרים של צה"ל, של משרד הבטחון, בכירי הסתדרות... אבל מעל כולם בפער עצום יושבים הקיבוצניקים. 100 אלף תושבים בלבד שנהנים מ-170 אוטונומיות עם חוקים אחרים לחלוטין משל שאר תושבי ישראל. מעולם לא שמעו על משכנתא או ארנונה או מסים כלשהם. בכל קיבוץ ישנם בקושי 500 אנשים, נשים וטף. הם יושבים על שטח עצום מימדים של עיר קטנה. רוב הקיבוצים הקימו ללא אישור על שטחים חקלאיים קניונים, בתי מלון, אטרקציות תיירותיות. הם השטלטו על נחלי הצפון על חופי הכנרת והים התיכון וים המלח ללא מפריע והם מקבלים שלל הטבות מהממשלה ללא כל ריסון או מנגנון בריא. קפיטליזם קיצוני במסווה של קומוניזם שמאלני. מחר בבוקר חייבים לבטל את כל הקיבוצים ולהוציא את כל השטחים שלהם למכרז פתוח למחוסרי דיור. הקיבוצים הם הכתם השחור והעצם בגרון של מדינת ישראל. יותר מההסתדרות ויותר מכל שכונה של אנשי קבע. הקיבוצים חייבים להימחק אתמול. שיוויון זכויות? שיוויון בנטל? בבקשה - תמחקו את הקיבוצים והשוו את החוקים והחובות שלהם לשאר תושבי המדינה.
המשך 11:42 29.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דר
קיבוצים הוקמו כבר משנות ה 20
11:59 26.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יובל
ראשון או שני, שלישי או עשירי הקיבוצים הסוציאליסטים הם אלו שקבעו את גבולות המדינה, בנו והקימו אותה, נלחמו והגנו עליה. למרבית הצער והבושה הם מושמצים היום ע"י...
ראשון או שני, שלישי או עשירי הקיבוצים הסוציאליסטים הם אלו שקבעו את גבולות המדינה, בנו והקימו אותה, נלחמו והגנו עליה. למרבית הצער והבושה הם מושמצים היום ע"י פירחחים, אספסוף וערב רב.
המשך 17:22 25.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מיכאל
כוכם טועים על פי רשימה של המחלקה להתיישבות היישוב הראשון שקם אחרי הכרזת העצמאות הינו קיבוץ היוצרים או קיבוץ שמרת שקם במאי 1948 ,שלוחות ורשפים הינם הישובים...
כוכם טועים על פי רשימה של המחלקה להתיישבות היישוב הראשון שקם אחרי הכרזת העצמאות הינו קיבוץ היוצרים או קיבוץ שמרת שקם במאי 1948 ,שלוחות ורשפים הינם הישובים מס'3 4 שקמו אחרי הכרזת העצמאות ,המסמך הועבר לכותב הכתבה ומקווה שיידע לעדכן זאת
המשך 22:21 24.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הגלילי
טעות של הכותב,ק'-סער בגליל המערבי נוסד ב-8/1948.
19:54 24.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
טומאק
ואז הגיעו השחמדנים המייללים והסוף התחיל
12:33 24.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר