הרבנית הדסה פרומן כותבת במאמרה, "הציונות הדתית הפכה מגשר לסלע מחלוקת": "זאת הנקודה הנשגבת שהציב הרב קוק, שנותנת משמעות דתית לציונית חילונית. תורת ארץ ישראל. תורה חדשה שאוצרת בתוכה את הקצוות. את התפקיד הזה ירשה הציונות הדתית".
אך בל נשכח! כל ימיו, הראי"ה קוק תבע משני צידי המתרס: החרדים והחילונים, שיתנו את ידם להסכמות רחבות, ולא יתריסו במעשים שהם פוגעים בציבוריות הישראלית, על מנת שכולם יוכלו לפעול במשותף בעת גאולה. מהחרדים הוא תבע שותפות בבניין הארץ עם אחינו החילונים. אך גם מהחילונים, לעתים הוא תבע זאת בנחרצות, עד כדי שימוש בביטוי "מלחמת אחים" כנגד חילול שבת ציבורי! כוונתו הייתה למשמעות החיובית של הביטוי: בגלל שאנו אחים, אני יכול לתבוע מכם יותר! (מאמרי הראי"ה ח"ב, 452).
גם בתחומים אחרים הוא יצא בתביעות חדות, עד שבמלחמתו האחרונה בעד זיכויו של א. סטבסקי, שנחשד לשווא ברצח המנהיג חיים ארלוזורוב הי"ד, הוא איבד את כל אהדתו מצד החלוצים בהתיישבות, שעד אז מאוד העריצו אותו, וגינו אותו על "קנאותו", ואף שילם על כך בבריאות, כדברי תלמידו, הרב מ.צ. נרי'ה: "מאבק האיתנים אשר מוטט את בריאותו, המאבק להצלת אברהם סטבסקי ז"ל ". (בשדה הראי"ה / הרב נרי'ה / גדול וגיבור).
הראי'ה מנחה אותנו כיצד להגיב במקרים מעין אלה: הָאַהֲבָה הַגְּדוֹלָה, שֶׁאֲנַחְנוּ אוֹהֲבִים אֶת אֻמָּתֵנוּ, לֹא תְּסַמֵּא אֶת עֵינֵינוּ מִלְּבַקֵּר אֶת כָּל מוּמֶיהָ, אֲבָל הִנְנוּ מוֹצְאִים אֶת עַצְמִיּוּתָהּ, גַּם אַחֲרֵי הַבִּקּרֶת הַיּוֹתֵר חָפְשִׁית, נְקִיָּה מִכָּל מוּם. כֻּלָּךְ יָפָה רַעְיָתִי וּמוּם אֵין בָּךְ. (אורות ישראל פ"ד, ג).
גם בימינו, אי אפשר להתעלם מהסחף שחל ביחס לציבוריות הישראלית, ובבוטות כנגד קודשי ישראל בתחומי השבת, המשפחה, קדושת הצבא, חמץ בפסח, ועוד. האם הרב קוק היה שותק, לאור הנ"ל? וודאי שהיה ממשיך את מאבקו מתוך רגשי אחווה תובעניים.
שינוי מציאותי משמעותי גרם להפרת כללי המשחק: היום, רוב גדול של הציבור היהודי בארץ ישראל רוצה יותר מסורת, יותר לאומיות, הנותנים זהות וצביון יותר יהודי למדינתנו. מי שעד היום נאבק בכך, מרגיש בעמדת מיעוט, ועושה כל שביכולתו למנוע תהליך זה, ובהרבה רעש ואף בדרכים אותן גינה בעבר.
האם אנו צריכים לתת לסחף זה להימשך? בוודאי שצריך לפעול בעוז ובענווה ובחוכמת חיים. אך ח"ו לקרא לכל שליח ציבור המייצג את השאיפות הגדולות של הרב קוק, כקנאי, קיצוני ושאר ביטויי גנאי.
הגשר נשען על שני צדדים! גם הצד השני צריך להושיט יד, לנכונות של הידברות, הכרה במציאות החדשה-ישנה, שהיא איננה גרועה ומאיימת, כפי שמציגים אותה, ואחר כך נשבים בתיאורי סרק אלה.
האם הציבור הדתי הלאומי לא משלם כבר עשרות שנים במחיר כבד על נאמנותו למדינה, לצבא, לחינוך ממלכתי, לחיים משותפים בכל תחומי החיים? האם יכולים עוד ממשיכי דרכו של בן גוריון לומר את שאמרו בוועידת בני עקיבא, בקום המדינה: איפה הנציגים שלכם בבתי הקברות? האם איננו מתמודדים בחינוך ילדינו על שיתוף פעולה זה? האם לא שילמנו בעקירת בתים של אלפי אחינו ולא הגענו לסגנון בוטה שכזה, המעדיף ללכת עם אויבינו ולא אתנו?
ובכל זאת אנו ממשיכים ללכת ביחד, כי איננו מסתגרים ואף בחרנו בכך מרצון, מאז השותפות של הרב ש. מוהליבר ופינסקר ב"חובבי ציון", ללכת בשיתוף פעולה, אך תמיד נציגינו תבעו לשמור על "הפרהסיא היהודית".
נשמח ונקרא לאחינו, מהצד השני של הגשר, בואו לשיח מכבד על הפרהסיא היהודית והלאומית, כי יש שני צדדים לגשר.
=======
הרב שלמה רוזנפלד הוא ראש ישיבת הבקעה שדמות נרי'ה
מה דעתך בנושא?
23 תגובות
4 דיונים
צבאות
תמשיכו עם "מלחמות השבת שלכם" ותקבלו יותר התרסה מהצד החילוני. וככה מרבים חילול השם בעולם, וגם מדון
03:16 11.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
יוסי
כל הזמן גלגול העיניים והאדרה עצמית של המגזר הזה. בשונה מכם, החילוני הממוצע חייב על פי חוק, אם הוא גבר או אישה, להתגייס לצבא. לכם יש נשים שלא מתגייסות וגברים...
כל הזמן גלגול העיניים והאדרה עצמית של המגזר הזה. בשונה מכם, החילוני הממוצע חייב על פי חוק, אם הוא גבר או אישה, להתגייס לצבא. לכם יש נשים שלא מתגייסות וגברים שיכולים לבחור בישיבה, בישיבת הסדר, או בשקר כלשהו ( ראה סמוטריץ). על ידי האדרה של הקצינים הדתיים אתם מכסים על האמת הלא שיוויונת. תופסים עצמכם כמורמים מהעם, כאליטה, כאלו שהצד זורח להם מה... יבוא לכם בהפוכה.
המשך 04:15 09.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
האם הרב קוק היה מאשר שחיתות ורמאות? האם הרב קוק היה מאשר הגנה על עברייני מין? האם הרב קוק היה מאשר דחיפת אצבע בעין לכל מי שחושב אחרת?
22:58 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
זהר
הרבנית פורמן ..צודקת וצודקת וצודקת, התשובה כאן לא משכנעת ..כי בסוף כל הערכים על משמר המסורת אתם כמו המחנה כולו בעיקר קנאים, העיקר נגררים אחרי גחמותיו של נתניהו האיש האישי...
הרבנית פורמן ..צודקת וצודקת וצודקת, התשובה כאן לא משכנעת ..כי בסוף כל הערכים על משמר המסורת אתם כמו המחנה כולו בעיקר קנאים, העיקר נגררים אחרי גחמותיו של נתניהו האיש האישי ושלל החשדות שהמשפט..והעובדה שהוא כבר דור שלם מכהן ושום יצר דמוקרטיה לא מכהן בכם, נטשתם את מגילת העצמאות
המשך 15:49 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מתי חי
יותר לאומיות זו לאומנות.
15:34 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
היישירו מבט אל המציאות. פשוט. בלי התפלפלויות ובלי התפתלויות.
כל אחד נתלה ברב קוק ומנסה לנחש מה היה חושב ואיך היה נוהג. אל תיתלו באיש. תסתכלו אתם על הנעשה ותפעילו אתם ערכי אמת : נתניהו, הנואף שעכשיו עומד לדין...
כל אחד נתלה ברב קוק ומנסה לנחש מה היה חושב ואיך היה נוהג. אל תיתלו באיש. תסתכלו אתם על הנעשה ותפעילו אתם ערכי אמת : נתניהו, הנואף שעכשיו עומד לדין פלילי על שחיתות - הוא זה שצריך להנהיג את ישראל ? מורשעים בדין כמו דרעי, חיים כץ, בן גביר - הם אנשים שצריכים לשבת ליד שולחן הממשלה, לחוקק חוקים, לבחור שופטים ולחלק כספי מדינה ? יישובים שמוקמים ללא רכישת הקרקע, לעיתים תוך גזילה ממש, וללא אישור מדינה - הם יישובים שצריך להכשיר ? עם היד על הלב, ללא פילפולים וגילגולי עיניים, בלי אולי ובלי אבל - זו דרכה של תורה ?
המשך 15:32 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אני 2- " כדאי להקשיב לפעמים לדברי ישעיהו הנביא היוצא כנגד עברייני השוחד והמרמה: אלו החושבים שאפשר להתנקות על ידי קרנות המזבח. (חקיקה פרסונלית בכנסת, ריכוז סמכויות לעריצות משטרית).
אולי הרב קוק היה אומר; " הוי האומרים לרע טוב ולטוב רע שמים חושך לאור ואור לחושך מר למתוק ומתוק למר" ישעיהו פרק ה'
15:18 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
רבקה
ממש לא סבלתי את הרב פרומן, את הדעות שלו ואת הדרך שלו. ואשתו הולכת בעקבותיו
13:32 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שמעון לוי.
האם הרב קוק היה שותק נוכח מינוי של שר כמה? נגד ראש ממשלה מקבל שוחד? כנראה גם לא. אבל אתה כן שותק. כמו רבים אחרים. לכן הביקורת.
12:10 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
דוד ב
בתגובה ל: שמעון לוי.
הוא לא קבל את "דעת" הרוב על א. סטבסקי כי לא הוכח שהוא אשם. גם היום לא הוכח שביבי אשם. אבל כאז כן היום, היו וישנם אישומי-שוא פוליטיים.
12:41 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
איפה ציוויי התורה ואיפה הפוליטיקה של הציונות הדתית....
בתגובה ל: דוד ב
, לא מבקשים להרשיע את ביבי בכיכר העיר. רוצים שראש ממשלה יהיה אדם נקי, ללא אישומים פליליים. אין בעיה שינהל את משפטו בבית המשפט ויצא זכאי. אבל לא ינהל משפט ויחוקק חוקים, לא ינהל משפט ויבחר שופטים, לא ינהל משפט ויקבל החלטות כראש ממשלה. רוצים גם ממשלה נקייה משרים שהורשעו בדין. דרישה מוזרה ??? הציונות הדתית מתעלמת מהמעמד המשפטי, המאוד בעייתי, של המנהיגים. תומכת כרגע בתיקון חקיקה שבכוח יאפשר לדרעי לשבת ליד שולחן הממשלה, למרות הרשעותיו ולמרות פסיקת בית המשפט. זו לא התנהגות שמצופה מהציונות הדתית.
13:01 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
אורי
בתגובה ל: איפה ציוויי התורה ואיפה הפוליטיקה של הציונות הדתית....
לדבריך, אפשר יהיה בקלות להפיל ראש ממשלה ע"י האשמות שווא, זה מה שאתה רוצה? בכל העולם חוקקו חוקים שאין להאשים ראש ממשלה מכהן כדי למנוע את המצב הזה, וזה בדיוק מה שאתה עושה.
15:14 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
שלום ל.
בתגובה ל: שמעון לוי.
בזה אתה צודק. כי גם ירמיהו וישעיהו היו מתנגדים. לגבי שאר הנושאים. הצד השמאלי מסרב לקבל את העובדה. שמדינת ישראל נמצאת הרחק ממה שקיוו לה מייסדיה. זה הכל. הם נשארו אותם מנוולים. אלה שהביאו את אוסלו. ואת ההתנתקות. לא בדיוק ספרו אותנו.
15:19 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
המטרה מקדשת את כל האמצעים ?
בתגובה ל: אורי
, ראשית - במדינת ישראל, כמו בכל מדינה דמוקרטית, לא מאשימים האשמות שוא. אל תקנה את דברי השקרן בן שקרן כאמת. שנית - ממש לא בכל העולם לא יכולים להעמיד ראש ממשלה מכהן לדין. אומנם יש מיעוט מדינות שבהן הדבר קיים - אבל שם כהונת ראש הממשלה קצובה בחוק לכמה שנים וזהו. אצלנו יכול ראש ממשלה לכהן ללא כל מיגבלה של זמן - וזה הבדל גדול מאוד. שלישית - מי אמר שעלינו לאמץ מאומות העולם דווקא חוקים לא טובים ? רביעית - במדינות הללו כל שיטת המשטר שונה. אצלינו ראש הממשלה הוא גם השולט בכנסת ויכול לחוקק חוקים כאוות נפשו. כך או כך, מצופה מהציונות הדתית לנהוג בקצת יותר מוסריות וערכיות. כרגע היא תומכת בראש ממשלה נאשם ובממשלה שבה מכהנים מורשעים בדין. זו ערכיות ??? היכן עשרת הדיברות ? היכן תורת ישראל ?
15:25 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
גדליה
ישר כח על הדברים, אבל התחושה שלי שכשהרב קוק יצא למאבקים הרגישו שזה זעקה מתוך המקום הכי עמוק בלב, מתוך ענוה גדולה ואהבת ישראל גדולה. והיום כשיוצאים למאבקים אז זה...
ישר כח על הדברים, אבל התחושה שלי שכשהרב קוק יצא למאבקים הרגישו שזה זעקה מתוך המקום הכי עמוק בלב, מתוך ענוה גדולה ואהבת ישראל גדולה. והיום כשיוצאים למאבקים אז זה יוצא החוצה באוירה של התכתשות ולא מרגישים שזה צעקה פנימית מתוך ענוה ואהבת ישראל. אולי זאת בעצם הנקודה שהרבנית פרומן מנסה להגיד. זכיתי וגדלתי ברחובות ליד הרב שמחה קוק הרב הראשי לעיר, הוא לא ויתר לצאת למאבקים למשל נגד חילול שבת ציבורי בעיר, אבל כול סוגי הציבור בעיר חובשי כובעים, כיפות ובלי כיפות מאד כיבדו אותו, כי ראו עליו שיש לו אהבת ישראל גדולה מתוך ענוה גדולה.
המשך 11:01 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר
מחאה מתוך אהבה
כשהרב שמחה קוק ז''ל מחה על משהו הוא מחה בכל החריפות ובכל התוקף ולא מתוך ענווה ומסכנות. המחאות באו מכאב עצום דווקא בגלל אהבת ישראל הגדולה שהייתה בו...
15:01 08.02.2023שפה פוגענית
הסתה
דיבה
אחר