אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום

דעת הרב קוק הפוכה/ תגובה לרב מלמד

בטורו בעיתון בשבע חיזק הרב אליעזר מלמד את טענתו כי הצמחונות באופן כללי איננה נכונה בימינו. משה נחמני מארגון 'אור האורות' לחקר משנת הראי"ה טוען כי הרב קוק חשב ההפך

דעת הרב קוק הפוכה/ תגובה לרב מלמד
  הרב קוק היה מעודד צמחונות (אילוסטרציה שאטרסטוק)

תגובה למאמרו של הרב אליעזר מלמד שליט"א: "ערכה של אכילת בשר" (בשבע, ז' בסיוון תשע"ד)

 ==

במאמר שפרסם הרב אליעזר מלמד בעיתון בשבע הוא הציג תגובות מסוימות שקיבל מאז שפרסם את מאמרו "האם ראוי להיות צמחוני?", שבו טען שהצמחונות באופן כללי אינה נכונה בימינו.

יש לציין, כי כמה תגובות וטענות משמעותיות אשר הוצגו בפני הרב כנגד מאמרו הראשון, לא הוזכרו במאמר הנוכחי. אחת מהן היא שעל פי הרופאים אין כיום הכרח בריאותי לאכול בשר אם האדם ניזון מתזונה מאוזנת ומגוונת, וזאת בניגוד לדברי הרב מלמד, שכתב שישנו הכרח, ועל כך בנה את יסודות התנגדותו לצמחונות. שאלת הכרחיות הבשר לבריאות האדם לא נידונה במאמר הנוכחי אלא מוצגת שוב כנתון מוסכם על כל – "אכילת בשר חיונית מאוד לאדם".

לעומת הרב מלמד, כתב מורו ורבו הרצי"ה קוק: "בדורות האחרונים מתבררת ומסכמת יותר אי החשיבות או גם הגריעותא של בשר בעלי חיים לבריאות הגוף של האדם", ואף ראה במהפך מדעי זה התאמה ל"מהלך ההשתלמות וההתפתחות הכללי של המציאות והאדם, אם מצד ההתעלות הטבעית העתידית האחרונה או מצד ההשלמה המוסרית" (אור לנתיבתי).

הנחתו של הרב מלמד, שאכילת בשר היא הכרחית לבריאות האדם, אכן נזכרת כעשר פעמים בכתבי הראי"ה קוק בנושא, והיא שעומדת ביסוד הסברתו מדוע מוסרי לאכול בשר. אך כיום, כשהרפואה סוברת שאין הכרח – הרי שעל פי הרב קוק אין זה מוסרי לאכול בשר.

הרב מלמד קובע כי "נמצא אפוא שבשלב הנוכחי רק יחידים יכולים באופן אישי לנהוג חסידות בעצמם, אבל עליהם להימנע מלהטיף לצמחונות, כדי שלא לפגוע במאמץ העיקרי לתיקון עולם".

הוא מסתמך, לכאורה, על דברי הראי"ה במאמר "חזון הצמחונות והשלום"; ואולם דבריו אינם עולים בקנה אחד עם שיטת הראי"ה בנושא. זאת אני קובע לאחר עיון מקיף במשך חודשים ארוכים בכל המקורות שבהם הראי"ה מתייחס לעניין אכילת בשר, וכן התייעצות בנושא עם זקני תלמידי הרצי"ה (ביניהם הרב שאר ישוב כהן שליט"א), וממחקריי במשך שנים ארוכות את אורחות חייהם של הראי"ה והרצי"ה.

יש לציין כי הרב מלמד מדלג משיטת הרב קוק לשיטות רבנים אחרים, בסעיפים שבהם דעת הראי"ה משתמעת כעידוד לצמחונות. כך למשל בעניין דברי חז"ל: "עם הארץ אסור לאכול בשר" (או כפי ניסוחו של הרב מלמד: "עם הארץ רשע").

דברי הרב מלמד עלולים לטעת את רושם לא מדויק, בכך שהוא קובע מספר פעמים ש"ההדרכה הכללית היא שאדם יאכל בשר", ורק בשולי המאמר הוא מציין כי באופן תיאורטי: "אם יתברר שבמקום מסוים נוהגים באכזריות יתרה, נכון להורות שלא לקנות ממנו בשר". זאת בעוד שלמעשה, ולא בתיאוריה, הרבה מבשר הבקר המשווק בישראל כיום, וכמעט כל בשר העוף, מקורו בבעלי חיים שעברו סבל עצום, וכפי שכתב לי לאחרונה הרב שמואל אליהו שליט"א: "בדרך אל השחיטה (=תנאי הגידול של בעלי החיים מלידתם עד שחיטתם) יש חוסר רגישות משווע ואכן יש לפעול לתיקון".

==

משה נחמני הוא מנהל ארגון 'אור האורות' לחקר משנת מרן הראי"ה קוק זצ"ל

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
28 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
העתק הדבק
יהודה | 08-06-2014 20:34
קטעים גדולים משני מאמריו של הרב מלמד, בשבוע שעבר והשבוע, הינם למעשה 'העתק הדבק' מספרו 'פניני הלכה', למרות שהדבר לא מצויין והקורא התמים חושב שאכן באו כאן פנים חדשות. אם תרצה אמור: כל שיטתו של הרב מלמד בנושא הצמחונות, הינה 'העתק הדבק' מדברים שנאמרו בדור הקודם, במיוחד על ידי הרב קוק, ללא בירור האם הם רלוונטיים לימינו.
2
אהבתי את הניסוח
יהודי פשוט | 08-06-2014 20:38
"...דברי חז"ל: "עם הארץ אסור לאכול בשר" (או כפי ***ניסוחו*** של הרב מלמד: "עם הארץ רשע". תחשבו רגע על המשמעות של תוספת המילה הקטנה: לפי פשט הגמרא, לכל מי שאינו "עוסק בתורה" אסור לאכול בשר, כלומר - צמחונות הינה חיובית. ומכאן קושיה אלימתא על הרב מלמד. אולם הרב מלמד לא נבהל. הוא פשוט מוסיף מילה אחת: "עם הארץ ***רשע***", כלומר: השונא תלמידי חכמים, וממילא רק לאדם כזה אסור לאכול בשר, אך לכל הדתיים - גם שאינם בחורי ישיבות - חובה לאכול בשר...
3
בשביל להפסיק לאכול בשר
אבישי | 08-06-2014 20:58
צריך להכיר בשתי נקודות פשוטות 1. אנחנו לא צריכים את זה 2. ייצור הבשר כרוך באלימות ואכזריות בלי נסבלת כלפי חיות הקורא החרוץ יפתח יוטיוב ויחפש סרטונים שצולמו במפטמות, מחלבות, משחטות, משלוחים חיים ויראה את הזוועות בעצמו. כדי להצדיק המשך צריכת מוצרי משחטה דרושים הרבה פלפולים הלכתיים ומוסריים והמהדרין יוסיפו גלגולי נשמות חוטאות שדורשות תיקון. הבחירה בידכם
4
הרב מלמד לא מכיר מספיק את המציאות הקשה
רחל ירחמיאל | 08-06-2014 21:21
"נראה שראיית בעלי החיים כמוצר וההתייחסות התעשייתית אליהם בתרבות הגידול והצריכה של היום עומדת בניגוד משווע להוראה זו. עד לתיקון משמעותי בתחום זה, אני אישית נמנע מלאכול בשר ומסתייג ככל האפשר משימוש במוצרים מן החי בתעשייה זו".
5
כל אדם שיש בו תורה ואין בו יראת שמים, מהו?
דן | 08-06-2014 22:24
אוי לך מיום הדין!
6
תגובה קצרצורת
חנן | 08-06-2014 23:28
א. לא חסרים רופאים ודעות רפואיות הסוברות שחיוני לאכול בשר. וכאלה שאומרים שזה בריא ומועיל יש עוד יותר. ב. חיוני - הרי היא גם הגדרה של תרבות והרגלים. ובזה הרב מלמד צודק מאוד. להסית את תשומת הלב לשנות את כל הרגלי התזונה זה פרוייקט שבאמת מסיח את הדעת מדברים חשובים יותר, כב"א לחברו. ג. הגדרת עם הארץ כרשע היא באמת הפשט. כיון שהנפק"מ היא מה האדם עושה בחייו והאם הבשר שאוכל מסייע לו לעשיית הטוב. ד. עצם הויכוח פה מסיח את הדעת ומפנה מקום מלעסוק מנבלות אמיתיות הקורות תחת השמש. לצערי לא חסר
7
לפי דעתי קצת הגזמת
אריה | 09-06-2014 0:23
אתה כותב: "זאת אני קובע לאחר עיון מקיף ... וממחקריי במשך שנים ארוכות את אורחות חייהם של הראי"ה והרצי"ה." "הרב מלמד מדלג משיטת הרב קוק לשיטות רבנים אחרים" "כן הרב מלמד יוצר מצג שווא" המאמר הזה נראה כמו כתב תביעה של עו"ד ולא כמו מאמר הלכתי או תורני. גם אם אתה חושב שצמחונות היא מצוה וחובה גדולה, צריך לקבל בכבוד את אלה שחולקים עליך. המאמר הזה לא מכבד אותך ואת הארגון שלך.
8
כל הכבוד!
חיים | 09-06-2014 0:39
כואב לי לראות את הרב מלמד מסתפק בלצטט הדרכה שנאמרה לפני כמאה שנה בתנאים שונים לגמרי ועל בסיס הנחות שאינם רלוונטיות עוד. המציאות השתנתה מאז ללא היכר, וכל הכבוד לסרוגים על מתן הבמה לקול השפוי שלא מוותר.
9
תגובה לחנן
שמעיה כהן | 09-06-2014 9:37
א. תן לי שם של רופא אחד שאומר שמוכרחים לאכול בשר. ב."להסית את תשומת הלב לשנות את כל הרגלי התזונה זה פרוייקט שבאמת מסיח את הדעת מדברים חשובים יותר, כב"א לחברו". - מאיפה אתה יודע? ניסית? זה לא נכון. ג. הגדרת עם הארץ כרשע היא באמת הפשט". - נגיד שכן; הרב מלמד לא מגלה לקורא שאינו מצוי בסוגיה שזו הוספה שלו! ואגב, הרב קוק מפרש שלא מדובר בעם הארץ רשע.
10
צמחונות בימינו
איתי | 09-06-2014 10:11
לדעתי הסוגיה הבריאותית היא לא הסוגיה המרכזית. הטיעון החשוב של הרב (והאמת שזה לא משנה, זה טיעון וצריך להתמודד איתו) הוא שצמחונות עלולה להביא לידי השוואה בין בני אדם ובעלי חיים, והוא סופר רלוונטי במציאות הנוכחית. נדמה לי שכל מי שקצת בדק, יודע שתנועת הצמחונות (והטבעונות) בימינו קשורה ישירות לעמדות מטריאליסטיות שלפיהן אין הבדל מהותי בינינו לבעלי חיים, ובמקרים קיצוניים, או לא כל כך, להעדפת בעלי חיים על בני אדם. לא אומר שלא נכון להיות צמחוני, בטח לאור העובדה שייצור הבשר ההמוני כרוך בסבל של בעלי חיים, אבל תוך מודעות גבוהה לנושא.
11
מותר לדעת קצת יותר על אודות הלץ הכותב?
אנונימי :) | 09-06-2014 16:32
12
ממתי הוא בר סמכא לרב קוק?
זרחיה | 09-06-2014 19:02
הרב מלמד אכן פוסק גדול (רב יישוב) והספרים שלו זכו לפופולריות משום מה. אבל מומחיותו אינה בדעת הרב קוק. לעומת זאת משה נחמני כתב עשרות ספרים וחיבורים על הרב קוק, ומנהל ארגון בו חברים רוב חוקרי משנת הרב, וטוען שבירר את הנושא הספיציפי הזה של צמחונות עם גדולי תלמידי הרצי"ה. ברור אם כן על מי יש לסמוך.
13
מעניין אם הרב מלמד נחשף מקרוב לתעשיות המזון מהחי
חנה | 10-06-2014 0:47
האם ראה פעם איך טוחנים אפרוח זכר בתעשיית הביצים? (איך מעלים אותו על מסוע, חי מצד אחד ויוצא גרוס לחתיכות מהצד השני של מגרסת האפרוחים?), האם ראה פעם כיצד מרביעים פרה בכח? האם שמע את זעקות הפרה שהעגל שלה נחטף ממנה מיד לאחר הלידה והיא בוכה ואבלה עליו ימים רבים? האם ביקר בלולים בו התרנגולות עומדות שנתיים על פסי מתכת בכלובים זעירים שאינם מאפשרים להן תנועה? האם צריך עוד תיאורים (ויש הרבה, כולל תיעוד עדכני) על מנת לתאר את גודל הזוועה וההתעללות? היכן ההתייחסות למצווה מדאורייתא ולאיסור החמור של "צער בעלי חיים"? מי בכלל רוצה להכניס לקיבתו "מזון" שעבר כל כך הרבה סבל?
14
איבדתי אמון בארגון אור האורות
אבי | 10-06-2014 10:51
לומר על הרב מלמד שאינו יודע מה הרב קוק כותב בנושא זו הוצאת שם רע במקרה הטוב. כבודו חולק. תחלוק. כבודך במקומך מונח. רבנים גדולים מתלמידי הרב קוק חושבים שאתה טועה. ופרסמו את זה. תישאר צמחוני ותן לנו לאכול בשר.
15
לצימחונים
אל-חי | 10-06-2014 10:54
מדוע תלישת צמח חי והריגתו כדי לאכול אותו מותרת בעוד בעל חי אסור? ראיתם מה זה עושה לצמחים? ככה סתם להרוג את מקור החיות שלהם? ראיתן פעם את כלי המשחית שנקרא קומביין? מצד אחד שדה פורח ומהצד השני חורבן ומוות. זה לא בצחוק. רציני לגמרי. השאלה היא רק איפה שמים את הגבול. זה הכל.
16
לאל-חי
אבישי | 10-06-2014 14:38
אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה לחיטה והיא לא תרגיש כלום וכאן בדיוק עובר הגבול - בן אדם מוסרי לא יפגע ביצור אחר שיש לו את היכולת להרגיש כאב, לא משנה אם הוא יכול לדבר או לפתור משוואות בשני נעלמים, אם הוא יכול להביע את הצער שלו בהבעות פנים או רק בתנועות וקולות, לא משנה אם הוא חמוד או לא, ולא משנה כמה זה רגיל ומקובל בחברה לפגוע בו. אם המראה של קומביין קוצר חיטה מעורר בך חלחלה אתה יכול להפסיק לאכול לחם, אבל זה יעזור רק לך ולא לחיטה. הרעיון של צמחונות הוא לא לפגוע באחר למען רווחתו, ולא בהכרח למענך - למרות שאין ספק שיש תועלת גדולה לאדם בלהיות נחמד יותר ליצורים אחרים, אפילו אם זה אומר שהבורגר שלו יהיה עשוי מעדשים וחברים שלו יסתכלו עליו בעין עקומה. אני לא מנסה לשכנע אותך ללכת לכל מקום שיש בו צער לאדם או לחיה ולנסות לתקן את העוול, אבל זה בהחלט סביר לבקש מאדם לא להרביע חיות לתוך כלובים עם תנאי מחיה בלתי אפשריים של סבל ומחלות ולפטם אותן רק כדי להרוג אותן בסוף ולאכול את גופתן.
17
איבדתי אמון ברבנים
יהודי חילוני | 10-06-2014 14:47
עזבתי את הדת כשראיתי כמה היא לא מוסרית. כמה הרבנים אוטמים אוזניהם, מתנהגים ראש קטן בכל מה שקשור לשאלות של דת ומוסר. כשאני קורא דברים של הרב מלמד אני מזדעזע. אם היה לי מעט אמון ברבנים עד היום, שאכפת להם ממוסר ולא רק מתאוות בשרים "אידיאולוגית", היום אני מיואש.
18
לאל-חי
חיים | 10-06-2014 14:50
ההשוואה בין הריגת צומח להריגת בעל חיים היא פשוט עלבון לאינטלגנציה. למרות שהיא נשמעת לעתים קרובות, היא אחד הטיעונים האנטי-צמחוניים הכי מופרכים שיש, ולמעשה היא מעידה יותר מהכל על שטיפת מוח יסודית. (גילוי נאות: עד לא כ"כ מזמן גם אני ניפנפתי בה) לך תבקר במשחטה ולאחר מכן בפרדס ודווח לנו אודות ממצאיך.
19
דעת הרפואה כיום על אכילת בשר
חיים גרינבוים | 10-06-2014 14:56
עמדתו של ארגון התזונה האמריקאי היא שתזונות צמחוניות מתוכננות כהלכה, ובכלל זה תזונה צמחונית לחלוטין או טבעונית, הן בריאות, ראויות מבחינה תזונתית, ועשויות לספק יתרונות בריאותיים במניעת מחלות מסוימות ובטיפול בהן. תזונות צמחוניות מתוכננות היטב מתאימות לפרטים במשך כל השלבים של מחזור החיים, כולל הריון, הנקה, ינקות, ילדות והתבגרות, וכן לספורטאים." מתוך: "עמדת ארגון התזונה האמריקאי: תזונות צמחוניות", יולי 2009, עמ' 1266
20
ל15
אריק1 | 10-06-2014 15:26
צמח (בסבירות גבוהה)איננו בעל מודעות כלשהי- לא מרגיש'כואב/נהנה/רוצה וכו'. בעלי חיים מפותחים כן.
21
לצמחונים (20,18,16)
אל-חי | 10-06-2014 18:46
אם כל הענין מצדכם הוא הכאב של החיה אז אתם תומכים בשחיטה בהרדמה או פתרון מסוג זה? הבעיה היא רק החוויה של בעל החי? אני דיברתי על עצם זה שלוקחים יצור חי בין אם זה צומח או בעל חי, שהוא גדל ומתרבה והורגים אותו. לא דיברתי על החוויה שלו. אלא על קטיעת החיים. בזה אני לא רואה הרבה הבדל בין מעשה ההפסקה של החיים, שהיא דבר קשה בכל אופן.
22
צורת הכתיבה והתגובה
קורא | 10-06-2014 18:51
יותר ויותר אני משתכנע מצורת הביטוי הבוטה וחסרת הכבוד למי שחושב אחרת וראו בכתבה למעלה ובתגובות - שצמחונות גורמת לזה. (לנסיון לכפות את דעתך על אחרים ולבזות כל מי שלא חושב כמוך). גם הרב אבינר וגם הרב מלמד חושבים שהכותב הנכבד טועה בהבנת דעתו של הרב קוק בנושא. שניהם למדו את הנושא ומתייחסים אליו.
23
ל21
אריק1 | 11-06-2014 8:49
ראשית אם היו מונעים את הסבל הרב בתהליך הגידול וגם בשחיטה עיקר הבעיה בעיני הייתה נפתרת. שנית, הבעיה שעדיין הייתה קיימת היאמ בגלל שלבע"ח עדיין יש רצון והשחיטה היא נגד רצונם. בנוסף השחיטה היא הפסקת החויה שלהם. כל הנ"ל לא רלוונטי בצמחים
24
ל22-לא ראית תגובות בוטות הרבה יותר בהרבה נושאים אחרים?
אריק1 | 11-06-2014 8:52
כי אני ראיתי והרבה. גם במאמרים וגם בתגובות. הדיון הזה די עדין יחסית
25
ל15 תשובה לאיפה שמים את הגבול בין חי לצומח
אבישי | 11-06-2014 16:49
התהליך צריך להיות במידה מסוימת שקוף כאשר אדם רואה שחיטה או עושה עם עצמו ניסוי מחשבתי מה עבר המזון לפני שהגיע לפה ומבין שמתעוררת אצלו בלב הסתייגות מהמעשה אז יש להימנע מאכילת חיה זאת. למשל דגים אין לי בעיה לדוג ולכן המצפון שלי שלם עם אכילתם כנל צמחים אין לי בעיה לקטוף לצורכי מאכל.
26
הוצאת דיבה
יוסף | 11-06-2014 18:38
להכליל את כל הצמחונים ככאלו שאינם עושים למען בני האדם או אינם מקימים משפחות זו הוצאת דיבה ולשון הרע. אני מכיר משפחות רבות צמחוניות וטבעוניות, יש הרבה חתונות של טבעונים, הולדת ילדים, הרבה התנדבות למען בני אדם במישורים שונים. אם כבוד הרב היה מואיל להכיר את הקהילה הצמחונית והטבעונית הוא היה מגלה שטעות חמורה בידו.
27
טבעונות/צמחונות זה העתיד!
דן | 11-06-2014 19:47
ואלף אלפים של טצדקי הן תירוץ אפל שנועד למילוי התאוות מן הנמוכות ביותר.
28
ושוב לאל-חי
חיים | 12-06-2014 10:35
נוח לדבר ככה כשאתה בסה"כ ניגש לסופר וקונה מלפפונים ממדף א' ועופות ממדף ב'. באמת קשה להבחין בהבדל כשאתה מנותק מתהליך הייצור. אם אתה אומר את דבריך בכנות ולא סתם בתור תירוץ להשקיט את מצפונך, תחפש ביוטיוב סרטונים על תהליך ייצוא הבשר או באמת הכי טוב תבקר בבית מטבחיים (ואם אתה נרתע מעצם המחשבה של ביקור בבית מטבחיים אולי כדאי שתשאל את עצמך מדוע...)