הסוגיה הפלסטינית, לא אמורה להציק לנו כמגזר? - סרוגים

הסוגיה הפלסטינית, לא אמורה להציק לנו כמגזר?

הייתכן שהציונות הדתית, המגזר ממנו אני בא, היא אולי המגזר היחיד שלא התמודד דתית, מוסרית ולאומית, עם הבעיה הפלסטינית שנוצרה בעקבות מלחמת ששת הימים, בירושלים וביהודה ושומרון?

הרב ד
הסוגיה הפלסטינית, לא אמורה להציק לנו כמגזר?
  (צילום: נאסר אישתייה/פלאש90)

יום ירושלים אמנם חלף יחסית בשלום, אבל הסוגיה העקרונית שעומדת בבסיסו צריכה להעסיק אותנו כל השנה. כבן לציונות הדתית, אני חוגג את יום ירושלים. אומר הלל בתפילה ושמח בשמחת איחודה של ירושלים. אבל כשאני מסתכל ימינה ושמאלה אני רואה שחוץ מהמגזר שלי, החברה הישראלית בכללה לא כל כך מתייחסת ליום הזה. וזה מעורר בי את השאלה – מדוע?

אני יכול לכתוב הרבה על החברה הישראלית כולה, אבל אני בוחר כאן להפנות את השאלה לעברי והמגזר שלי. הייתכן שהציונות הדתית, המגזר ממנו אני בא, היא אולי המגזר היחיד שלא התמודד דתית, מוסרית ולאומית, עם הבעיה הפלסטינית שנוצרה בעקבות מלחמת ששת הימים, בירושלים וביהודה ושומרון?

אבהיר כבר עכשיו: זה לא קשור לימין ושמאל. לא צריך להיות שמאלן כדי להכיר בבעיה הפלסטינית ולהיות מוטרד מן העובדה שישנם מאות אלפי תושבים במזרח ירושלים, שמעמדם לא מוסדר, והם לא חלק מהרשות הפלסטינית וגם לא לגמרי אזרחי ישראל, וחיים בשכונות בלא מערכת חינוך או פינוי אשפה מוסדרים. לא צריך להיות שמאלן כדי לחוש מצוקה מוסרית לנוכח השלטון על עם אחר, מצב שדורש מאתנו להשתמש בכוח ולהגביל את החירות שלו.

גם אין זה משנה באשמת מי המצב הזה. אחריות היא לא אשמה. העובדה שבמשך חמישים ושש שנים מדינת ישראל מציבה למאות אלפי אנשים מחסומים ושולטת בהם, אמורה להציק לנו מוסרית ודתית, גם אם אין לנו פתרון למצב הזה.

בכל שנות לימודיי במסגרות הלימוד בציונות הדתית – מחטיבת הביניים ועד הישיבה והכולל, בכל התכניות שיש – מעולם לא דיברו איתי לעומק על הבעיות הללו ומעולם לא חשפו אותי אליהן. לא התוועדתי למצוקת התושבים של מזרח ירושלים, לא הפנמתי את המצוקה המוסרית שבהתנהלות שנכפתה עלינו ביהודה ושומרון – פשוט לא היה אף דיון על זה. האדירו את הכוח ואת מסירות הנפש, פיארו את מפעל ההתנחלויות, והכל בצדק. אבל אף פעם לא העלו גם את הצד השני. אף פעם לא הציבו אותי אפילו מול השערה שיש במציאות הזו איזושהי בעיה.

פתרון מהיר וקל אין לי, ואני מודע שצרכי ביטחון עדיין מחייבים אותנו בשלטון צבאי. אבל כל זה לא אמור לסמא את העין מהמחיר המוסרי שכרוך בכך. דווקא כמי שבידיו הכוח, עלינו לחשוד כל העת בכוח הזה, שלא ישתלט עלינו. הייתי שמח שבמקום שהשר האחראי על הביטחון הלאומי יפגין בעלות על הר הבית הוא יפגין בעלות על האחריות שלו לביטחונם של כלל אזרחי ישראל, כולל המגזר הערבי. הייתי שמח לראות יותר חשיבה ממשלתית, המוקדשת לשאלה כיצד אנחנו מצמצמים את הפגיעה באוכלוסייה הערבית, במקום להעצים פגיעה זו בטיעונים לאומניים כאלו ואחרים.

כן. אנו נדרשים לעמדה מורכבת – חזקה מול טרור ורגישה כלפי חפים מפשע. ואיך עושים זאת יחד כשלעתים צריך להפעיל את שניהם יחד. אבל זו חובתנו הדתית והמוסרית. כך היה דוד המלך, משיחנו, אשר היה חזק במערכה ועדין בבית המדרש. מורכבות זו היא סוד קיומנו כאן – בשלום.

==

הרב עידו פכטר, שותף במיזם "הבימה – אלמנאבר" לחזון דתי לשלום
(צילום תמונת כותב: באדיבות מכון מנדל למנהיגות)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
20 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
לא הגישה המוסרית...
ששון | 22-05-2023 15:57
לא הגישה המוסרית צריכה להוביל אלא הגישה הפרקטית, הריאל פוליטיק. השליטה במיליוני ערבים לא יכולה להמשך לנצח, היא פוגעת קודם כל בנו ותפגע הרבה יותר אם היא תמשיך.
תגיד, מכיר...
חילוני | 23-05-2023 12:35
תגיד, מכיר הרבה דוגמאות של דיכוי שאיפות לאומיות של עם אחר על ידי אלימות? מכיר הרבה דוגמאות שזה נגמר טוב לצד שמפעיל אלימות? לא בקטע של להצדיק אותם, לגמרי איתך, לא מתבלבל, בקטע תועלתני לחלוטין. אתה לא מבין שמה שאתה מציע רק יחמיר את המצב שלנו? נורא עצוב שלא לומדים מההיסטוריה, חושבים שאנחנו מיוחדים ואצלנו יצליח מה שהתפוצץ בפנים לכל כך הרבה עמים בעשורים האחרונים. את המחיר נשלם אנחנו וילדינו.
איזה קשקוש....
אביתר | 23-05-2023 10:05
איזה קשקוש. זו הפרקטיקה של השמאל - להביא מושג מפוצץ ולהציג את הדברים כאילו הוא מכריע את הדיון לכיוון שהם מעוניינים בו. יש פתרונות: א. לקדם יאוש של הערבים מהרעיון של עצמאות מדינית פלסטינית עי פירוק הרשות ושליטה בטחונית מלאה בכל ישע (בשלבים). ב. לייצר אינטרס לערבים הפרטיים להגר מכאן עי זכויות מינמליות בארץ, מענקים ליוצאים ומבצעי תודעה. ג. מדיניות חיסול מחבלים (כולל סייענים, מתכננים, מאכוונים ומסיתים כולל כותבי תוכניות לימודים מסיתות, דרשנים מסיתים, ושיות רשת ועוד) ואכיפה מוגברת של החרמות כספי טרור (כדוגמת המשכורות שמשפחות המחבלים מקבלות) ועונשים קולקטיביים לכפרי המחבלים. כל זה ישנה את המשוואה לכזו שלבצע פיגוע לא משפר את מצבו של הערבי, אלא מרסק אותו ואת משפחתו. אפשר להמשיך עוד עם פרטים שיבטלו את הבעיה הערבית בריאל פוליטיק אבל המסר ברור.
2
א. אתה כבר...
שמעון | 22-05-2023 16:25
א. אתה כבר לא בן הציונות הדתית. הצהרת שאתה מודרן אורתודוקס ב. אולי פעם תרחם ברוב אשכנזיותך הרמה על תושבי הפריפריה? טרחת אי פעם לבקר בדרום תל אביב לראות את האחים והאחיות שלך (לכאורה) סובלים מהמסתננים? היית בלוד רמלה נגב וסבלת מפרוטקשיין? ג. אתה מנסה להראות טוב בעיני השמאל? נשמע ככה מאד
לא, לא...
אמילי | 23-05-2023 0:18
לא, לא עד שהבעיות של כולם יפתרו, פשוט ספציפית הבעיות שלנו אמורות להיות קודמות עבורינו
הנה אתה...
י.א. | 23-05-2023 0:09
הנה אתה ישן... איך אוסלו והנתנתקות לא גרמו לך להבין מה שהדת (האמיתית) שלנו אומרת לגבי רחמנות על אכזרים (שלגבי שאול הלכה אפילו על כאלה שאתה היית מכנה חפים מפשע ובסוף הוא התאכזר לדוד). תחזור למקורות.
הרב עידו, העזת לסטות מהקו הפכת בוגד
הנה התעורר שמעון | 22-05-2023 17:31
הנה המגיב שמעון עם הקשקושים הרגילים, מה עם המסכן ההוא, מה עם האומלל ההוא, מה אתה בא עם הפלסטינים עכשיו? קודם עד שהעני האחרון האומלל האחרון והבעיה האחרונה של כל העולם תיפטר, אז נוכל לדבר על זה שאנחנו בעבר, והילדים שלנו היום, משמשים בתפקיד של שוטר על אוכלוסיה ששונאת אותנו. אבל שמעון אף פעם לא ירצה לדבר על זה, נכון שמעון? ובצבא היית שמעון? או שאתה אוהב שילדים של אחרים מסתכנים?
3
ממליץ לך לצפות...
עידן | 22-05-2023 17:56
ממליץ לך לצפות במתן פלג הוא אמנם מחוץ למגזר אבל יסביר לך את את הכל מצויין
אלה טענות ממוחזרות. ה'פלסטינים' לא רוצים שלום
לידיעה | 25-05-2023 3:31
ומעולם לא רצו.
4
לא מסכים. עניי...
ארוך אבל חשוב ואמיתי | 22-05-2023 18:43
לא מסכים. עניי עירך קודמים. לא שמעתי שכבודו מתייחס לתושבי רמלה לוד, דרום תא, אוכלוסיית הערבים בישראל מפסידה כי רבים בה עדיין לא מכירים בריבונות ישראל. ויש לכל עיר יהודית אצלהם שם פלסטיני. החלום שלהם הוא לזרוק אותנו מהארץ לכן אף פעם לא רצו פשרות מרחיקות לכת שלנו. לכן במקום להביט במציאות בעין נכוחה שהקבה רוצה שנשלוט במרחבי ארצנו ונילחם בבנייה הלא חוקית, בטרור הרב, בפרוטקשן ובאוייב שצורר אותנו על ארצנו (כנבואות התורה בבמדבר לג, נה: ואם לא תורישו את ישבי הארץ מפניכם והיה אשר תותירו מהם לשכים בעיניכם ולצנינם בצדיכם וצררו אתכם על הארץ אשר אתם ישבים בה) תשאלו כל הרבנים שהאמת התורנית היא אחרת ממה שכותב הרב הכותב. לא יודע מאיפה נובע אולי מהשכלות וגישות אחרות מהתורה שגורמים לבלבול עצוב ביחס לתורה ולקודש. הייתי רוצה שכבוד הרב יתייחס לנושאים אחרים ויפסיק להתייחס לנושאים המעוררים התנגדות ומקימים עליו חדשים לבקרים רבים רבים. כי מרגישים את חוסר הדיוקים. דוד המלך? ראיתם פעם את מלחמות ונקמות דוד הגיבור - מלכא משיחא ? הלא אם נפתח ספר שמואל נראה איך נלחם בגבורה ואיך נקם על פגיעה בעם ישראל. עד שכל אויביו רתעו ממנו. כל מי שלמד מזרחנות ומכיר את שפת המזרח התיכון יודע שזו הדרך היחידה לנצח. גם אנשים שאינם דתיים כך בקום המדינה בפקודת בן גוריון עשתה יחידה 101 בראשות מאיר הר ציון. וכבודו מסביר מהיכן טעותו. מהרגע שנהיינו בחסדי ה' חזקים מהאויבים אשר סביבנו. יש כאלה עם מנטליות נוצרית, שרוממות המוסר בגרונם וחרב פיפיות בידם(!) כוונותיהם טובות אך מעשיהם אינם רצויים והם כל הזמן חוזרים על השקר שלא מוסרי להשתמש בכוח ולא מוסרי לנצח את האויב. ולא מוסרי לגרש שונאי ישראל המצהירים על רצונם לפגוע בנו שלא מקבלים את אחיזתנו בארצנו. רק לתת לערבים ולרחם ולסלוח ולאהוב .. דיי. לנצח זה לא מילה גסה. ואני לא משתמש במילה לנקום שהיא מילה תנכית (הלא הרב הוא אשכנזי, היסתכל נא בתפילת אב הרחמים שהאשכנזים אומרים לפני מוסף של שבת) כיוון שישר יאשימוני בהיותי 'כהניסט קיצוני' ויאמרו שזה חורג מנורמות המוסר. אתם תשפטו,
צודק כל מילה...
עדן | 23-05-2023 17:20
צודק כל מילה
מילים כדורבנות ...
נגעת בכל העניינים החשובים. יישר כח על התגובה החשובה והעשירה. הסברת היטב גם את דעתי | 23-05-2023 17:18
מילים כדורבנות
5
מה קורה עם...
זוזו מוסא | 22-05-2023 20:50
מה קורה עם האתר הזה?
6
אתה אדם אמיץ....
ישי | 23-05-2023 8:50
אתה אדם אמיץ.
אם אומץ...
יהודייה | 23-05-2023 11:13
אם אומץ זו בגידה (במקרה הרע) ופשוט (במקרה הטוב) אז יד לו אומץ...
7
לא ...
יוסי | 23-05-2023 17:08
לא
8
מדוע אתה כותב שמלחמת ששת הימים יצרה זאת?
מאיר | 23-05-2023 22:48
האם לפני מלחמת ששת הימים מעמדם היה מוסדר? האם הכיבוש הישראלי הרע להם או היטיב להם?
9
כבר הכרזת כמה פעמים שעזבת את המגזר הדתי לאומי
יעקב | 23-05-2023 22:50
אז מה אכפת לך מה אנחנו חושבים?
10
יש 2 סוגיות...
יש צדק ישראלי | 24-05-2023 13:47
יש 2 סוגיות מוסריות 1. טענת ליסטים אתם 2. חוסר הזכויות של הפלסטינים הרב שאול ישראלי במאמרו וארשתיך לי לעולם הסביר כבר את הדברים לגבי חוסר הזכויות של הפלסטינים כל כולה הרי נובעת מרצונם להשמיד אותנו יצאנו מגוש קטיף והם במקום להפוך את רצועת עזה לגן עדן פורח הפכו את המקום לסגור ומבודד - בדיוק בגלל רצונם להשמיד אותנו אז לא הבנתי מה הבעיה המוסרית שלנו עם יהודי??? לתת לעזתים להכניס נשק חופשי חופשי?? לתת לצאצאי הפליטים מ 48 חשוב לפה בהמוניהם???
11
זה אתר יהודי...
צבי | 25-05-2023 8:21
זה אתר יהודי זה? למה הפח הזה מקיא פה שוב שוב?