רובע הכניסה לירושלים – מתחם שוקק חיים לצד האב תחבורתי מהגדולים בישראל

רובע הכניסה לעיר הוא אחד ממיזמי הענק אותם מקדמת עיריית ירושלים, באמצעות חברת עדן. המתחם, עובר שדרוג כללי, החל ממחלף סחרוב החדש, אשר נפתח לתנועה ומקל על זרימת התנועה בכניסה לעיר. בהמשך, מוקמת בימים אלו ההפרדה המפלסית בשדרות שז"ר, אשר תנתב את תנועת כלי הרכב הנכנסים לעיר אל מתחת לקרקע, לצד חניון "חנה וסע" בן 1300 מקומות חניה כאשר מעל הקרקע, תנוע הרכבת הקלה והתחבורה הציבורית. 

לצד ההפרדה המפלסית, מוקם בימים אלו מתחם רובע הכניסה לעיר אשר מפותח כרובע עסקים מוביל, אשר יספק כ-60,000 מקומות עבודה חדשים לבירת ישראל.  הרובע, כולל בינוי בהיקף 1.2 מיליון מ"ר של בניה חדשה: 650,000 מ"ר לתעסוקה, 200,000 מ"ר מלונאות, 100,000 מ"ר לשימושי ציבור ותרבות, , 72,000 מ"ר מסחר, 70,000 מ"ר מגורים להשכרה, ו-25,000 מ"ר דיור מוגן וזאת על פני כ- 20 מגדלים בני 40-18 קומות.

(צילום: דבורה עומר)

הרובע נמצא בלב המרכז התחבורתי הגדול והמשולב בישראל, הכולל את תחנת הרכבת המהירה, תחנת האוטובוסים המרכזית, שלושת קווי רכבת קלה, שבילי אופניים, הפרדה מפלסית בחניון שז"ר וחניון ציבורי תת קרקעי עם 1,300 מקומות חנייה. 

עד כה, שווקו בהצלחה ארבעה מתחמים במתחם – מתחם K, בו זכתה קבוצת אמות – אלייד, מתחם שערי צדק הישן בו זכתה חברת קנדה ישראל, מתחם הרכב הצפוני – J בו זכתה קבוצת צביאלי ומתחם A,B, בו זכתה קרן ג'יי.טי.אל.וי. 3 שותפות מוגבלת, ב.ס.ר. הנדסה ופיתוח בע"מ, יהודה רחמים חברה לבנין בע"מ. 

(צילום: טוטם, באדיבות חברת עדן)

בימים אלו עתידים לקבל היתרי בניה שני מתחמים, הראשון הינו 'מגדל מרום' הממוקם מערבית ובצמוד לתחנת נבון, מגדל משרדים בן 40 קומות. המתחם השני בפרויקט הצפוי לקבל היתר בניה בקרוב הינו מתחם 'The Capital' של שותפות אשטרום-בליליוס, מגדל מגורים בן 34 קומות ומגדל משרדים בן 30 קומות.

המהפכה של תלפיות 

גם אזור התעשייה הוותיק בתלפיות, עובר בימים אלו התחדשות של ממש אשר ישנה את פניו. לפני כשנה, אושרה תכנית האב המחודשת לתלפיות, אשר שואבת את השראתה מהגדולות שבערי העולם ומתכתבת עם תפיסות אורבניות מתקדמות, ובכללן עירוב שימושים, מרחב ציבורי מזמין ושוקק חיים, הישענות על תחבורה ציבורית, מדרכות רחבות ידיים, רחובות ומשעולים המחברים את התוכנית לכלל מארג חיים שלם, מתקדם, איכותי ותוסס.

התוכנית המחודשת, כוללת 1.3 מיליון מ"ר לשימושי מסחר ותעסוקה, , מבני ציבור, תרבות, שטחים פתוחים, וזאת לצד הקמה של כ-8,500 יחידות דיור. כדי לתת מענה לצורכי האוכלוסייה העתידית, במתחם יוקמו מבני ציבור וביניהם מבני חינוך –גנים ובתי ספר, בריאות, ספורט ומבני דת, לצד מוקדי תרבות ופנאי, שצ"פים, שדרות וריאות ירוקות נוספות לטובת הציבור.

(צילום: מולכו אדריכלים)

נדבך חשוב בתוכנית הוא הפרק התחבורתי,  אשר יתוגבר בצורה משמעותית. במסגרת התוכנית, תחובר הרכבת הקלה  לקווי הרכבת הבינעירונית שיהפוך את תלפיות למוקד נגיש לתושבי העיר  כולה. בנוסף, בהתאמה להשקעה הממשלתית-עירונית בהקמת מערכת הסעת המונים בעיר, נותנת תכנית האב עדיפות לשימוש בתחבורה הציבורית וקישור למערכות הסעת המונים ומעודדת את התושבים לוותר על השימוש ברכב הפרטי.

לצד זה, בתחומי התוכנית ובאזורים הגובלים בה מתוכננים להיסלל שלושה קווים/שלוחות של הרכבת הקלה וזה במקביל להמשך קידום מיזמים תחבורתיים בסביבת תלפיות וביניהם: ההפרדה המפלסית בדרך חברון (מנהרת אשר וינר), סלילת המקטע הדרומי של ציר פייר קניג, שימשיך את השדרה המרכזית שתקום בתלפיות ותחבר אותה לשדרת משה ברעם, אשר יהווה כניסה ויציאה נוספת למתחם, הקמת חניון פייר קניג והארכת כביש 16 בתוואי תת קרקעי, מצומת בייט לשדרות משה ברעם. המיזמים החדשים, יאפשרו זרימת תנועה מיטבית לרובע תלפיות המתחדש ולשכונות הסמוכות.

(צילום: מולכו אדריכלים)

התוכנית אושרה בוועדה מחוזית בשנת 2021. בימים אלו, מקודמות תכניות בינוי וכן מבוצעות עבודות תשתית לפיתוח הרחובות בתלפיות, מכוח תוכנית האב אשר אושרה.

קירוי שדרות בגין

אחד מהאתגרים המרכזיים כיום, הוא מצוקת הקרקע הפנויה לבינוי. בשל אתגר זה, והרצון לנצל את משאבי הקרקע הקיימים, מקדמת העירייה, יחד עם הרשות לפיתוח ירושלים, רשות מקרקעי ישראל והוועדה המחוזית את התוכנית לקירוי שדרות בגין.

מדובר במיזם ייחודי על פני שטח של כ-213 דונם בתחום שדרות בגין, אשר מציע קירוי מלא לאורך של כ-1,700 מ', בין מחלף בייט לגשר וולפסון ובאמצעותו יווצר רובע עירוני חדש. התוכנית החדשנית, מהווה יצירת עתודת קרקע חדשה תוך ניצול הפרשי מפלסים בכביש בגין, לטובת שימוש בחלקו העליון לשכונת מגורים חדשה ופארק רחב ידיים לטובת התושבים.

(קרדיט: דגן פתרונות ויזואליים קולקר\קולקר אפשטיין אדריכלים)

התכנית שאושרה להפקדה ממש בשבוע שעבר על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה, תאפשר את קיומו של רצף אורבאני ממחלף וולפסון בצפונה ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרומה, לאורך כ 1.7 ק"מ וכן תחבר בין שכונת בית הכרם וקריית הלאום ובכך תיצור חיבור פיסי בין שתי שכונות בירושלים, המנותקות כיום על ידי כביש מנחם בגין.

בנוסף, על פני שטח הקירוי יתקיימו מעברים לטובת הציבור בפארק רחב הידיים שישתרע על כ-70 דונם ויכלול מסלולי אופניים, הליכה ושטחים ירוקים רבים. עוד יוקמו במסגרת התוכנית שטחי מגורים, מלונאות, מסחר, דיור מוגן, מבני תעסוקה ומבני ציבור בדגש על תעשיות עתירות ידע. כך יתחברו מרכז התעסוקה המתקדם, של האוניברסיטה העברית בגבעת רם (ההוג'יטק) והמכון הגאולוגי, אל אזור המגורים שמעבר לפארק החדש ואל שכונת בית הכרם דרך מרחב ירוק ומזמין.

(קרדיט: דגן פתרונות ויזואליים קולקר\קולקר אפשטיין אדריכלים)

קירוי בגין והפארק המתוכנן בו, ייצר מסדרון אקולוגי – רצף של שטחים פתוחים וירוקים בין שכונת גילה, לבין אזור הכניסה לעיר. 

התכנית כוללת כ-2,000 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, כ-300 חדרי מלון, כ-36,000 עבור שטחי תעסוקה, כ-10,000 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-67,000 מ"ר עבור שטחי ציבור וכ-60 דונם של שטחים פתוחים. 

הרכבת חוזרת אל מתחם התחנה

מיזם נוסף, אשר מקודם בימים אלו הוא הארכת קו הרכבת המהיר תל אביב – ירושלים אשר מסתיים כיום בתחנת "יצחק נבון", בכניסה לעיר. על פי התוכנית, יוארך הקו המדובר בתת הקרקע עד למתחם התחנה הוותיק, תוך הקמת תחנה נוספת במרכז העיר, בסמוך למפגש הרחובות יפו / המלך ג'ורג'. כך, יוקם קו מהיר, המקשר בין מרכז העיר תל אביב אל נקודות אסטרטגיות בעיר ירושלים – רובע הכניסה לעיר, מרכז העיר, הרכבל המתוכנן לעיר העתיקה וקווי הרכבת הקלה (הכחול והאדום) ותתאפשר גישה נוחה ומהירה אל מוקדי תעסוקה, מסחר ותיירות בעיר.

מיזמים אלו, הינם מיזמים אסטרטגיים אשר לא רק יקדמו את העיר ירושלים תדמיתית אלא יתרמו בפועל לשגשוגה ולצמיחתה.

הכתבה בשיתוף עיריית ירושלים