ארונות קבורה מצריים עברו סריקת CT בשערי צדק - סרוגים

ארונות קבורה מצריים עברו סריקת CT בשערי צדק

מכסי ארונות קבורה מצריים עתיקים עברו סריקת CT בבית החולים שערי צדק, הסריקה תוכננה במשך חודשים ויצאה לפועל על מנת לזהות את השיטות בהם הוכנו ארונות הקבורה

author-image
ארונות קבורה מצריים עברו סריקת CT בשערי צדק
  שערי צדק

זוג ארונות קבורה עתיקים ממצרים הועברו לבית החולים שערי צדק, ועברו סריקת CT במטרה לשחזר את הפעולות שביצע והשיטות שהשתמש בהן האומן אשר יצר את הארונות.

שערי צדק

במבצע מורכב, שדרש תיאום והכנה של חודשים הועברו שני מכסים לארונות הקבורה, המגולפים מעץ השקמה ומעטרים בקישוטים וכתבים עתיקים, לסריקת CT בבית החולים שערי צדק. את המבצע ארגנו צוותים מהמחלקה המצרית וצוותים ממעבדות השימור של מוזיאון ישראל במטרה לשחזר לאחור את הפעולות אשר בוצעו על ידי האמנים בעת הכנת הארונות.

עוד באותו נושא

שגריר אזרבייג'ן בישראל: "נרחיב את שיתוף הפעולה"

ניר אור לב, אוצר לארכאולוגיה מצרית, במוזיאון ישראל הסביר, "הבדיקה אפשרה לנו להבין טוב יותר את פעולות האומן שיצר את מכסי ארונות הקבורה, ובכך תרמה תרומה משמעותית למחקר שאנו מבצעים. באמצעות הסריקה זיהינו חללים בעץ שמולאו בעזרת גבס כחלק מפעולות ההכנה לקראת עיטור הארונות, וכן חלקים שונים שפוסלו מגבס במלואם ולא גולפו ישירות מהעץ".

שערי צדק

הארון הראשון שנבחן מתוארך לסביבות שנת 950 לפני הספירה, והיה שייך לזמרת פולחן לאל המצרי העתיק אמון-רע. שמה היה ג'ד-מות, פרט אשר מופיע מספר פעמים בשורות הטקסט ושזור בנוסח הברכה עבור הזמרת החנוטה. הארון השני מתוארך לסביבות המאה ה-7 עד ה-4 לפני הספירה, ארון זה היה שייך לאציל מצרי בשם פתח-חותפ.

ההכנה לסריקה ארכה קרוב לחצי שנה ודרשה תיאום בין המוזיאון לצוות הדימות בבית החולים, אפילו ארגזים מיוחדים נבנו להזזת הארונות בהתאם למידותיהם.

שערי צדק

האיש אשר הוביל את הסריקה, הרנטגנאי הראשי שלומי חזן אמר כי: "לא כל יום לוקחים חלק במפגש בין היסטוריה מפוארת לקדמה טכנולוגית רפואית. הטכנולוגיה המתקדמת אפשרה לנו לסרוק כל מילימטר בארונות הקבורה, בתוכנית של שתי רמות אנרגיה שהיא תכונה ייחודית לסורק שלנו, שנמצא בשערי צדק.הסריקה במכשיר המתקדם מאפשרת לראות הפרדה בין סוגי החומרים השונים- עץ, גבס וחללי אוויר. הרוזולציה הגבוהה אפשרה לנו לראות בחתך רוחב את טבעות העץ ונעשו על החתכים שיחזורים תלת ממדיים שיסייעו לצוות לגלות את הרכב החומרים השונים."

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו