סובלים מעיניים יבשות? יש פתרון קסם - סרוגים

סובלים מעיניים יבשות? יש פתרון קסם

קרוב לרבע מהאוכלוסיה בישראל סובלת מעיניים יבשות. מה הגורם לכך, כיצד ניתן לטפל בזה ולמה חשוב לשים לב בטיסה הבאה שלכם?

author-image
סובלים מעיניים יבשות? יש פתרון קסם
  יש פתרון לעיניים יבשות (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

הקיץ מביא איתו לעלייה בתופעה המוכרת לרבים מהישראלים – עיניים יבשות. זהו מצב ממנו סובלת כרבע מהאוכלוסיה, הנגרם עקב פגם במנגנון ייצור הדמעות.

כתוצאה מכך העיניים יבשות, דבר הגורם לגירודים, כאבים, אודם, רגישות לאור ותחושה של גוף זר בעין.

החום של הקיץ, כמו גם היובש בסביבה ממוזגת, גורמת לייבוש גבוה עוד יותר וכתוצאה מכך התופעה מתגברת. לשמחת הסובלים מהבעיה יש מה לעשות כל עוד מקפידים על ליווי רפואי נכון.

כל דמעה מתחלקת לשלוש

העיניים שלנו הן מצלמות דרכן אנו רואים. אחד החלקים החשובים בעין הוא רשתית העין, דרכה המידע הנקלט מבחוץ עובר אל המוח. האור נקלט ברשתית כמו בחיישנים של מצלמה והמידע המתקבל כתוצאה מכך מועבר אל המוח.

כדי שהאור יגיע אל הרשתית כתמונה חדה ומדוייקת יש צורך במערכת טובה מאד של עדשות שישברו אותו, בדומה לעדשות מצלמה. העדשה החשובה ביותר בעין היא הקרנית, שמהווה כשני שליש מהכוח האופטי של העין.

חשוב להוסיף עובדה נוספת: הגוף שלנו אינו יודע לייצר משטחים חלקים לחלוטין, מהסוג שעדשת מצלמה דורשת. לכן פיתח הגוף מנגנון רטיבות ייחודי – דמעות – המסייעות בהחלקה של הקרנית. אם וכאשר פני השטח של הקרנית סובלים מיובש, המשטח הופך מחוספס, לא חלק וחסר ערך מבחינה אופטית.

הגוף מייצר נוזלי דמעות המכסים תדיר את פני השטח של העין וכאשר ממצמצים העפעפיים מורחות את הדמעות הללו על פני השטח כדי שלא יצטברו בנקודה מסויימת. כתוצאה מכך יש לנו עדשה שעובדת מצוין ויכולה לתת לנו ראייה מושלמת.

הדמעות בנויות משלוש שכבות המונחות זו מעל זו:

השכבה הקרובה ביותר לעין היא חומר רירי היודע להדבק אל פני השטח של העין, המיוצר על ידי תאים המצויים בלחמיות המכסות את העין.

השכבה הבאה מימית, היא נוצרת בעיקר על ידי בלוטה הנמצאת מעל גלגל העין, בתוך ארובת העין, תפקידה ליצור את הנפח העיקרי של הדמעות והיא זו שנותנת את הרטיבות.

השכבה השלישית עשויה מחומר שומני ששובר את פני השטח של הדמעות ומאפשר להן להתפרס על פני כל הקרנית באופן אחיד.

מנגנון הייצור של כל אחת מהשכבות יכול להינזק וכתוצאה מכך תהיה פגיעה בפני השטח של העין. מגוון סיבות יכולות לגרום לכך. לדוגמא, החומר הרירי מיוצר על ידי תאים הנוטים להפגע כאשר משתמשים הרבה בעדשות מגע לאורך שנים ארוכות. ישנן מחלות חיסוניות בגוף הפוגעות בבלוטה היוצרת את החומר המימי. אם לאדם יש דלקת עפעפיים כרונית, היא גורמת לכך שהחומר השומני עובר שינויים כימים,הוא משנה את המרקם שלו ואינו מפורש מהבלוטות.

אין זה משנה מה הסיבה, התוצאה תהיה אותה תוצאה: כיסוי העין בדמעות אינו מושלם, והעין נחשפת לאוויר המביא ליובש ואי נוחות עד כדי נזק של ממש.

קשה יותר בזמן שחם

תופעה זו נגרמת לרוב בקרב מבוגרים, עם שכיחות מעט יותר גבוהה בקרב נשים לעומת גברים.התופעה נדירה בקרב ילדים ואצלם היא מתרחשת לרוב כחלק מבעיה גדולה אחרת, כגון הפרעה במבנה של העפעפיים כתוצאה מחבלה או סיבה מולדת, הגורמת לסגירה לא שלמה של העין.

למקום בו מתגוררים ישנה גם היא השפעה: מקומות חמים יותר גורמים לאידוי גבוה יותר ולכן קל לסבול בהם מיובש בעיניים. מאותה הסיבה גם לעונת השנה יש משמעות: בקיץ החם האידוי גבוה יותר חרף הלחות הגבוהה. גם השימוש במזגנים עלול להחמיר תופעות של עיניים יבשות בגלל האוויר היבש שהם מייצרים.

חשוב להבין כי במרבית המקרים אין מדובר בתופעה הפיכה. אם לאדם יש מחלה חיסונית הגורמת לדלקת בעין המפריעה לייצור הדמעות ניתן לטפל בה תוך שימוש בטיפות שנכנסו לאחרונה לסל התרופות. במקרים אחרים נגרמת התופעה כתוצאה משימוש תכוף בטיפות הגורמות לנזק, דוגמת אנטיביוטיקה במטרה לטפל בזיהום. במקרה כזה העין מתנהגת כמו עין יבשה לאחר זמן מה כי המערכות יוצאות מאיזון, אך כאשר מפסיקים את הטיפול העיניים חוזרות בהדרגה למצבן הטבעי. ואולם במרבית המקרים, כאמור, הבעיה אינה חולפת.

עם חומר משמר או בלעדיו?

אז מה עושים? הדבר הבסיסי הוא להחליף את הדמעות שלא מתפקדות טוב בדמעות מלאכותיות. ישהרבה סוגים של דמעות מלאכותיות בשוק, אותן ניתן לחלק לשני סוגים: עם חומר משמר ובלעדיו.

תפקידו העיקרי של החומר המשמר הוא לשמור על הנוזל שבתוך הבקבוק מפני צמיחה של חיידקים. הסכנה לזיהום הבקבוק בחיידקים נובעת ממגע מקרי שעלול להיווצר בין האצבע או העין לבין הבקבוק. החומרים המשמרים פוגעים בחיידקים, אבל הם בעלי פוטנציאל לגרום נזק גם לתאים שעל פני שטח העין.

המוצרים ללא חומרים משמרים, בנויים כך שלא יהיה צורך להגן עליהם. לשם כך מחלקים את המוצר למנות של כחצי מ"ל בבקבוקונים חד פעמיים. כך משתמשים במנה אחת בכל פעם ואין סכנה של העברת חיידקים לבקבוק. כתוצאה מכך ניתן להשתמש במוצרים אלו בתדירות הנחוצה וללא הגבלת זמן. טיפות עיניים בפנטן, לדוגמא, מכילות גם חומרים ייחודיים כמו פרו ויטמין B5 וחומצה היאלורונית המאפשרים הצמדות טובה של הנוזל לפני השטח של הקרנית, כך שאין צורך להוסיף טיפות בתדירות גבוהה מאוד וגם לא מכילות חומרים משמרים.

רופאי עיניים יודעים להבדיל בין שתי קבוצות החומרים האלה ולהתאים אותן לצרכים של כל מטופל ומטופל.

נוזלים – חשובים לא רק לעור

השימוש בטיפות עיניים גדל כאמור בעונת הקיץ אך לא רק החום עושה זאת –גם הטיסות שרבים מאיתנו עושים בתקופה זו של השנה משפיעות על עיניים יבשות.

הסיבה לכך היא שהאוויר במטוסי נוסעים יבש מאוד. כתוצאה מכך אנשים בעלי עיניים יבשות יסבלו יותר מהתופעה בזמן טיסה.

העצה שלי לאנשים הנוטים לסבול מיובש בעיניים היא להשתמש בטיפות עיניים בתדירות רבה לפני הטיסה, במהלך הטיסה ולאחריה. בנוסף חשוב להרבות בצריכה של נוזלים ולמעט בצריכה של מאכלים מלוחים.

אם מקפידים על הכללים הללו ניתן לעבור את עונת הקיץ והטיולים השונים עם ראייה טובה ותחושה טובה בעיניים.

הכותב הוא מנהל שירות הקרנית במחלקת עיניים, המרכז הרפואי תל אביב (איכילוב) ויועץ למותג "בפנטן טיפות עיניים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו