הסיפור מאחורי "המפלצת" הירושלמית - סרוגים

הסיפור מאחורי "המפלצת" הירושלמית

דגם "המפלצת" של האמנית ניקי דה סן פאל יוצג במוזיאון ישראל. הדגם שימש בסיס להכנת הפסל הענק "המפלצת", אחד מסמליה המרכזיים של ירושלים, והוא ניתן במתנה מהאמנית עצמה למוזיאון ישראל בשנת 1981 ומעולם לא הוצג במוזיאון עד כה

הסיפור מאחורי "המפלצת" הירושלמית
  המפלצת צילום באדיבות מוזיאון ישראל

מוזיאון ישראל יציג לראשונה את הדגם של "הגולם" שיצרה האמנית ניקי דה סן פאל, ברחבת הכניסה לאולמות המוזיאון. הדגם עשוי מעיסת נייר על גבי רשת ברזל, גובהו 64 ס"מ והוא ניתן במתנה למוזיאון ישראל לפני כ-40 שנים, מתנה מהאמנית עצמה.  פסלי החוץ של האמנית ניקי דה סאן פאל, מעטרים אתרים שונים בעולם, כגון רחבת הכניסה למרכז פומפידו בפריז וגן הטארות באיטליה. בימים אלו מוצגת תערוכה מקיפה של דה סן פאל במוזיאון המומה בניו יורק.

לפני יובל שנים, כשהציבה האמנית ניקי דה סן פאל את פסלה בירושלים, היא העניקה לו את השם "הגולם". כינוי החיבה שנתנו לו תושבי העיר, "המפלצת", מלמד יותר מכול עד כמה הוא התנחל בלבבות. הפסל גדול הממדים בשכונת קריית היובל הוא יצור אמורפי בשחור-לבן, עיניו הא-סימטריות מוקפות עיגולים שחורים, ומלועו האדום הבוהק משתפלות שלוש לשונות-מגלשות, אף הן אדומות. הן יורקות את הילדים מטה בעודם זועקים בפחד מהול בעונג, שמסבה להם ההתגברות על הפחד.

החלל הפנימי של הפסל, שנתפס גם כרחם מגן, משמש מגרש משחקים. השם "גולם" מרמז לאגדה העממית, שייחסה למהר"ל (רבי יהודה ליווא) בן המאה ה-16 יצירת גולם שבכוחו לזהות את האמת ולמנוע כך האשמות-שווא של היהודים בעלילות דם. מוטיב הגולם התגלגל גם אל ספרות הילדים, שם קיבל הענק המיטיב חזות מרגיעה.

לרגל יום ירושלים בחרנו להציג את דגם הפסל השמור באוסף המוזיאון, אשר להקמתו היו שותפים כמה מהאבות המייסדים של מוזיאון ישראל; מרטין וייל, שהיה לימים מנהל המוזיאון, הוא שיזם את ההזמנה מהאמנית ליצור פסל חוצות לעיר; הוא הציע את הרעיון לווילהלם סנדברג, האוצר ששימש יועץ למוזיאון בראשית דרכו, והוא שפנה לאמנית לאחר שטדי קולק, ראש העיר ירושלים ואבי המוזיאון, התלהב ונתן את ברכתו. ניקי דה סן פאל, שהיה זה לה המיזם הציבורי הראשון, "קפצה משמחה", ומיהרה ליצור דגם ולשלוח אותו לאישור מועצת העיר, אלא שהמבנה המעוות הרתיע אותם והם חששו מתגובת הילדים.

אנשי המוזיאון פנו אל האמנית בבקשה לבוא מפריז כדי להגן על הצעתה. סן פאל, שהאמינה בכל ליבה כי "דברים מפחידים מסייעים לילדים לגבור על פחדיהם" שכנעה אותם בטיעוניה ויחד עם עם בן זוגה, האמן ז'ן טינגלי, ובסיוע עוזריהם הוקמה האטרקציה האדריכלית האנושית ומשובבת הלב, שהיתה לאחד מהישגיה הגדולים ביותר של האמנית ולסמל אהוב של ירושלים המודרנית.

הדגם יוצג לאחר שעבר תהליך שימור מורכב במעבדות המוזיאון שכלל ניקוי, קונסולידציה של שכבות הצבע וחיזוק מבני.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו