יום ירושלים אמנם חלף יחסית בשלום, אבל הסוגיה העקרונית שעומדת בבסיסו צריכה להעסיק אותנו כל השנה. כבן לציונות הדתית, אני חוגג את יום ירושלים. אומר הלל בתפילה ושמח בשמחת איחודה של ירושלים. אבל כשאני מסתכל ימינה ושמאלה אני רואה שחוץ מהמגזר שלי, החברה הישראלית בכללה לא כל כך מתייחסת ליום הזה. וזה מעורר בי את השאלה – מדוע?
אני יכול לכתוב הרבה על החברה הישראלית כולה, אבל אני בוחר כאן להפנות את השאלה לעברי והמגזר שלי. הייתכן שהציונות הדתית, המגזר ממנו אני בא, היא אולי המגזר היחיד שלא התמודד דתית, מוסרית ולאומית, עם הבעיה הפלסטינית שנוצרה בעקבות מלחמת ששת הימים, בירושלים וביהודה ושומרון?
אבהיר כבר עכשיו: זה לא קשור לימין ושמאל. לא צריך להיות שמאלן כדי להכיר בבעיה הפלסטינית ולהיות מוטרד מן העובדה שישנם מאות אלפי תושבים במזרח ירושלים, שמעמדם לא מוסדר, והם לא חלק מהרשות הפלסטינית וגם לא לגמרי אזרחי ישראל, וחיים בשכונות בלא מערכת חינוך או פינוי אשפה מוסדרים. לא צריך להיות שמאלן כדי לחוש מצוקה מוסרית לנוכח השלטון על עם אחר, מצב שדורש מאתנו להשתמש בכוח ולהגביל את החירות שלו.
גם אין זה משנה באשמת מי המצב הזה. אחריות היא לא אשמה. העובדה שבמשך חמישים ושש שנים מדינת ישראל מציבה למאות אלפי אנשים מחסומים ושולטת בהם, אמורה להציק לנו מוסרית ודתית, גם אם אין לנו פתרון למצב הזה.
בכל שנות לימודיי במסגרות הלימוד בציונות הדתית – מחטיבת הביניים ועד הישיבה והכולל, בכל התכניות שיש – מעולם לא דיברו איתי לעומק על הבעיות הללו ומעולם לא חשפו אותי אליהן. לא התוועדתי למצוקת התושבים של מזרח ירושלים, לא הפנמתי את המצוקה המוסרית שבהתנהלות שנכפתה עלינו ביהודה ושומרון – פשוט לא היה אף דיון על זה. האדירו את הכוח ואת מסירות הנפש, פיארו את מפעל ההתנחלויות, והכל בצדק. אבל אף פעם לא העלו גם את הצד השני. אף פעם לא הציבו אותי אפילו מול השערה שיש במציאות הזו איזושהי בעיה.
פתרון מהיר וקל אין לי, ואני מודע שצרכי ביטחון עדיין מחייבים אותנו בשלטון צבאי. אבל כל זה לא אמור לסמא את העין מהמחיר המוסרי שכרוך בכך. דווקא כמי שבידיו הכוח, עלינו לחשוד כל העת בכוח הזה, שלא ישתלט עלינו. הייתי שמח שבמקום שהשר האחראי על הביטחון הלאומי יפגין בעלות על הר הבית הוא יפגין בעלות על האחריות שלו לביטחונם של כלל אזרחי ישראל, כולל המגזר הערבי. הייתי שמח לראות יותר חשיבה ממשלתית, המוקדשת לשאלה כיצד אנחנו מצמצמים את הפגיעה באוכלוסייה הערבית, במקום להעצים פגיעה זו בטיעונים לאומניים כאלו ואחרים.
כן. אנו נדרשים לעמדה מורכבת – חזקה מול טרור ורגישה כלפי חפים מפשע. ואיך עושים זאת יחד כשלעתים צריך להפעיל את שניהם יחד. אבל זו חובתנו הדתית והמוסרית. כך היה דוד המלך, משיחנו, אשר היה חזק במערכה ועדין בבית המדרש. מורכבות זו היא סוד קיומנו כאן – בשלום.
==
הרב עידו פכטר, שותף במיזם "הבימה – אלמנאבר" לחזון דתי לשלום
(צילום תמונת כותב: באדיבות מכון מנדל למנהיגות)
מה דעתך בנושא?
20 תגובות
5 דיונים
צבי
זה אתר יהודי זה? למה הפח הזה מקיא פה שוב שוב?
08:21 25.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יש צדק ישראלי
יש 2 סוגיות מוסריות 1. טענת " ליסטים אתם" 2. חוסר הזכויות של הפלסטינים הרב שאול ישראלי במאמרו ו"ארשתיך לי לעולם" הסביר כבר את הדברים לגבי חוסר הזכויות של הפלסטינים כל כולה הרי...
יש 2 סוגיות מוסריות 1. טענת " ליסטים אתם" 2. חוסר הזכויות של הפלסטינים הרב שאול ישראלי במאמרו ו"ארשתיך לי לעולם" הסביר כבר את הדברים לגבי חוסר הזכויות של הפלסטינים כל כולה הרי נובעת מרצונם להשמיד אותנו יצאנו מגוש קטיף והם במקום להפוך את רצועת עזה לגן עדן פורח הפכו את המקום לסגור ומבודד - בדיוק בגלל רצונם להשמיד אותנו אז לא הבנתי מה הבעיה המוסרית שלנו עם יהודי??? לתת לעזתים להכניס נשק חופשי חופשי?? לתת לצאצאי הפליטים מ 48 חשוב לפה בהמוניהם???
המשך 13:47 24.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יעקב
אז מה אכפת לך מה אנחנו חושבים?
22:50 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מאיר
האם לפני מלחמת ששת הימים מעמדם היה מוסדר? האם ה"כיבוש הישראלי" הרע להם או היטיב להם?
22:48 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
לא
17:08 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ישי
אתה אדם אמיץ.
08:50 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודייה
בתגובה ל: ישי
אם אומץ זו בגידה (במקרה הרע) ופשוט (במקרה הטוב) אז יד לו אומץ...
11:13 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זוזו מוסא
מה קורה עם האתר הזה?
20:50 22.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
ארוך אבל חשוב ואמיתי
לא מסכים. עניי עירך קודמים. לא שמעתי שכבודו מתייחס לתושבי רמלה לוד, דרום ת"א, אוכלוסיית הערבים בישראל מפסידה כי רבים בה עדיין לא מכירים בריבונות ישראל. ויש לכל עיר יהודית...
לא מסכים. עניי עירך קודמים. לא שמעתי שכבודו מתייחס לתושבי רמלה לוד, דרום ת"א, אוכלוסיית הערבים בישראל מפסידה כי רבים בה עדיין לא מכירים בריבונות ישראל. ויש לכל עיר יהודית אצלהם שם פלסטיני. החלום שלהם הוא לזרוק אותנו מהארץ לכן אף פעם לא רצו פשרות מרחיקות לכת שלנו. לכן במקום להביט במציאות בעין נכוחה שהקב"ה רוצה שנשלוט במרחבי ארצנו ונילחם בבנייה הלא חוקית, בטרור הרב, בפרוטקשן ובאוייב שצורר אותנו על ארצנו (כנבואות התורה בבמדבר לג, נה: "ואם לא תורישו את ישבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינם בצדיכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם ישבים בה") תשאלו כל הרבנים שהאמת התורנית היא אחרת ממה שכותב הרב הכותב. לא יודע מאיפה נובע אולי מהשכלות וגישות אחרות מהתורה שגורמים לבלבול עצוב ביחס לתורה ולקודש. הייתי רוצה שכבוד הרב יתייחס לנושאים אחרים ויפסיק להתייחס לנושאים המעוררים התנגדות ומקימים עליו חדשים לבקרים רבים רבים. כי מרגישים את חוסר הדיוקים. דוד המלך? ראיתם פעם את מלחמות ונקמות דוד הגיבור - מלכא משיחא ? הלא אם נפתח ספר שמואל נראה איך נלחם בגבורה ואיך נקם על פגיעה בעם ישראל. עד שכל אויביו רתעו ממנו. כל מי שלמד מזרחנות ומכיר את שפת המזרח התיכון יודע שזו הדרך היחידה לנצח. גם אנשים שאינם דתיים כך בקום המדינה בפקודת בן גוריון עשתה יחידה 101 בראשות מאיר הר ציון. וכבודו מסביר מהיכן טעותו. מהרגע שנהיינו בחסדי ה' חזקים מהאויבים אשר סביבנו. יש כאלה עם מנטליות נוצרית, שרוממות המוסר בגרונם וחרב פיפיות בידם(!) כוונותיהם טובות אך מעשיהם אינם רצויים והם כל הזמן חוזרים על השקר שלא מוסרי להשתמש בכוח ולא מוסרי לנצח את האויב. ולא מוסרי לגרש שונאי ישראל המצהירים על רצונם לפגוע בנו שלא מקבלים את אחיזתנו בארצנו. רק לתת לערבים ולרחם ולסלוח ולאהוב .. דיי. לנצח זה לא מילה גסה. ואני לא משתמש במילה לנקום שהיא מילה תנכית (הלא הרב הוא אשכנזי, היסתכל נא בתפילת אב הרחמים שהאשכנזים אומרים לפני מוסף של שבת) כיוון שישר יאשימוני בהיותי 'כהניסט קיצוני' ויאמרו שזה חורג מנורמות המוסר. אתם תשפטו,
המשך 18:43 22.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
נגעת בכל העניינים החשובים. יישר כח על התגובה החשובה והעשירה. הסברת היטב גם את דעתי
מילים כדורבנות
17:18 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עדן
צודק כל מילה
17:20 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
עידן
ממליץ לך לצפות במתן פלג הוא אמנם מחוץ למגזר אבל יסביר לך את את הכל מצויין
17:56 22.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
לידיעה
ומעולם לא רצו.
03:31 25.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון
א. אתה כבר לא בן הציונות הדתית. הצהרת שאתה מודרן אורתודוקס ב. אולי פעם תרחם ברוב אשכנזיותך הרמה על תושבי הפריפריה? טרחת אי פעם לבקר בדרום תל אביב לראות את האחים...
א. אתה כבר לא בן הציונות הדתית. הצהרת שאתה מודרן אורתודוקס ב. אולי פעם תרחם ברוב אשכנזיותך הרמה על תושבי הפריפריה? טרחת אי פעם לבקר בדרום תל אביב לראות את האחים והאחיות שלך (לכאורה) סובלים מהמסתננים? היית בלוד רמלה נגב וסבלת מפרוטקשיין? ג. אתה מנסה להראות טוב בעיני השמאל? נשמע ככה מאד
המשך 16:25 22.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הנה התעורר שמעון
הנה המגיב שמעון עם הקשקושים הרגילים, מה עם המסכן ההוא, מה עם האומלל ההוא, מה אתה בא עם הפלסטינים עכשיו? קודם עד שהעני האחרון האומלל האחרון והבעיה האחרונה של כל העולם תיפטר, אז נוכל לדבר על זה שאנחנו בעבר, והילדים שלנו היום, משמשים בתפקיד של שוטר על אוכלוסיה ששונאת אותנו. אבל שמעון אף פעם לא ירצה לדבר על זה, נכון שמעון? ובצבא היית שמעון? או שאתה אוהב שילדים של אחרים מסתכנים?
17:31 22.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
י.א.
בתגובה ל: הנה התעורר שמעון
הנה אתה ישן... איך אוסלו והנתנתקות לא גרמו לך להבין מה שהדת (האמיתית) שלנו אומרת לגבי רחמנות על אכזרים (שלגבי שאול הלכה אפילו על כאלה שאתה היית מכנה "חפים מפשע" ובסוף הוא התאכזר לדוד). תחזור למקורות.
00:09 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמילי
בתגובה ל: הנה התעורר שמעון
לא, לא עד שהבעיות של כולם יפתרו, פשוט ספציפית הבעיות שלנו אמורות להיות קודמות עבורינו
00:18 23.05.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר