"הרבנים בדורנו חייבים להפסיק להתעלם ולזלזל בפסיקותיהם של ענקי התורה הספרדים!", כך מגיב בצהריים (ה') ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם, על הכתבה בסרוגים בה הובא מכתבו של הרב דב ליאור, המסתייג ממסקנות הספר 'זרע ישראל' העוסק בגיור העולים שאינם יהודים.
"הסכמה לספר אינה הסכמה לכל הפסקים שבו אלא שבח על גודל העמל וההשקעה בחיבור הספר, והוא באמת חשוב למי שרוצה להקיף את הנושא וללמוד אותו בכללו ומקובל שנותנים הסכמה גם אם אין עוברים על כל פסיק ונקודה בספר.", כתב הרב ליאור במכתב אותו פרסמנו, "לכן הסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו וכיון שיש סכנה שיסתמכו למעשה לפסק גם בעניין התנאי שהגר צריך לקבל עליו עול מצוות בשלמות, נראה שהעיקר הוא שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. כן פסקו כבר גדולי הדור הקודם." כותב הרב ליאור.
בהמשך הביא הרב ציטטות משו"ת 'אגרות משה' ומשו"ת 'שרידי אש' לפיהם מי שאינו מתכוון לשמור תורה ומצוות בזמן התגיירותו, גיוריו בטלים. "הפוסקים הנ"ל הם מגדולי הדור שעבר וכך אנו צריכים לנהוג. אין שום טעם להכניס לכלל ישראל אנשים שאנו יודעים מראש שלא יקיימו תורה ומצוות."
הספרדים אינם נחשבים?
בעקבות הדברים פרסם הרב חיים אמסלם, מכתב ארוך המלין על הזלזול וההתעלמות מפסקיהם של הרבנים הספרדים מהדורות הקודמים.
"מסקנתי היא כי מתגייר שהוא בעל אמונה בה' ובמעמד הגיור מקבל על עצמו להיות שומר מסורת, ניתן לגיירו, ואם הוא צאצא יהודים מ"זרעי שראל" זו מצוה גדולה!", כותב הרב אמסלם ומביא סימוכין לדבריו: "כך היא דעת ומסקנת גדולי הפוסקים ובמיוחד רבותינו הספרדים, שהיו בעלי אומץ ושפסיקתם הייתה מקלה ומתונה, כיוון שראו את טובת כלל ישראל ומניעת ההתבוללות, ולא ראו רק את טובת מגזרם ואנשי שלומם."
בין הרבנים הספרדים אותם מונה הרב אמסלם נמצאים: רבה של חיפה הרב יוסף משאש שעלה ממרוקו, הרב שלום אביחצירא מאלגי'ריה הרב רפאל אהרן בן שמעון ממצרים, הרב משה כהן מג'רבה שעלה לטבריה, הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, רבה של תל אביב הרב חיים דוד הלוי, רבה של ביירות הרב שבתי בוחבוט והרב הראשי לטורקיה הרב רפאל חיים סבן.
בנוסף מביא הרב אמסלם כי גם הרב עובדיה יוסף בעצמו נהג כך "לפני הקמת ש"ס וכניסתו לפוליטיקה יש פרוטוקולים ותעודות גיור ממנו לחילוניים גמורים מקיבוצי השומר הצעיר!".
הרב אמסלם ממשיך את ההתקפה שלו נגד הפסיקה האשכנזית': "אולי בעיניי רבני הדור הזה גאוני הספרדים אינם נחשבים. אך בעינינו… פוסקים אלו הנם סמכות עליונה ומחייבת. דעת רבותינו הספרדים אינה "דעת יחיד" או דעה הדחויה מההלכה חלילה, כפי שיש הסבורים כך. דעתם היא הזרם המרכזי במסורת הפסיקה ונחלת רוב הפוסקים היושבים על מידין, כפי שהארכתי בספרי "זרע ישראל".
בסוף דבריו כותב הרב אמסלם כי הוא מאוכזב מכך שהרבנים בימינו "מאמצים את הפסיקה הליטאית-חרדית/חרד"לית המחמירה והקיצונית, במקום לאזור אומץ ולאמץ את פסיקתם המקלה, המתונה והמקרבת של גדולי הפוסקים הספרדים. האם גם בעניין הזה הבוז לספרדים ולגדוליהם יכריע? האם לא מבינים כבר כי המחמיר בגיור מקל בהתבוללות?"
מה דעתך בנושא?
13 תגובות
0 דיונים
אמנון
כרגיל, כאדם דתי שומר תורה ומצוות, אני נהנה מקידוש השם שעושה הרב אמסלם. המשך בדרכך להחזיר עטרה ליושנה במובן ההלכתי עפ"י ההשקפה של הרב עובדיה. פוליטיקה לא תבלבל אותנו. ההשקפה, המוסר וההלכה...
כרגיל, כאדם דתי שומר תורה ומצוות, אני נהנה מקידוש השם שעושה הרב אמסלם. המשך בדרכך להחזיר עטרה ליושנה במובן ההלכתי עפ"י ההשקפה של הרב עובדיה. פוליטיקה לא תבלבל אותנו. ההשקפה, המוסר וההלכה הספרדית הרבה יותר מקרבת. יש בה חוכמת חיים שכנראה לא נבטה בצידו הקר של כדור הארץ.
המשך 23:41 16.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
הרי גם הרב ליאור נתלה ב"גדולי הדור הקודם" ומתכוון לאגרות משה והשרידי אש. על כך עונה לו בצדק הרב אמסלם שעד שהוא נתלה בהם ניתן להביא את דעתם של גדולי...
הרי גם הרב ליאור נתלה ב"גדולי הדור הקודם" ומתכוון לאגרות משה והשרידי אש. על כך עונה לו בצדק הרב אמסלם שעד שהוא נתלה בהם ניתן להביא את דעתם של גדולי ספרד ועליהם הוא מסתמך. ביחס לרב עובדיה: הרב אמסלם מביא ראיות חד משמעיות שהרב עובדיה פסק כמוהו בהלכות גיור. כולם יודעים באיזה מצב לא טבעי הרב עובדיה היה נתון בשנותיו האחרונות ואיך הוא קיבל את כל הקשר לעולם דרך מסננת נוקשה של קרובי משפחה ועסקנים אינטרסנטים. זה מצער, זה לא נעים אך אלה עובדות חד משמעיות שלא ניתן להכחיש
המשך 09:25 08.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אילן
כ"כ פשוט וברור הפסקים שאתה מביא מגדולי עולם יהדות ספרד המעטירה. אני כ"כ גאה בך ומאמץ את ידיך. אני בטוח שבתקופתינו זו תהיה לך סייעתא דשמייא בדרכך הטהורה. שים...
כ"כ פשוט וברור הפסקים שאתה מביא מגדולי עולם יהדות ספרד המעטירה. אני כ"כ גאה בך ומאמץ את ידיך. אני בטוח שבתקופתינו זו תהיה לך סייעתא דשמייא בדרכך הטהורה. שים לב לכל המחרפים והמגדפים שהם ללא טעם ונימוק. מעם יהודי חכם לא יתכן שיצאו תגובות שכאלו -אין ספק שיש לבדוק את ייחוסם או לפחות לגייר אותם לחומרה....
המשך 23:44 07.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
תעמוד מאחורי דבריך ואל תנסה לנכס את כל הרבנים הספרדיים
אם אתה רוצה לחלוק על הרב ליאור זו זכותך אבל אל תנסה לנפנף בכל חכמי ספרד. והראיה הפשוטה שגדול חכמי ספרד של דורנו, הרב עובדיה, לא מסכים איתך. אז פה...
אם אתה רוצה לחלוק על הרב ליאור זו זכותך אבל אל תנסה לנפנף בכל חכמי ספרד. והראיה הפשוטה שגדול חכמי ספרד של דורנו, הרב עובדיה, לא מסכים איתך. אז פה אתה מכניס הערה ארסית ש'לפני שנכנס לפוליטקה' הוא כן הסכים. במילים אחרות: הרב עובדיה הושפע משיקולים זרים בפסיקה שלו+ ההצגה של הפסיקה האשכנזית כ'קיצונית', במקום 'לאזור אומץ' או במילים אחרות להיות כמוך כמובן. תראה הרב אמסלם, כמו כל ציוני דתי אנו נהנים מזה שאתה משתלח בחרדים וסה"כ אומר את הדעות שלנו. אבל נראה לי שכמו שאצלנו יש דמויות כמו שי פירון, הרב סתיו, אלעזר שטרן וכו' - שקצת התאהבו בתדמית התקשורתית שלהם כאבירי הנאורות גם אתה בכיוון הזה. לא כל מי שלא מסכים איתך הוא חשוך וקיצוני. בעיקר שרוב מוחלט של רבני ישראל כיום לא מסכימים איתך בנושא הזה.
המשך 11:29 06.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יהודי א-טומי
בגלל גיור שאיננו לפי ההלכה יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל...
בגלל גיור שאיננו לפי ההלכה יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יצא מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" אל סטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה". אפילו גיור בבי"ד אורתודוקסי, אם אינו מוקפד, עלול לגרום לכך, כפי שאמר הרב הראשי של בריטניה על "גיורי בזק שעוברים תיירים בבתי-דין אולטרא-אורתודוכסיים בישראל, למרות שאינם שומרים לא שבת, לא טהרת המשפחה ולא מצוות אחרות. 'בית-הדין שלנו בלונדון' הבהיר הרב 'אינו מכיר בתוקפם של הגיורים הללו, למרות שבתי-הדין המגיירים התיימרו לבצעם לפי סטנדרטים אורתודוכסיים נוקשים' " (- פרופ' אשר מעוז במאמרו ב ynet 15.12.10) . השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון: היהודים הדתיים ושומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי), אמצעים שיהיו חמורים הרבה יותר מאלה שהם נוקטים היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי, וכתוצאה- הנכור והעוינות בין שני העמים העבריים יגברו וילכו עד להפרדה חברתית מוחלטת. מדובר במעגל שוטה. מרטין לותר קינג הזהיר: "אנשים בדרך כלל שונאים אחד את השני ... מפני שהם מופרדים". הפרדה חברתית מוחלטת ללא הפרדה גיאוגרפית וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה (גגלו:"מודל מתמטי, שמנבא את הסיכוי לאלימות על רקע אתני ודתי לפי פריסה מרחבית של האוכלוסייה") לכן צריך להקדים לשאול: האם גרות כזאת, שתחילתה ערבוב עם אנשים מחוץ לעם וסופה פלוג פנימי, לא תתגלגל במשך הזמן למלחמת אזרחים בין שני העמים העבריים העוינים שהיא תיצור? (מצבנו נפיץ גם כיום: על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב על אפשרות של "עימות פנימי" בין "שמרנים ומתנחלים" לבין "ליברלים" בישראל שיתרחש עוד לפני שנת 2030 ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 ). האם מלחמת אזרחים בפועל או אפילו רק מיתון כלכלי מתמשך עד אין סוף שיתחיל כבר בשלב שבו יתעורר חששם של המשקיעים מפני אפשרות להדרדרות למלחמת אזרחים, לא יחלישו את מדינת ישראל עד כדי פתוי הערבים להנחית עליה מכת חסול וכך יביאו ל"ברירת שמשון"? האם "הקהיליה הבינלאומית" לא תקדם את פני הרעה הצפויה בכך שתעקר את כוח המגן הלא-קונוונציונלי של מדינת ישראל המפוצלת שאין לסמוך עוד על יציבותה הפוליטית? האם עוד ימצאו ערבים שירצו בשלום או בפשרה עם מדינת ישראל אחרי שיווכחו שהיא כבר נכנסה למסלול של החלשות מתמדת?
המשך 03:43 06.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אברהם העברי
הרב ליאור גילה את פרצופו הגזעני אשכנזי פחדני.
18:07 05.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
17:07 05.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
123
תחשבו על זה, רב חשוב אומר את דעתו והדבר היחיד שהוא שומע כל הזמן זה- שתוק! סתום! פאדיחה! אדיוט! רשע! טיפש! מנודה! מחפש צומי! וכמובן שמורידים את התואר "רב" מהשם...
תחשבו על זה, רב חשוב אומר את דעתו והדבר היחיד שהוא שומע כל הזמן זה- שתוק! סתום! פאדיחה! אדיוט! רשע! טיפש! מנודה! מחפש צומי! וכמובן שמורידים את התואר "רב" מהשם שלו... זב פשוט בושה! בא לי להקיא ממכם! אפשר לחלוק, אפשר להביע דעה, אפשר לא להסכים, אבל לבזות בצורה כזאת?! ממש גועל נפש! ולכל הצדיקים שפתאום מקשיבים לרב עובדיה(הרי הרב עובדיה קרא לו רשע!!) להזכירכם: כשהרב עובדיה קרא לבית היהודי בית של גויים, ביזה את הרב סתיו וכד' מה אמרתם?! סביר להניח שרובכם טענתם שמשקרים את הרב, מרמים אותו וכו'.. (זה גם מה שאני אומר..) אז למה פה לא לומר את אותו הדבר?! לסיכום- אתם סתם מחפשים סיבה לבזות רבנים מסוימים, ואתם עושים את זה בצורה המגעילה ביותר! אני מתבייש בכם! (שלא תטעו, אני ממש לא מהחסידים של הרב אמסלם וגם אני לא אוהב שמתלוננים על הפליה כל 5 דקות[ואני ספרדי]...)
המשך 16:35 05.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אמסלם אינו רבנים ספרדים
הוא עף משס לא מדגל התורה
16:22 05.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
חיים
ותולה בהם את כל הבוקי סריקי שלך ? עזוב אותם, דבר בשם עצמך, הרי אתה גדול הדור ופלאו [לפחות]. הבנת יא מגלומן ?
16:18 05.06.2014שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר